Richtlijn aantal kilo stro per paard/ stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Richtlijn aantal kilo stro per paard/ stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 09:40

Heeft iemand wel eens van deze richtlijn gehoord en zo ja wat houdt deze in? Ik kan namelijk enkel een richtlijn vinden gebaseerd op een koeienpotstal en niet op een paarden potstal. Volgens mijn stadhouder (opfok) strooit hij op volgens de richtlijn 8 kilo stro per paard in t opfok hok.. lijkt me wat weinig..

Anoniem

Re: Richtlijn aantal kilo stro per paard/ stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:42

De fokker waar ik geholpen had deed 1 grote baal stro per opfokbox. En daar stonden dan 4 veulens in. En daar kwam dan elke dan een kruiwagen of 4 bij dacht ik. Ging aardig wat in. En niets uit. Na de winter haalden we alles met de trekker er uit en het laatste met de hand.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:45

8 kilo is gemiddeld wat weinig.

Bij mijn paard gaat er gewoon zoveel in als nodig is. Ze halen iedere dag de mestballen weg en de paarden die veel stro erbij nodig hebben krijgen veel en de paarden die weinig nodig hebben krijgen minder.

Opfokstal waar mijn veulen gestaan heeft deed het exact hetzelfde...maar dan voor de grote groepsstal.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:52

Ik denk niet dat er een richtlijn voor bestaat. Koeien worden natuurlijk allemaal ongeveer hetzelfde gehouden, meestal met het maximaal aantal dieren per m2 wat is toegestaan, en de schuren zijn ook wel allemaal ongeveer hetzelfde. Bij paarden wisselt het heel erg hoe groot de groep is, hoe groot de schuilstal is, en de voorkeuren van de eigenaar van de opfok. Kan me niet voorstellen dat er een richtlijn voor bestaat
Overigens is 8 kilo niks.. is dat per dag? Dat zijn drie plakjes. En dat verdwijnt in een grote schuilstal. Maarja hoe meer paarden er zijn, hoe meer stro er dan is. Lastig hoor

ampi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:00

als je uitgaat van 20 kg per pak dan is 8 kg per paard (want zo schrijf je het) in een potstal nog wel redelijk maar hoop dat jou stalhouder vooral opstrooit wat de stal nodig heeft Zolang de bovenlaag maar droog is , daar gaat het om

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 10:01

Deze stalhouder beweerd dus dat er een een richtlijn voor is en dat dat 8 kilo per paard is in een grote opfok stal(ik denk 6x15 minimaal) waar 6 paarden in staan momenteel..
Er gaat ook veel te weinig in maar volgens hem is dat conform een of andere richtlijn. Mest wordt er niet uitgehaald overigens..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:03

"Vroeger" deed je 1 pak stro van 20 kg in een stal van 3x3 en dan mestte je iedere dag de stal (vrijwel) compleet uit.
Bij een potstal zou ik uitgaan van 2 pakken per 10 m2 groepsstal (= ongeveer 1 paard) om te starten, en dan dagelijks minimaal een half pak per 10m2 er bij tot je een mooie matras hebt. Ik kan me voorstellen dat je bij een reeds gevormde mooie matras voldoende hebt aan 8 kg per paard/per 10 m2, dat is dan net iets minder dan een half pak.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:04

De stalhouder gooit dus 50 kg stro in een stal van 90 m2? Dan ligt er hier en daar een sprietje stro?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 10:15

Ibbel schreef:
De stalhouder gooit dus 50 kg stro in een stal van 90 m2? Dan ligt er hier en daar een sprietje stro?

Tis vooral niet lekker droog. Stro is klam. Er is 1x een voldoende laag op gegaan maar daarna dus volgens die richtlijn.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:19

Ibbel schreef:
"Vroeger" deed je 1 pak stro van 20 kg in een stal van 3x3 en dan mestte je iedere dag de stal (vrijwel) compleet uit.
Bij een potstal zou ik uitgaan van 2 pakken per 10 m2 groepsstal (= ongeveer 1 paard) om te starten, en dan dagelijks minimaal een half pak per 10m2 er bij tot je een mooie matras hebt. Ik kan me voorstellen dat je bij een reeds gevormde mooie matras voldoende hebt aan 8 kg per paard/per 10 m2, dat is dan net iets minder dan een half pak.

Dit vind ik ook wel extreem veel hoor... In mijn stal (paard staat overdag op de weide) gaan 2 pakken van 20 kg per week na de eerste keer 'vullen'. Dagelijks de mest eraf, tweemaal per week de natte onderlaag eruit. Paard staat altijd droog en ligt ook altijd droog, zélfs als ze wat stro knabbelt. Dat is dus ook ongeveer 3 plakjes per dag die erin gaan.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 10:29

Maar die richtlijn is jullie dus ook niet bekend?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:37

Esther28 schreef:

Nee, in het geheel niet. Opstrooien gaat overal waar ik kom op 'ervaring' en op 'het oog'...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:55

Het enige dat ik kan vinden in een boek van de waiboerhoeve over loopstallen is:
Afbeelding

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:02

Nog nooit van een richtlijn voor stro gehoord. Opstrooien tot je op je knieën kan vallen zonder het pijn doet & zonder dat je knieën nat zijn. Dat is een richtlijn voor opstrooien! Niet in kg’s! 8)7

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:03

Heleennn schreef:
Nog nooit van een richtlijn voor stro gehoord. Opstrooien tot je op je knieën kan vallen zonder het pijn doet & zonder dat je knieën nat zijn. Dat is een richtlijn voor opstrooien! Niet in kg’s! 8)7

DIE richtlijn ken ik dan weer wel ja :j :')

ampi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:28

hangt er ook heel erg vanaf hoe het stro gesneden is. Als het kort gesneden is valt een pak zo uit elkaar zonder dat het volume geeft en zie je nog steeds een kale stal na het opstrooien. Inderdaad zacht en droog landen op je knieën is de ultieme test

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:36

Is het belangrijk hoeveel kilo er gestrooid wordt? Genoeg is genoeg, te weinig is te weinig. Zoiets doe je toch gewoon op het oog? of gevoel

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:39

Esther28 schreef:
Deze stalhouder beweerd dus dat er een een richtlijn voor is en dat dat 8 kilo per paard is in een grote opfok stal(ik denk 6x15 minimaal) waar 6 paarden in staan momenteel..
Er gaat ook veel te weinig in maar volgens hem is dat conform een of andere richtlijn. Mest wordt er niet uitgehaald overigens..

Ik vind dit persoonlijk al een kleine ruimte voor 6 paarden.Of is het een schuilstal? Mijn schuilstal is al een stuk groter .

Ik heb op een manege gewerkt daar werd op maandag de stal leeggehaald dan ging er ongv een baal of 1 1/2 baal terug in een schone stal en iedere dag strooide we tot een halve baal bij per paard.Dat lag er aan hoe vuil het paard was en hoeveel ik er uit haalde.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:53

Esther28 schreef:

Nee, lijkt me ook lastig uit te rekenen. Ligt er maar net aan wat je zelf wil, hoe houdt je de stal schoon, hoeveel stro vindt jij genoeg en dan natuurlijk ook aan het verbruik van het paard.

Ik had er vroeger zat op stal staan bij wie je de box na een nacht leeg kon scheppen en dan deed je daar dus dagelijk weer 1,5 pak bij in. Pak van 20kg, dus 30kg per dag. Mijn eigen paarden staan 's nachts op stal met de deur dicht en op de dag is de deur open. Ik mest dagelijks uit, gooi daarbij alles wat er vies uit ziet weg en schraap de vloer schoon met de schep. Ik stro dagelijks met een halve baal, soms een plakje minder bij. Dus dan kom ik op 8 kilo per dag per paard. Als het op de dag veel regent dan zijn ze ook meer binnen en komen ze steeds nat binnen, dan gaat er aan het eind van de dag ook meer vies stro uit en schoon stro in natuurlijk. Als je een potstal zou willen zou je misschien zuiniger kunnen zijn, maar ook dat is afhankelijk van de viespeuk die er in staat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:54

pillow schreef:
Is het belangrijk hoeveel kilo er gestrooid wordt? Genoeg is genoeg, te weinig is te weinig. Zoiets doe je toch gewoon op het oog? of gevoel

Dit zou de richtlijn moeten zijn inderdaad. :j