Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Eight schreef:Een hectare voor 5 paarden is niet mega groot, houd er rekening mee dat ze niet jaar rond op de weide kunnen en je dus een paddock moet (laten) graven (is een vergunning voor nodig). Ook goed nadenken waar je je opslag voor hooi gaat maken, 5 paarden eten in een winter vrij veelheb je er elektriciteit en stromend water? Zo nee, waar ga je het water vandaan halen? Laat je een put slaan of reservoirs? Als je geen licht hebt kan ik je uit ervaring vertellen dat het in de winter naast je fulltime baan best een opgave is zonder licht
ik denk dat je wel aan bijna 3 kruiwagens poep komt per dag, waar laat je deze? Is de grond geschikt voor paarden houden, krijg je een vergunning voor de schuilstal?
wel een aantal dingen om goed over na te denken naast de juridische zaken, daar kan ik je niet mee helpen!
jeannaa schreef:En ik zou informeren of je überhaupt wel een vergunning krijgt voor je plannen want dat denk ik niet.
SandravdB schreef:Dacht dat je voor agrarische grond bijna geen lening kon krijgen.
Callisto04 schreef:80 000 voor 1 ha is veel geld...
Nu, notarieel lijkt mij geen probleem om dit te regelen. In onverdeeldheid kopen met 50/50 regeling kan voor een woning of bouwgrond ook, dus ik zie geen verschil. Je kan altijd een notaris bellen. Vergunning is afhankelijk van plaats (wat is de bestemming van de grond etc, je kan altijd inlichtingen vragen op de dienst stedenbouw van de gemeente) en de oppervlakte van de constructies, wat je allemaal wil doen qua nivellering etc.
Lening krijgen hangt af van de bank en wat zij als waarde inschatten en welke waarborgen ze zien en in rekening willen brengen. 80000 is behoorlijk veel, bij mij werd de waarde op 5 euro per m2 geschat, maar de prijzen zijn wel hoger dan 10 jaar geleden denk ik en streekgebonden.
Goed informeren bij betrokken instanties dus.
tamary schreef:Informeer eerst maar eens bij de bank en de gemeente wat er mogelijk is, want aan beide kanten kan je wel eens flinke beperkingen of een keiharde nee te horen krijgen. En mocht je vergunningen rond krijgen, zal daar ook aardig wat geld en tijd bij komen. Je loopt dus het risico op een lening zonder rendement en er vervolgens niks mee kunnen.
Regel ook de afbetaling en samenwerking heel goed, want mocht 1 partij bv financieel klem komen te zitten, moet die mogelijk uitgekocht worden, enz.
Begin dus met een bedrijfsplan te schrijven en bij de belgische kamer van koophandel eens om info te vragen, als die is zoals in NL, dan is dat gratis en zeer behulpzaam.
k_m schreef:Omgeving stekene enzo is de grond toch niet zoo duur? Dat is ook niet zo ver van Gent. Ik zou eens contact opnemen met een notaris, kan veel vastgelegd worden. Je gaat alleen op de bank wel een goede verklaring moeten geven. Als je leent voor bv een woning moet jij ook echt alles met facturen kunnen aantonen. Ze komen je grond bv ook eerst schatten enz. Voor de bank moet de waarde als het ooit verkocht wordt, gelijk zijn met het bedrag dat jullie gaan lenen. Ik denk dat je niet zomaar een bank gaat vinden die hier een lening op wilt uitgeven, ik ga er vanuit dat je die pension paarden niet officieel kunt doen als bedrijf? Dan wil je gaan lenen om eigenlijk in het zwart geld te ontvangen..
Ben je al bij de bank geweest? Het idee is tof maar ik denk dat de bank hier niet voor staat te springen. Hebben jullie ook genoeg eigen inbreng? Je kan wel 90k willen lenen, maar dan moet je zelf ook al ongeveer een 20K er in kunnen steken. Die moet je vaak ook gelijk inbrengen zodat de bank al een deel zekerheid heeft hierover.. (Moet je bv zelf de registratierechten en notaris kosten enz kunnen betalen)
k_m schreef:Een piste krijg jij idd nooit vergund zonder dat je er een bedrijf of woon doeleinde aan koppelt..
s0173957 schreef:Loopstal mag, al de rest krijg je nooit vergund... paddock, piste, vergeet het...
k_m schreef:Niet echt constructief, of niet echt wat je wou horen?Mensen die een paddock paradise starten doen dit in bijberoep of officieel als beroep. Je genegeerd daar inkomsten uit, het zou al duidelijker zijn als er stond of jullie dit officieel gaan doen of niet. Als jullie pension klanten gaan nemen in het 'zwart', dan kan je toch geen lening krijgen. Veel piste's in paddock paradises zijn gewoon een stuk zand, dat kan je altijd wel doen. Wil jij echt de bodem gaan veranderen ga jij moeten aantonen dat je dat beroepsmatig nodig hebt op dat stuk. Waarom ga je niet gewoon eens naar de gemeente en de notaris? Die gaan je toch direct kunnen helpen.
Reverie schreef:tamary schreef:Informeer eerst maar eens bij de bank en de gemeente wat er mogelijk is, want aan beide kanten kan je wel eens flinke beperkingen of een keiharde nee te horen krijgen. En mocht je vergunningen rond krijgen, zal daar ook aardig wat geld en tijd bij komen. Je loopt dus het risico op een lening zonder rendement en er vervolgens niks mee kunnen.
Regel ook de afbetaling en samenwerking heel goed, want mocht 1 partij bv financieel klem komen te zitten, moet die mogelijk uitgekocht worden, enz.
Begin dus met een bedrijfsplan te schrijven en bij de belgische kamer van koophandel eens om info te vragen, als die is zoals in NL, dan is dat gratis en zeer behulpzaam.
Vandaar de vraag of we apart kunnen lenenDan moet de ene alvast niet blijven betalen voor de andere. Maar kamer van koophandel is inderdaad een goeie tip! Bedankt!
s0173957 schreef:Kijk, mijn job is vergunningsaanvragen begeleiden in agrarisch gebied, in België welteverstaan.
Als jij niet kan aantonen dat je professioneel paardenFOKKER bent krijg je niks vergund.
Geen reliëfwijziging (piste, paddock, ...), geen verharding, geen stal (tenzij in de straal van 50m van een woning),...
Een schuilstal van max 40m² is het enige wat je zal kunnen.
En ja, al degenen die het wel doen die doen het zonder vergunning.
Als je dat niet graag leest of hoort, sorry, maar dat is vandaag de dag in Vlaanderen gewoon de realiteit.
Reverie schreef:Hou er rekening mee dat dit in België is
GDG schreef:Reverie schreef:Hou er rekening mee dat dit in België is
Goh, dat zou nou relevante info zijn voor in je OP of titel als je naar juridische adviezen vraagt denk je niet.
Waar ga je lenen? In NL hoef je hiervoor niet bij een bank aan te kloppen in elk geval en al helemaal niet voor meer dan de aanschafprijs.
blackstar schreef:Heb je ook al nagedacht over wat als jullie een meningsverschil/ruzie zouden krijgen.
s0173957 schreef:Kijk, mijn job is vergunningsaanvragen begeleiden in agrarisch gebied, in België welteverstaan.
Als jij niet kan aantonen dat je professioneel paardenFOKKER bent krijg je niks vergund.
Geen reliëfwijziging (piste, paddock, ...), geen verharding, geen stal (tenzij in de straal van 50m van een woning),...
Een schuilstal van max 40m² is het enige wat je zal kunnen.
En ja, al degenen die het wel doen die doen het zonder vergunning.
Als je dat niet graag leest of hoort, sorry, maar dat is vandaag de dag in Vlaanderen gewoon de realiteit.