Lang geleden dat ik hier wat gepost heb, maar nu heb ik even hulp nodig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Art_Ificious schreef:Op de plaatsen waar ze vaak staan kun je misschien grastegels in de modder duwen?
Dat heb ik ook gedaan het stuk voor de schuilstal wat altijd diepe modder werd.
Het blijft modder worden maar je zakt er niet meer in weg en kan er zelfs met kruiwagen goed overheen.
Dit is eigenlijk niet eens verharden, grastegels (de kunststoffen dan wel niet die betonnen) zijn achteraf ook makkelijk weg te halen.
Dit is al een deel van voor mijn schuilstal. Dit ga ik nog verder uitbreiden
[ [url=m/8odrBB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tevens stat de schuilstal ook op de weide die het meest drassig wordt met plassen hier en daar na aantal dagen regen zonder een droge dag ertussen.
Hoe is je wei ingedeeld? Anders zou je voor komende herfst/winter alvast veel leed kunnen besparen.
Mijn weide 1,3ha) is opgedeeld in 4 delen. Het deel wat kaal gegeten is, is dus ook wat drassig en modderig wordt omdat ik moest wachten tot achterste deel definitief omheind werd dus hebben ze eigenlijk te lang op weide 1 gestaan.
Grasland kan ook drassig worden maar toch minder modderig merk ik. Want de weide achteraan is ook drassig, heeft een zeul die vol water komt te staan maar geen modder te bespeuren omdat er nog volop gras op staat.
Ik zou dus je weide in 2 of 3 verdelen zodat het land niet in 1x geheel kaal gegeten kan worden en je ook de paarden kan verweiden om de paar maanden zodat gras ook de kans krijgt terug aan te groeien.
Verweiden heeft meerdere voordelen ook. Je paarden hebben minder gestrest gras (want het gras krijgt tijdig de kans goed aan te groeien) dus minder hoog fructraangehalte = minder kans op hoefbevangenheid of IR
Een andere optie is een soort Paddock Paradise maken en enkel op gras gedurende de dag of als het echt erg is paar uurtjes op het gras en snachts op de track.
Onali schreef:Tja het regent (bijna) 3 maanden al non stop.
Wat had je dan verwacht?
Duhelo schreef:Nu zal je er weinig kunnen aan veranderen. Blubber krijg je niet meer hard.
Betreft een verharding; ik zou komende zomer op een zo vlak mogelijk stuk beetje zandstoeten en betegelen met stoeptegels of varkensroosters oid.
Als je daarrond van die paddockpanelen zoals Art hierboven benoemd,heb je tenminste een stuk voor droge voeten.
Schuilstal kan je een schuilcontainer plaatsen. Die is mobiel en mag normaal wel.
Deeskuh88 schreef:Thanks voor jullie tips! Daar kan ik wel wat meeVooral die paddockmatten en houtsnippers.
Voor nu kan ik er nog niets mee, dus we hebben vannacht/vanochtend besloten (ook aan de hand van jullie tips) om het deel van de tuin wat verhard is, bij de wei te trekken en ze daar hun hooi te voeren. Hun gewone eten krijgen ze in de box, die op datzelfde stuk liggen. Die gaan we opengooien zodat ze ook kunnen schuilen. Daar staat ook de mestcontainer, maar goed, dat moet dan maar even. En in het voorjaar/zomer als het wat droger is, gaan we verder kijken voor die permanente oplossingen. Maar dan is het probleem voor nu even 'opgelost'. Het scheelt dat het allemaal aan elkaar grenst, dus dat dat makkelijk te doen is.