Probleem is een beetje dat ik er 4 heb, die ik eigenlijk allemaal niet weg kan/wil doen. 2 mankeren wat, 1 is zo klein dat ze geen last vormt en 1 is nog wel bruikbaar en heb ik al heel lang, dus zou het jammer vinden om juist die weg te doen.
Nu gaan de eerstgenoemde 3 paarden komende zomer naar mijn ouders. Behalve af en toe langs gaan om te checken of het goed met ze gaat en een wandelingetje met ze te maken hoef ik er dan verder niks meer mee.
Dan hou ik de laatste nog over. En ik vraag me heel hard af wat ik daarmee zal doen...
Ik heb ze nu allemaal in eigen beheer staan op een stukje wat ik huur. Kost de hoofdprijs en paard kan daar natuurlijk niet alleen blijven staan.
De opties:
- paard aanbieden in bruikleen aan iemand die er wel plezier mee gaat ervaren (groot nadeel is dan wel het uit handen geven, dit lijkt me erg moeilijk).
- plekje zoeken bij iemand die een maatje voor zijn paard zoekt en niet de hoofdprijs vraagt per maand maar uit de kosten wil komen (weinig aangeboden, vaak ver weg, dus dan wel veel vertrouwen nodig dat ze goed met hem omgaan en hem niet zelf gebruiken).
- stalling met betere faciliteiten hier in de buurt zoeken en hopen dat ik het plezier in de sport weer terug ga vinden (erg duur hier in de omgeving en paard zal er hard op achteruit gaan qua buiten staan, sociaal contact enz).
- huidige plek aanhouden en een aantal pension paarden zoeken voor erbij. Zo kunnen het werk en de kosten verdeeld worden.
Ik neig zelf het meeste naar de laatste optie. Omdat het 7 a 8 maanden per jaar een heerlijke plek is en ik het zonde vind om dat op te geven. En omdat ik zo alles zelf kan blijven bepalen en mijn paard heerlijk paard kan blijven. En omdat ik zo andere paarden ook een buiten plek kan bieden. Hier in de omgeving is dit echt schaars, of het is gigantisch duur (€350+). Dan zitten er vaak ook wel meer faciliteiten bij, maar een middenweg voor bv pensioenpaarden die niet zoveel faciliteiten nodig hebben, is er niet.
Maar misschien is dit er wel niet omdat er geen vraag naar is.
Om uit de kosten en uit het werk te komen, zou ik het volgende moeten vragen:
100 euro kale stalhuur + 0.15€ per kg paard voor hooi + 10 euro onverwachte kosten. Komt bv neer op 140 euro voor een shetje of 190 euro voor een klein paard per maand.
En dan per paard 3 voer en mestbeurten per week.
Eigenaren krijgen ervoor terug:
- 24/7 buiten in de randstad
- kleine rijbak (18x30) welke tevens dient als paddock. Ongeveer 8 maanden per jaar te rijden, daarbuiten te nat. Helaas zijn er ook slechte buitenrij mogelijkheden.
- naast de paddock nog 2 schuilstallen en delen verhard.
- weidegang in de zomer.
- enkel stromend water uit ibc vaten. En stroom van zonnepaneel. Geen verlichting.
- rustige plek waar je lekker je ding kan doen.
Ofwel voor paarden een heerlijke plek, voor mensen in de zomer ook. In de winter is het best wel even afzien. Maar voor mijzelf sprekend denk ik dat ik er misschien wel weer van ga genieten als ik maar 3 keer per week klusjes moet doen ipv 2 keer per dag..
Om een lang verhaal kort te maken, zou hier vraag naar zijn? Of hoef ik het niet eens te proberen?
En hoe denken jullie over de andere opties die ik noemde? Ik zit echt een beetje met mijn handen in het haar waar ik nou verstandig aan doe...
Droge vs natte maanden..