Bak aanleggen, wat voor soort bodem, drainage of niet ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loyce_

Bak aanleggen, wat voor soort bodem, drainage of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 12:57

Hoi,

Wij hebben een huisje gekocht waarbij het de bedoeling is dat er paarden mee komen.
Ze komen dan op een klein stukje gras te staan en hiernaast wil ik ze op de bak houden waar ik zelf ook in wil gaan trainen.

Maar wat voor bak bodem is nu geschikt zonder dat het te duur word?
De ondergrond is beetje zand bodem, (richting de achterhoek) wat voor drainage is dan het makkelijkst ?
Of is het misschien wel niet echt nodig ?

Graag hoor ik wat ideëen, misschien weet iemand ook hoeveel je ongeveer hieraan kwijt bent ?

Groetjes!

Keet

Re: Bak aanleggen, wat voor soort bodem, drainage of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:05

Ik zou eerst eens kijken of je er een vergunning voor nodig hebt of niet :) of het uberhaubt is toegestaan of niet. En ga er niet vanuit dat het mag omdat alle buren het ook hebben ;)
Je zal niet de eerste zijn die geen vergunning krijgt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:37

Neem contact op met een loonwerker in de buurt. Die zijn goed op de hoogte van de lokale bodemsamenstelling en kunnen je hierin beter adviseren.

Als je echt op zandgrond zit dan is grond keren vaak het goedkoopst. Dan graven ze de bovenkant eraf tot je op het gele zand zit. Gele zand eruit, zwarte zand het gat in en dan het gele terug erop.

Drainage kan horizontaal via buizen naar een sloot/put of verticaal door een grote puinlaag en doeken onder je bak.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:42

Je bak ook als paddock gebruiken is een aanslag op de bodem en eigenlijk niet zo geschikt. Dan kan je nog zoveel geld uittrekken voor een mooie rijbaan, mest urine en het lopen verpesten de boel, ook als je dagelijks de mest verwijdert.
Keren van de bodem is een redelijk voordelige optie en een stuk extra als paddock naast je bak niet heel veel duurder.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 17:57

tiwi1969 schreef:
Je bak ook als paddock gebruiken is een aanslag op de bodem en eigenlijk niet zo geschikt. Dan kan je nog zoveel geld uittrekken voor een mooie rijbaan, mest urine en het lopen verpesten de boel, ook als je dagelijks de mest verwijdert.
Keren van de bodem is een redelijk voordelige optie en een stuk extra als paddock naast je bak niet heel veel duurder.

Ja helaas is er geen ruimte voor een paddock naast een rijbak.
Gloa schreef:
Neem contact op met een loonwerker in de buurt. Die zijn goed op de hoogte van de lokale bodemsamenstelling en kunnen je hierin beter adviseren.

Als je echt op zandgrond zit dan is grond keren vaak het goedkoopst. Dan graven ze de bovenkant eraf tot je op het gele zand zit. Gele zand eruit, zwarte zand het gat in en dan het gele terug erop.

Drainage kan horizontaal via buizen naar een sloot/put of verticaal door een grote puinlaag en doeken onder je bak.

Dat klinkt best goed. Keren van de grond. We gaan nog opzoek naar iemand die het moet kunnen aanleggen. Lastig te vinden soms ook haha.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:25

Uit eigen ervaring: rijbak en paddock nooit 1 ruimte van maken. Echt gewoon niet doen. Ik snap dat het niet leuk is omdat je dacht je eigen paardenparadijsje aan huis te hebben, maar het is niet leuk rijden, echt niet. Ik zou het stuk grond paddock houden en ergens in de buurt een rijbak afhuren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:30

Ik zou ook zeker niet een rijbaan maken die ook moet dienen als paddock :n
Dan lekker een paddock maken en ergens een land huren voor in de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:44

Waarom geen paddock/rijbak combi?

Tenzij je hier elke dag van de week meerdere paarden in wil trainen en het goed is aangelegd zie ik echt het probleem niet.

Ik heb een goede paddock met m3c zand en drainage laten aanleggen. Netjes bijgehouden kan ik hier prima in rijden en ligt mijn 'bak' er 10x beter bij dan wat ik zo in den landen aan blubberbakken zie liggen (en ik zie er veeeeeeeel met mijn werk).

Maar bijhouden is wel heel belangrijk! Mijn paarden lopen er 24/7 op. Ik mest 2x per dag uit. De voerplaatsen heb ik palletboxen op betonroosters die ik elke dag schoon maak van resten hooi. En ik schuif/schop elke dag tijdens 1 van de mestrondes de ontstane 'gaten' dicht die komen van liggende en rollende paarden. En af en toe met de sleep en hark er doorheen is ook aan te raden om de boel mooi vlak te houden.

@ts; zoek een loonwerker. Dat kost aanzienlijk minder dan een speciale bakken aanlegger. Vaak kan je via een lokale fourage handel wel aan een goed adresje komen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:07

Wij hebben de grond laten keren. Aan de schuilstal een stuk van 10*10 en daar aan vast de rijbak 20*40. Hij staat nu altijd open.

We voeren er geen hooi en gooien hem uiteindelijk wel periodes dicht als de rest wat verder af is.

Wij hebben aan 2 kanten sloot en de bak ligt bijna tegen de sloot aan met een pad ertussen van ong 4 meter. De bak is behoorlijk droog. Na regen is hij deels nat, maar droogt snel op.
1 hoek is wat minder, maar we kijken eerst de zomer even aan. Waarschijnlijk wordt het best een zware bak, dus gooien we het zware zand van achter nog op die ene plek.

Ik heb altijd de bak ook als paddock gebruikt en bij dagelijks mesten nooit problemen gehad. Maar dan kunnen ze ook ergens anders staan. Dus ze staan niet alleen maar in die bak.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 14:15

Bedankt allemaal ! De grond keren lijkt me voor daar misschien een goede oplossing.
Ik denk als je er niet voert het wel een tijd goed moet gaan om het als beide te gebruiken, ze zullen er dan ook niet 24/7 staan.

@Cioccolato Wij willen graag op ons eigen grond blijven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:43

Gloa schreef:
Waarom geen paddock/rijbak combi?

Tenzij je hier elke dag van de week meerdere paarden in wil trainen en het goed is aangelegd zie ik echt het probleem niet.

Ik heb een goede paddock met m3c zand en drainage laten aanleggen. Netjes bijgehouden kan ik hier prima in rijden en ligt mijn 'bak' er 10x beter bij dan wat ik zo in den landen aan blubberbakken zie liggen (en ik zie er veeeeeeeel met mijn werk).

Maar bijhouden is wel heel belangrijk! Mijn paarden lopen er 24/7 op. Ik mest 2x per dag uit. De voerplaatsen heb ik palletboxen op betonroosters die ik elke dag schoon maak van resten hooi. En ik schuif/schop elke dag tijdens 1 van de mestrondes de ontstane 'gaten' dicht die komen van liggende en rollende paarden. En af en toe met de sleep en hark er doorheen is ook aan te raden om de boel mooi vlak te houden.

@ts; zoek een loonwerker. Dat kost aanzienlijk minder dan een speciale bakken aanlegger. Vaak kan je via een lokale fourage handel wel aan een goed adresje komen.

Ik sluit mij hier bij aan.
Rijbaan/paddock dubbel gebruik kan prima maar vergt wel echt onderhoud.
Dagelijks (liefst minimaal 2 keer per dag) echt heel secuur opruimen van mest en gemorst ruwvoer. En je moet er rekening mee houden dat je elke 4- 6 jaar iets groter onderhoud nodig hebt. Bijvoorbeeld de loonwerker een stuk moet laten lostrekken of een deel zand afvoeren/verversen. Houd hier rekening mee met toegangspoorten/weg (en kosten).

En als je gravers hebt leren leven met kuilen/ vaak slepen.

Als ik het ooit helemaal opnieuw zou indelen zou ik wel voor een aparte rijbaan kiezen. Dan heb ik geen last meer van gaten, kan ik hindernis materiaal gewoon lekker laten staan en een structuur verbeteraar door mijn bodem heen laten werken voor een betere berijdbaarheid in de zomer.
Het is niet optimaal maar kan dus wel.

Geel zand zul je daarnaast in de zomer (flink) moeten kunnen sproeien.