Paardenmest en moestuin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Castellon

Paardenmest en moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 15:46

Twijfel of dit hier hoort, maar waar anders... als het hier niet op z'n plek is, sorry!

Ik wil dit jaar een moestuin beginnen. Makkelijk groeibaar spul om mee te beginnen want ik sta niet perse bekend om mijn groene vingers. Pompoenen enzo lijkt me wat.

Ik weet dat 'men' graag paardenmest gebruikt voor op de tuin. Maar hoe dan? Ik las al over een jaar laten liggen, maar is dat echt nodig?
Kan ik mest van bijvoorbeeld een paar maanden oud mengen met aarde om daar in te zaaien, of is dat een enorm stom idee? De grond is hier behoorlijk arm.

'Echt' composteren klinkt mooi maar ook bewerkelijk met laagjes enzo, en of dat echt werkt hier met de droogte vraag ik me af. De laatste regenbui was bijvoorbeeld alweer 2 maanden geleden en dit is het natte(re) seizoen.
Mijn paarden staan op een paddock, dus nauwelijks stro en dergelijke gemengd met de mest.

Iemand die hier meer over weet?

julius_juut

Re: Paardenmest en moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:51

Ik heb twee jaar geleden een enorme laag mest als mulch op de groentetuin gegooid, groeit geweldig! Bloementuin idem, gewoon vers zo uit de stal op de grond.

Nu zijn er natuurlijk genoeg planten die niet van dat rijke voedsel houden, maar dat is makkelijk genoeg uit te vinden en daar kan je dan een stuk mest-vrij voor houden. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:53

Hier geen moestuin, maar wel rozen die enorm houden van paardenmest ! :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:56

Ik heb een paar moestuinbakken en ipv compost meng ik altijd wat paardenmest door de grond als ik weer wat nieuws zaai, en in het voorjaar.
Het groeit hier prima, ik gebruik bij voorkeur mest die ik al even heb liggen, maar dat ligt hoogstens een paar maanden.
Pompoenen kun je trouwens ook gewoon op de mesthoop planten, dat groeit ook als een malle!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:14

Gewoon paarden mest in de schaduw ergens op een hoop leggen, of in een bak of hoekje, af en toe water erover zodat het niet uitdroogt. Na een half jaar heb je de mooiste mest; hoef je niets aan te doen. Verse mest verzuurt, vinden planten niet altijd fijn. Je kunt het ook deels afdekken zodat het vocht niet te snel verdampt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:36

Voor veel planten is verse mest te sterk. Pompoenen doen het er wel goed op inderdaad!
Een compostbak heeft weinig onderhoud nodig. Het gaat een stuk sneller als je laagjes maakt, dat wel. Keukenafval, bladeren, moestuinafval, gemaaid gras, snoeiafval, houtsnippers.. hier gaat alles erop.
Je moet wel zorgen dat de mest niet vol zit met zand. Dan composteert hij slechter. En inderdaad, af en toe water geven. Hier hebben we ook geen stro of hooi, maar uiteindelijk composteert het toch wel.
Hoe beter de mest gecomposteerd is, hoe beter die mengt met de moestuingrond en hoe beter die kwaliteit wordt.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 19:25

Dank voor al jullie tips en meedenken, top! Kan ik echt wat mee.

Pandora: rozen, ook een idee! Eens kijken of die een beetje tegen droogte kunnen, dan is dat misschien nog wel wat voor ergens

Lindsey, water geven is ook een goede, ik zag dat al voorbijkomen.

Achterom: OP de mesthoop, daar hd ik nog niet eens aan gedacht!

8nnemiek: Is dat zo? Ik zal eens kijken naar zo'n bak. Weinig werk klinkt niet verkeerd :D Snoeiafval bestaat hier vooral uit olijven en hele stengelige prikstruiken en dat verteert echt langzaam. Of tenminste, buiten een composthoop blijft het zo jaren liggen, hoe het in zo'n hoop werkt geen idee. Gras groeit hier niet.
Paddock is voor het grootste deel knoeperharde grond, als het zand zich zet bijna steen en helemaal niet zanderig dus dat is mooi, drollen haal ik er zo af.

Fijn, met jullie tips kan ik wat finetunen en gaan proberen dit voorjaar.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 19:34

mag ik ook meteen wat vragen, ik ben ook een composthoop begonnen, ligt redelijk wat voordroog ook op, wel met lagen gemaakt de hoop, krijg je geen last van veel gras als je het in de tuin gebruikt vroeg ik me af?
ik wil met compostwormen werken, zodat ik de hoop niet hoef om te zetten :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:30

Als een composthoop echt goed gemaakt is en goed composteert dan wordt het er binnenin zo warm dat de zaden hun kiemkracht verliezen. Als je er gras en onkuiden op gooit dan kun je daar wel wat last van krijgen in de moestuin, maar meestal vrij minimaal.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 20:39

Ik krijg net de tip dat het voor compostbakken hier waarschijnlijk te droog is.
En bovendien, dat slangen ze nogal tof vinden. En daar hebben we er nogal wat van, dus bij nader inzien beter van niet. Ik vind ze prima op ons land, maar liever niet te vaak van te dichtbij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:54

Ah ja dat klinkt wel logisch inderdaad, slangen zoeken warmte op toch? Brr :+

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:01

8nnemiek schreef:
Als een composthoop echt goed gemaakt is en goed composteert dan wordt het er binnenin zo warm dat de zaden hun kiemkracht verliezen. Als je er gras en onkuiden op gooit dan kun je daar wel wat last van krijgen in de moestuin, maar meestal vrij minimaal.

Okee top..bedankt voor je antwoord!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:49

Hier ook een mesthoop en een grote tuin.

In het voorjaar schep ik de meest verse mest even aan de kant en wat daaronder zit gebruik ik voor onder de heggen en struiken. Niet op het gras, want dat blijft te lang liggen en is een rot gezicht, ook niet op de wei, want dan eten de paarden het gras niet meer. Ook niet over de moestuin ivm ontkiemende zaden van de muesli (huisgenoot wordt daar niet vrolijk van, er komt al genoeg onkruid 8-) )
Dus eigenlijk wordt het meeste gewoon opgehaald door de loonwerker.

Over de komposthoop gaat sowieso geen mest. Pompoenen groeien idd heel hard op een mesthoop, maar ook heel breed en dan kun je dus je mest er niet meer op rijden.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:54

Mijn schoonouders mochten paardenmest niet gebruiken ivm dat het muizen aantrekt doordat er veel zaadjes in zitten die ze lekker vinden en dan ook aan de gewassen beginnen te knabbelen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 10:49

Thanks dubbeldun. Rotgezicht is niet zo heel erg bij ons, moestuin die we willen maken komt niet meteen in het gezichtsveld. Die ontkiemende zaden, heb je dat ook bij brok? Of is het dan zo verwerkt dat dat niet meer gebeurt?

Nicje, dank je, nog niet eerder gehoord. Ik zie in de poep van mijn paarden geen onverteerde zaadjes, maar wel iets om uit te zoeken want dat is niet zo handig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:57

Ik heb zelf nooit last gehad van gekiemde zaden uit de mest.
Wel onkruidzaden die zich door de wind in de moestuin verspreiden.. dat is het nadeel van een moestuin midden in het veld :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:58

Niet uit brok, wel van de muesli. De moestuin ligt hier ook niet in het gezichtsveld, maar daar was het onkruid uit het zaad het probleem. De voortuin heeft er een paar maanden over gedaan om de mest af te breken, zag er niet uit :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:03

Wij gebruiken de mest gewoon in de moestuin.
Gooien hem vaak op het einde van het seizoen op de bedden. Daar blijft hij dan de hele winter liggen. In het voorjaar spitten we de mest dan onder. Een tijdje rust en daarna gewoon zaaien.
Gaat hier (op zandgrond) eigenlijk prima.

Dit jaar hebben we een groenbemester gezaaid in het najaar en gaan we de mest uit de mesthoop dus binnenkort gebruiken tijdens het omspitten van de groenbemester.

Onkruid blijft een issue in de moestuin maar we hebben ook zat onkruid wat duidelijk niet uit het paardenvoer komt. Dus of dat nou zo veel verschil maakt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:05

Het probleem was bij het ene paard ook erger dan bij het andere en die krijgt nu ook geen muesli meer. Dus misschien dat het probleem nu ook minder is.
Groenbemester was hier erg in trek bij de cavia's :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:07

Ja, maar het hele idee van die groenbemester is vasthouden van voedingsstoffen en daarna OS in de bodem verbeteren. Dus de kippen hebben pech. Hij gaat de bodem in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:09

Maar kippen kunnen vast niet zo lief bedelen als cavia's :D

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:14

het werkt wel super, wij hadden ooit stal naast boer die graag mais neerzette daar mochten we buiten het seizoen onze mest dumpen als we het maar wel zelf een beetje verdeelde, nou waar de mest lag werden de stengens echt veel hoger dan de rest van het veld, na 2 jaar is de boer onze mest gaan verzamelen om zelf uit te gaan rijden over het land.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:18

Dat had ik hier eerst ook; aan de overkant van de weg. Maar ik vond het knap zwaar worden want je moest steeds verder weg lopen met de mest in de zware kruiwagen door het mulle land. En nu heeft de buurman er een siertuin van gemaakt, dus het is nu sowieso afgelopen.
Ik ben nu érg blij met mijn betonnen mestput ín de paddock; deurtje open en storten maar :) Soms poepen ze zelfs voor de mestput en dan kan ik het zo met een zwaai er in kiepen :)