Weiland indeling 3000m3.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Weiland indeling 3000m3.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 21:12

Beste Bokkers,

vandaag heb ik een weiland gehuurd voor mijn paarden. Het weiland is ruim 3000m3 groot en het is een mooie blok om in te delen ( vierkant model). Ik wil mijn weiland indelen zodat mijn paardjes ( 2 tinkers, 1.36 cm en 1.45cm) in blokken kunnen gaan lopen om langer gras te kunnen eten,ook doe ik aan strook begrazing. Er komt ook een container van 6mlang bij 2.5m breed,de container komt vooraan in de weiland bij de poort.

Hoe wil ik mijn weiland indelen: in 3 blokken met de in/uitgang naar de container zodat ze altijd naar binnen toe willen en kunnen. Alleen weet ik nog niet precies hoe ik die 3 blokken kan maken. In het weekend ga ik er weer naar toe en bekijk alles wat mogelijk is voor de 3 blokken. Ik zit er ook te denken om een soort paddock/rijbak te maken zodat ik er ook kan rijden. Dit is niet perse nodig want zijn 2 rijbakken in de buurt en hoop dat ik daar tegen betaling dan mag rijde, ik rijd niet zo heel veel in de rijbak (mijn paarden vinden dat wat minder leuk) en ik kan wel mooi buiten rijden over de dijk langs een kanaal en op een minuutje of 10 zit ik in de bos.

Willen jullie mij helpen hoe ik het beste mijn weiland kan indelen? Ik hoor het graag. Ik heb een tekening gemaakt ( nou ben ik niet al de beste daarin :D ) om een voorbeeld te hebben van mijn weiland. ( tekening ligt zoals mijn weiland ligt)
Afbeelding

belle_boef

Re: Weiland indeling 3000m3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:43

Leg een groot stuk verharding rondom de container en maak vanuit daar op 3 plekken een poort naar een weide

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:49

Even hele grove schets is dit hoe ik het ongeveer zou doen. 3.000m2 is niet erg veel qua oppervlakte wat maakt dat je paarden waarschijnlijk een heel deel van het jaar niet op het gras kunnen. Door met paden te werken kan je ze een deel van de tijd van het gras houden zodat je dat zo lang mogelijk een beetje ok houdt.

Poortje aan beide kanten van de weitjes zodat je doorloopt hebt in geval van onrust of zodat je nog meer opdeelmogelijkheden hebt/met strookbegrazing achter ze ook weer kan afsluiten.

En heb er een slinger in gedaan gewoon omdat :D
Ik zie hier hoe enorm geweldig leuk de paarden dat vinden om doorheen te crossen en ze worden er ook echt soepeler van. Afgeronde hoeken op de binnenbochten kan ik je ook enorm aanraden mocht je met iets van een pad willen werken.
Afbeelding

En als je geen pad wil zou ik net als Belle_boef noemt een pleintje/paddock rond de container maken die groot genoeg is om alle drie de weitjes te betreden.

Dus dan meer zoiets

Afbeelding

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 21:57

MarliesR schreef:
Even hele grove schets is dit hoe ik het ongeveer zou doen. 3.000m2 is niet erg veel qua oppervlakte wat maakt dat je paarden waarschijnlijk een heel deel van het jaar niet op het gras kunnen. Door met paden te werken kan je ze een deel van de tijd van het gras houden zodat je dat zo lang mogelijk een beetje ok houdt.

Poortje aan beide kanten van de weitjes zodat je doorloopt hebt in geval van onrust of zodat je nog meer opdeelmogelijkheden hebt/met strookbegrazing achter ze ook weer kan afsluiten.

En heb er een slinger in gedaan gewoon omdat :D
Ik zie hier hoe enorm geweldig leuk de paarden dat vinden om doorheen te crossen en ze worden er ook echt soepeler van. Afgeronde hoeken op de binnenbochten kan ik je ook enorm aanraden mocht je met iets van een pad willen werken.
[ [url=m/YRl943.jpg]Afbeelding[/url] ]

En als je geen pad wil zou ik net als Belle_boef noemt een pleintje/paddock rond de container maken die groot genoeg is om alle drie de weitjes te betreden.

Dus dan meer zoiets

[ [url=m/FXGIVE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank je wel voor de tip en daar kan ik van beide wel mee wat gaan doen. Wat ik ook erg fijn vind is dat mijn paarden ook rond kunnen lopen. Het weiland is niet al te groot en mijn paarden mogen niet teveel op het gras, staan ook met grasmaskers aan. Maar bewening van mijn paarden vind ik wel heel belangrijk.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 21:59

belle_boef schreef:
Leg een groot stuk verharding rondom de container en maak vanuit daar op 3 plekken een poort naar een weide

Dank je wel voor de tip en dat is ook een goed idee. Ik maak toch iets van een paddock rond om de container om mijn paarden apart te kunnen voeren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:03

Als ze weinig gras mogen zou ik naast vergaring ook een track rondom leggen. Kunnen ze heerlijk sprinters trekken

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:06

Zoals hierboven, ik zou zeker voor pad met pleintje kiezen. Door omstandigheden heb ik een periode een pad in een U-vorm gehad om mijn weide heen, aan beide "uiteinden" een verharding(lag er al) waar ik voerbakken had staan. Het enige lastige was met eruit halen en ze stonden aan de "verkeerde" kant van de U, dan kon ik ze erg moeilijk uitleggen hoe je ook al weer om moest lopen.
Mijn stukje was behoorlijk wat kleiner, totaal nog geen 2000 vierkante meter, ik had daarin een klein paddockje(15x15) schuilstal, 2 stukjes verhard en een mini-weide. Wel daarnaast nog meer weides aan de buitenkant liggen, maar ivm met HB gevoelig daar maar zeer beperkt gebruik van gemaakt.

De U vorm was wat lastig, maar het maakte écht dat ze meer liepen dan onder normale omstandigheden zonder pad.
Dit door 2 voerbakken die uit elkaar stonden, wel ideaal voor mij, ik kon ze beide vanaf de erf-kant vullen, maar zij konden niet de shortcut tussen beide voerbakken maken.
De waterbak stond ook weer zo "ver mogelijk" bij het voer vandaan. Maar vooral het inspecteren of er toevallig in de andere bak nog wel eten was, was wel hun bezigheidstherapie.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 19:59

Ik heb een 2e schets gemaakt ( zie tekening) , de container wordt verplaatst naar de korte kant van mijn weiland. Ik maak een track voor mijn paarden zodat ze helemaal rond kunnen lopen, kan de track ook afsluiten tussen de container en opslag plaats dan kunnen ze niet meer helemaal rond lopen maar moeten ze wel als ze willen hooi/water hebben dan moeten ze daarvoor wel heen en weer lopen zo blijven ze wel mooi in beweging en staan ze niet op dezelfde plaats. Wat ik ook wil is op de looppad hier en daar met hooi/water neer leggen zodat ze van de ene plaats naar de andere plaats moeten lopen om te eten of te drinken.

Wat vinden jullie van mijn nieuwe indeling?
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:41

Ziet er prima uit. Wel de hoeken afrondenvan je looppad

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:45

belle_boef schreef:

Precies dit.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 21:03

belle_boef schreef:

ja zeker dat ga ik doen , was dat er vergeten bij te zetten!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:01

Hoe breed heb je de looppaden in gedachte?

Ik krijg zelf over een paar maanden zon zelfde stuk maar dan zonder schuilstal. Wel met boom gelukkig.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 10:05

Azmay schreef:
Hoe breed heb je de looppaden in gedachte?

Ik krijg zelf over een paar maanden zon zelfde stuk maar dan zonder schuilstal. Wel met boom gelukkig.

De looppaden maak ik minimaal 5 meter breed, moet alles nog gaan uitrekenen en uitzetten dan kijk ik wel of de looppaden breed genoeg en hoe breed het snoep weilandje is, bij breed genoeg dan kan ik de looppaden nog breder maken.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 10:47

Ik zou zeker geen bak doen
3000 meter voor twee paarden is niet groot

ampi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 10:57

ik heb mijn paard en pony ook op 3000m2 lopen en dat gaat prima. Voer wel het hele jaar hooi bij. Voor de stal een padock van 18 x 30 waar ik prima in kan longeren, Naast de stal een 12x12 verhard stuk waar ze kunnen eten en verder een breed zandpad/ looproute waar ze rond kunnen lopen of sjeesen. Grasjes eten is dus als bonus bedoeld en niet als "hoofdvoer"

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:27

Misschien een idee om op meerdere punten rondom je weiland poortgrepen te maken, zodat ze niet steeds door hetzelfde spoor moeten de wei in. Dat is ook makkelijker voor je strookbegrazing, dat niet het punt bij de ingang de meeste graasbelasting heeft en halverwege het minste en daar dus de meeste groei.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 20:55

Barvrouwke schreef:
Misschien een idee om op meerdere punten rondom je weiland poortgrepen te maken, zodat ze niet steeds door hetzelfde spoor moeten de wei in. Dat is ook makkelijker voor je strookbegrazing, dat niet het punt bij de ingang de meeste graasbelasting heeft en halverwege het minste en daar dus de meeste groei.

Dat is wel een goede tip, ik kan natuurlijk op 4 plaatsen ingangen maken. Dat is ook veel beter voor de strookbegrazing.