Bouw hooiopslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Bouw hooiopslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 02:40

Wie kan mij helpen?
Ik ben heel druk opzoek naar een goedkope optie om onze nieuwe aan te bouwen hooiopslag van 2,50 m bij 6,20m
En vervolgens nog een stuk van 1,80 bij 10,71m te betimmeren aan de wanden. Aan de voorkant is de overkapping 2,80m hoog, aan de achterkant 2m.
De palen willen we gaan vastmaken door h-ankers te gebruiken met snel beton maar aan de buitenkant moet wel iets komen wat wind en vocht zoveel mogelijk buitenhoud.

Belangrijk is om te weten dat het een huur opject betreft waar ik graag wat hooi wil kunnen opslaan.
Dus echt duurzaam zal het niet worden.

Ik heb gekeken naar damwandplaten maar die schijnen te vervormen bij hitte, ik heb gekeken naar rabatdelen/planken van diverse houtsoorten en dat kost minimaal 12€ per m2.
Ik vind dit allemaal behoorlijk prijzig.
Ik heb gekeken naar complete schutting delen (zijn niet water en lucht dicht maar houd wel alles voldoende buiten denk ik) maar dat kost ruim €500 voor 18 meter en is maar 1,80m hoog.

Wat kan ik doen om het goedkoop te houden?
Ik heb ook al gekeken op marktplaats of iemand partijen over heeft maar dit is helaas niet voldoende voor mijn hoeveelheid.

superpony

Re: Bouw hooiopslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 02:53

Een legertent?

Steenschotten? Meesten gaan lang mee, dus kan je weer meenemen.

Hout zou ik niet nemen, wordt vaak toch wel vochtig.
Maar als je handig bent, zou ik anders een stapel pallets op de kop tikken en daarmee bouwen. Ik zie dat mensen daar behoorlijk veel handige dingen mee maken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 04:33

Pallets zijn wel een goed idee! De steenschotten zijn mooie oplossingen maar we moeten er minimaal 100m mee sjouwen omdat de weide inrit nog niet verhard is. Ik zie dat ze 70 kg wegen. Mooi maar zwaar.
Pallets zijn zeker een optie. Nu nog hopen dat het bezorgd kan worden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 06:08

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:12

Damwandplaten vervormen bij hitte? Er worden hele bedrijfshallen mee bekleed. Ik heb nog nooit gehoord dat ze vervormen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:17

Loonwerker schreef:
Damwandplaten vervormen bij hitte? Er worden hele bedrijfshallen mee bekleed. Ik heb nog nooit gehoord dat ze vervormen.

Onze loods mijn vorige stallen en huidige hooiopslag zijn van damwand vervormd absoluut niet!.) Enige nadeel nu is dat ik de dakdplaten ook van damwand zonder folie oud heb en er soms condens vorming is

Carport van ik meen 4 x 6 en dan de wanden dichtgemaak. aan voorkant komt nog een poort (nu zwarte folie) zodra de garage die ervoor staat gesloopt is

Afbeelding

Afbeelding
Hier is de zijkant met een plantenbak ervoor waar momenteel klimplanten instaan zodat de hele was bedekt word. Ook niet heel goedkoop schat een 1500 euro voor de opslag

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:07

Onze hooi opslag is ook van damwandplaat. Ivm condens hebben wij wel geisoleerd met 2e hands isolatieplaten. Maar in de winter een zeil erover werkt ook prima
Platen 2e hands gekocht bij bedrijf die ook nieuwe heeft scheelt veel

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:14

Windbreekgaas zou ik enkel doen als je genoeg dakoverstek hebt ivm regen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:10

Kijk eens naar sandwichpanelen (damwand-met-isolatie-in-één). Worden tweedehands of als restpartij nog wel eens goedkoop aangeboden. Zijn zelfdragend, dus je hoeft er geen zware balken achter te hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:15

Landbouwplastic op palen nieten en met een extra panlat er op voor de stevigheid. Ter versteviging kun je in het midden nog een extra plank vastmaken zodat het plastik ook niet teveel kan opbollen, maar ook een strak gespannen stevig touw helpt al goed.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 22:37

Ik ga vrijdag kijken voor pallets die zeg maar de hele voorkant aan elkaar planken hebben (dus geen gaten ertussen).
190x40cm dus goed te tillen met zn tweeen.
Ze worden aan huis bezorgd en dat hebben we echt nodig want onze bus komt pas over 2 maanden. Dus we zijn nog even afhankelijk van bezorging.
Hopelijk is dit een goede oplossing. Damwand hebben wij ook op huidige stal maar dat is wel enorm vervormd, lubbert helemaal richting de grond. En is ook gescheurd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 00:53

Voor hooi is het ook wel fijn als het ietsjes kan ademen. Geen idee hoelang je hooi er normaal in zal liggen, maar je kan daar ook mee spelen. Het moet droog liggen, maar leg het zo neer dat je nooit balen krijgt die te lang liggen achterin een hoekje ofzo.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 02:25

Dat zal denk ik niet gauw gebeuren. Ik denk dat ik maximaal voor 1 maand hooi in kleine pakjes kan opslaan voor twee paarden dus alles is er met 1 maand weer uit schat ik.
Alles komt ook op pallets te liggen dus er is van onder ook ademruimte. En ongetwijfeld dat er door kieren van de wanden wat lucht naar binnen komt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 02:36

Hoeveel pakken wil je opslaan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:29

Mijn ervaring is dat hooi ook teveel 'lucht' kan krijgen.
Ik had in mijn zeer luchtige hooiopslag altijd balen die aan de buitenkant groene schimmel hadden door het vocht in de lucht. Binnenin was er niets aan de hand.
Nu heb ik de hooiopslag bekleed met plastic waardoor er veel minder luchtcirculatie is en het hooi blijft beter schimmelvrij.
Zeker als je hooi hebt wat niet zo grof is (zoals ik heb) dan zal het blad meer vocht aantrekken dan de grove stengels en vooral in herfst en voorjaar eerder schimmel gaan aanmaken aan de buitenkant van de balen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:15

Maar steen, metaal, plastic en hout hebben allemaal andere eigenschappen. Je kan ook iets van de wand af stapelen, ipv strak er tegenaan.
En je moet kijken naar de ligging van je opslag en de opening. Als heet open is, is dat anders dan het beschut staat.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:46

DubbelDun schreef:
Mijn ervaring is dat hooi ook teveel 'lucht' kan krijgen.
Ik had in mijn zeer luchtige hooiopslag altijd balen die aan de buitenkant groene schimmel hadden door het vocht in de lucht. Binnenin was er niets aan de hand.
Nu heb ik de hooiopslag bekleed met plastic waardoor er veel minder luchtcirculatie is en het hooi blijft beter schimmelvrij.
Zeker als je hooi hebt wat niet zo grof is (zoals ik heb) dan zal het blad meer vocht aantrekken dan de grove stengels en vooral in herfst en voorjaar eerder schimmel gaan aanmaken aan de buitenkant van de balen.

Dit is helaas nu ook mijn ervaring -O-
Ik lees even mee voor wat ideeen. Wij hebben nu aan onze stallen een oude schuur van damplaten, zo”n 24 jaar geleden in elkaar gehobbyed door de vorige eigenaar. Nu moet deze eigelijk gewoon plat. De schuur is vrij laag en de houten balken zijn zo goed als doorgerot, door lekkages en door het condens wat op het dak onstaat.

Vorig jaar ging de opslag van ons hooi prima, nu helaas al wat baaltjes verloren, het word gewoon te vochtig. En inderdaad schimmel op de buitenzijde van de baaltjes. We hebben het nu als tijdelijke oplossing verstevigd met nieuwe houten balken bij het dak, maar bij elke storm ben ik bang dat het einde verhaal is.

Ik heb al diverse offertes voor een staal constructie met wederom damplaten (met vilt) en een hoger dak/puntdak. De schuur word 9x10 meter. De prijzen varieren van 28.000 tot 65.000 :oo Dat komt mede ook omdat de huidige ondergrond nog niet geschikt is.

Ik zit nu ontzettend te dubben over houtbouw. Dat lijkt te schelen in prijs.Maar 1 van de paarden heeft de bijnaam bever (ja ook met onbeperkt hooi en knabbel materiaal). Nu gaat dat laatste tijd redelijk goed maar dat zou toch zonde zijn. De hooiopslag staat namelijk in onze paddock en er zal ook een gedeelte als inloopstal/schuilstal gebruikt gaan worden.

Ook met het oog op onderhoud neig ik dan toch weer naar iets van damwanden (met houtrelief).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:26

Wij hebben een oude schuur staan nu van steen. Normaal zetten wij op pallets, maar wel tegen de muur. Die achter muur staat compleet uit de wind en staan allemaal bomen, maar toch was het iets vochtig. Dak is gewoon pannen op hout en een lage zolder.
Ik heb dus nu ook pallets tussen de muur en het hooi.

Wij krijgen een vrij grote aanbouw incl garage van hout en twijfel ook om gelijk een nieuwe grote schuur incl schuilstal neer te zetten.
Onze schuilstal rondom de schuur is ook van houten palen en ze eten er (nog) niet van. Maar het is behandeld hout. Pak ik verse schaaldelen, gaan ze er ook aan vreten misschien.

Het voordeel van een nieuwe schuur is dat je overal rekening mee kan houden. Hoe d eligging is, waar de opening, ventilatie, isolatie etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:38

Ik heb paardenstallen met van die betonnen plaatjes die je in staanders schuift. Die staat nu 26 jaar en begint toch wel erg slecht te worden, sommige plaatjes zijn gebroken, anderen zitten fikse scheuren in. Maar toen ik eens ging vragen wat een nieuwe kunststof stal met hooiopslag zou moeten gaan kosten kwam dat ook uit op een hartverzakking van 25.000 Euro (30 m2).
Dus nu hoop ik dat de oude nog even mee gaat en de paarden overleefd (met eentje van 34 moet dat haast wel lukken). Desnoods zet ik dan een kleine container neer voor de hooivoorraad en de schuiltent die nu ook als stal dient.

Houtbouw zou ik dus nooit aan beginnen; veel werk er aan om het bij te houden en dan nog gaat het nooit echt lang mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:46

Hout gaat echt wel lang mee hoor. Er worden hele huizen gebouwd met houtskelet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:15

Ik denk toch dat die van een andere kwaliteit zijn als waar de (schuil)stallen van gemaakt worden.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:23

Dat is dus wat mij ook tegen houd om voor hout te kiezen. Het is beide een flinke uitgaven maar iets duurder en onderhoudsvrij is toch ook wat waard.

Al moet ik wel zeggen, die stallen die hier staan, zijn in 1995 neer gezet en dat ziet er nog prima uit, maar gok vrij kostbaar hout oid. Aan de kleur zie je dat het al een tijd staat maar het is nergens rot.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:25

Als wij dat gaan bouwen wordt dat daar dus een deel van. Kwaliteit heb je zelf in de hand. Zeker als je het netjes wil afwerken en isoleren is houtskelet ideaal.
Je kan evt onderkant metselen bijv. Of buitenkant met kunststof rabatdelen als je dat mooit vindt.

Onze stenen schuur staat ongeveer sinds de jaren 50 als ik het moet geloven en is ook niet super geweldig, maar zou zo nog 50 jr blijven staan denk ik. We gaan er alleen niet meer in investeren en dezelfde bouwen is echt 3x zo duur als houtskelet.

Goede houtskelet als je zelf kan bouwen is echt heel duurzaam en niet duur.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:26

DubbelDun schreef:
Ik denk toch dat die van een andere kwaliteit zijn als waar de (schuil)stallen van gemaakt worden.

Mijn stal is gebouwd van Douglas hout, daar hoef je niks aan te doen en rot niet.
Staat na 9 jaar nog steeds prima.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:49

Als je het niet erg vindt dat ie grijs wordt, dan hoef je er idd niets aan te doen :)
Mijn caviaschuurtje is van Douglas, maar buiten dat ie nu grijs is zijn er ook al wel wat planken gescheurd door de inwerking van zon en regen.