Zelf goed hooi inkopen; waar opletten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Zelf goed hooi inkopen; waar opletten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 08:27

Vanwege allergie van onze pony wil ik zelf eiwitarm hooi in gaan kopen. In kleine hoeveelheden, want meer kan/mag ik logischerwijs niet kwijt op pensionstal.

Pony zit onder de bultjes en krijgt momenteel een kuur prednisolon dus ik wil zo snel mogelijk goed, eiwitarm hooi inkopen, in de buurt van Raalte. Maar waar moet ik dan op letten? Ik ben een leek op dit gebied want tot nu toe gingen mijn pony's altijd mee in het voerbeleid van stal. Pony krijgt nu kuil.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 08:37

kijken of er een testrapport bij zit zodat je heel zeker weet dat het eiwit arm is?
en anders zelf dus laten testen.dat kan via de pavo ruwvoercheck

DubbelFun

Re: Zelf goed hooi inkopen; waar opletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:41

Waarom van kuil direct naar eiwitarm hooi??
Heb je al eens gewoon grof droog hooi geprobeerd ??
Je hebt grote kans dat de allergie door het kuil/voordroog komt nl.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 14:16

@dubbeldun: nou ja zoals gezegd ben ik verdiep ik me er in dus als je tips hebt; graag

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:52

Zoals gezegd.. ik denk dat je een stap overslaat en met gewoon droog goed hooi al verbetering zou moeten merken. Meestal zit er in jong/groen hooi wat meer eiwit als in wat stengelig/grover hooi.
Dat verschil zit hem vaak in de 1e of 2e snee. Maar een goede fouragehandel/voerboer moet je daar vanalles over kunnen vertellen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:04

Ik zou gewoon even bij roeke vragen

En hoeveel balen kan je kwijt.. misschien kan je wel een partij kopen maar opslag bij hun laten..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:17

In dit geval zou ik eerst een baaltje of 2 a 3 proberen en kijken hoe pony er op reageert voor ik een hele partij zou kopen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:21

DubbelDun schreef:
In dit geval zou ik eerst een baaltje of 2 a 3 proberen en kijken hoe pony er op reageert voor ik een hele partij zou kopen.

En of ze het lusten :Y)

Ik had ooit een prachtige partij weide hooi gekocht, laten testen, redelijke prijs. Ik was er blij mee, maar de Haflingers wilden het niet eten. Ook de schapen niet.
Ik kon de partij zo weer verkopen, want echt, ook na een paar dagen: ze aten het niet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:25

janouk schreef:
DubbelDun schreef:

En of ze het lusten :Y)

Ik had ooit een prachtige partij weide hooi gekocht, laten testen, redelijke prijs. Ik was er blij mee, maar de Haflingers wilden het niet eten. Ook de schapen niet.
Ik kon de partij zo weer verkopen, want echt, ook na een paar dagen: ze aten het niet.

Ja, goede tip! Ik heb hier ook nog 50 baaltjes liggen die op papier perfect zijn voor de paarden maar in praktijk niet gegeten worden door de schatjes. :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:59

@janouk: dat heb ik ook ooit eens gehad. Zelfs de buurponies hoefden het niet. Bleek naderhand dat er een lelieveld naast lag en daar er is waarschijnlijk gesproeid bij te harde wind.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 16:37

Ik spreek de stalhouder vanavond wel. Eerst eens vragen of ik überhaupt iets kwijt kan op stal. Meer dan een klein baaltje zal het niet kunnen zijn denk ik.
Ik heb van een stalgenoot een telefoonnr van een fouragehandel gekregen. Die zal ik daarna eens bellen voor mogelijkheden. Ik heb zelf geen mogelijkheden tot opslag.