Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tiwi1969 schreef:Je bak ook als paddock gebruiken is een aanslag op de bodem en eigenlijk niet zo geschikt. Dan kan je nog zoveel geld uittrekken voor een mooie rijbaan, mest urine en het lopen verpesten de boel, ook als je dagelijks de mest verwijdert.
Keren van de bodem is een redelijk voordelige optie en een stuk extra als paddock naast je bak niet heel veel duurder.
Gloa schreef:Neem contact op met een loonwerker in de buurt. Die zijn goed op de hoogte van de lokale bodemsamenstelling en kunnen je hierin beter adviseren.
Als je echt op zandgrond zit dan is grond keren vaak het goedkoopst. Dan graven ze de bovenkant eraf tot je op het gele zand zit. Gele zand eruit, zwarte zand het gat in en dan het gele terug erop.
Drainage kan horizontaal via buizen naar een sloot/put of verticaal door een grote puinlaag en doeken onder je bak.
Gloa schreef:Waarom geen paddock/rijbak combi?
Tenzij je hier elke dag van de week meerdere paarden in wil trainen en het goed is aangelegd zie ik echt het probleem niet.
Ik heb een goede paddock met m3c zand en drainage laten aanleggen. Netjes bijgehouden kan ik hier prima in rijden en ligt mijn 'bak' er 10x beter bij dan wat ik zo in den landen aan blubberbakken zie liggen (en ik zie er veeeeeeeel met mijn werk).
Maar bijhouden is wel heel belangrijk! Mijn paarden lopen er 24/7 op. Ik mest 2x per dag uit. De voerplaatsen heb ik palletboxen op betonroosters die ik elke dag schoon maak van resten hooi. En ik schuif/schop elke dag tijdens 1 van de mestrondes de ontstane 'gaten' dicht die komen van liggende en rollende paarden. En af en toe met de sleep en hark er doorheen is ook aan te raden om de boel mooi vlak te houden.
@ts; zoek een loonwerker. Dat kost aanzienlijk minder dan een speciale bakken aanlegger. Vaak kan je via een lokale fourage handel wel aan een goed adresje komen.