DubbelDun schreef:Mijn ervaring is dat hooi ook teveel 'lucht' kan krijgen.
Ik had in mijn zeer luchtige hooiopslag altijd balen die aan de buitenkant groene schimmel hadden door het vocht in de lucht. Binnenin was er niets aan de hand.
Nu heb ik de hooiopslag bekleed met plastic waardoor er veel minder luchtcirculatie is en het hooi blijft beter schimmelvrij.
Zeker als je hooi hebt wat niet zo grof is (zoals ik heb) dan zal het blad meer vocht aantrekken dan de grove stengels en vooral in herfst en voorjaar eerder schimmel gaan aanmaken aan de buitenkant van de balen.
Dit is helaas nu ook mijn ervaring
Ik lees even mee voor wat ideeen. Wij hebben nu aan onze stallen een oude schuur van damplaten, zo”n 24 jaar geleden in elkaar gehobbyed door de vorige eigenaar. Nu moet deze eigelijk gewoon plat. De schuur is vrij laag en de houten balken zijn zo goed als doorgerot, door lekkages en door het condens wat op het dak onstaat.
Vorig jaar ging de opslag van ons hooi prima, nu helaas al wat baaltjes verloren, het word gewoon te vochtig. En inderdaad schimmel op de buitenzijde van de baaltjes. We hebben het nu als tijdelijke oplossing verstevigd met nieuwe houten balken bij het dak, maar bij elke storm ben ik bang dat het einde verhaal is.
Ik heb al diverse offertes voor een staal constructie met wederom damplaten (met vilt) en een hoger dak/puntdak. De schuur word 9x10 meter. De prijzen varieren van 28.000 tot 65.000
Dat komt mede ook omdat de huidige ondergrond nog niet geschikt is.
Ik zit nu ontzettend te dubben over houtbouw. Dat lijkt te schelen in prijs.Maar 1 van de paarden heeft de bijnaam bever (ja ook met onbeperkt hooi en knabbel materiaal). Nu gaat dat laatste tijd redelijk goed maar dat zou toch zonde zijn. De hooiopslag staat namelijk in onze paddock en er zal ook een gedeelte als inloopstal/schuilstal gebruikt gaan worden.
Ook met het oog op onderhoud neig ik dan toch weer naar iets van damwanden (met houtrelief).