Nieuwe bak aanleggen op oude 'bak'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tionsdcia

Nieuwe bak aanleggen op oude 'bak'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 13:34

Ik vroeg me af er iemand ervaring heeft met een nieuwe bak aanleggen bovenop een bestaande 'bak'. Onze huidige bak is gewoon een laag (te fijn) zand bovenop de kleigrond. Als ik die laat aflopen richting de sloot zou ik dan een gedraineerde goede bak aan kunnen laten leggen er bovenop? Of moet eerst al het oude zand afgevoerd worden? Heeft iemand ervaring/tips?

Bedankt alvast!

_Nelleke_

Re: Nieuwe bak aanleggen op oude 'bak'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:02

Wat is het probleem met de huidige bak? Is ie te zwaar? Of blijft er teveel water in staan?

Heb je een foto van de huidige bak?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:43

In principe kan je een hoop 'herstellen' zonder het huidige zand af te voeren. Zand is hartstikke duur dus het is mooi als dat kan blijven liggen. Je moet dan wel weten wat precies het probleem is. Is je korrel te fijn of juist te grof? Je kan je zand opsturen naar zandcompleet, dan geven ze advies.

Tionsdcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 15:28

Het zand is zo fijn dat het water er op blijft staan. Als je iets zand weghaalt is het daaronder gewoon droog.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:56

Is de bak ook zwaar of juist heel hard? Je zou, als de bak heel hard is, kunnen beginnen met de bodem goed los laten rijden en laten mengen met drainagezand. Je zou ook nog tapijtsnippers kunnen laten toevoegen (niet de vezels, die maken je bak juist hard). Je moet deze wel goed in laten frezen anders blijven ze erg bovenop liggen.

Je kunt ook een handje zand opsturen naar zandcompleet.

Tionsdcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 12:15

Nee zwaar is hij niet. Eerder hard inderdaad. Er iets doorheen mengen durf ik niet. Dat slibt volgens mij met zo hard weer dicht? Tapijt etc mag niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:20

Zand vormt dus 1 plaat ipv dat er ruimte tussen blijft. Versleten noemen ze dat ook wel, vorm van de korrels is zo afgeschuurd door beweging dat ze strak tegen elkaar passen als passende puzzelstukjes, en dan past er geen water meer door. Ligt de bak zelf hoog genoeg dat het water weg kan als het goed gevlakt wordt met afschot naar sloot? Want in principe heb je een stevige ondergrond waar enkel door de plassen het niet fijn rijden is, of is het zo hard dat er problemen ontstaan?

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:40

Als je het geld er voor (over) hebt kun je inderdaad wel een stuk af laten graven, in het huidige zand gleuvel laten graven, drainagebuizen er in, drainagedoek er over heen met daar overheen Woudzand met tapijt of rubbersnippers. Eventueel kun je er ook kokosvezel doorheen doen, maar na een jaar of 3 a 4 is dat wel weer verdwenen (biologisch afbreekbaar).
Hier destijds op klei/veen een paddock aan laten leggen met drainage. Dat witte zand is drainagezand. Daar is dan het doek over gekomen met daar overheen woudzand. Bij de betonplaten lag het zand op het doek.

Hier stap voor stap:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen spijt van! Met -hele- hevige buien blijft er wel even wat liggen, maar het is geen blubberzooi en ik gebruik het toch alleen om te longeren en als paddock.
Laatst bijgewerkt door Merexa op 11-02-20 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 12:42

Vergeet niet dat je misschien ook slootkant moet verstevigen zou niet de eerste bak zijn die ik in de sloot zou zien eindigen. :=

Tionsdcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 15:29

tamary schreef:
Zand vormt dus 1 plaat ipv dat er ruimte tussen blijft. Versleten noemen ze dat ook wel, vorm van de korrels is zo afgeschuurd door beweging dat ze strak tegen elkaar passen als passende puzzelstukjes, en dan past er geen water meer door. Ligt de bak zelf hoog genoeg dat het water weg kan als het goed gevlakt wordt met afschot naar sloot? Want in principe heb je een stevige ondergrond waar enkel door de plassen het niet fijn rijden is, of is het zo hard dat er problemen ontstaan?

Ja en nee. Dat afvlakken heeft niet genoeg nut. Elke hoefafdruk staat er wel 1 a 2 cm (ik gok maar, kan meer of minder zijn) in dus dan loopt het water al niet meer weg.

Merexa schreef:
Als je het geld er voor (over) hebt kun je inderdaad wel een stuk af laten graven, in het huidige zand gleuvel laten graven, drainagebuizen er in, drainagedoek er over heen met daar overheen Woudzand met tapijt of rubbersnippers. Eventueel kun je er ook kokosvezel doorheen doen, maar na een jaar of 3 a 4 is dat wel weer verdwenen (biologisch afbreekbaar).
Hier destijds op klei/veen een paddock aan laten leggen met drainage. Dat witte zand is drainagezand. Daar is dan het doek over gekomen met daar overheen woudzand. Bij de betonplaten lag het zand op het doek.

Hier stap voor stap:
[ [url=m/wXj6Fs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IWgFUA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wMUJmN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen spijt van! Met -hele- hevige buien blijft er wel even wat liggen, maar het is geen blubberzooi en ik gebruik het toch alleen om te longeren en als paddock.

Ik dacht juist niet sleuven graven maar de buizen op deze ondergrond te leggen en dat aanvullen met drainagezand. Dan kan het ook verticaal naar de drainagebuizen lopen. Of is dat heel vreemd gedacht? Van paarden heb ik wel verstand, maar van een bak aanleggen (nog) niet

Tionsdcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 20:56

Foto is van na het slepen vn de bak. Het bovenste zand is dan meer drijfzand.daaronder gewoon droog. Maar als ik dat bovenste laagje er af haal (al een keer gedaan) wordt het laagje dat dan boven ligt weer een soort drijfzand.
Afbeelding

Dat gele stukje in het midden bovenaan is dus echt droog.