Stal bouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 11:11

De knoop is doorgehakt. Ik ben van plan de paarden thuis te gaan zetten zodat ik altijd bij ze kan om ze te verzorgen.
Nu moeten we nog een stal bouwen. In eerste instantie was ik op een website van schuilhokken gaan zoeken en gewoon 4 houten boxen aan elkaar zou net geen 6500 euro kosten.

Nu is hier wel in dit gebied altijd zeer veel wind en paarden kunnen niet tegen tocht dus twijfelde ik eraan om misschien toch een rechthoekig bijgebouw te metselen van 10 op 8. Dan zijn er 4 boxen, een voedergang in het midden, een opslagplaats voor hooi/stro en een zadelplaats. Dit zou wel hen wat beter beschermen in de winter. Maar is het echt een meerwaarde?

Wat bevelen jullie aan? Er was een architect al langskomen en die schat dat zo een rechthoekig gebouw (als je het uitbesteedt) 80.000 zal kosten :o We willen wel wat zelf doen maar om er meteen 60.000 op te gaan besparen lijkt me ook wel vreemd.
En is dit bedrag realistisch want dat zou wel heel veel duurder zijn dan gewone boxen laten zetten.

Wat raden jullie aan?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:16

Een aannemer kan je vertellen wat het gaat kosten. Een architect heeft daar weinig ideeen over, die tekent alleen wat moois.

Maar dat het veel geld gaat kosten in steen is zeker.

Ir111

Re: Stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:20

Inderdaad, aannemer contacteren (meerderen om te vergelijken).

Ik zou persoonlijk niet voor een binnenstal kiezen (maar ik zou sowieso niet voor individuele stallen kiezen). Als je voor stallen kiest zou ik buitenstallen kiezen, hebben ze wat te kijken en vooral: frisse lucht. Veel fijner en minder werk lijkt me een stal waar ze zelf in en uit kunnen lopen, geschakeld aan de paddock of weide.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:34

Hier ook een stal laten zetten, nou ja 3 boxen. Dat was voor toen iets wat goed paste etc. Situatie 1 d-pony. Aan huis, zelf geen garage/loods etc.

Ik mis ruimte voor stro/hooi opslag, ik mis een extra stal. Hoe hebben we het nu, in eerste stal onze fietsen, tuingereedschap en nog wat rommel. Tweede stal pony, derde stal ligt hooi, staat zadelkast en voer. Dit heeft eigenlijk altijd goed gegaan toen het hooi nog wat goedkoper was en ik het niet nodig vond om grote aantallen te bestellen. Ik mis een grote poort bij de stal dat ik eventueel een groot pak hooi/stro zou kunnen kopen. Kan ik wel doen, maar moet deze dan los knippen en een voor 1 naar binnen halen.

Ik kon er ongeveer 40 pakjes stro/hooi in kwijt. Nu dit jaar 100 pakjes gekocht maar die moeten onder het zeil.

Idee voor de toekomst. Inloopstal, ruimte voor hooi opslag, ruimte voor koets, ruimte voor zitmaaier, ruimte voor tuig, voeropslag etc. Liefst wel een stal moet er iets zijn dat je ze uit elkaar moet zetten of apart moet voeren. Ik dacht aan zoiets https://www.horsestables.nl/showroom-pa ... adelkamer/ ongeveer. Als je ruime oversteek hebt kunnen ze de oversteek als schuilstal gebruiken. Door de opslagschuur aan de zijkant maak je ook weer wat meer winddicht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:35

Inloop/schuilstal inderdaad, verharde paddock er aan vast, en stuk met zand daar achter, toegang tot zand via 1 of 2 poorten, dan lopen ze minder zand de verharding op.
Bij nood kan je bv de zandpaddock afsluiten of bij moeten opstallen een set panelen gebruiken waar wel vaker noodboxen mee gemaakt worden.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:43

Ah, heerlijk om ze aan huis te krijgen!

Toen ik ze aan huis kreeg stond er al een overkapping waar ik boxen in heb laten bouwen, maar het bedrijf dat dit gedaan heeft maakt ook volledige stallen. Ik weet niet uit welke regio je komt, maar anders kun je hier wel een kijkje nemen: http://zuidemapaardenboxen.nl/buitenstallen/

Afbeelding
Hier was ik zo'n 4000€ aan kwijt, inclusief montage (Daarbuiten had ik ook nog wat andere kosten voor betonplek om de stal te verstevigen aan de binnenkant).
Maar de stallen zijn 477diep, dus het kan ook voor minder.

Rechts kan ik meer dan 70 pakken kwijt (met ruimte om ze er uit te pakken en staan dan nog niet tot de nok toe vol)
In de stal er naast staat de zitmaaier en de 2 linker stallen heb ik open staan voor uitloop.
Afbeelding
(inmiddels omheind)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:49

Je kan eventueel mij een pb doen, dan kan ik misschien wel een kleine calculatie maken? Ben bouwkundig tekenaar. Dus wie weet kan ik je helpen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:10

Als je echt gaat bouwen komen er heel veel kosten bij kijken die ' anders' zijn dan wanneer je gewoon een schuilhok neerzet.

-vergunningtraject kan al oplopen naar tien duizenden euro's : van grondmonsters nemen, tot aanvragen of je geen schade toebrengt aan omringende mileugebieden tot tekeningen laten maken.
-heien
-beton
-constructie
-wat voor materiaal( bijv. Extra stevig voor zonnepanelen)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:34

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op onze vorige plek hebben we deze stal gebouwd, geheel gemetseld met 3 boxen en hooizolder. Houten spanten voor het dak met daarop dakpanplaten. Boven gemaakt van stevige balken die in een profiel geschoven zijn. Tralies van CV buis. Er zat ook nog een was/ poetsplaats en grote zadelkast in. Geen deuren zodat de paarden altijd naar binnen en naar buiten konden en dus meer dan genoeg ruimte voor hooiopslag. Dit was ca. 75m2.
Kosten weet ik niet meer exact maar zal tussen 10.000 en 15.000 zijn geweest maar dus ook vrijwel alles zelf gedaan, op het stuken van de wanden na, met bij het bouwen van het dak "a little help from some friends". De boxen waren ca. 3 x 4 meter.
Waar mogelijk gebruik gemaakt van 2e hands materiaal ( o.a. de ramen) wat flink scheelt. Mijn man kan metselen maar heeft dat zichzelf geleerd en is niet zo moeilijk, wel zwaar. Ik denk dat met de bouw ca. 1,5 jaar bezig zijn geweest naast ons werk. Bouwvergunning was een fractie van de kosten en is per gemeente verschillend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:38

Met de kennis van vandaag de dag zou ik niet kiezen voor vaste boxen, maar voor een modulair gebouw met schuifwanden/deuren. Dan kun je een stal maken voor één paard als dat nodig is en de rest in één grote ruimte houden. De schuifdeuren kun je dan openen/sluiten naar gelang de wind staat.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:48

Ik heb net wat offertes aangevraagd voor een te bouwen stal. Het ging om 3 boxen van 4x4, grote overkapping ervoor waar ze onder kunnen gaan staan en aan 1 kant een dichte opslagruimte van 7x4. Dit allemaal in een kunststof uitvoering, en het is allemaal van dat standaard spul. Alle offertes kwamen terug zo rond de 30.000 euro. Dat is incl. het opbouwen van de stal, maar zonder de betonvloer die vooraf gestort moet worden ed. Dus puur het gebouw an sich.

En op het net zitten zoeken naar schuren/loodsen van betonplaten. Maar ook dat is niet goedkoper. Kwam ook daar op een 30 tot 40 duizend uit.
Ik denk dus dat je architect nog niet eens zo uit de buurt zat met zijn schatting. Een gebouw metselen ed. gaat, denk ik, niet goedkoper zijn dan het prefab. spul wat er op de markt is.

Ik heb zelf om die reden ook zitten kijken naar de simpele schuilstallen. Kwam 1 tegen in Polen die een schuilstal had die aan de voorkant een deel dicht heeft. Daarbij zou je de ingangen met een hek dicht kunnen maken. Om ze op te kunnen sluiten. En dan windbreekgaas ervoor om de wind een beetje tegen te houden. Is mss nog een idee voor je. Die stallen waren overigens wel van hout.
https://www.professionelle-aussenboxen. ... -modell-d/

Maar ik zit zelf ook nog ernstig te twijfelen of een simpele schuilstal/ buitenstal met alleen maar overkapping wel het je van het is. Had voor mezelf ook nog een tekening gemaakt met idd een dichte stal. Het is met name in de winter echt wel fijn als je uit de wind je paard kan poetsen ed. En een wasplaats is ook heel erg fijn als je die nodig bent. Dus wat nu aanbevelenswaardig is................. ??? Ik durf het je niet te zeggen. Ik weet wel, het is duur een stal bouwen :D :+

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:54

22 jaar geleden stonden wij voor dezelfde keuze. We hadden toen een paard, een welshpony en 6 (grote) landgeiten. We konden slechts vergunning krijgen voor een gebouw van beperkt formaat.

We hebben uiteindelijk voor steen gekozen (steens muren en tussenmuren) op een betonfundering en met zuurvaste betonvloeren. Sinds de bouw hebben we er niets meer aan gedaan, al zouden de deuren langzamerhand weleens geschilderd mogen.

Afbeelding

Afbeelding

Het grote voordeel is dat het winddicht en stevig is. Wij hebben 3 boxen, die onderling via grote deuren (120 breed) met elkaar kunnen worden verbonden. Verder heeft een stal een tweede deur, zodat deze als inloopstal kan dieren vanuit de wei/bak.
Ik heb een hekel aan tralies en heb de boxen dus door muren van 150 cm hoog gescheiden. Hoog genoeg voor privacy, maar een paard kan er dus wel gewoon overheen kijken en neuzen met de buurman.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:32

Kijk vooral naar de windrichting.
Als de open zijde richting W of Z-W zou liggen nooit voor een open stal gaan.
Wasplaats en zadelkamer zou je sowieso afsluitbaar moeten maken.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:55

Wij gaan ook bouwen. Ik heb een offerte laten maken voor een stenen gebouw en 1 van Douglas hout.
Kwam op ongeveer dezelfde prijs (steen was ± 2.000 euro duurder). Totaalprijs excl. de boxen was ongeveer 46.000.

Dit was ook veel meer dan wij in eerste instantie hadden geoogd, maar ik heb het dan wel straks echt zoals ik het hebben wil. We gaan voor de stenen schuur.

Schuur wordt 7 x 11, 2 grote boxen van 3,5x4, 1 box van 3x4,5 en 1 van 2,5x2,5 (voor de shet), zadelkamer van 2x2,5 en een gang waar de voertonnen staan. En een gang tussen de boxen in van 2,5 meter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 15:21

s0173957 schreef:
Kijk vooral naar de windrichting.
Als de open zijde richting W of Z-W zou liggen nooit voor een open stal gaan.
Wasplaats en zadelkamer zou je sowieso afsluitbaar moeten maken.

Die van mij liggen op het N en N-O en daar wordt je anders ook niet vrolijk van. Áls het eens sneeuwt ligt de hele boel vol, dan liever Z of ZW met een flinke oversteek. Scheelt een hoop kou in de winter.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:02

roosmarijnv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:36

Je kan er ook over denken om luiken voor het tralies te maken. Met veel wind en/of regen kun je ze dicht doen en anders gewoon open laten. Ben er dan zelf wel voorstander van om tralies tussen de stallen te hebben, anders wordt het wel heel erg opgesloten. En als ze dan toch nog naar buiten willen kijken zoeken ze de spleetjes wel op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:03

Ik ben juist geen voorstander van tralies tussen de stallen; of dicht of helemaal open desnoods met een pijp in de lengte op 50 cm hoogte. Zeker die tralies met brede ruimtes er tussen is vragen om problemen.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:18

Hoe is verder de beschutting, rondom de plek waar de stallen komen? Wij hebben ook buitenstallen, en dat gaat al jaren perfect. Wel genoeg beschutting van bomen/struiken. En de stal staat gunstig, zodat de wind er praktisch nooit recht op staat. Ook iets om goed op te letten, hoe je de stal draait.
Luiken hebben wij trouwens nooit dicht zitten.
Paarden staan ook jaar rond overdag op de wei, dus in de winter met een goede deken op kunnen ze echt veel hebben.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:21

roosmarijnv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:04

DubbelDun schreef:
Ik ben juist geen voorstander van tralies tussen de stallen; of dicht of helemaal open desnoods met een pijp in de lengte op 50 cm hoogte. Zeker die tralies met brede ruimtes er tussen is vragen om problemen.

Bedoel je dan dat er een kans is dat ze met een hoef ertussen komen als ze trappen o.i.d.?
Voor mijn idee zitten de spijlen dicht genoeg bij elkaar en is het onmogelijk om er een hoef tussen te krijgen. Ik weet niet precies wat je bedoeld met de pijp, maar voor mij klinkt dit juist om vragen voor problemen. Ik ken een paard die regelmatig tegen de stal trapt en ook hoger dan 50 cm komt, vraag me af of dat goed gaat mocht het been er overheen komen. En ook met bijv. in paniek raken of ze dan niet willen proberen eroverheen te komen.

Zo zie je maar weer, ieder heeft z'n eigen voorkeuren en ervaringen en goed om het van verschillende kanten te bekijken en te bepalen wat het best bij je eigen situatie past.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 01:18

Het lijkt onmogelijk, toch gebeurd het af en toe, een hoef tussen de spijlen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:11

Ik ken nu 3 gevallen waarbij dat gebeurd is (een hoef tussen de tralies), maar ook paarden die met hun kaak klem komen te zitten tussen de spijlen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 23:54

rozebadeend schreef:
Hoe is verder de beschutting, rondom de plek waar de stallen komen? Wij hebben ook buitenstallen, en dat gaat al jaren perfect. Wel genoeg beschutting van bomen/struiken. En de stal staat gunstig, zodat de wind er praktisch nooit recht op staat. Ook iets om goed op te letten, hoe je de stal draait.
Luiken hebben wij trouwens nooit dicht zitten.
Paarden staan ook jaar rond overdag op de wei, dus in de winter met een goede deken op kunnen ze echt veel hebben.

Ze staan nu op een stalling met 80 andere paarden. Het is een groot gebouw met gang en is zeer warm en winddicht in de winter,
Bij ons is echter 1 open vlakte. Geen enkele boom en enorm veel windstoten. Hier is het nooit windstil en vanalles gaat waaien. Het is wel mijn eigen grond dus ik zou iets van bomen of dergelijke kunnen planten als die dan niet gaan waaien...

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 23:55

DubbelDun schreef:

Is dat dan niet zielig dat ze geen ander paard zien als ze bijvoorbeeld in de nacht op stal staan?