Paddock en peesblessures

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Paddock en peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 23:57

Ik wil mijn paard thuis gaan zetten.
We hebben 60 are ter beschikking.
Ik wil hem dan graag ook rijden maar ik ben bang voor blessures.
Momenteel rijdt hij in de stalling altijd in een bak met geopad die dagelijks gesleept wordt, maar hoe zit het dan nu als hij thuis zal staan?

We gaan nu een stal bouwen dus budget voor de aanleg van een piste duurt nog even...
Ik wil hem dagelijks in een paddock met vrije toegang zetten naar de stallen en dan dagelijks een aantal uren op een stuk weide.

Kan ik best een stukje weiland afspannen waar ik dan in het gras rij? (wel zorgen dat het niet te lang staat)
Kan ik beter het deel dat ik voorzie als zandpaddock gebruiken om in de rijden (want op het deel waar ze heel veel staan zal het gras wel vlug verdwenen zijn en kapotgelopen)

Of is dit gevaarlijk voor blessures en moet je altijd op verplaatsing dan gaan rijden?

Poekkie

Re: Paddock en peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:17

Tsja... in de weide of paddock rijden kan prima, maar hou er rekening me dat

(1) in de winter meestal onmogelijk ivm modder
(2) nat gras of een dun laagje modder kan hard schuiven en met een beetje pech heb je dan wel gauw ongelukken of blessures.
(3) weides liggen meestal erg ongelijk met hier en daar wel eens een kuil. Ik zou het sowieso vlak maken dan.

De zandpaddock lijkt me het beste idee, maar is deze groot genoeg? In een bak van 15x25 ofzo verwacht ik op termijn wel eerder blessures ovm het steeds korte draaien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:29

Je hebt dus iets meer dan een halve hectare? Dat is te weinig om een paard te houden als je ook nog wilt rijden en weiland over wilt houden. Of je moet gaan rijden in de paddock maar dan moet hij wel groter zijn. In het weiland rijden is geen optie. Ja in de zomermaanden maar het grootste deel van het jaar kan je niet op het weiland rijden. Dus als je dit perse wilt dan zou ik een 20 x 40 bak aanleggen en daarin rijden en in losgooien. Is niet optimaal voor je bak maar dan moet je goed de mest eruit halen en de gaten dichtgooien. En de rest als weiland gebruiken in 2 stukken zodat je kan om weiden.

Rambogirl

Re: Paddock en peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:52

Misschien dat ik eroverheen lees. Maar je wilt toch niet je paard alleen laten staan? Want 2 paarden op zo'n klein stukje gaat je niet lukken met de ideeen die je hebt.