Nieuwe woning, nieuwe voorzieningen... veel twijfel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Nieuwe woning, nieuwe voorzieningen... veel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 11:27

Een paar maanden geleden hebben wij een groter vrijstaand huis gekocht met heel veel meer grond. Oude boerderij in de verkoop en nu druk plannen aan het maken voor ons nieuwe huis. Uiteraard komen ook nu weer de paarden aan huis te staan.

Door mijn permanente rugproblemen proberen we het perceel (en de woning) zo in te richten dat ik fysiek zo min mogelijk wordt belast. Om die reden overwegen we nu bijvoorbeeld ook de aankoop van een tractor met voorlader en overweeg ik bijvoorbeeld dingen als machinaal uitmesten.

Het perceel is 1,3 hectare en we hebben gemiddeld 3 paarden (ik hoop terug te gaan naar 2). Onze Percheron x merrie is loeisterk en bijzonder intelligent. Ze heeft nauwelijks respect voor stroomdraad en krijgt de meeste deuren probleemloos open. Ook voor een houten omheining heeft ze nauwelijks respect. De twee kwpn'ers blijven zelfs braaf staan achter een enkel draadje zonder stroom.

Het gehele perceel is op dit moment nog omheind met 90cm schapengaas. Hoewel niet ideaal, dacht ik het toch te laten staan (Want eens in de zoveel tijd laten we het perceel door schapen begrazen) en grote afstandsisolatoren aan de zijkanten en kopse zijde te monteren zodat het 'hek' iets hoger wordt en de paarden op afstand blijven. Eventueel wil ik dan op termijn hogere palen plaatsen met paardengaas.

Er is een 6 bij 3 schuilstal aanwezig. Degelijk en bestraat, dus die blijft staan.
Er is een vlak van ongeveer 400m2 voorzien van klinkerbestrating wat momenteel als paddock dient.
Het volledige perceel is al gedraineerd (dus ook alle weiden).
We willen graag nog een rijbak en/of paddock creeëren omdat de paarden veel waarde hecht aan het liggen en spelen in zand en ik op termijn weer hoop te kunnen rijden.

Stroomklok
Wij hebben al jaren een vrij lichte stroomkast hangen. We hebben straks een veel groter perceel, en ik vraag me af of er ook zwaardere exemplaren bestaan die er wellicht voor kunnen zorgen dat mijn Percheron X wel onder de indruk is van het draad? Welke merken of types zijn raadzaam?

Schuilstal en/of boxen
De schuilstal blijft staan en ik zou het liefste de paarden 24/7 buiten houden. Toch twijfel ik op dit vlak: Mijn KWPN merries hebben het in de winter heel zwaar met 24/7 buiten staan. Ze vallen heel snel in, zelfs onder dikke dekens, doorlopend ruwvoer en ondersteunende supplementen. Ze doen het gewoon beduidend beter als ze in de nachten op stal staan, dan zou ik dus boxen moeten plaatsen (we hebben een riante loods vrij). De percheron X is het liefste continue buiten, hoe guur het weer ook is.
Het punt is dat onze Alpha KWPN merrie geen enkele rust heeft als een deel van haar kudde nog buiten staat....
Nu had ik bedacht om boxen in de loods te realiseren met een buitenluik richting het paddock (Waar de percheron dan loopt) zodat de alpha haar in het zicht kan houden. Echter hebben we dit nu uitgeprobeerd bij onze huidige woning en het werkt gewoon niet.... De alpha blijft onrustig. Zet ik hen alle drie op stal, dan breekt de percheron weer de tent af omdat ze naar buiten wil. :') :+

Een tweede schuilstal krijg ik vergunningstechnisch denk ik niet rond. Want dan hoop ik een tweede (geisoleerde) en meer gesloten stal bij te plaatsen zodat er voor alle 3 een plekje is. Een doorloop vanuit de loods naar het paddock is waarschijnlijk bouwtechnisch niet mogelijk aan de kant, anders zou ik wellicht in de loods nog een grote inloopstal kunnen creeren.

Wil bokt even met mij meedenken? Wellicht is er nog een oplossing waar ik zelf niet aan heb gedacht, en ik zou het zo graag in één keer goed doen.

Jackie82

Re: Nieuwe woning, nieuwe voorzieningen... veel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:41

Als je dan van die schuur een inloop stal maakt zodat de paarden zelf kunnen kiezen, met daaraan vast een stuk paddock?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:41

zou je kunnen drie boxen in de loods maken met elk een kleine uitloop naar buiten en daaraan gekoppeld een grotere paddock, bij voorkeur zo dat de paarden in de uitloop/stal de ganse paddock kunnen zien?

Dan kan je opteren om ze overdag lekker samen in de paddock/weides te laten, en snachts de rijpaarden in de box (of box met kleine uitloop, de grootte van de stal is wat dat betreft dan wel voldoende, kan je ook gemakkelijk een afdak overdoen waardoor ze zeker droog staan), de percheron kan dan ook in een box met uitloop of eventueel met toegang tot de volledige paddock (maar dus nog op dichte afstand van de andere twee en altijd zichtbaar.)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:49

Je zegt dat je op den duur terug wil naar twee paarden - welke zou je dan aanhouden? En op wat voor termijn? Mocht de Percheronkruising of de alphamerrie binnenkort wegvallen, kun je die wellicht nu al buiten beschouwing laten voor alles wat je permanent zou willen bouwen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:51

Om meer stroom op je omheining te hebben, moet je niet alleen een zwaarder apparaat hebben, maar ook draad met meer geleiders.
Wij hebben 10j terug het zwaarste Lacme apparaat gekocht en de blauwe draad met 9 geleiders. Heel tevreden mee, en onze uitbreekshets hebben nooit meer door de draad gegaan sinds dien.( als je als mens per ongeluk aan de draad kwam, was je daar ook even echt niet goed van)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:02

Hier staan ze momenteel al een jaar aan huis en zijn nog niet door de omheining geraakt. Wat ik heb staan: Buiten mijn omheining staat het oude schapengaas nog, zo'n 80 cm hoog ongeveer. Deze stond er al toen ik het kocht en heb ik laten staan buiten mijn nieuwe omheining, ook met het idee dat er dan af en toe schapen op konden.
Daarbinnen staat een houten omheining, 1m50 hoog. Op de houten omheining staat ijzerdraad gespannen, dit geeft de stroom heel goed door, maar heeft een hogere breekkracht, dus word aangeraden om niet los, maar enkel tegen een houten omheining gespannen te gebruiken.
De binnenomheining is gallagher cord, de turboline kleur terra, zitten erg veel ijzerdraadjes in verweven die de stroom doorgeven (ik zie duidelijk verschil met de goedkope boerenbond draad die ik voor strookbegrazing gebruik, onder de turboline zullen ze niet door grazen, onder goedkopere draad wel).
Als apparaat ben ik tevreden van de gallagher M550, maar dat is afhankelijk van hoeveel draad je hebt staan.
Mocht je interesse hebben kan ik wel een foto maken

https://www.gallagher.eu/nl_be/afraster ... 30-korting
https://www.gallagher.eu/nl_be/afraster ... raat-230-v

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:15

kun je in die loods niet 1 grote inloopstal / overdekte paddock maken? dat is makkelijker met uitmesten, en die drie dames kunnen overdekt gewoon rondscharrelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:20

zal ervan afhangen of ze het niet goed doen op 24/7 buiten door constant "slechte" weersomstandigheden, of eerder door het constant in de groep te staan (en dus niet voldoende rust kunnen nemen).

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 15:21

JorineV schreef:
Je zegt dat je op den duur terug wil naar twee paarden - welke zou je dan aanhouden? En op wat voor termijn? Mocht de Percheronkruising of de alphamerrie binnenkort wegvallen, kun je die wellicht nu al buiten beschouwing laten voor alles wat je permanent zou willen bouwen.

Precies de percheron en de alpha blijven hoe dan ook :') Anders was het inderdaad iets makkelijker geweest.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 15:26

tengeltje11 schreef:
Om meer stroom op je omheining te hebben, moet je niet alleen een zwaarder apparaat hebben, maar ook draad met meer geleiders.
Wij hebben 10j terug het zwaarste Lacme apparaat gekocht en de blauwe draad met 9 geleiders. Heel tevreden mee, en onze uitbreekshets hebben nooit meer door de draad gegaan sinds dien.( als je als mens per ongeluk aan de draad kwam, was je daar ook even echt niet goed van)

We hebben nu gallagher turbolint. Ik ga eens kijken of ik iets kan vinden met meer draden.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 15:31

Duhelo schreef:
zal ervan afhangen of ze het niet goed doen op 24/7 buiten door constant "slechte" weersomstandigheden, of eerder door het constant in de groep te staan (en dus niet voldoende rust kunnen nemen).

In de zomermaanden gaat het goed, meestal zodra de temperatuur onder het nulpunt zakt en het meer regent vallen ze binnen 1 a 2 weken flink in. De jongste kwpn'er is er iets beter tegen bestand, maar de alpha wordt echt heel schraal. Maar die laatste heeft inderdaad ook moeite met op gewicht blijven omdat ze weinig rust in haar kont heeft (heel stressgevoelig en snel in paniek). Zodoende hebben we haar met een hoefbeenbreuk ook gewoon in de kudde gehouden ipv stalrust (hoogzomer) omdat ze ook toen extreem inviel van de nieuwe situatie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:36

Dan zou een grotere inloopstal wel moeten werken, mits je die uiteraard ruim genoeg kan maken dat ze er zonder problemen samen kunnen staan. Al dan niet met toegang naar een paddock buiten (maar bv in de nacht enkel binnen eten voorzien, als dat lukt met de karakters uiteraard.)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 15:37

Duhelo schreef:
zou je kunnen drie boxen in de loods maken met elk een kleine uitloop naar buiten en daaraan gekoppeld een grotere paddock, bij voorkeur zo dat de paarden in de uitloop/stal de ganse paddock kunnen zien?

Dan kan je opteren om ze overdag lekker samen in de paddock/weides te laten, en snachts de rijpaarden in de box (of box met kleine uitloop, de grootte van de stal is wat dat betreft dan wel voldoende, kan je ook gemakkelijk een afdak overdoen waardoor ze zeker droog staan), de percheron kan dan ook in een box met uitloop of eventueel met toegang tot de volledige paddock (maar dus nog op dichte afstand van de andere twee en altijd zichtbaar.)

Dat zou heel mooi zijn, maar wat ik me heb laten vertellen is het bouwtechnisch niet mogelijk om iets aan de zijwanden van de loods te veranderen (damwand + constructie in de weg). Ik ga zaterdag nog een keertje kijken om te zien of er nog een mogelijkheid is die ik over het hoofd heb gezien.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:52

Als je een uitbreker hebt zou ik nooit lint nemen, draad geleidt zoveel beter en is veel duurzamer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 02:22

Wij hebben net een nieuwe huis en de paarden aan huis. Waren er 6, nu 5 en staan 24/7 buiten. Wij hadden een soort pp en maken we hier weer.
Onze zijn; 13, 21, 22, 22 en 27.

Als ik er eentje ga opsluiten en de rest kan wel rondlopen, breekt diegene de tent af. Wat ik dan zou doen is de ruimte kleiner maken voor de nacht.
Wij hebben aan 2 kanten van de schuur een schuilstal gemaakt. Schuur had balken die te laag waren en we wilden voor de winter iets, dus snel zo een schuilstal gemaakt. De hoeken dicht gemaakt met windbreekgaas wat echt enorm scheelt.

Aan de ene kant is een opening naar de paddock, aansluitend de bak en daarnaast het pad.
Aan de andere kant een kapot gelopen landje. Ook kunnen ze via de paddock naar dat kapot gelopen stuk.

Met oud en nieuw heb ik het pad afgesloten, dus blijven ze dichter bij elkaar. Ze waren rustig, maar wilde geen paniek toestanden met naar elkaar toe rennen etc. Als je bijv 1 paard een stal kan bieden met een uitloopje en de ander in de paddock er omheen kan laten lopen is dat misschien wel prima. Als ze maar in elkaars zicht blijven.

Qua lijf denken wij ook aan de toekomst, gezien ik bechterew heb en ik alles zelf wil blijven doen. Zo zijn we bezig met een deel van het pad bestraten. Dat scheelt enorm veel met de kruiwagen en naar de mesthoop lopen etc.

Wij hebben aan 2 kanten sloot en daar gewoon tuingaas. Schapengaas vond ik te grote gaten hebben wat er zat en ook slecht zichtbaar.
Verder buitenom bruine dikste koord. Ze moeten dat wel even in alle rust zien, want het is slecht te zien en eerste dag zijn ze er wel doorheen gegaan, maar brak er gelukkig een oude paal.

De bak met bruin lint en dat is beter zichtbaar, maar klappert iets meer. Koord blijft erg mooi strak.

Ik heb buitenom op 40,80 en 120. Binnenkant pad 50 en 100, maar wij hebben 1 shet, een nf van 1.42m en 3 quarters, dus niet groot.

Ze kunnen er nergens uit, maar waar het nog niet af is hebben we alleen een simpele klok. Ik wil wel goed stroom, maar we gaan ook deels beplanten en het is erg beschut, dus ze kunnen echt geen kant op.

Water nu 1 op de dakgoot en een losse bak die we vullen, maar wil wel een automatisch bakje in de stal die verwarmd water kan of een dergelijk systeem.

Voordeel van 24/7 is wel dat ze niet afhankelijk van je zijn qua buiten en binnen zetten. En wij hebben op meerdere plekken op diverse manieren hooi, dus kan dat vullen wanneer we willen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 03:33

Ik ben geen natuurkundig expert maar wat belangrijk is om op te letten is de impulssterkte, hoe hoger het aantal joule hoe steviger ze de klap voelen, het aantal volt schijnt minder belangrijk te zijn maar daarin is in nederland 10000 de max. Ikzelf zou niet een gallagher kopen, want daar betaal je voor het merk.

Ikzelf heb een tijdje teruf naar dit merk zitten kijken https://www.agrishop.nl/voss-farming-av ... ining.html

Ik heb er meteen even eentje uitgeplukt die wellicht geschikt zou zijn voor jouw paard. Zeker gezien deze zelfs geschikt is voor everzwijnen :Y)

En heb je misschien iets van een plattegrond van je terrein?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 04:52