Zand mengen in paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

REYNIR

Zand mengen in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 16:26

Ik heb een paddock, die hoger ligt dan de rest van het perceel, deze is op worteldoek, met daarop mc3 zand. En op de kleigrond. Er komt nog een hoek aan vast, dit is de planning voor dit jaar.
Echter vind ik dat het mc3 zand erg dicht geslagen is het afgelopen jaar, ook door de vele regen en door een extra paard er bij.

Heeft er iemand ervaring met het mengen van verschillende zandsoorten, zoals zeezand of drainage zand met mc3 zand? Want als we de paddock gaan uitbreiden dan wil ik kijken of het beter waterdoorlatend kan met een andere zand soort.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:54

Ik heb zelf Woudzand in de paddock wat opgegraven is in Smilde (Drenthe) en ben hier best tevreden mee. Zelf heb ik drainage en een geotextieldoek. So far so good en Woudzand is ook niet heel duur. Zo nodig kun je er ook kokosvezel doorheen laten mengen om de zoveel tijd (is biologisch afbreekbaar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:14

Ik heb een paddock met 100% m3c zand. Ja met regen wordt hij compact maar ik heb nooit plassen.

Weet je zeker dat het aan het zand ligt? Heb je er iets van drainage onder? Want klei is een ramp qua afvoer dus als je m3c verzadigd is dan zal je plassen krijgen. Kan je er vanalles doorheen mengen maar als het water niet weg kan dan houdt het op.

REYNIR

Re: Zand mengen in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 11:16

Er zit geen drainage onder. Maar hij ligt opgesloten boven op de klei, het water liep vorig jaar door het zand onder de planken door weg.
Snap je wat ik bedoel?