Weidebeleid: wanneer maaien/hooien/weiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Weidebeleid: wanneer maaien/hooien/weiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 16:09

Hoi!

Het is januari, nog vroeg, maar ik was benieuwd naar jullie ervaring. Wij hebben de paarden aan huis en voeren nu de derde winter ruwvoer van eigen land. Ik ben daar erg blij mee, maar stoei nog een beetje met de timing door t jaar heen. Nu gaan we dit jaar wat intensiveren, dus ik wil t wat scherper hebben.

Dus: wanneer mesten/maaien/hooien jullie? Wanneer komen de paarden weer op t land en splits je dat dan op ivm bijv tweede maaibeurt? Wanneer gaan ze weer van de wei af?
Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?

Ze staan in t winterseizoen nu trouwens op een stuk dat ze zwart lopen. Fatsoenlijke paddocks staan op de to do-lijst.

Wij zitten trouwens op 1,5h totaal.

Ibbel

Re: Weidebeleid: wanneer maaien/hooien/weiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:59

Wij bemesten meestal eind maart/begin april. Het mag sowieso pas vanaf 1 februari, maar zo heel vroeg heeft imo weinig nut.
Wij maaien de eerste keer meestal in juni. Als er voldoende regen valt maaien we daarna nog een keer eind augustus. Daarna gaan de paarden op het hooiland (en krijgt het weiland waar ze tot die tijd in gelopen hebben rust). Is het een gortdroge zomer dan gaan de paarden bij gebrek aan groei in het gras eerder het hooiland op en kunnen we geen 2e snee oogsten.
Wij hebben ook 1,5 ha, en hooien ongeveer 8000 m2. De paarden lopen dus in het voorjaar/zomer op de andere 7000 m2, in najaar/winter op het hooiland en vanaf januari alleen op een stuk track plus paddock. Tussen de 4 en 6 paarden meestal, en we moeten ook nog hooi bij kopen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:07

Ik volg even. Afgelopen najaar 8000 m2 laten spuiten, omgooien en zaaien. Paard op pension. Komt een tweede bij. Er staat al redelijk wat gras. Ibbel, maai jij altijd in juni of bij een bepaalde hoogte?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:23

Belangrijkste is dat er minimaal 5 dagen droog weer is voorspeld en dat mijn loonwerker me in kan plannen :D
Daarna dat er wel wat gras staat (ook wel handig). En met relatief laat bemesten (april) kom je meestal wel aan ergens in juni maaien. Dan staat het mooi hoog en meestal ook al lekker doorgeschoten in bloei.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:25

[quote="Ibbel"]Wij bemesten meestal eind maart/begin april. Het mag sowieso pas vanaf 1 februari, maar zo heel vroeg heeft imo weinig nut.
Wij maaien de eerste keer meestal in juni. Als er voldoende regen valt maaien we daarna nog een keer eind augustus.

De paarde hebben weides waar ze vanaf eind april hangt van het gras af hoeveel er op staat. ik heb 3 stukken graasland en wissel deze af.

Ik heb wel altijd hooi te kort en koop altijd ook bij er lopen 6 paarden

we kunnen alles zelf zoals strooien, maaien en schudden maar ook persen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:34

Fijn dat je alles zelf kan zacharyhill. Ook wij zijn afhankelijk van loonwerker

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:36

Maaien, schudden en wiersen doen we wel zelf, het wordt wat duur om daar een loonwerker voor in te huren, persen (grote pakken) en wikkelen dat kan je echt zelf niet. Wij maken voordroog.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:39

Ik doe het voor het eerst :=
Voorheen paarden 5 jaar laten lopen en niets gedaan. Nu frisse start. Hoop dat ik er met loonwerker en verkoop hooi beetje uit kom. Dan maar geen winst, maar wel mooie wei.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:54

Wij kijken vooral naar grashoogte en kwaliteit en dat er voldoende droge dagen zijn. Dit komt meestal wel neer op juni. Dit jaar willen we wel proberen de nieuw ingezaaide wei al een keer vroeger te hooien maar het is even afwachten of dat gaat lukken aangezien het gras nog niet al te geweldig is opgekomen omdat we niet meer hebben kunnen mesten van het najaar door de regen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 20:15

Bedankt voor alle reacties!
Ik ben vooral aan het kijken naar hoe ik de weides heb opgedeeld momenteel. De laatste drie jaar hebben ze eigenlijk steeds maar 3maanden op de grote wei gestaan. Dat vind ik eigenlijk te weinig. Ik haal ze er misschien te vroeg vanaf.

Hier wordt ook eind februari ongeveer gemest en vanaf juni zodra het droog is idd gehooid (van plm 8000m2). Soms nog tweede snee van 3000m2. Dit wordt allemaal voordroog. Dan hebben we ook nog beschikking over een stukje natuurweide, waar (bijna) niet gemest wordt. Halen we ook nog plm 80 kleine hooibaaltjes af. Maar dit gedeelte is geen weide (ligt verder weg).

In de praktijk staan ze gewoon 6mnd pj op t zand (1200m2) en daar wil ik iets aan doen.

Hebben jullie tips?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:23

Hier staan ze nooit alleen maar op het zand.

Je hebt je hooiwei dicht van maart tot en met juni, wat doe je er dan de overige 8 maanden mee?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 20:46

Ibbel schreef:
Hier staan ze nooit alleen maar op het zand.

Je hebt je hooiwei dicht van maart tot en met juni, wat doe je er dan de overige 8 maanden mee?

We zitten op zand, maar helaas wel met een hoge waterstand. Mijn hooiwei is dus dicht vanaf eind oktober ongeveer. Anders spitten ze het compleet om omdat het zo nat wordt. Een ander deel van het weiland (niet hooiweide) is eigenlijk alleen in een hele droge zomer (zoals afgelopen 2 jr) een paar weken niet drassig. Rest vh jaar moet je laarzen aan. Dat is duidelijk het slechtste deel, maar het grootste deel vh het weiland is dus gewoon laag en makkelijk om te ploegen. Ik zou ieder jaar moeten inzaaien als ik ze tot februari(want mesten) in de hooiwei zou laten.