Hoe vaak naar paard bij 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinipini

Hoe vaak naar paard bij 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 22:49

Ik denk erover om mijn 2 paarden op een weiland van 1,5 ha mét een schuilstal die uit de wind staat te zetten. Zou 1x per dag erheen gaan om hooi te brengen volstaan indien er genoeg gras is?

troi

Re: Hoe vaak naar paard bij 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 22:54

Zolang je hooi genoeg brengt wel ja. Voor 2 gemiddelde paarden zou ik dan zeker 20/25 kg hooi per keer voeren. Het gras nu stelt weinig meer voor qua voedingwaarde.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:01

Het ligt natuurlijk aan hoeveel en hoe je het hooi aanbiedt. S winters voerem wij onbeperkt dmv slowfeeders sinds 2 jaar op paddock paradise.

Dit hebben we eigenlijk altijd, hooibaal op verharding (droge voerplek) met slowfeeder weG. Eens per 1,5-2 weken een halfuur bezig met plaatsen. Momenteel voeren we wel bietenpulp bij.
Afbeelding

Ander systeem dat we momenteel vrij weinig gebruiken hoogstens ter overbrugging tot we gelegenheid hebben tot plaatsen van een hele baal

Afbeelding
Afbeelding

Tinipini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 23:06

Hoe lang zijn ze bezig met zo'n bak?

Tinipini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 23:07

Ik bedoel die op de laatste foto.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:08

Tinipini schreef:
Hoe lang zijn ze bezig met zo'n bak?

3 paarden is elke dag vullen met maas van 3x3 edit en dam is er geem gras

HorsesRhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:09

Wanneer ze voldoende hooi en water hebben zou het best kunnen. Tenzij je veel krachtvoer bij geeft, dat is beter om in meerdere porties te geven.
Onze paarden krijgen hun hooi in slowfeeder netten en daar kunnen wij ook toe met 1x daags voeren.

Het addertje onder het gras is natuurlijk wel dat er dan ook maar 1x daags een controle momentje is. Gelukkig hebben wij onze paarden tegenover onze paardenbuurvrouw staan en houdt zij ook onze paarden in het oog (wij wonen er niet naast) maar psychologisch voelt het beter als we gewoon smorgens en savonds voeren en tussendoor nog een keer langsrijden om te checken of ze oké zijn.

Tinipini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 23:10

Dat is ook mijn grote twijfel bij het aangaan van dit avontuur. Het is 15 min rijden van huis. En ik werk 3 dg in de week en moet dan al om 06.15 op om op tijd op mn werk te zijn. Maar het land wat we op het oog hebben is prachtig, vlak bij het bos en mooi omheind. Er zijn wel huizen in de omgeving die erop uit kijken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:20

Toen ik die van mij in eigen beheer had en een beetje oog had op hoeveel ze aten en hoe lang ze met de ruiven deden sloeg ik ook echt wel eens een dagje over hoor. Ze hadden meerdere waterpunten, deden meerdere dagen met de ruif, dat ging altijd prima. Wel kon ik ze zien vanaf de weg en dan reed ik als ik aan het werk was vaak wel een keer langs (doorgaande route) en dan wierp ik even een blik.
Natuurlijk mis je dan een controle moment maar aan de andere kant was ik max een kwartier op het land (omkleden was langer werk) als ik niks moest doen dus dan moet je ook net mazzel hebben als er dan net iets was.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:22

Mijn twee paarden staan 24/7 buiten, momenteel niet op gras. Ze krijgen één keer op een dag elk een vol hooinet (mazen van 3,5cm) van iets meer dan 10 kilo en daar komen ze best wel een eind mee toe. Dus het kan zeker.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:24

Heb die van mij ook op een wei.
Ga dagelijks 1x erheen. Hooinet vullen ( ± 20kgdoen ze hele dag over 's anderdaags zit er vaak nog een beetje in).
Verder hebben ze wel ongeveer 7500m² weide ter beschikking. Heb een totaal oppervlakte van 1,3HA momenteel in 3 gedeeld en het grootste stuk lopen ze nu dus in. Staat nog veel gras, voornamelijk buikvulling nu deze periode. Maar ze gaan minder vaak drinken en eten minder van hun hooi.

Krijgen wel slobber en bietenpulp bijgevoerd 1 emmer per dag. Oudje heeft dit sowieso wel nodig, de jonge niet maar die krijgt dat uit principe :)

Tevens woont weidebazin dichtbij en gaan zij dagelijks ook controle doen. Dus dagje overslaan kan best in mijn geval.

HorsesRhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:24

Maar een verwonding of iets zie je dan wel en kun je sneller actie op ondernemen. Zeker met de wat grotere verwondingen is het fijner om dat niet te lang onopgemerkt te laten staan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:29

Harm0ny schreef:
Maar een verwonding of iets zie je dan wel en kun je sneller actie op ondernemen. Zeker met de wat grotere verwondingen is het fijner om dat niet te lang onopgemerkt te laten staan.

Daar zeg je zoiets.
Met dikke wintervacht is een ogenschijnlijke simpele wonde niet altijd zichtbaar heb ik recent ervaren. Pony liep ook nooit kreupel of toonde geen tekenen van pijn. Pas bij het borstelen merkte ik het wondje op. En wat dan simpel leek bleek dus toch ernstiger te zijn. Heeft nu ocharme stalrust al bijna 2 weken.

Volgens dierenarts moest de bloeduitstorting/oedeem er al een week of 2 zijn voor het tot openbarsten gaat, en heb echter nooit iets gemerkt gehad bij het poetsen of knuffelen van de pony.

[MD] [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

Tevens als je elke dag gaat kan je nog checken op wonden. Grote wonden zullen wel sneller opvallen natuurlijk. Maar kleine oppervlakkige (bijt)wondjes genezen vaak ook vanzelf wel.
Snachts of als je 8u op het werk bent kan je ze ook niet controleren en in die tijd kunnen ze zich dus ook verwonden, dan ben je er dus ook niet onmiddellijk bij zeg maar

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:58

Voldoende eten geven zal wel te doen zijn. Zeker met bakken of netten. Gewoon neerleggen zullen ze teveel morsen denk ik.
Vraag me wel af hoe je dat zou gaat doen als het echt gaat vriezen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 00:17

De mijne staan met schuilstal, paddock, verharding en stukje weide.
Ik heb even in de buidel getast en een grote overdekte weideruif aangeschaft. Rib uit mijn lijf maar spaart me enorm veel tijd uit tijdens de week. Ik ga om de twee weken op zaterdag achter hooi (1 grote baal en 8 kleine baaltjes, meer passen niet op de aanhanger). Ik vul dezelfde dag de 8 kleine baaltjes in de ruif en een kwart van een groot pak voordroog).
Vanaf de dinsdag geef ik iedere dag 1 plak voordroog bij; dan is op zaterdag de ruif zo goed als leeg. Die vul ik met de grote baal hooi en indien er nog ruimte is wat voordroog, dan opnieuw vanaf de dinsdag 1 plak voordroog per dag als extra.
Die plak kan ik snel vanaf de baal halen en gooi ik erbij in de ruif, de grote balen hooi zitten onder een slowfeedernet.
Verder hoef ik dan enkel de paddock en de schuilstal uit te mesten en ze elk hun emmer pulp te geven (de jonge een grondje voor de lekker, de oudste krijgt er extra lijnzaadbrok en grasbrok bij).

Zo ben ik tijdens de week met een uurtje werk wel klaar, enkel op zaterdag ben ik er een groot deel van de dag (dan doe ik alles grondig, inclusief hoekjes en kantjes, er komt iemand de weide mesten, ik haal hooi en vul de ruif, rasp de hoeven bij en ga met de 2 gewerkte paarden naar de piste bij de buren.
Op zondag ga ik vaak ook even werken ermee. Tijdens de week schiet dat er wel bij in in de winter, maar in de zomer wordt dat weer opgepakt.

Dus ja, indien je voldoende hooi kan voorzien is 1 keer per dag langsgaan wel genoeg.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 00:26

Oh als we vakantie hebben dan zetten we gewoon hooibaal, bak vol water en ze overleven r wel. De paarden staan bij mn vader aan huis maar echt gaan kijken doet hij niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 00:51

Die van ons staan al jaren 24/7 buiten en wij gingen op eerdere plekken altijd 2x daags. Nu staan ze aan huis en doen we ondanks 24/7 buiten nog steeds van alles.

Als een plek veilig is en er is genoeg hooi/gras en water zou 1x daags kunnen. Ik heb niet de illusie dat er niks kan gebeuren als ik binnen ben bijv.

Je kan evt je nr aan het hek hangen als er mensen langskomen, zodat mensen bij twijfel kunnen bellen.

Tinipini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 13:03

Hartelijk dank voor de reacties!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:52

Wij gaan 1 keer per dag. Medicatie en krachtvoer geven, de draad stukje verzetten en zo nodig hooinet ophangen.
Soms gaat 1 van ons nog een keer, gewoon voor de leuk.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:06

Als ze 24/7 op hetzelfde stuk lopen moet je wel oppassen dat ze bij lang nat weer de wei niet kapot lopen.