Welke bomen/struiken in paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Welke bomen/struiken in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 23:24

Ik ga binnenkort aan de slag met de aanleg van onze eigen paddock paradise op een halve hectare.
Er komen twee paarden te staan en ik wil 2 grotere of 3 kleine weitjes omheinen en mooie vloeiende tracks maken.
Ik heb diverse zand soorten op het oog, ik ga delen rondom voer- en drinkbakken verharden en wil eigenlijk ook wat groen toevoegen aan de track.
Al vrees ik dat dat niet lang groen blijft.
Heeft iemand tips of ervaringen met planten/bomen/struiken die prima kunnen bij paarden en ook nog enigszins een leven hebben? Of is het gewoon een kwestie van 'Dream on'.

Hilary

Re: Welke bomen/struiken in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:29

Ik denk grotendeels 'dream on', maar met schrikdraad op de juiste hoogte kun je best wat doen. Ons draad staat aan de buitenomheining op ca 140-150 cm. Alles wat daar overheen groeit en bereikt kan worden zonder stroom te krijgen, wordt vakkundig gesnoeid. De rest doen wij en voeren we dan (bij voorkeur in de wei op het gras, dan krijgen ze minder zand binnen).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 00:07

De vlier laten ze hier met rust. Zou ook antivlieg zijn.
Rest lukt door goed beschermen zodat ze max. 1/4 ervan kunnen snoeien/eten/slopen.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 00:10

Wat leuk!
Bruikbare tips in het topic in mijn onderschrift :Y)

Groet Karin.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:01

Wij willen ook gaan aanplanten en daarvoor gaan we bestellen bij paard en plant. Wat we nu planten zetten we wel af zodat het goed kan pakken eerst en anders moeten we gewoon weer aanvullen wat kapot of op is gegaan.

Op onze vorige plek hadden we de stallen open, maar stonden ze heel graag onder een grote lindeboom die ze zelf netjes snoeide van onderen. Echt kaarsrecht :)
Ook met de hele warme zomer was het daaronder lekker, dus die komt er weer. Verder; Wilg, hazelaar, haag en struiken.
Fruitbomen gaan we op hun stuk niet aan beginnen. Appel bomen geven vaak zoveel appels en die liggen dan echt een flink stuk rondom de boom.

Wij hebben nu 4 bakken buiten staan en kunnen 5 netten hangen in de schuilstal. Dat wissel ik af, ook kijkend naar het weer, muggen etc. Ze krijgen onbeperkt, dus eten graag planten etc, maar ook hun hooi. Bij een goede lange haag en wat bomen en struiken, eten ze het niet direct kaal. Maar zou het altijd willen afzetten om het even rust te kunnen geven. Desnoods om de beurt een stukje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:20

Wij hebben inderdaad meerdere hazelaars staan die heel fijn zijn voor de paarden maar ook mooi blijven.
De appelboom lijkt ook goed te blijven en de eiken en beuken blijven ze tot nog toe vanaf.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 13:38

Wij hebben nu een treurwilg staan en heb al gelezen dat dit een prima boom is voor paarden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:57

Een halve hectare lijkt me vrij weinig?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:01

Robijntjah schreef:
Wij hebben inderdaad meerdere hazelaars staan die heel fijn zijn voor de paarden maar ook mooi blijven.
De appelboom lijkt ook goed te blijven en de eiken en beuken blijven ze tot nog toe vanaf.

Geeft de hazelaar niet veel luchtwegproblemen? Ze stonden hier ooit, maar de bewoner had COPD, dus is alles weg. Ik heb 1 ruin met luchtwegproblemen, dus twijfel wel ietsjes.

LaDonna75 schreef:

Met een halve ha kan je heel veel leuke dingen doen. Het ligt een beetje aan de vorm en hoeveel paarden je hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:03

Ik heb een dampig paard ertussen staan en totaal geen problemen door de hazelaar :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 00:51

LaDonna75 schreef:

Ik vind het toch een behoorlijk stuk als ik er middenin sta hoor. Mijn paard kan niet goed tegen gras (veel gasvorming en bijbehorende scheten) dus er komt een leuke track zodat hij zelfs in de winter altijd kan lopen en rennen. Er is een schuilstal, gedeeltes worden verhard, meerdere voerplekken (onbeperkt voer) en diverse grondsoorten en ik wil er een bult/berg maken.
En af en toe dus leuke belevingsdingen/activiteiten doen of neerleggen.
Hij staat nu 6 uur per dag op een winterpaddock van 50x20. En daar betaald men grof voor...
Ik denk dat een track dan toffer is.

M_Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:44

Wat leuk! Ik volg graag even alle tips :D

Hou je ons op de hoogte met foto’s?!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 01:14

Ik ben wel van plan om de vorderingen te fotograferen maar weet nog niet of ik ze op bokt durf te delen hihi.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 08:21

Klinkt gaaf! Wij hebben vorig jaar een paddock paradise aangelegd op 8000m2 grond. We zijn nu flink aan het nadenken over beplanting en denk dat we dit najaar wat gaan doen. Volg dit topic graag!