Vorige week viel het mij op dat mijn jonge paard erg jeuk had en bij nader inspectie trof ik een paar luizen aan.. ook de pony waarmee hij samen in de stal staat heeft luizen in haar voorpluk.
Bij mijn andere paard die in de box ernaast staat met tralies er tussen is niets te vinden en jeukt ook niet.
Ik heb ze alle 3 gelijk van top tot teen gewassen met sebacil en gekamt met een neten kammetje. Er bleken helaas toch heel wat meer luizen in beide te zitten dan ik dacht..
Ik vraag mij af hoe het komt dat ze zo ineens luizen hebben zonder in aanraking te zijn geweest met andere paarden.
Heeft iemand nog tips om deze ellende zoveel mogelijk te beperken?
marionblo
Geplaatst: 10-02-20 22:32
cydectin over de rug is een makkelijke en effectieve methode tegen luizen. Makkelijk in de winter. De rundervariant is butox.
Anoniem
Geplaatst: 11-02-20 07:35
Wij hebben toen ons paardje helemaal ingesprayed met anti vlooien spray voor honden en dat goed ingewreven zodat het ook op de huis komt. Na een paar weken herhalen. Scheelt scheren wassen etc. Alle spulletjes hebben we behandeld met vlooienspray voor tapijten etc. Luizen hebben vaak te maken met een verminderde weerstand. Succes!