Door mijn permanente rugproblemen proberen we het perceel (en de woning) zo in te richten dat ik fysiek zo min mogelijk wordt belast. Om die reden overwegen we nu bijvoorbeeld ook de aankoop van een tractor met voorlader en overweeg ik bijvoorbeeld dingen als machinaal uitmesten.
Het perceel is 1,3 hectare en we hebben gemiddeld 3 paarden (ik hoop terug te gaan naar 2). Onze Percheron x merrie is loeisterk en bijzonder intelligent. Ze heeft nauwelijks respect voor stroomdraad en krijgt de meeste deuren probleemloos open. Ook voor een houten omheining heeft ze nauwelijks respect. De twee kwpn'ers blijven zelfs braaf staan achter een enkel draadje zonder stroom.
Het gehele perceel is op dit moment nog omheind met 90cm schapengaas. Hoewel niet ideaal, dacht ik het toch te laten staan (Want eens in de zoveel tijd laten we het perceel door schapen begrazen) en grote afstandsisolatoren aan de zijkanten en kopse zijde te monteren zodat het 'hek' iets hoger wordt en de paarden op afstand blijven. Eventueel wil ik dan op termijn hogere palen plaatsen met paardengaas.
Er is een 6 bij 3 schuilstal aanwezig. Degelijk en bestraat, dus die blijft staan.
Er is een vlak van ongeveer 400m2 voorzien van klinkerbestrating wat momenteel als paddock dient.
Het volledige perceel is al gedraineerd (dus ook alle weiden).
We willen graag nog een rijbak en/of paddock creeëren omdat de paarden veel waarde hecht aan het liggen en spelen in zand en ik op termijn weer hoop te kunnen rijden.
Stroomklok
Wij hebben al jaren een vrij lichte stroomkast hangen. We hebben straks een veel groter perceel, en ik vraag me af of er ook zwaardere exemplaren bestaan die er wellicht voor kunnen zorgen dat mijn Percheron X wel onder de indruk is van het draad? Welke merken of types zijn raadzaam?
Schuilstal en/of boxen
De schuilstal blijft staan en ik zou het liefste de paarden 24/7 buiten houden. Toch twijfel ik op dit vlak: Mijn KWPN merries hebben het in de winter heel zwaar met 24/7 buiten staan. Ze vallen heel snel in, zelfs onder dikke dekens, doorlopend ruwvoer en ondersteunende supplementen. Ze doen het gewoon beduidend beter als ze in de nachten op stal staan, dan zou ik dus boxen moeten plaatsen (we hebben een riante loods vrij). De percheron X is het liefste continue buiten, hoe guur het weer ook is.
Het punt is dat onze Alpha KWPN merrie geen enkele rust heeft als een deel van haar kudde nog buiten staat....
Nu had ik bedacht om boxen in de loods te realiseren met een buitenluik richting het paddock (Waar de percheron dan loopt) zodat de alpha haar in het zicht kan houden. Echter hebben we dit nu uitgeprobeerd bij onze huidige woning en het werkt gewoon niet.... De alpha blijft onrustig. Zet ik hen alle drie op stal, dan breekt de percheron weer de tent af omdat ze naar buiten wil.

Een tweede schuilstal krijg ik vergunningstechnisch denk ik niet rond. Want dan hoop ik een tweede (geisoleerde) en meer gesloten stal bij te plaatsen zodat er voor alle 3 een plekje is. Een doorloop vanuit de loods naar het paddock is waarschijnlijk bouwtechnisch niet mogelijk aan de kant, anders zou ik wellicht in de loods nog een grote inloopstal kunnen creeren.
Wil bokt even met mij meedenken? Wellicht is er nog een oplossing waar ik zelf niet aan heb gedacht, en ik zou het zo graag in één keer goed doen.