Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tamary schreef:Loonwerker/grondverzetbedrijf zal je meer kunnen vertellen over droge semi-onverharde puin (met zandlaag) oid paden, maar dat gaat en niet goedkoop zijn en zeer waarschijnlijk vergunningsplichtig.
En hoeveel ruimte heb je eigenlijk? We gaan meer richting mestwet eisen ook voor paarden en zeker bedrijfsmatig. Genoeg land voor het aantal dieren is zeker als je de mest wil uitrijden belangrijk. En als je met groot materiaal wil gaan werken (en dat moet eigenlijk wel met zulke aantallen paarden), dan moet je daar goed rekening mee houden als je tracks gaat aanleggen, poorten en ruimte om te keren met trekker + hoe doe je al het werk met zo min mogelijk diesel (draaien kosten diesel, bochtjes e.d. in je track dus ook). Dat is niet alleen om de kosten binnen de perken te houden (en dus je stalgeld dekkend), maar ook omdat een loonwerker kleine kronkel weitjes niet zal willen doen mocht je (en dat zal gebeuren) hulp van buiten moeten inschakelen.
1e 2 vragen die je duidelijk moet hebben voordat je verder gaat met dromen : 1. hoeveel kan je vragen aan stalgeld/maand en hoeveel daarvan ben je zeker kwijt aan hooi en basis onderhoud. 2. wat gaan je dromen kosten, hoe financier je dat (banken zijn ronduit lastig tegenwoordig) en blijft er na de aflossing van 2 en ruimte van antwoord 1 nog over om jezelf te eten te geven?
callippo schreef:Tip: volg een cursus bij Viva Concept. Dan ben je in één klap heel veel wijzer. Kost wat, maar als het je doel is een pensionstal te beginnen, is het een zeer nuttig besteedde investering (bovendien aftrekbaar).
Citaat:Want zelf compost hebben is natuurlijk ook weer anders qua kostenplaatje dan mest moeten kopen.
Lindsey_99 schreef:Op FB zitten ook diverse PP groepen. Daar kun je ook veel info vandaan halen. En bij diverse Jaime Jackson bekappers. Wat ondergrond betreft is klei een lastige en zul je wellicht een of twee paddocks moeten draineren om ze in de winter ook droog te houden. En aan een flink stuk bestrating of roosters ontkom je ook niet om ze in natte periodes niet in de blubber te laten staan met eten. Dat wordt altijd de ergste drek. Succes met alle plannen! Erg leuk.
Sclimpre schreef:3 ha voor pension voor 15 à 20 paarden is weinig. Je moet rekenen dat van die 3ha de binnen- en buitenbak en wasplaats af moet, misschien nog een zadelkamer, en plekje waar de pensiongasten even kunnen zitten, toilet, parkeerplaats, etc. Je kan best eens uitrekenen welke ruimte er netto voor de paarden overblijft en dan kijken of het haalbaar is. Ook zeker checken op welke termijn de 1ha die gehuurd kan worden zodat je niet na een paar jaar voor een vervelende verrassing staat.
Succes !
marionblo schreef:Je kan best zoveel paarden op 2/3 ha houden, alleen zul je dan veel hooi moeten gaan bijvoeren, wat weer geld kost.
Leg je pp slim aan, met genoeg verharding, want niets is zo ergerlijk en slecht voor je lijf als ploeteren met een volle kruiwagen door de modder. En 15-20 paarden produceren heel wat mest, en hebben veel hooi nodig.
Bedenk ook van te voren wat je je klanten wil bieden, en wees daar duidelijk in als je potentiële klanten je pp laat zien.
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar je bent welkom om eens bij mij te komen kijken (Noordoostpolder). Ik heb een pp pensionstal gehad. Nu staan alleen mijn eigen paarden er nog.
Cowgurll schreef:Op de vlakken wat betreft PP (Paddock Paradise) kan ik je niet helpen.
Wel zou ik je adviseren om rond te kijken naar een trekkertje. Met een trekker kun je veel landwerkzaamheden doen (denk aan vlakken (weidesleep maar ook een manegevlakker), balen halen (balenklem), mest uitrijden (mestverspreider/meststrooier) en ook altijd handig: een grondbakje, waar je de mest van het PP in kunt doen).
Een shovel klinkt leuk en handig qua mest opladen op de mestverspreider en is het ook. Maar vergeet niet dat hier geen aftakas op zit en dus nooit dingen zal kunnen laten draaien (wat je met mest uitrijden nodig hebt). Ook zit er vaak geen hydrauliek aan de achterkant en ben je genoodzaakt alleen de voorkant te gebruiken. Dit kan in je voordeel zijn, maar ook in je nadeel. Maar net wat je zelf fijn vindt.
Daarnaast zijn er ook trekkers te vinden (ook hobby trekkers, bijv. cormick, international, ford, deutz...) die een voorlader hebben. Dan sla je dus 2 vliegen in 1 klap. Je hebt als het ware een "shovel" met aftakas en hydrauliek die je overal voor kunt gebruiken. Afhankelijk van het type trekker dat je hebt, heeft een trekker vaak ook meer PK's (meer trekkracht) dan een shovel.
Voor de opbouw van het PP dien je dus wel degelijk rekening te houden met een voertuig. Wil je de paden kunnen vlakken met een machine, zul je de paden wel zo breed moeten maken dat er een voertuig met sleep overheen past.
Weideslepen zijn overigens in verschillende maten te verkrijgen. Dit loopt uiteen van een breedte van 2m tot 8m en vast nog wel groter.
En waar je op moet letten tijdens aanschaf... Let vooral op de staat, het bouwjaar, hoe hij loopt, rookt ie tijdens het starten, wil hij koud starten, etc. etc.
Zoals eerder ook al aangegeven door een ander zou ik wel de Meststoffenwet in het achterhoofd houden. Deze wet is gebonden aan het aantal paarden dat je mag houden en in welke hoeveelheid je de mest mag uitrijden. Als je mest gaat uitrijden, houd dan ook rekening met de periode waarin je mest mag uitrijden. Daarnaast moet je je aanmelden op de website van RVO en verschillende zaken bijhouden, niet alleen over de mest die je wil uitrijden, maar ook over het aantal dieren, de mestvoorraad, de oppervlakte landbouwgrond en de aan- en afgevoerde meststoffen.
Veel meer info hierover is te vinden op:
https://www.rvo.nl/
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... eleid/mest
https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... stoffenwet
https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... or-paarden
Wel moet ik erbij zeggen dat dit zeker voor (melk)veehouders geldt. Of dit ook voor paardenhouders geldt durf ik niet te zeggen, maar zou mij niets verbazen. Dat is dan ook de reden dat ik dit punt even naar voren haal.
Ibbel schreef:Citaat:Want zelf compost hebben is natuurlijk ook weer anders qua kostenplaatje dan mest moeten kopen.
a) in compost zit weinig mest. Het is nl al verteerd.
b) mest hoef je niet te kopen, je krijgt geld toe als je drijfmest laat injecteren. Ik hou hier op 1,5 ha (na aftrek van de kosten van het injecteren) 200 euro over per keer bemesten...
tamary schreef:Compost is een andere manier van bemesten dan ruige mest, injecteren of kunstmest.
Goede compost bevat o.a. veel behulpzame schimmels die bv samenwerken met de graswortels om betere voeding en wateraanvoer mogelijk te maken. Het is een bodemverbeteraar die essentieel is voor een goede grasmat door het creeeren van een goed bodemleven dat gunstig is voor de planten die jij wil hebben groeien. Dat is iets wat vaak wat langer duurt dan enkel mest er op, maar veel meer veerkracht heeft en daarmee beter tegen weerschommelingen kan en minder last heeft van onkruid en ongedierte. Groot deel daarvan komt doordat het zorgt voor een fors hoger percentage aan organisch materiaal in de grond, iets waarvan we langzaamaan beginnen te zien hoe belangrijk (en uiteindelijk goedkoop qua externe input) dat is voor goede grond. Je gaat richting waardes van een moestuin eigenlijk en je wil van je weide net zo goed een flinke prestatie zien.
jaime_andrea schreef:Ik denk dat voornaaste is dat je weet wat je financiële status is voor je ergens aan begint.
Wat heb ik te besteden?Wat kan ik besteden? Moet ik bij een bank aankloppen ? ( gaan deze überhaupt een hypotheek verstrekken? ) inschrijven kvk. Als je financiële plaatje duidelijk is dan kan je stapje voor stapje gaan kijken hoe en wat. Het is heerlijk om te dromen/fantaseren Hoe je het allemaal zou willen ,maar krijg je het financiële plaatje niet rond ben je snel klaar.
Het klinkt allemaal leuk en idyllisch en ik gun het je van harte dus bij deze wens ik je alle geluk vd wereld maar je financiële plaatje zou nog weleens een grote stoorzender kunnen zijn.
Flower033 schreef:Maar zodra je een pensionstal begint moet je je dus inschrijven in de kvk? Wat betekend dit verder qua administratie oid? Dit zijn allemaal dingen die nieuw zijn voor mij, en ook een hoop dromen uiteraard. Maar de laatste tijd lijkt het dromen toch dichterbij de realiteit te komen. En misschien dat het alsnog niet lukt, maar dan heb ik me in ieder geval goed geïnformeerd en alles gedaan wat ik (van te voren) kon doen.