Weide is een grote modderpoel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deeskuh88

Weide is een grote modderpoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 22:55

Hoi!
Lang geleden dat ik hier wat gepost heb, maar nu heb ik even hulp nodig :( Sinds een paar maanden heb ik mijn twee pony's aan huis staan. Een droom die voor mij uitkomt! Groot huis, grote tuin en een wei ernaast van ongeveer een hectare. Twee boxen, een grote opslagplaats voor hooi en stro... Ik ben helemaal happy! De weide zag er toen super uit. Werd toen al belopen door twee paarden en niks wees erop dat de hele weide nu eruit zou zien als een grote modderpoel. Het gras is al kaalgegeten, en non-stop drassig. Op de plekken waar ze veel staan is het echt een modderpoel waar wij en de paarden toch wel behoorlijk ver in wegzakken. De grond verharden mag ik niet, evenals een schuilstal bouwen. Ik google me suf, raadpleeg andere paardenmensen die ik ken, maar iedereen komt met ander advies. De ene 'oplossing' nog duurder dan de ander. Ik weet echt niet wat ik kan doen. Help!

troi

Re: Weide is een grote modderpoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:58

Helaas is dat vrij normaal in de wintertijd, zeker als je op de klei of op het veen zit.

Waarom mag je niet verharden?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:06

Dat is het gebruikelijke resultaat bij paarden die in de winter op kleigrond lopen. En de gebruikelijke reden dat in de winter bij ons op stal helaas de weide dicht moet. Als je ze op je hele land laat lopen hou je geen gras over.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:11

Op de plaatsen waar ze vaak staan kun je misschien grastegels in de modder duwen?
Dat heb ik ook gedaan het stuk voor de schuilstal wat altijd diepe modder werd.
Het blijft modder worden maar je zakt er niet meer in weg en kan er zelfs met kruiwagen goed overheen.

Dit is eigenlijk niet eens verharden, grastegels (de kunststoffen dan wel niet die betonnen) zijn achteraf ook makkelijk weg te halen.

Dit is al een deel van voor mijn schuilstal. Dit ga ik nog verder uitbreiden
Afbeelding

Tevens stat de schuilstal ook op de weide die het meest drassig wordt met plassen hier en daar na aantal dagen regen zonder een droge dag ertussen.

Hoe is je wei ingedeeld? Anders zou je voor komende herfst/winter alvast veel leed kunnen besparen.
Mijn weide 1,3ha) is opgedeeld in 4 delen. Het deel wat kaal gegeten is, is dus ook wat drassig en modderig wordt omdat ik moest wachten tot achterste deel definitief omheind werd dus hebben ze eigenlijk te lang op weide 1 gestaan.
Grasland kan ook drassig worden maar toch minder modderig merk ik. Want de weide achteraan is ook drassig, heeft een zeul die vol water komt te staan maar geen modder te bespeuren omdat er nog volop gras op staat.

Ik zou dus je weide in 2 of 3 verdelen zodat het land niet in 1x geheel kaal gegeten kan worden en je ook de paarden kan verweiden om de paar maanden zodat gras ook de kans krijgt terug aan te groeien.
Verweiden heeft meerdere voordelen ook. Je paarden hebben minder gestrest gras (want het gras krijgt tijdig de kans goed aan te groeien) dus minder hoog fructraangehalte = minder kans op hoefbevangenheid of IR

Een andere optie is een soort Paddock Paradise maken en enkel op gras gedurende de dag of als het echt erg is paar uurtjes op het gras en snachts op de track.

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 23:14

Dat het gras weg is, boeit me nog niet eens zo heel veel. Momenteel staat er koeiengras en dat is sowieso veel te eiwitrijk voor paarden. Er staat voor het voorjaar op de planning dat er een paardengrasmengsel wordt ingezaaid, en een nieuwe omheining wordt geplaatst. Weide wordt dan met de huidige omheining opgedeeld in losse eilandjes, die afwisselend open en dicht kunnen. Het is echter nu zo nat buiten dat de paarden tot aan hun knieën wegzakken. Mok hebben ze nog niet en de hoeven zijn ook nog oké, maar die problemen zoek ik liever ook niet op.
Grond verharden mag niet omdat het agrarische grond is. Beplanten mag, verharden of bebouwen niet.

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 23:15

Art_Ificious schreef:
Op de plaatsen waar ze vaak staan kun je misschien grastegels in de modder duwen?
Dat heb ik ook gedaan het stuk voor de schuilstal wat altijd diepe modder werd.
Het blijft modder worden maar je zakt er niet meer in weg en kan er zelfs met kruiwagen goed overheen.

Dit is eigenlijk niet eens verharden, grastegels (de kunststoffen dan wel niet die betonnen) zijn achteraf ook makkelijk weg te halen.

Dit is al een deel van voor mijn schuilstal. Dit ga ik nog verder uitbreiden
[ [url=m/8odrBB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tevens stat de schuilstal ook op de weide die het meest drassig wordt met plassen hier en daar na aantal dagen regen zonder een droge dag ertussen.

Hoe is je wei ingedeeld? Anders zou je voor komende herfst/winter alvast veel leed kunnen besparen.
Mijn weide 1,3ha) is opgedeeld in 4 delen. Het deel wat kaal gegeten is, is dus ook wat drassig en modderig wordt omdat ik moest wachten tot achterste deel definitief omheind werd dus hebben ze eigenlijk te lang op weide 1 gestaan.
Grasland kan ook drassig worden maar toch minder modderig merk ik. Want de weide achteraan is ook drassig, heeft een zeul die vol water komt te staan maar geen modder te bespeuren omdat er nog volop gras op staat.

Ik zou dus je weide in 2 of 3 verdelen zodat het land niet in 1x geheel kaal gegeten kan worden en je ook de paarden kan verweiden om de paar maanden zodat gras ook de kans krijgt terug aan te groeien.
Verweiden heeft meerdere voordelen ook. Je paarden hebben minder gestrest gras (want het gras krijgt tijdig de kans goed aan te groeien) dus minder hoog fructraangehalte = minder kans op hoefbevangenheid of IR

Een andere optie is een soort Paddock Paradise maken en enkel op gras gedurende de dag of als het echt erg is paar uurtjes op het gras en snachts op de track.

Dank voor je uitgebreide antwoord! Is dat net zoiets als paddockmatten?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:17

Grindmatten, paddockmatten, grastegels...
Ja ze zijn allemaal van hetzelfde principe idd.

Ik heb het gewoon in de modder geduwd, dus niet eerst afgegraven. Gewoon erin geduwd. Gaat gemakkelijk in modder :') ze liggen dan niet helemaal waterpas maar dat maakt niet echt iets uit, de grond van mijn weides loopt ook niet waterpas, heeft lichte hellingen namelijk.

Ohja ik zit wel op zandgrond dus geen ervaring met kleigrond.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 11-01-20 23:20, in het totaal 2 keer bewerkt

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:18

Als je op klei zit moet je dat wel echt aanleggen in de zomer.

Doe je dat in de winter dan trappen ze het zo een halve meter schuin de grond in (spreekt helaas uit ervaring).

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 23:26

Ik zit zeker niet op kleigrond, dat weet ik wel. Ook geen zandgrond, daar is het nu veel te erg voor om zandgrond te kunnen zijn. Wat het wel is, ben ik nog niet achter. Ik heb het sterke vermoeden dat het iets van veengrond is als ik het goed bekijk, maar als ik bodemtypenkaarten bekijk, zou ik juist op zandgrond moeten zitten. Zandgrond kun je namelijk laten keren en dan is het probleem voor een heel groot deel opgelost. Ik heb een waterpoel in mijn wei en aan de voor-, achter- en een zijkant een beekje/greppel, dus het water kan met iets ophogen en sluisjes graven eenvoudig weglopen. Dat werkt nu nog niet, de grond is veel te nat. Geen goedkope oplossing, maar wel een die ik serieus overweeg. Maar... Dat werkt dus alleen op zandgrond.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:30

Op boerenbunder.nl kun je je perceel opzoeken en zien op welk grondtype je zit (onder andere).

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:33

Tja het regent (bijna) 3 maanden al non stop.
Wat had je dan verwacht?

Bij ons staan ze op de paddock en 'normaal' in de winter is de paddock altijd wel vervelend maar prima te doen. Deze winter >;) is het echt een rotzooi.
Begin december bewust 1 van de weides opengezet en ja dat hebben ze kapot gelopen, maar ze stonden iig niet meer 24/7 in het natte zand tot aan hun oksels.

Nu niks aan te doen. Van het voorjaar pakken we dat wel weer op.

Voor nu kan je er dus niks mee. Zodra het droog is kan je de boel aanpakken met zand/ tegels/ drainage.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:36

Bij ons hebben we de paarden overdag buiten, snachts binnen. Is nou eenmaal niet anders dan dat het kapot gaat. Van de lente een keer doorzaaien en klaar is Kees

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:41

Verharding voor ze maken in je tuin, dat verbinden met de wei en stallen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:42

Grenst je wei aan je tuin?
Informeer verder over aanvragen bouwblok (waarop je wel mag bouwen/bestraten) voor de weide, al gaat dat tijd en geld kosten.
En kijk hoe en wat er gedoogd wordt makkelijk mag qua winterwei voor vee ivm de nattigheid, al moet ook dat aangelegd worden op droge grond, dat betekend of afgraven of wachten tot de zomer.
Stuk tuin mogelijk tijdelijk opofferen en betegelen (anders ben je binnen week weer terug bij af) zal nog je beste korte termijn optie zijn qua droog houden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:48

Je hebt dus nog helemaal geen grondmonster genomen? Dat is wel belangrijk natuurlijk om te kunnen beoordelen wat je met de grond kunt.

Onali schreef:
Tja het regent (bijna) 3 maanden al non stop.
Wat had je dan verwacht?

Het kan natuurlijk alle kanten op, hangt echt van de grondsoort, ligging en beweiding af. Ik heb hier foto's gezien van kaalgelopen stukken op zandgrond die zelfs met veel regen geen modder geven, het kan dus wel.

Zelf heb ik zandgrond maar ook dat wordt diepe modder rond voerbakken. Mijn oplossing: groot stuk verharding, daar voer ik en verder kan de wei gewoon altijd open blijven zonder dat het modder wordt.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:06

Wij zitten ook op klei en hebben nu alle 10 de paarden het hele jaar rond op gras staan. Je moet alleen zorgen voor genoeg ruimte, hoe kleiner het oppervlakte op het aantal paarden hoe meer blubber is nu wel de ervaring.

We hebben ze nu op een half afgegeten koeienweiland staan van volgens mij 8 hectare en die is alleen blubber bij de ingang en de waterbak.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:17

Mok is nog de minste van je problemen met dit soort weides. Mijn vorige paard heeft er 2x een peesblessure in opgelopen.

Wij hebben, wel op vette klei, gekozen voor een zijde bestraten (4m, dat kon bij ons), 2 zijden zandpad (4.5 en 5.5m, waarbij 5.5m is vanwege het moeten kunnen baggeren) en een zijde houtsnippers (40-50cm dik, 4m breed). En het weiland aan de binnenzijde afgezet. Dus een paddock paradise, hoewel wij het gewoon de omloop noemen.

Voor jou zou ik 40cm houtsnippers leggen, eventueel maar een stuk, maar wel 4m breed minimaal i.v.m. langs elkaar kunnen bij ruzie. Met 4m breed en 40cm dik snippers (doe alstublieft niet minder, dat trappen ze zo de grond in. Liever zelfs 50cm), heb je 1.6m3 per strekkende meter nodig. Een strook van 4x15 geeft dan 96 kuub houtsnippers. Hoeveel dat kost is volledig afhankelijk van wat er in je buurt zit. Sommige krijgen het gratis, anderen kunnen het voor 6-7 euro/kuub krijgen en dat loopt op tot 20€/kuub (nou ja, sky is the limit, maar voor 20 €/kuub kom je er eigenlijk altijd aan).

Hier trouwens 2 paarden (1.55 en 1.80) op oorspronkelijk 4000m2 weide (nu 2800m2 weide en 1200m2 track)+600m2 buitenbak. Dus wel echt een klein stukje.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:20

Nu zal je er weinig kunnen aan veranderen. Blubber krijg je niet meer hard.

Betreft een verharding; ik zou komende zomer op een zo vlak mogelijk stuk beetje zandstoeten en betegelen met stoeptegels of varkensroosters oid.
Als je daarrond van die paddockpanelen zoals Art hierboven benoemde,heb je tenminste een stuk voor droge voeten.
Schuilstal kan je een schuilcontainer plaatsen. Die is mobiel en mag normaal wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:35

Duhelo schreef:
Nu zal je er weinig kunnen aan veranderen. Blubber krijg je niet meer hard.

Betreft een verharding; ik zou komende zomer op een zo vlak mogelijk stuk beetje zandstoeten en betegelen met stoeptegels of varkensroosters oid.
Als je daarrond van die paddockpanelen zoals Art hierboven benoemd,heb je tenminste een stuk voor droge voeten.
Schuilstal kan je een schuilcontainer plaatsen. Die is mobiel en mag normaal wel.

Gebruik(sduur) is bepalend, schuil is permanent/langdurig gebruik en dus ook als mobiel bouwsel vergunningsplichtig.

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 10:58

Thanks voor jullie tips! Daar kan ik wel wat mee :) Vooral die paddockmatten en houtsnippers.
Voor nu kan ik er nog niets mee, dus we hebben vannacht/vanochtend besloten (ook aan de hand van jullie tips) om het deel van de tuin wat verhard is, bij de wei te trekken en ze daar hun hooi te voeren. Hun gewone eten krijgen ze in de box, die op datzelfde stuk liggen. Die gaan we opengooien zodat ze ook kunnen schuilen. Daar staat ook de mestcontainer, maar goed, dat moet dan maar even. En in het voorjaar/zomer als het wat droger is, gaan we verder kijken voor die permanente oplossingen. Maar dan is het probleem voor nu even 'opgelost'. Het scheelt dat het allemaal aan elkaar grenst, dus dat dat makkelijk te doen is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:49

Oh als je het zo kan doen is dat wel ideaal. Geen optie om dat stuk permanent bij de weide te trekken ( en eventueel een stukje weide bijbde tuin te trekken zodat de oppervlakte gewoon wisselt?)
Dan hoef je volgend jaar enkel te kijken voor een stukje paddock in hout of zand...

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 12:26

Het kan permanent. Ik wil uiteindelijk ooit de boxen verhuizen naar de kippenschuur, maar dat wordt een tienjarenplan waarschijnlijk (ivm dak vervangen door asbestplaten, schuur isoleren en anders indelen). Dan kan het hele voordeel van de boxen eraf en hebben ze echt een open schuilstal. Deel van de wei mogen ze zelfs houden, tuin is dan nog steeds ruim 1000m2, dus dat is groot genoeg. Er staat alleen de mestcontainer in en dat is niet ideaal, en er zit een poort naar de achterburen toe. Die wordt niet gebruikt, maar het waren twee broers (was zelfs ooit een huis), dus ik snap wel waarom hij daar zit, maar dan moet ik met hen overleggen dat die definitief op slot gaat. En mijn man wil daar niet echt aan om dat definitief op te geven. Even verder denken, ik krijg mijn man nog wel overgehaald :P

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:14

Deeskuh88 schreef:
Thanks voor jullie tips! Daar kan ik wel wat mee :) Vooral die paddockmatten en houtsnippers.
Voor nu kan ik er nog niets mee, dus we hebben vannacht/vanochtend besloten (ook aan de hand van jullie tips) om het deel van de tuin wat verhard is, bij de wei te trekken en ze daar hun hooi te voeren. Hun gewone eten krijgen ze in de box, die op datzelfde stuk liggen. Die gaan we opengooien zodat ze ook kunnen schuilen. Daar staat ook de mestcontainer, maar goed, dat moet dan maar even. En in het voorjaar/zomer als het wat droger is, gaan we verder kijken voor die permanente oplossingen. Maar dan is het probleem voor nu even 'opgelost'. Het scheelt dat het allemaal aan elkaar grenst, dus dat dat makkelijk te doen is.

Goed gedaan +:)+ .

Ik weet niet hoe groot het stuk met diepe modder is maar als dat vooral bij de ingang naar de wei is kun je daar nog (oude) vloerbedekking op leggen.

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 19:39

De echt diepe modder is inderdaad rondom de waterpoel waar ze drinken en rondom de waterbak en hooiplek, bij de ingang van de wei. De rest van de wei is heel erg drassig, maar nog niet zo modderig als op die twee plekken. Ik ga eerst een bodemmonster nemen en daarna bekijken wat de opties zijn die ik heb. Mocht het toch zandgrond blijken, ga ik voor keren en iets ophogen. Blijkt het veengrond (waar ik bang voor ben, aangezien ik aan de Driefkuilenloop in Kronenberg woon en dat schijnt vooral 'nat broekbos' te zijn..), ga ik bekijken wat de opties zijn met de matten en de houtsnippers. Ben wel blij met de optie om het deel van de stallen erbij te betrekken. Komende week met de buren overleggen en dan volgend weekend tot uitvoer brengen :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:21

Wilgen nemen veel vocht op. Hier en daar een wilg planten. Wel beschermen, paarden vinden wilg heerlijk. Het snoeisel is goed voor ze.