Oprijlaan in grind, hoefvriendelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas5

Oprijlaan in grind, hoefvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 00:17

Hoi allemaal, sinds dit jaar hebben we stallen aan huis voor de wintermaanden. De stallen staan in de tuin op zo'n 25 meter van de oprit en we willen graag iets van verharding voorzien om met de paarden en een (kleine) trekker tot bij de stallen te komen zonder door de modder te moeten ploeteren.

Aangezien er al tamelijk wat budget aan de stallen is gespendeerd zoek ik een betaalbare oplossing. Mijn gedacht ging uit naar een grindpad/laan maar ik ben bang dat dat in de hoeven gaat plakken.

Denken jullie dat het wél kan? En zo ja, welk soort grind is het meest geschikt? Persoonlijk zou ik voor een fijne structuur kiezen en dan bvb aantrillen of op grindmatten leggen.

Hier een foto van de situatie:

Afbeelding

Tips en ervaringen zouden leuk zijn :)

Mizora

Re: Oprijlaan in grind, hoefvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:20

Hier moeten de shetten over fijn grind, daar moeten we regelmatig diep ingetrapte steentjes uitkrabben. De niet-verdwijnende hoefscheur bij één van de grote paarden bleek te komen omdat een extra fijn stukje grind 1.5cm diep ondertussen in de witte lijn vast zat. Sinds die eruit is, is de hoef niet meer verder gescheurd. Hier dus geen positieve ervaringen.

Als je grind wilt zou ik voor heel grof grind gaan van minimaal 2.5cm. Dat is in principe te groot om vast te komen zitten.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:24

Houd er rekening mee dat een trekker niet van grind houd. Ik zou het voor je dieren ook niet adviseren..
ik zou gewoon via marktplaats gewone tegels op de kop tikken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:25

Er is ook speciaal 'paardengrind' met ronde steentjes in plaats van hoekige. Naar mijn mening kunnen die nog steeds goed vast komen te zitten in de hoef onder het gewicht van een paard, maar het zou in theorie dus wel een oplossing zijn. Mij lijken tegeltjes toch een betere optie. Misschien kan je ergens tegeltjes gratis/heel goedkoop op de kop tikken? Ergens waar ze uitgebroken worden bijvoorbeeld.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:26

Wij hebben grind op het erf. Grof grind en op sommige plaatsen meer zand dan grind. De paarden moeten daarover van de wei naar de rijbaan. Zo’n 300 meter en eigenlijk nog nooit problemen mee gehad.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 00:32

Hmm ik dacht net dat fijn grind minder gemakkelijk vast zou blijven zitten dan grove stukken. De paarden staan op ijzers en heb enkel nog maar steentjes van meer dan 1,5cm gehad die blijven 'haken' tussen ijzer en hoef...

Met tegels of klinkers creëer je meteen een soort 'straat' en dat vind ik persoonlijk minder fijn om naar te kijken. Kasseien vind ik mooier maar die zijn dan weer glad, en al zeker in de winterperiode.

De trekker komt er maar heel af en toe over dus het wordt zeker niet intensief bereden.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:34

Grindtegels is vaak goed gratis aan te komen op marktplaats of weggeefhoeken op Facebook

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:50

Onze ene oprit moet nog aangelegd worden en de andere is met grind. De paarden kunnen ook via de wei een zandpad op maar vorige week dacht ik laat ik die grind oprit eens testen. Ik had verwacht dat ze het niet fijn vonden, de 1,5 jarige was denk ik ook nog nooit over grind gegaan. Maar het ging zo goed dat ik bijna overwoog er ook een stuk van de paddock mee te verharden. Wij hebben grindmatten met worteldoek eronder. De truc is niet teveel grind, zoveel dat het precies in de matten past en er niet teveel los ligt. Dan heb je een stevige laag. Ik kan er bv. ook best prima met de fiets over of lopend op schoenen met hakken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:57

Hier is er een stuk steenpuin waar de paarden over moeten, beetje vergelijkbaar met grind. En de buurman heeft een stuk oprit met grond waarvan er altijd wel wat steentjes op de weg liggen.

De meeste paarden hebben er geen probleem mee. mijn eigen pechvogel helaas dan weer wel, als een van de enigen |o Zijn hoeven zijn goed, maar zijn zool is redelijk dun. Op grind, steentjes en steenpuin stapt hij alsof hij op eieren loopt, trager, schuifelen,... het doet hem duidelijk pijn. Ook af en toe kleine steentjes die daarvan in de hoef komen, maar die gaan er weer makkelijk uit. De andere paarden hebben dan weer geen klachten.

Als het een optie is, zou ik eerder gaan voor iets als betontegels. Niet zo duur, groeit nog gras door en gaat lang mee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 01:04

Bel je lokale grondverzet en loonwerkers bedrijven of die 2e hands grind 40x60 en of 50x50 tegels hebben die ze bij een andere klus weg moeten halen. Bij jullie brengen alleen al brengt iets op ipv storten wat geld kost (die dingen zijn zwaar).

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 01:21

Grind/beton tegels waar gras doorheen groeit had ik al eens overwogen, alleen weet ik niet of die gaan blijven liggen zonder harde onderlaag. We zitten op natte zware grond met in de winter echt plassen water en overal modder. Ik neem aan dat er geen fundering onder mag zitten als je nog iets van gras wil hebben aan de bovenkant?

Beide paarden lopen met ijzers vlot over steentjes en puin tijdens buitenritten, blootvoets is een ander verhaal.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 01:33

Ik zou daar niet voor kiezen. Kiezels zijn keihard.
Al eens puin van dakpannen overwogen? Platter en verkruimelt onder druk.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 01:42

Wij hebben fijn grind. Ik zou het absoluut afraden. Het blijft altijd in de hoeven zitten en daarnaast vind je het overal waar je met je schoenen komt terug.
Ik vond het zelf terug op het kantoor waar ik werk omdat het in mijn profielen bleef zitten.
Hier lag het al toen we het huis kochten en zo langzaamaan veranderen we het naar tegels of klinkers.

Heb je wel eens aan schelpen gedacht? Is ook niet zo prijzig en blijft niet in de hoeven hangen is mijn ervaring.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 03:32

Mijn paarden moesten eerder ook een stukje over t grind op de oprijlaan.. zowel de grotere ronde (witte) kiezels als kleinere hoekigere donkere (sier) grind.. beide is hier nooit een probleem geweest.. de grote rondere kon mn paard soms wel gevoelig op lopen maar of t fijne grind was t nooit een probleem.. Ik deed de hoeven altijd pas uit krabben na het rijden.. dan zorgde het zand in de hoef voor demping op de stenen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 09:03

Pad van geklopt puin of asfaltschraapsel laten aanleggen, daar een dun laagje van grond overheen en inzaaien met gras. Werkt perfect (hebben wij al jaren, onze eigen trekker gaat er overheen zonder sporen maar ook het zware materiaal van de loonwerker) en ziet er gewoon uit als 'gazon'. Wel sproeien bij droogte, want het dunne laagje houdt geen water vast natuurlijk.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 09:08

Oude koeien roosters ingraven?
Uiteindelijk groeit er weer gras over heen en zie je er vrijwel niets meer van, maar je hebt wel ontzettend veel stevigheid.
Is wel even een klusje, maar roosters kun je vaak wel gratis krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 09:12

Kies dan gebroken puin. Dezelfde nadelen als grind in het begin, maar dat wordt op den duur tenminste een solide, harde laag. Grind blijft los.

Alle verharding moet een ondergrond hebben. Je kunt het niet zomaar op zwarte grond gooien. Of je nou tegels gebruikt, puin of grind.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 09:38

Ik zou nooit aan grind of puin beginnen. Wij hadden dat op de manege vroeger en paarden hadden er vaak een hoefzweer.

Ik zou het gewoon bestraten. Dat is wat duurder maar heb je veel langer profijt van. Wellicht ook een vrachtje straatstenen van marktplaats halen en laten leggen door een werkstudent? Of misschien ken je iemand die kan straten maken?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 09:50

Hier ook grind. Wilde eigenlijk asfalt laten leggen, maar dat word glad met sneeuw en ijs en we moeten een heuveltje op en af.

Ons grind is wel aangedrukt/aangetrild dus bijna zo hard als beton zeg maar, je moet grind hebben met verschillende maten steentjes erin en ook gruis erdoor zodat het echt stevig vast ligt. Hier paarden zonder ijzers en nog nooit een probleem gehad :)
Hier kun je ons grind een beetje zien:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 09:54

Ik zit even naar je plaatje te kijken en lees dat je de paarden in de winter aan huis hebt: dat paddockje gaat ook een zompige modderboel worden op den duur. Overweeg meteen een oplossing daarvoor mee te nemen in je plannetje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:13

Op de foto van de situatie zou ik hier zeker geen grind neerleggen . Je wil ook normaal je gras daar kunnen maaien , niet leuk met grind in het gras . Grasstenen, oude grindtegels, koeienroosters, alles beter dan daar grind te storten. Wat wegzakken betreft , tien cm wit zand en dan los je al wat op. Zou het nog even een half jaar aankijken en dan weet je beter waar je moet doen om verbeteringen door te voeren . Zoals een stuk extra verharden zodat je een droge plek voor dr paarden hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:05

Gooi er een paar oude stukken vloerbedekking overheen. Dat wordt een stevige harde laag waar vocht nog wel opgenomen wordt, maar geen last meer van modder.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 23:38

Bedankt voor jullie bijdragen!
De meningen zijn ietwat verdeeld maar we kunnen grind dus best schrappen uit de opties.

Het aanleggen van de tuin zal ten vroegste over een half jaar gebeuren. In tussentijd zal ik op zoek gaan naar een andere verharding evt met recuperatie materiaal.

@safina: het geïmproviseerde paddockje is maar een tijdelijke oplossing, hun weide ligt wat verderop in de straat ;-) het is niet echt de bedoeling dat er een echte vaste Paddock komt die amper een paar dagen per jaar zou gebruikt worden. Die maak ik dan liever in de weide aan de schuilstal.