Droes op stal, hoe ging jullie pensionhouder ermee om?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shireen

Droes op stal, hoe ging jullie pensionhouder ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 18:45

Vraagje , er heerst nu een week of 2,5 droes bij ons op stal.
Netjes Vermeld op internet en door andere communicatie middelen aan andere stallen in de omgeving , stal staat ook op “slot” .
Nu zijn de stallen verdeeld onder rood en oranje . Alles wordt apart gevoerd en de paarden in de rode quarantaine zone hebben voorlopig boxrust .
Er wordt aan gewerkt om ze naar buiten te doen maar het is geen grootschalige stal met heel veel grond .
Mijn vraag ; hoe deed jullie pension houder het voeren en mesten ? Benieuwd naar jullie ervaringen
Alvast bedankt ☺️
Laatst bijgewerkt door shireen op 28-01-20 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:52

Volgens mij hebben wij het slechtste voorbeeld ooit gehad :+
Er kwam een nieuw paard op stal. Wel afgeschermd, maar waarom wist niemand. Stalhouder ging ook gewoon een weekendje weg. Mevrouw van nieuwe paard dacht dat wij alles wel wisten, wij wisten niks.
Tot iemand anders (die inmiddels wel op de hoogte was) de stallen echt hebben afgescheiden d.m.v zeil e.d.
Gevolg: iedereen boos op nieuwe paard/baas (wie verplaatst nou een paard met droes), maargoed haar was ook weer beloofd dat alles goed was e.d 2 a 3 verschillende paarden droes gekregen. Rest gelukkig niet.
Gewoon apart gezet. Handen wassen tussendoor e.d.
En iedereen dagelijks paar keer per dag temperaturen en dat in een gezamenlijk schrift opschrijven.
Ernstige was wel dat wij het meer prio vonden hebben dan de stalhouder zelf :=

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:02

Mijn pony had droes en ik kreeg al verhalen dus had het op facebook geplaatst voor mijn vrienden. Een net bericht dat we niet van het terrein gingen, ik niet bij andere paarden kwam etc.
Ik heb toen de grootste ruzie gehad met staleigenaresse dat het niet openbaar mocht en dat ik het moest weghalen omdat zij al door mensen werd gebeld die het hadden gelezen. Het was volgens haar geen droes (pony had 4(!!) Abcessen en werd door dierenarts bevestigd en behandeld).
Toen ik een paar weken later met mijn pony op het terrein aan het mennen was, ging zij vrolijk op buitenrit met haar paard.. dat bleek ze dus al de hele tijd te doen terwijl ze met zijn allen samen stonden en er dus elke dag contact was :=

Toen ponylief uit quarantaine mocht ben ik gelijk naar een andere stal gaan zoeken (mede door andere dingen die ook niet klopte daar, zoals afval, puin en stalen buizen etc. Wat gewoon in de weide gegooid werd..)

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 19:14

xZiva_ schreef:
Mijn pony had droes en ik kreeg al verhalen dus had het op facebook geplaatst voor mijn vrienden. Een net bericht dat we niet van het terrein gingen, ik niet bij andere paarden kwam etc.
Ik heb toen de grootste ruzie gehad met staleigenaresse dat het niet openbaar mocht en dat ik het moest weghalen omdat zij al door mensen werd gebeld die het hadden gelezen. Het was volgens haar geen droes (pony had 4(!!) Abcessen en werd door dierenarts bevestigd en behandeld).
Toen ik een paar weken later met mijn pony op het terrein aan het mennen was, ging zij vrolijk op buitenrit met haar paard.. dat bleek ze dus al de hele tijd te doen terwijl ze met zijn allen samen stonden en er dus elke dag contact was :=

Toen ponylief uit quarantaine mocht ben ik gelijk naar een andere stal gaan zoeken (mede door andere dingen die ook niet klopte daar, zoals afval, puin en stalen buizen etc. Wat gewoon in de weide gegooid werd..)

Werden jullie niet in oranje en rood verdeeld ? Rood zijn de paarden met droes verschijnselen . En was alleen je pony ziek geworden ?

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 19:16

Elin_ schreef:
Volgens mij hebben wij het slechtste voorbeeld ooit gehad :+
Er kwam een nieuw paard op stal. Wel afgeschermd, maar waarom wist niemand. Stalhouder ging ook gewoon een weekendje weg. Mevrouw van nieuwe paard dacht dat wij alles wel wisten, wij wisten niks.
Tot iemand anders (die inmiddels wel op de hoogte was) de stallen echt hebben afgescheiden d.m.v zeil e.d.
Gevolg: iedereen boos op nieuwe paard/baas (wie verplaatst nou een paard met droes), maargoed haar was ook weer beloofd dat alles goed was e.d 2 a 3 verschillende paarden droes gekregen. Rest gelukkig niet.
Gewoon apart gezet. Handen wassen tussendoor e.d.
En iedereen dagelijks paar keer per dag temperaturen en dat in een gezamenlijk schrift opschrijven.
Ernstige was wel dat wij het meer prio vonden hebben dan de stalhouder zelf :=

Ja wij staan ook op slot . Niemand in en niemand eruit . Maar niet netjes dat jullie niks verteld was

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:27

Ik heb jaren geleden zelf droes op stal gehad. Stonden alleen eigen pony's, ik had alles in 2 groepen staan, normaal naast elkaar. En ik had nog 2 pony's bij de hengst staan die ik op moest halen(ik had ze graag een tijd daar laten staan maar dat kon niet, maar er was niemand die ze op stal wilde hebben omdat ze bij mij vandaan kwamen).

Ik heb de groep waar zieke pony's in stonden bij elkaar gehouden, die zijn ook allemaal ziek geworden. De andere groep heb ik een weilandje verder op gezet zodat er niet geneust kon worden, die zijn niet ziek geworden. En de 2 die bij de hengst stonden wilde ik niet op het erf hebben, die hebben bij de buren op een tijdelijk afgezet hoekje op het erf gestaan en zijn ook niet ziek geworden.

Alle pony's werden 2x per dag getempratuurt, ik verzorgde eerst de pony's bij de buren, dan de gezonde groep en als laatste de zieke groep.
Riedeltje werd s avonds met schone kleren herhaald.

Mocht er ergens iets vergeten zijn of water omver gegaan zijn deed iemand anders(die verse helemaal niet in contact met paarden kwam) dat even voor mij zodat ik niet helemaal om moest kleden enzo.

Gezonde pony's werden wel gewoon op eigen terrein gereden.
Ik ben een tijd niet van huis geweest met mijn pony's.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:29

shireen schreef:
xZiva_ schreef:

Werden jullie niet in oranje en rood verdeeld ? Rood zijn de paarden met droes verschijnselen . En was alleen je pony ziek geworden ?

Alleen mijn pony was ziek.
Mijn andere pony had het dat jaar er voor gehad en de anderen ook een aantal jaren daarvoor. Volgens haar was het dus onmogelijk om de anderen aan te steken er mee. (Ondanks dat de ook bleef ontkennen dat het droes was := )