Grootte van de emmer bij Seniores Priores

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Grootte van de emmer bij Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:49

Ik voer mijn paard seniores priores 2 keer daags 2,5 kg. Verhouding is 1:3. Dus bij 2,5 kg moet 7,5 liter water. Nu heb ik een ideale voerbak gezien van 12 liter. Zie link. Maar ik twijfel of deze te klein is. 2,5 kg droge stof, 7,5 liter water en nog ruimte om te gisten.

https://www.horsetopshop.com/products/w ... met-deksel

Zijn er meer mensen die dit voer gebruiken en zo ja, hoe maken jullie dit klaar? Emmer op de grond zetten vind ik geen goed idee. Voer in een grote ton weken en daarna overscheppen is onhandig.

Wie heeft de tip? :D

wilmatj

Re: Grootte van de emmer bij Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:00

Is 2,5 kilo per keer niet heel erg veel?
Ik maakte altijd gewoon slobber in de voerbak, maar zoveel heb ik nooit gegeven in een keer.

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:02

Heb deze emmer en dit voer ook, echter krijgt de mijne maar een kilo per emmer. Nat is de emmer dan meer dan over de helft gevulde. 2,5 kilo gaat dus zeker niet passen. Stalgenoot heeft een paard wat volledig op dit voer staat en zet dit ook klaar in deze emmers. Maar die verdeelt het over 4 voerbeurten, waardoor het past.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:06

Wat is de inhoudsmaat van de emmer waar je het nu in klaar maakt?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:13

Ik heb altijd emmers van de welkoop, ook 12 liter. Ik maakte voor mijn senior ook wel 2 scheppen droog voer klaar per keer. Ik gooide daar eens zoveel water op. Meestal warm zodat ik het een paar uurtjes later kon geven. Alleen voor de ochtend maakte ik het de avond er voor al klaar. Ik liet het dan afgedekt in de schuur staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 20:39

Mijn paard staat volledig op dit voer. Het voer moet 4 uur weken. Ik maak het klaar voor de volgende dag. Ze krijgt 2x daags 2,5 kilo. Het erg zwaar/lastig om de ton op te tillen en in de voerbak te kiepen. Eruit scheppen duurt erg lang.

3x voeren zou kunnen evt in overleg.

De tonnen waarin ik het nu maak zijn 26 liter. En alsnog is een boven laagje niet geweekt. Weet iemand hoe dit kan? Er zit meer dan genoeg water in.

Ik heb nu haken besteld voor in de stal om een emmer aan te bevestigen zodat ze de emmer alleen aan de haken te bevestigen.

Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 20:49

Ik heb een flatback emmer Daar gaat 20 liter in. Daarin moet het wel lukken.
Of je doet 2 kg in de flatback en 0,5 in een 10 liter emmer. De dag dat je het wilt voeren kiep je de halve kg in de flatback en hang je hem op. Mijn flatback hangt in de stal voor het water.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 20:59

wij geven het ook aan de oudere paarden.
wij doen 1 voerschep vol aanmaken met 3 voerscheppen water.
in een zwarte emmer van de gamma geloof ik en die zijn 12 liter
geweekt is het een halve emmer.

bij 2 paarden zetten we de emmer gewoon op de grond en zij eten daar uit.
mijn ruin eet het uit een flexibele tub.
Afbeelding

gewoon emmer op de kop er in en klaar.
de maaginhoud van een paard zit dacht ik tussen de 8 en de 18 liter, dus daar op letten dat je er niet teveel in gaat stoppen per keer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 21:00

Je maakt dus in één keer alles klaar voor een hele dag? Ik zou dan gewoon twee of nog beter 3 emmers klaar maken voor 3 voerbeurten. Ik kiepte de emmer gewoon leeg in de voerbak op stal.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 21:10

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 21:11

Mijn pony mist inmiddels aardig wat kiezen en krijgt ook 2x daags 2.5 schep SP. Ik geef er Grasmix bij dat ik er doorheen roer, maar dat doe ik ter plekke (dat laat ik dus niet meeweken). Hooi probeert hij nog wel met zijn weidemaatje mee te eten, maar hij krijgt lang niet meer zo veel binnen omdat hij met dat incomplete gebit proppen maakt. We beschouwen SP dus als zijn hoofdvoer.

Ik heb twee emmers van ruim 10 liter met deksel. Daar past precies één maaltijd in, 7 liter water en 2.5 schep voer en dan zwelt het op precies tot de rand. Ik stort het uit in precies zo'n flexibele bak als ellepel hierboven laat zien. Dat eet voor mijn pony het makkelijkst.

Als je ergens een bak met ophanghaken kwijt kunt, dan lijkt me die bak uit jouw link prima. Als je twee voerbeurten per dag in een keer klaarzet, dan heb je dus twee van die emmers nodig. Maar er past dus prima één voerbeurt in zo'n emmer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 21:28

Dus 2,5 droge stof en 7,5 liter water past prima in 12 liter bak?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 21:34

Geef je 2.5 kg SP of 2.5 schep? Een schep SP staat nl. niet gelijk aan een kilo, het is iets minder (800-900 gram, ik haal iig meer dan 20 scheppen uit een zak). Ik geef 2x 2.5 schep omdat ik dan zeker weet dat ik minimaal 4 kg per dag voer.

Mijn pony houdt niet zo van waterige prut, daarom gebruik ik iets minder water. Mijn emmers zijn 10.9 liter tot de rand en dat past dus allemaal precies.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:25

ach slim...ik bedenk me net...ik heb toevallig gister 2 voerscheppen in een emmer van 12 liter gedaan en daar water op.
toen had ik de emmer bijna vol...
maar 2 schep is 1700 gram geloof ik.
probeer gewoon even wat uit wat past zou ik zeggen?