Drainagematten en daaronder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Drainagematten en daaronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 18:05

Ik heb al jaren drainagematten en dat bevalt goed. Daaronder liggen ook matten, een soort van roostermatten zodat alles naar de goot kan lopen. Die matten zitten echter aan elkaar vast, zeg maar 1 grote mat per stal, met een soort van kliksysteem (kan er niet af en zit loeivast}. Als ik dus de stal schoon wil maken, moet ik echt alles er uit halen.
De urine loopt er keurig onderdoor maar er komt ook altijd zand onder en dat verstopt de boel en gaat behoorlijk stinken, dat wil ik dus regelmatig doen in de winter. Dat is nu heel veel werk en ook wel zwaar werk. Ik zoek dus ondermatten die net als de drainagematten los zijn. B.v. 1 x 1 m. Ik kan ze echter nergens vinden (trouwens ook mijn huidige systeem niet).
Heeft iemand een idee of dit bestaat? B.v. voor koeien of andere stalsystemen?

DubbelFun

Re: Drainagematten en daaronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:00

Wat zit er onder die onderste laag matten ??

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 22:02

Beton. In het midden loopt een goot met een metalen rooster van waaruit de nattigheid in een put loopt.
De paarden lopen best wel zand naar binnen en dat gaat door de kieren van de matten. Op den duur loopt de afvoer daarop vast en dan haal ik alles er uit en schep het zand er uit en spoel alles door.
Zomers is dat goed te doen, dan zijn de matten opgedroogd en een stuk lichter. Maar ik wil het graag ook na een paar maanden winter doen waarin ze dus best zwaar zijn. Ik loopt echter vast op de ondermatten, ik kan er niet steeds een paar uit tillen, alles moet er uit. Ik stink dan ook als een otter!!! :D
Overigens bevallen de drainagematten mij prima, ik heb ze al meer dan 20 jaar!!!! Zachte bodem voor de paarden, geen gestamp van hoeven en makkelijk uitmesten zonder een grote mesthoop. Maar makkelijker zou prettig zijn ook gezien mijn leeftijd!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 10:19

Liggen je matten wel goed klem?? want er hoort niets doorheen te komen.
Verder is het misschien een idee om het beton van een laag gietrubber te voorzien al hgoeft er eigenlijk niet op als je ook al matten er op hebt liggen.

Rapaz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 01:14

Wij hebben ook (massieve) rubber matten met een goot met rooster in het midden. Wat bij ons stukken scheelt in verstoppingen (en dus veel troep onder de matten) is horrengaas over de goot en een stukje onder de mat.