Kosten eigen stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rosa__sab

Kosten eigen stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 00:09

Hallo,
mij lijkt het heel erg leuk om later een eigen stal te beginnen, ik ben er uiteraard van op de hoogte dat dit niet geheel vanzelf gaat, daarom heb ik altijd een plan B ;) Maar ik ben nu een beetje aan het onderzoeken want het allemaal inhoud en wat het allemaal kost. Maar die informatie is nogal lastig zo van het internet af te halen. Dus vroeg ik me af zijn er hier mensen die een eigen stal hebben, of veel ervaring met de kosten hebben en wat erbij komt kijken, die mij misschien iets wijzer kunnen maken over alle kosten en wat er allemaal bij komt kijken?
Groetjes

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 00:11

Ik kan je wel verder helpen (ben zelf stalhouder van een kleine stal), maar misschien kan je zelf een lijstje maken van wat je allemaal verwacht en schat en kunnen we hierop corrigeren/aanvullen?

Vergeet ook al het werk niet...

Hutcherson

Re: Kosten eigen stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 00:23

Ligt eraan wat je wilt qua eigen stal.
Ik wil ook graag mijn eigen stal en ben daar op dit moment mee bezig. Ik huur dan een perceel met daarop een stalgebouwtje met twee stallen en een gang met elektra en watervoorzieningen en klein beetje opslag. Er is ook een goede bak aanwezig.
Ik vind de opslag van hooi belangrijk dus we zijn nu bezig een hooiopslagje te bouwen. Ik doe het redelijk low budget maar wel met nieuwe palen en dakplaten en simpele stoeptegel bestrating. Echter kost dat gewoon €900-€1000.
Daarnaast moet er nog geinvesteerd worden in roosters om de oprit te verharden, weidepalen om de weides af te zetten en lint/draad.
Zorgen voor veilige en goede slowfeeders en watervoorziening.

Als je echt een grotere stalling wilt dan moet je ook echt rekening houden met het feit dat jouw visie op het houden van paarden soms echt niet strookt met de visie van je pensionklanten. Jij moet betalen voor stro en hooi en zij maken het op. Ik merk vaak (sta op pension) dat staleigenaren vinden dat de klanten teveel stro pakken. Dus je moet goed nadenken of je de stallen dan zelf wilt doen of dat je hen hun gang laat gaan. Er is altijd wel onenigheid.

MirtheT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 00:40

Hutcherson schreef:
.

Hoii, ik ben een vriendin van de topicstarter en ons plan is eigenlijk om met een klein clubje de stal te beginnen. We willen eigenlijk gewoon een privé stal dus voor eigen paarden. Als we er het geld voor hebben lijkt het ons ook wel eens leuk om bijvoorbeeld een paardje te kopen te beleren en dan weer te verkopen. Verder ga ik ook een opleiding doen tot instructrice zodat ik zou kunnen lesgeven. Uiteraard weten we dat je met alleen dit niet heel veel geld zal verdienen om de stal en je eigen huishouden te onderhouden. Maar daarnaast gaan we sowieso eerst werken zodat we genoeg geld op zak hebben. Daarnaast zijn we natuurlijk met meerdere dus kunnen we alle kosten wel verdelen. Een aantal van ons clubje willen gewoon een fulltime baan. Maar ik bijvoorbeeld zou gewoon als het financieel mogelijk is, volledig in de paarden willen werken.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 08:00

Ik denk dat je helaas beter een andere baan kunt zoeken. Kopen gaat alleen lukken met eigen vermogen ( dan zul je toch een paar ton moeten hebben), er is geen bank die een hypotheek geeft en ook niet als je met meerdere personen bent. Huren zou mogelijk zijn maar met meerdere personen is dat onmogelijk om er allemaal een inkomen uit te halen. Mocht je zelf bv een grote groep vaste les klanten hebben en je een naam hebt dan zou het eventueel mogelijk zijn maar vergeet niet dat je met een complex huren zo €2500 minimaal kwijt ( als je dat al red) bent per maand en daarboven moet je nog loon verdienen. Ik zou als eerst les gaan geven bij mensen om locatie om zo een klantenkring op te bouwen en dan kijken of het mogelijk is iets te huren in de toekomst.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 08:05

Heerlijke pennydromen. Ik zou zeggen maak eerst je school af, doe een fatsoenlijke opleiding, zoek een goede baan en kijk over een jaar of 10 nog eens of je hier zin/tijd/geld voor over hebt. En of dezelfde mensen daar dan ook nog zin in hebben.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:27

Supervixen schreef:
Heerlijke pennydromen. Ik zou zeggen maak eerst je school af, doe een fatsoenlijke opleiding, zoek een goede baan en kijk over een jaar of 10 nog eens of je hier zin/tijd/geld voor over hebt. En of dezelfde mensen daar dan ook nog zin in hebben.

Helemaal mee eens. Heel veel jonge meiden denken dat een eigen stal zaligmakend is (ik heb die droom ook gehad) maar dat kan in de praktijk erg tegenvallen. Een kennis van mij was ook een eigen pensionstal begonnen. En het viel haar erg tegen. Ze vond het heerlijk om met paarden te werken, maar qua financiën was het erg zwaar. Het is ten eerste keihard werken. Ze moest ernaast ook nog een baan bij houden ivm dat je niet altijd de zekerheid hebt dat je stallen volledig verhuurd zijn (en dan moet je toch een inkomen hebben om alle lasten te betalen). Ook vrije tijd had ze eigenlijk niet meer. Ze was of aan het werk bij haar baas of/en ze was aan het werk in d’r stal. Toen ze kindertjes kreeg is ze met de stal gestopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:32

Ik heb de droom van een eigen stal nog steeds en hoop dit ooit ook te kunnen realiseren. Maar geld verdienen met een fatsoenlijke baan is momenteel toch net wat belangrijker. En met 1 paardje heb ik het net zo leuk als met 10 bij wijze van.

De stal eigenaresse van de stal waar ik sta heeft haar eigen stal, maar werkt hiernaast ook gewoon. En geloof me dat is echt heel druk, 10 paarden doen en nog werken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:40

Mijn partner en ik hebben sinds afgelopen zomer onze eigen paarden aan huis en sinds eind vorig jaar nog wat pensionpaarden erbij. Wij hebben ze zeer arbeidsvriendelijk voor onszelf gestald, namelijk 24/7 buiten met schuilmogelijkheden.
Wij werken allebei fulltime. Wij rekenen onze uren niet naar de klanten want dan zou het onbetaalbaar worden, ons doel was onze eigen paarden 'gratis' kunnen houden. Dat gaat net aan.
Daarbij is het nog steeds gruwelijk veel werk naast dat we allebei een fulltime baan hebben.

MirtheT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:55

Wij snappen de reacties want dit is natuurlijk ook waar, dat het gewoon niet zomaar iets is. We gaan sowieso ook eerst gewoon beginnen met een normale baan. Je kan natuurlijk niet verwachten dat als je klaar bent met een opleiding je zo kan beginnen. Dus we gaan gewoon eerst lekker werken en misschien daarnaast met paarden werken (lessen geven etc.) als dat mogelijk is. En natuurlijk kunnen we niet in de toekomst kijken of het financieel mogelijk gaat worden. Dus voor nu zouden we sowieso moeten gaan werken. Maar onze vraag is nogmaals, of er mensen willen reageren met wat erbij komt kijken en wat de kosten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:26

Wij zijn per dag, met 6 paarden, zeer onderhoudsvriendelijk gestald een uur of 3 kwijt aan voeren en uitmesten.
De kosten zijn alles aan omheining, denk dat er nu voor een euro of 600 staat en hangt, het grondwerk, minimaal 1000 euro. Daarbij de hypotheek (die ik even voor me ga houden ;+ ) en kosten aan voer.
Dat is bij ons per maand 600 euro aan hooi en ongeveer 50 euro aan krachtvoer.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:36

Ik heb sinds vorig jaar een kleinschalige (11 boxen) stal waar ik tijdelijke opvang, zadelmak maken, ... aanbied en mijn eigen paarden houd. Stuur gerust een PB met gerichte vragen ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:50

Je bent dagelijks lange uren aanwezig of moet camera's hebben hangen voor extra toezicht. Denk aan het volgende voor een kostenplaatje: verzekering-onderhoud aan stal/schuilstal, onderhoud omheining en als dit er beide niet is of in zeer slechte staat vervangen ervan, stroomapparaat eventueel op zonne-energie voor de omheining, mestplek en de afvoer van de mest ( toen ik net de paarden aan huis had was ik 65.- kwijt voor het legen, inmiddels 190.- in 8 jaar tijd ruim verdubbeld dus) aanschaf van je voorraden voor hooi en bodembedekking en rest van het voer wat je wilt gaan voeren. Gereedschappen om je werk uit te kunnen voeren ( mestvorken-kruiwagens-bezems en dat soort dingen) eventueel een trekkertje met weidesleep om je bak en weides te kunnen bijhouden. Bosmaaier om kanten bij te houden en eventueel lange grashalmen in de wei kort te houden.
Kosten wat je kwijt gaat zijn aan hooi en krachtvoer is per regio verschillend en ook hoeveel je er van gaat voeren en of je het hele jaar door weidegang hebt of in de winter op de paddock wat weer meer hooi kost.
Het zal heel lastig zijn om voor jullie een plaatje neer te leggen wat het kost en wat je nodig hebt las jullie niet meer info geven over hoe jullie het willen gaan aanbieden en vooral ook wat.

Geeske520

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:49

Ligt er helemaal hoe luxe je het wil. En je moet wel elke dag verzorgen. Als je ze in pension hebt kun je een keertje overleggen. Thuis staan betekend wel meer gebonden. Wij hebben ook een melkveebedrijf dus dan is het al iets gemakkelijker om ze aan huis te hebben.

MirtheT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:52

TS en ik zullen z.s.m. nog even zorgen voor iets meer gedetailleerde informatie over onze plannen, zodat het voor jullie iets makkelijker is om een prijs indicatie te geven.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:56

Probeer een lijstje te maken van wat je juist wil doen met hoeveel grond en paarden en voorzieningen en welke prijzen je moet weten. Dan kunnen we idd gemakkelijker tips geven :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:57