Bodemverharder, grastegel, klinkers, grindmatten, etc.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Bodemverharder, grastegel, klinkers, grindmatten, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 17:19

Ik ben me aan het orienteren op grastegels, bestrating, grindmatten (zelfde als grastegels) om de voerplekken van ons paddock paradise te verharden. Nu willen we er ook een stuk oprit mee verharder maar het is zo schreeuwend duur.
Zijn er andere opties om voerplekken en opritten te verharden?
Ik heb al gedacht aan vloerkleed maar dat wordt zo flexibel als het nat wordt denk ik. met struikelgevaar ten gevolge.
Waar kun je goedkoop tegels of matten of andere opties vandaan halen?

Kortom: hoe hebben jullie dat gedaan of hoe is dat bij jullie op stal?
Ik heb een berg gewoon zand beschikbaar en kan eventueel investeren in ophoogzand. Ware het niet dat ik dat zand graag wil gebruiken voor de track.
We kunnen zelf heel veel, maar helaas kunnen we niet afgraven. Dat wordt te duur voor een stuk huurland.

Kaitlyn

Re: Bodemverharder, grastegel, klinkers, grindmatten, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:25

Ik heb van die grind roosters onder m'n hooibakken gehad. Tja wat zal ik ervan zeggen. Vond ze niet zo handig om schoon te houden en de randen worden snel kapot gelopen waardoor er overal stukjes plastic lagen. Ze lopen er ook best wat zand op met de hoeven en dat stapelt op. Eraf scheppen is moeilijk en met een bezem begin je ook niet zoveel. Achterkant van een hark ging nog het beste.

Ik heb via de loonwerker in de buurt oude betonroosters laten leggen. En dat bevalt mij 10x beter. Ligt stevig en makkelijk schoon te houden.

Gebruikte betonroosters gaan meestal de vergruizer in dus kost het je alleen wat arbeid.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 17:34

dankjewel kaitlyn voor je link. Ik had jullie al gevonden inderdaad:)

Gloa, ik snap je. Het idee is om de tegels iets in te graven en er zand overheen te gooien zodat er een mooi stevig geheel ontstaat en ze dus niet op voederplekken tot de enkels in de blup staan.
ik wil er ook nog gewoon zand overheen gooien zodat water beter wordt afgevoerd als in klei.
Ik kan ook stukken bestraten hoor, maar ik wil het gemakkelijk en enigszins kostenbesparend aanpakken. Als ik daar wegga kan ik de tegels eruit halen en verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:38

Als stabilisatie en niet aan de oppervlak zal het inderdaad wel beter werken.

Ik had ze destijds bij de wildkamp gekocht. In grotere hoeveelheden krijg je ook leuke staffelkorting.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:52

Hutcherson schreef:

Gloa, ik snap je. Het idee is om de tegels iets in te graven en er zand overheen te gooien zodat er een mooi stevig geheel ontstaat en ze dus niet op voederplekken tot de enkels in de blup staan.
ik wil er ook nog gewoon zand overheen gooien zodat water beter wordt afgevoerd als in klei.
Ik kan ook stukken bestraten hoor, maar ik wil het gemakkelijk en enigszins kostenbesparend aanpakken. Als ik daar wegga kan ik de tegels eruit halen en verkopen.

Als je droog en makkelijk schoon te houden wil, dan moet je er echt geen zand op gooien of ingraven. 40x60 tegels + sluitbanden en wat hoger leggen zodat je die hele plaat zo met sneeuwschuif schoon kan scheppen de krui in, want er wordt zeker klei, hooi en mest op rondgelopen, samen met zand geeft dat een permanente natte drab. Liever gewoon kale tegels die wel goed schoon en droog te houden zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 02:50

tamary schreef:
Hutcherson schreef:

Als je droog en makkelijk schoon te houden wil, dan moet je er echt geen zand op gooien of ingraven. 40x60 tegels + sluitbanden en wat hoger leggen zodat je die hele plaat zo met sneeuwschuif schoon kan scheppen de krui in, want er wordt zeker klei, hooi en mest op rondgelopen, samen met zand geeft dat een permanente natte drab. Liever gewoon kale tegels die wel goed schoon en droog te houden zijn.

Slim inderdaad.
Ik heb berekend wat het kost om alles met grastegels te doen maar dat is onbetaalbaar!
Het is beter om goede tegels inderdaad wat hoger te leggen zodat paarden altijd droog staan met eten of drinken.

We gaan het project wel opdelen in fases, waarbij het bestraten fase 2 wordt zodat we straks ook zelf met onze eigen bus/trailer gratis tegels kunnen ophalen. Tweedehands kopen en thuis laten bezorgen kost alsnog 1000€!

Dus eerst de stal en track in orde. Dan bestraten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 07:14

Wij hebben gewoon betonplaten.
Afbeelding
Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 11:56

Betonplaten krijg ik helaas met geen mogelijkheid vervoerd en gelegd. Dan hebben we echt een kraan nodig en die hebben we niet. Helaas kennen we de buurt ook nog niet dermate dat we kunnen rondvragen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:44

Het goedkoopste is gewoon via Marktplaats gratis opsluitbanden en tegels verzamelen, en elke keer een stukje verhogen en bestraten :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:48

Kaitlyn schreef:
Wij verkopen deze: https://www.nedlandic.nl/70-grastegels
Maar zo ontzettend veel tevreden klanten, die het echt elke Euro waard vinden. :j

ik ben me ook aan het orienteren, maar ben bang dat paard uitglijdt als ik ze in de wei gebruik en er gras tussendoor laat groeien. hebben jullie klanten die dat gedaan hebben en daar ervaring mee hebben?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:06

Jade schreef:
Kaitlyn schreef:
Wij verkopen deze: https://www.nedlandic.nl/70-grastegels
Maar zo ontzettend veel tevreden klanten, die het echt elke Euro waard vinden. :j

ik ben me ook aan het orienteren, maar ben bang dat paard uitglijdt als ik ze in de wei gebruik en er gras tussendoor laat groeien. hebben jullie klanten die dat gedaan hebben en daar ervaring mee hebben?

Ja dat hebben we zeker! De bovenkant van de grastegels hebben antislip. Dit zijn hele kleine knopjes, wat voorkomt dat het glad wordt en paarden gaan uitglijden. :j

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 08:24

Ook deze is interessant. Ik volg graag. Hier veel modder voor de stal en op dit moment nog onverharde voerplekken. Helaas wordt het nu met al die regen toch wel zompig.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:50

Ik volg ook even, wij zitten er ook aan te denken beton of kunststof.

Is het geschikt voor een paard met ijzers die in een flinke draf de hoek ook komt, zonder uit te kunnen schuiven?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:58

Interessant topic, ik haal m even omhoog! Wij gaan ook wat verharding aanbrengen voor komende winter. Was van plan om gratis stenen te verzamelen op marktplaats en een stuk te straten. Daarop dan rubbermatten.

Gloa schreef:
Ik heb via de loonwerker in de buurt oude betonroosters laten leggen. En dat bevalt mij 10x beter. Ligt stevig en makkelijk schoon te houden.

Gebruikte betonroosters gaan meestal de vergruizer in dus kost het je alleen wat arbeid.

Klinkt ook interessant! Hoe heb je dat geregeld? Gewoon een loonwerker gebeld? Of heb je zelf die roosters opgehaald? Die optie zie ik op Marktplaats voorbij komen. Wij hebben echter zelf geen materiaal om het op te komen halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:43

De loonwerker bij ons in de straat heeft vaak zelf vanalles liggen zoals gebruikte rioolbuizen/damwanden/roosters.

Ik denk dat je het beste wat bedrijven kan bellen. Als ze het zelf niet hebben liggen dan weten ze vast wel een klant die ze wel heeft.

Zelf halen is geen doen. Ik heb relatief kleine roosters en die kan je net met de hand en stevige banden wat verslepen maar daar houdt het ook mee op.

Boeren die op mp roosters aanbieden hebben vaak wel het materieel om te verplaatsen. Je kan hen ook vragen of ze tegen betaling willen komen brengen en zo goed als op de plek leggen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:44

Top, dank voor je antwoord! Ik ga eens een rondje bellen.