Paddock aanleggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Felicia_xx

Paddock aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 09:04

Heyy,

Wij zijn 2 januari naar ons nieuwe huis verhuisd, bij het paarden gedeelte zit er een paardenstal bij en een stukje wei maar is een klein stukje van 20x15, ik wil hiervan een paddock maken. Maar van m’n ouders mag het niet te veel kosten.. (ong €1000) :(

ik ben van plan om zo veel mogelijk zelf te doen, maar bijvoorbeeld het uitgraven wordt wel een hele zware klus, hebben jullie hier ideeën voor?
In de prijs moet ook een hek zitten.. die kan ik wel zelf maken maar heb ik wel planken nodig

hoeveel cm diep moet je graven en wat is de beste en goedkoopste oplossing om te zorgen dat het water wel wegloopt.. en wat voor zand kan je het beste gebruiken(en het goedkoopste)?

De foto’s zijn van het stukje gras

Hebben jullie tips? :)

capopjekop

Re: Paddock aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:09

Op wat voor grond zit je? Als je op zand zit zou je een loonwerker de bodem kunnen laten keren. De paddock kun je ook afzetten met weidepalen en schriklint. Dat is de goedkoopste optie. Alleen mag je meestal niet zomaar diep in de bodem graven zonder vergunning

Fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:22

Soms kan je via marktplaats palen voor de heining goedkoop vinden ☺️

Felicia_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 10:03

Hey, wij hebben geen zand bodem dus dat gaat jammer genoeg niet werken, het hek is een slimme oplossing! Maar weet iemand hoe je goedkoop aan een veel zand komt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 20:04

Dat gaat je nooit zelf lukken. En een goede paddock leg je ook voor 1000 euro niet aan. Dat is echt een koopje, dat kan nooit. Je zal eerst wat af moeten graven, dan drainage erin en doek, dan een goede waterdoorlatende bodem en dan een toplaag. En dan moet er nog een stevige omheining omheen, veiligheid gaat voor alles. Je wilt niet dat ze zich verwonden.
Maar dit kan alleen door een loonwerker worden gedaan met een kraan. Ook het palen drukken is met een kraan zo gedaan. Zand moet worden aangeleverd met een vrachtwagen en worden verdeeld met de kraan of shovel. Dit zijn klussen die je niet zelf kan helaas.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 20:18

In het paarden in eigen beheer topic heb ik deze vraag ook gesteld. Daar kwam als advies (ivm kleigrond en een huurperceel) dan afgraven misschien niet nodig is (want dat kost erg veel geld) maar laat zand storten, ongeveer 20 cm. Eerst over de plek die je paddock wilt maken een stuk worteldoek om het gras en onkruid tegen te gaan, dan 20 cm wit zand eroverheen doen. Dit kun je aantrillen met een trilplaat (kost 25 euro per dag, huren). Daarop kun je bestrating leggen of laten leggen. Handig is wel om bandjes te plaatsen dat je tegels op zn plek blijven liggen. Je kunt 'how to's bekijken op youtube.

Wat je ook kunt doen is grastegels aanbrengen. Die druk je in je grond en dan laat je er een laagje grond of zand overheen doen. Of dat doe je zelf met een schep en kruiwagen. Dan krijg je nog wel modder, maar paarden zakken er niet tot de enkels in weg en in de zomer kun je het eventueel weer inzaaien met graszaad.