En wat een fijne stal! In de zomerperiode staan ze 24/7 buiten, dit is van februari-maart tot oktober-november, afhankelijk van het weer natuurlijk. De eigenaar wil de paarden zo veel mogelijk buiten dus dat is echt top.
In de winterperiode gaan ze om 8u 's ochtends buiten, en zet je ze 's avonds zelf binnen, tegen 17u dus. Mijn merrie is zo'n type paard dat graag op stal staat, die doet echt nooit moeilijk om binnen te gaan. Als het regent, wordt ze altijd een beetje sip en gaat ze zielig staan kijken.
Vroeger stonden we op een wei met schuilstal. En mijn paard gebruikte die schuilstal echt. Als het regende of te warm werd stond ze altijd binnen. De voorbije 4 jaar echter was die mogelijkheid er niet. Je hangt af van wat er verhuurd wordt, en in veel gevallen moeten de paarden 's nachts op stal en is er enkel natuurlijke beschutting op de wei.
Nu is er sinds vorige week een weitje met schuilstal vrijgekomen bij ons. Ik heb m'n stoute schoenen aangetrokken en ben meteen aan de eigenaar gaan vragen of mijn paard daar mag staan. Ze heeft namelijk artrose, en hoewel ze graag binnen gaat is ze na een hele nacht binnen staan wel vrij stijf, dat is in de zomer als ze heel de nacht buiten blijft veel minder het geval.
En het mag! Gisteren was de grote dag, en heb ik haar verzet. Was was ze blij! Ze liep meteen heel de tijd binnen en buiten, en tegen dat ik naar huis vertrok stond ze gezellig binnen, met enkel haar hoofdje nog buiten. Heeeeeel erg blij dat ik deze keuze gemaakt heb, en dat het mag van de eigenaar. Mijn ei is weer blij!