Wat zal ik met mijn paard doen? Pensionstal aanbieden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Wat zal ik met mijn paard doen? Pensionstal aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 00:10

Ik ben de laatste maanden echt het plezier in paarden houden kwijt geraakt. Als je het goed wilt doen kost het zoveel tijd en zoveel geld. En naar mijn idee krijg ik er vooral deze regenachtige maanden weinig voor terug. Maar van de zomer was ik het plezier ook al aardig kwijt.

Probleem is een beetje dat ik er 4 heb, die ik eigenlijk allemaal niet weg kan/wil doen. 2 mankeren wat, 1 is zo klein dat ze geen last vormt en 1 is nog wel bruikbaar en heb ik al heel lang, dus zou het jammer vinden om juist die weg te doen.

Nu gaan de eerstgenoemde 3 paarden komende zomer naar mijn ouders. Behalve af en toe langs gaan om te checken of het goed met ze gaat en een wandelingetje met ze te maken hoef ik er dan verder niks meer mee.

Dan hou ik de laatste nog over. En ik vraag me heel hard af wat ik daarmee zal doen...
Ik heb ze nu allemaal in eigen beheer staan op een stukje wat ik huur. Kost de hoofdprijs en paard kan daar natuurlijk niet alleen blijven staan.

De opties:

- paard aanbieden in bruikleen aan iemand die er wel plezier mee gaat ervaren (groot nadeel is dan wel het uit handen geven, dit lijkt me erg moeilijk).
- plekje zoeken bij iemand die een maatje voor zijn paard zoekt en niet de hoofdprijs vraagt per maand maar uit de kosten wil komen (weinig aangeboden, vaak ver weg, dus dan wel veel vertrouwen nodig dat ze goed met hem omgaan en hem niet zelf gebruiken).
- stalling met betere faciliteiten hier in de buurt zoeken en hopen dat ik het plezier in de sport weer terug ga vinden (erg duur hier in de omgeving en paard zal er hard op achteruit gaan qua buiten staan, sociaal contact enz).
- huidige plek aanhouden en een aantal pension paarden zoeken voor erbij. Zo kunnen het werk en de kosten verdeeld worden.

Ik neig zelf het meeste naar de laatste optie. Omdat het 7 a 8 maanden per jaar een heerlijke plek is en ik het zonde vind om dat op te geven. En omdat ik zo alles zelf kan blijven bepalen en mijn paard heerlijk paard kan blijven. En omdat ik zo andere paarden ook een buiten plek kan bieden. Hier in de omgeving is dit echt schaars, of het is gigantisch duur (€350+). Dan zitten er vaak ook wel meer faciliteiten bij, maar een middenweg voor bv pensioenpaarden die niet zoveel faciliteiten nodig hebben, is er niet.

Maar misschien is dit er wel niet omdat er geen vraag naar is.

Om uit de kosten en uit het werk te komen, zou ik het volgende moeten vragen:
100 euro kale stalhuur + 0.15€ per kg paard voor hooi + 10 euro onverwachte kosten. Komt bv neer op 140 euro voor een shetje of 190 euro voor een klein paard per maand.
En dan per paard 3 voer en mestbeurten per week.

Eigenaren krijgen ervoor terug:
- 24/7 buiten in de randstad
- kleine rijbak (18x30) welke tevens dient als paddock. Ongeveer 8 maanden per jaar te rijden, daarbuiten te nat. Helaas zijn er ook slechte buitenrij mogelijkheden.
- naast de paddock nog 2 schuilstallen en delen verhard.
- weidegang in de zomer.
- enkel stromend water uit ibc vaten. En stroom van zonnepaneel. Geen verlichting.
- rustige plek waar je lekker je ding kan doen.

Ofwel voor paarden een heerlijke plek, voor mensen in de zomer ook. In de winter is het best wel even afzien. Maar voor mijzelf sprekend denk ik dat ik er misschien wel weer van ga genieten als ik maar 3 keer per week klusjes moet doen ipv 2 keer per dag..

Om een lang verhaal kort te maken, zou hier vraag naar zijn? Of hoef ik het niet eens te proberen?
En hoe denken jullie over de andere opties die ik noemde? Ik zit echt een beetje met mijn handen in het haar waar ik nou verstandig aan doe...

Droge vs natte maanden..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vleddertje1

Re: Wat zal ik met mijn paard doen? Pensionstal aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 00:17

Tja als ik het zo lees lijkt de laatste optie mij ook het beste. Krijg je wel de stress/problemen erbij van pensionklanten...

Kan je het niet zo inrichten dat je nog maar 1 x per dag moet gaan? Scheelt veel werk/tijd en veel makkelijker mensen te vinden bij minder voerbeurten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 00:21

Wij bieden ook pensionplaats aan voor een vergelijkbare prijs en faciliteiten.

Eerst was het in de winter stal mesten door de eigenaar, verder all inclusive. Ik merk helaas dat zeer weinig mensen echt de behoefte hebben om hun dier een propere stal te geven (lees 1x per week mesten is wel ok). Ook zeker mensen waarvan het in het begin heel fijn was en daarna met de jaren sterk afzwakt.
Daarom verhuur ik nu alleen nog maar vol pension.

Met vaste voer en mestbeurten geef je veel uit handen en dan moeten het wel betrouwbare mensen zijn. Na wat ik hier bij mij heb gezien zou ik dat niet aandurven, daarvoor neem ik het te nauw met mijn paarden en stalhygiene. Persoonlijk zou ik dus neigen naar pensionstalling, maar zodanig inrichten dat er zo weinig mogelijk werk en toch wel een controleronde is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 00:23

En die vierde ook een poos bij je ouders neerzetten?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 00:29

In de zomer zou 1 keer per dag wel kunnen, in de winter staan ze op een kleiner stukje en om het geen bende te laten worden is 2 keer uitmesten dan wel fijn. Plus dat het dan ook de helft van het werk is. Anders worden het wel zware diensten.

Ik zit te denken om wel de mogelijkheid van full pension te bieden, maar dan komt er ook wel een bedrag bovenop. Ik werk 40 uur per week en wil eigenlijk gewoon minder werk aan de paarden hebben. Als ik er dan toch veel tijd in moet steken wil ik daar wel iets van terugzien.
Dan denk ik aan 30 euro per maand voor een dag minder in de week. Dus zonder beurten komt er voor een eigenaar 90 euro per maand boven op. En dan wordt het wel een duur grapje voor de faciliteiten die ik biedt.
Enige klanten zijn dan denk ik eigenaren met een paard wat met pensioen is maar welke ze wel dicht bij huis willen houden. Ik weet niet of er daar genoeg animo in is.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 00:32

bigone schreef:
En die vierde ook een poos bij je ouders neerzetten?

Dat gaat helaas niet. De ruimte bij mijn ouders is beperkt en deze heeft het echt wel nodig om goed de benen te kunnen strekken. Tevens poept en eet deze net zoveel als de andere 3 bij elkaar, dat geeft mijn ouders heel veel extra werk wat ik ze eigenlijk niet aan wil doen.
Mijn ouders hebben nog weinig paarden verstand. De andere 3 zijn wat kleiner en rustiger om alles mee te leren dan deze hittepetit volbloed :')

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 00:55

Tja als je nou in mijn zoekgebied zou zitten, helaas niet het geval, ik zou wel oren hebben. Ik heb/had mijn paarden altijd thuis, maar moet nu wrs een andere oplossing vinden. We gaan terug naar NL, maar komen echt niet bij je in de buurt wonen. Beide zijn pensionada, en ik ben dus bij lange niet alle voorziening nodig die aangeboden worden op de meeste stallen. Voor mij zou zoiets perfect zijn, maar dat is nou net in mijn zoekgebied niet te vinden.
Maar ik ga ook zeker met de rest mee dat het echt wel lastig is om mensen te vinden die zo ongeveer op dezelfde manier omgaan met hun paarden en alles eromheen. En ik zelf zou de stress van pensionklanten niet willen. Ik heb het zelf om die reden ook altijd afgehouden.

Maar is het geen optie de kleine bij je ene paard te laten en de rest naar je ouders te doen. Dan is 1x per dag gaan mss wel een optie ondanks de kleinere ruimte. 4, waarvan 3 grote, schijten toch een stuk meer dan maar 2 waarvan 1 kleintje :P (ok lees net dat die ene voor 3 schijt, dat helpt dan iets minder :D ) En evt, als je een passende klant vind is 1 extra erbij ook nog te doen.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 00:59

Ik denk dat er best wel animo voor is, zeker in de randstad :j

Maar, je huurt het stuk zelf? Is het toegestaan om iets dat je in huur hebt, te verhuren aan anderen? (Geen verstand van)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 01:06

Vervelend hè, als je gewend bent het allemaal zelf te doen en het dan ineens uit handen moet geven.

Ik wil niet alles afkappen wat jullie aandragen hoor. Maar ik heb er zelf gewoon ook al veel over nagedacht en weet dus aardig wat haalbaar is en niet.

Ik betaal 400 euro kale huur voor de stalling. Dat breekt me steeds meer op. Als ik dan toch zo'n bedrag uitgeef elke maand geef ik dat liever uit aan een luxe stalling met binnenbak of een stal bij het strand zodat ik er zelf weer wat plezier uit haal en niet aan 4 maanden per jaar modderworstelen zegmaar.. tel daarbovenop nog de voerkosten, dan ben ik 500+ euro kwijt voor 1 paard en een shetje. Wordt me te gek.

Of dat is toegestaan ligt aan de afspraken die je maakt met de verhuurder. Ik zal idd met ze in overleg moeten of ze dat zien zitten. Maar dat wil ik pas doen als ik zelf eruit ben of ik dat zou willen en op welke manier dan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 01:11

Je hebt geen bak en je hebt geen buitenrijopties te bieden, voor wie is dit aantrekkelijk? Wellicht om veulens/jaarlingen te stallen, maar niet voor rijpaarden lijkt mij.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 01:17

elnienjo schreef:
Je hebt geen bak en je hebt geen buitenrijopties te bieden, voor wie is dit aantrekkelijk? Wellicht om veulens/jaarlingen te stallen, maar niet voor rijpaarden lijkt mij.

Daar schreef ik zelf ook al over ;-)
Maar bv paarden die met pensioen zijn, of recreatie-mooi-weer-ruiters met een grote pony die toch vooral in de zomer willen rijden, of mensen met een shetje die vooral grondwerk doen of de shet als klein-kind-hobbelpony gebruiken. Daar is de bak groot genoeg voor.

Hier in de buurt moet je gewoon consessies doen, dat zal niet alleen voor mij gelden maar ook voor anderen gok ik. Als je niet de hoofdprijs kan betalen maar toch wil dat je paard paard kan zijn, neem je misschien genoegen met zoiets. Maar dat kan ik niet voorspellen helaas.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 01:19

Nou, ik word er persoonlijk niet warm van.

Maar dat ligt niet persé aan de stal zelf. Het is meer dat ik ongelukkig wordt van die buitenbak :p. Maar ik zal dan ook andere doelen hebben, dan mensen die wel voor zo’n soort stal zouden kiezen. Voorderest best een mooi plekje, moet je ook goed kijken wat je te bieden heb en of je er wel nog meer paarden bij wilt. Ondanks dat het niet jouw eigen paarden zijn ga je misschien wel onbewust een stukje verantwoordelijkheid tot je nemen, die je dan nog meer tot last is dan in je huidige situatie.

Als je ergens een plekje kan vinden waar je paard voldoende buiten komt etc. dan zou ik eerder voor die optie gaan.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 01:24

Nee hoor ik snap je echt helemaal. Als je een rijdbaar paard hebt zou ik ook eerlijk pension als voorkeur hebben. Ik heb mijn paarden nu 20 jaar + thuis en ik weet hoeveel werk het is en wat het kost. Het is gewoon een klap geld.

Dan zit je idd aan meer dan 1 pensionklant, en eerlijk ik zou het niet doen. Niet alleen vanwege de stress, maar ook het werk. Want als jij savonds dan daar komt en er is niet gemest oid kan ik wel raden wat er gebeurd. Dat je dus alsnog die kruiwagen pakt en gaat staan mesten. Dan heb je ipv hulp en minder werk, meer werk, en werk voor een ander.

Ik weet hoe het is om in pension te staan, ook dat heb ik jaren met een paard gehad. En als de stal bevalt is het ergens ook wel heel fijn dat je de zorg aan iemand kan overlaten. Helemaal als je al 40 uur per week werkt en even geen tijd hebt. Tuurlijk thuis is het fijnste, alles precies zoals jij wilt. Maar het geeft ook een bak werk en kost eigenlijk bijna net zoveel als een paard in pension (even afhankelijk van de faciliteiten van zon stal).
Ik zit zelf alleen met het probleem dat beide dus pensionada zijn, beide aangepast voer moeten hebben. De ene helemaal omdat zijn gebit dusdanig slecht is dat hij leeft op wiesencobs. Hooi en gras krijgt hij vrijwel niet meer weg. En ik zit dus met 2 waarvan je de zorg niet zomaar uit handen kan geven. Vind maar eens een pension waar ze 2 a 3 keer per dag extra speciaal voer klaarmaken en geven. Daarom ook dat ik zei voor mij zou zoiets perfect zijn. En ja er zullen er echt wel meer van rondlopen, ook bij jou in de buurt, maar ze zijn vaak zo verdomd lastig te vinden. Het is zoeken met een kaarsje, en daarom zou ik die laatste toch in pension zetten. Maar das mijn gedachtegang hoor ;)

M1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 02:51

Ik woon bij je in de buurt, er zijn binnen 10km wel kleine pensionstallen te vinden onder de €300 waar ze de hele dag en in de zomer vaak dag en nacht naar buiten kunnen. Alleen zijn het vaak privéstallen die dan een paar stallen te huur hebben dus wel lastig te vinden.

Verder als ik genoeg spaargeld zou hebben en een paard zou aanschaffen best intresse hebben. Komt helaaas nog een paar jaar te vroeg denk ik. :(

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 04:06

En 1 ander paard erbij i.p.v. gelijk weer meerdere? Als je dan je hooivoorziening iets kan vergroten kan je het wellicht met eens per dag het werk doen en daardoor het grootste deel van het werk bij jezelf houden. Wellicht (een deel van) de rijbak dan niet toegankelijk maken voor de paarden, of alleen als je er bent bijvoorbeeld, zodat deze beter te rijden/longeren blijft? Als je hem komende zomer een keer aanpakt qua bodem (losmaken en zand erbij hoeft niet heel veel te kosten)?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 13:12

Hootje dat snap ik als je gewoon lekker wilt rijden. Ik wil het ook echt niet mooier maken dan het is en mensen van te voren duidelijk inlichten over de situatie. Ik wil ook niet dat mensen steeds vertrekken omdat het toch niet is wat ze zochten. Als iemand een paard heeft en daar fanatiek mee wil rijden, dan zal ik ze zeker afraden om bij mij te komen.

Rina dat is inderdaad lastig als ze zoveel speciale wensen hebben. Ik hoop dat je iets vind.

Opzich zijn er wel veel stallen waar de paarden altijd buiten staan waar het werk verdeelt wordt met beurten toch? Werkt dat meestal niet? Ik neem aan dat iedereen wilt dat zijn paard schoon staat.
Ik ben daar wel makkelijk in. Ik wil best een keertje waarschuwen, maar als je de volgende keer je werk niet doet kun je wieberen. Neem aan dat men zelf ook niet wil blijven verhuizen en het dan wel doet. Of is dat te makkelijk gedacht?

M1994 als je nog specifieke stallen weet hoor ik het graag! Ik heb gisteren op MP weer 157 stallen bekeken. Uiteindelijk heb ik er daarvan 4 bewaard die die moeite waard waren om te gaan kijken. Maar allemaal hadden ze wel iets waarvan ik meteen al twijfelde. Of de prijs, of de grootte van de paddock, of het feit dat het normaal gevonden werd dat de paarden alleen stonden of met hooguit 1 andere, of gammele stallen/omheining... het lijkt overal wel wat te zijn.

Caily bedankt voor de tip maar dat wordt ook erg duur. Dan zou ik of veel meer moeten betalen dan de ander of ik zou zoveel moeten vragen dat ik niemand vind. Dit is gewoon geen plek waar mensen 300 euro voor neer gaan leggen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:19

Ik zit in jouw regio en hebben een redelijk vergelijkbaar stekje (maar dan wel droger...) waar we het met wat eigenaren onderling doen. Met de kosten die je noemt komen wij al niet uit...
Overigens zijn er zeker wel pensionstallen in de buurt die veel buiten aanbieden en ik denk niet dat iedereen adverteert, daar zou ik eerder zelf contact mee opnemen. Kun je iig op de wachtlijst gezet worden/gebeld worden als er plek komt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:25

Onze pony’s staan altijd buiten (met schuilstal) en we werken met beurten (1 beurt per dag). Bij ons werkt het, maar wel omdat we heel specifiek en streng zijn geweest in de selectie van degenen die bij ons staan. We voelen ons allemaal verantwoordelijk voor het goed verzorgen van de beesten en houden elkaars paarden in de gaten.
Jouw prijzen komen wij ook niet mee uit, merkten we afgelopen jaar. We rekenen het hooi om naar een bedrag per paard obv lichaamsgewicht. Verder hebben we €10 voor onvoorziene kosten, maar vorig jaar meer uitgegeven dan er binnenkwam. Niet erg, is ook een investering, maar je wordt er niet rijker van, zeg maar.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:25

Kijkend naar je foto’s zou ik ervoor bedanken.

Hoe zit met voer, stro, hooi zit dat bij de prijs.
Ik vind je bak in de zomer er zwaar bij liggen.
En er is in de avonden dus niemand op locatie

JuliaGr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:40

ik zou inderdaad de laatste optie overwegen mits je geschikte personen en paarden vind of als het financieel haalbaar is toch pensionstal (met eventueel een bijrijder zodat je paard toch veel aandacht krijgt).. mits je zo te lezen echt even een break wilt

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:00

Wat lastig zeg. Goed dat je dingen wil/gaat veranderen nu je merkt dat je het plezier in je hobby kwijt bent. Om het dan ook echt te veranderen, zou ik het paard op (vol)pension zetten.
Een stal waar ze veel buiten komen is lastig te vinden, maar ze zijn er zeker wel. Overweeg evt. ook opties wat verder weg. Als je paard ergens in een paddock paradise zou staan, hoef je er echt niet elke dag heen en dan is wat verder reizen misschien goed te doen. Kies dan als het lukt inderdaad voor een plek met mooie uitrijmogelijkheden of een fijne (binnen)bak, zodat je hobby, die hoe dan ook genoeg geld kost als je besluit het paard aan te houden, in ieder geval weer leuk wordt. Vaak zijn er ook meer 24/7 buitenplekjes te vinden op zandgrond, dus overweeg ook richting Utrechtse heuvelrug te kijken bijvoorbeeld. Succes met je keuze!