Stockholmerteer, hoe smeerbaar krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stockholmerteer, hoe smeerbaar krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:05

Ik moet van de smid elke dag de hoeven van mn paard uitkrabben en insmeren met zwarte teer ivm rotstraal.

Nu heb ik dus een pot gehaald (ook besteld, maarja die komt pas volgende week ergens) bij HypoStore van Rapid. Alleen ik krijg het voor geen ene meter netjes uitgesmeerd. Worden gwn zeg maar dikke klodders op de hoeven.

Hoe krijg ik dit een beetje fatsoenlijk smeerbaar? (of stolt het door het "koude" weer?)

En hoe kun je het, het beste bewaren? Kan dat namelijk echt nergens vinden

tamary

Re: Stockholmerteer, hoe smeerbaar krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:07

In bak heet water zetten, maar teer sluit behoorlijk af en dat vinden rotstraal bacterien juist fijn. Er zijn sprays voor dit probleem die dat niet hebben en ook veel makkelijker te gebruiken zijn.
https://www.agradi.nl/paarden/rotstraal/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:11

tamary schreef:
In bak heet water zetten, maar teer sluit behoorlijk af en dat vinden rotstraal bacterien juist fijn. Er zijn sprays voor dit probleem die dat niet hebben en ook veel makkelijker te gebruiken zijn.
https://www.agradi.nl/paarden/rotstraal/

Dat deed ik dus vandaag, in een laagje heet water, maar werd er niet veel beter van? Probeer het morgen nog wel eens een keer.

Het is juist de bedoeling om het schoon te maken (zoveel mogelijk zand en vuiligheid er uit) en dan in te smeren. Zodat de kans dat bacterien er bij kunnen kleiner word. Ik neem advies van de smid gewoon aan, aangezien die het al vaker heeft gezien op de stal hetzelfde advies heeft gegeven en de rotstraal verdween. Ik weet dat er ook nog andere dingen zijn hoor! Mocht het niet beter worden, dan ga ik ook zeker iets anders proberen. Maar meestal werkt zwarte teer prima.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:12

heb je ook in spuitbus veel makkelijker en sluit net zo goed af, kan je ook watten mee inspuiten om onder het zooltje te proppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:15

speurneusc schreef:
heb je ook in spuitbus veel makkelijker en sluit net zo goed af, kan je ook watten mee inspuiten om onder het zooltje te proppen

Het is trouwens netjes bijgesneden door de hoefsmid! Vandaag, dus nog mooi "clean". Dus kan prima smeren.

Hoe bedoel je trouwens zooltje?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:18

Marije_1997 schreef:
speurneusc schreef:

Het is trouwens netjes bijgesneden door de hoefsmid! Vandaag, dus nog mooi "clean". Dus kan prima smeren.

sommige paarden krijgen een ijzer met een rubber zooltje maar kan er nog mest etc. aan de achterkant inkomen, dan deden wij een pluk watten insmeren met teer en daar instoppen dan kon dat er niet in komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:20

speurneusc schreef:
Marije_1997 schreef:

sommige paarden krijgen een ijzer met een rubber zooltje maar kan er nog mest etc. aan de achterkant inkomen, dan deden wij een pluk watten insmeren met teer en daar instoppen dan kon dat er niet in komen

Ohh nee hij staat gewoon bloot! Het is ook niet echt mega erg hoor! Ben er mooi optijd bij (terwijl ie wss al sowieso 3 maanden met rotstraal staat)zei de hoefstmid. En verder staan ze op stal ook goed droog. Watten met teer word hem dus niet hahaha.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:48

Ik bewaar hoefteer in huis bij de verwarming, in heet water duurt het erg lang voordat het eens 'ontdooit'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:53

Annienke schreef:
Ik bewaar hoefteer in huis bij de verwarming, in heet water duurt het erg lang voordat het eens 'ontdooit'

Voor mij is dat zo onhandig hahaha. Sta op een pensionstalling. Dus als ik dan eenmaal er aan toe ben, is het dus alweer on smeerbaar. Kan het wel meteen in heet water zetten, en dan eerst even voer klaar zetten poetsen/rijden/longeren en dan gebruiken? Idk hoe lang het precies duurt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:57

Hangt er van af hoe snel je hete water afkoeld, je zal dat water regelmatig moeten vervangen, hoe kouder weer het is, hoe vaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:00

tamary schreef:
Hangt er van af hoe snel je hete water afkoeld, je zal dat water regelmatig moeten vervangen, hoe kouder weer het is, hoe vaker.

Ja nee das logisch. Maar ik denk dat dit niet super lang duurt, en voorlopig word het toch niet super koud. Krijg van de week de oranje bus met stockholmerteer binnen, hoop dat die beter is. Maar aangezien er van alles mis gaat met m'n bestellingen, heb ik weinig hoop dat het de 14de al binnen is hahaha

Dus zoek gewoon voor aankomende dagen een oplossing om het toch een beetje smeerbaar te maken.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:06

Niet in een laagje heet water, maar in een laag heet water.
En dan een keer roeren, zodat je de warmte wat verdeeld.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:07

bewaar het gewoon thuis,daar is het warm zat dat het vloeibaar blijft?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:21

Marie111 schreef:
Kennis gebruikt de Hoef spray van Ecostyle en is daar erg tevreden over.

https://www.ecostylewebshop.nl/dier/paa ... %5B%5D=259

O, ja. Over de teer.
Warm van huis meenemen en dan op stal gelijk in bak heet water.
Dan zou het goed moeten gaan denk ik.

Zal het proberen hahaha. Las ook iets over het hoef olie mengen? Maar dat lijkt me niet handig. Omdat naar mijn idee zowel teer als olie niet fijn mengen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:41

Waarom zou je teer gebruiken? Dat is kankerverwekkend. Er zijn genoeg andere middelen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:43

Jetta schreef:
Waarom zou je teer gebruiken? Dat is kankerverwekkend. Er zijn genoeg andere middelen....

Omdat de hoefsmid het me aanraad te gebruiken. Tegenwoordig is Alles kankerverwekkend. Beetje een nutteloze reactie, vraag specifiek om iets, daar hoef ik geen reactie op van waarom gebruik je teer.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:51

Ik heb een tijd teer moeten smeren (niet op een paard maar goed) en ik deed gewoon een schone oude doek dopen in de teer en dat dan uitsmeren, dan maakt het niet uit dat het wat stijver is. Ging bij mij prima op deze manier, met een kwast heb ik nooit geprobeerd maar dat lijkt mij helemaal een ramp...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:53

MarloesHJ schreef:
Ik heb een tijd teer moeten smeren (niet op een paard maar goed) en ik deed gewoon een schone oude doek dopen in de teer en dat dan uitsmeren, dan maakt het niet uit dat het wat stijver is. Ging bij mij prima op deze manier, met een kwast heb ik nooit geprobeerd maar dat lijkt mij helemaal een ramp...

Dat zou ik ook nog eens kunnen proberen. Alleen het bleef nou ook niet echt goed "kleven" aan de hoef. Terwijl ik het wel met een droge doek droog had gemaakt. Morgen maar weer even proberen haaha.

Ik vind kwasten echt ondingen, kan er niet mee opschieten. Maarja wat moet dat moet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:54

Marije_1997 schreef:
MarloesHJ schreef:

Dat zou ik ook nog eens kunnen proberen. Alleen het bleef nou ook niet echt goed "kleven" aan de hoef. Terwijl ik het wel met een droge doek droog had gemaakt. Morgen maar weer even proberen haaha.

Ik vind kwasten echt ondingen, kan er niet mee opschieten. Maarja wat moet dat moet.

Schoon verfroerstokje proberen?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:59

Marije_1997 schreef:
MarloesHJ schreef:

Ik deed het altijd even een tijdje met de doek er omheen laten staan zodat het de temperatuur over kon nemen voordat ik de doek eraf haalde, maar dat is met een paard wat minder goed haalbaar...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:02

Als je de pot teer helemaal zacht laat worden (op kamertemperatur) en dan goed doorroert, kun je vervolgens een hele tijd het spul gebruiken op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:03

MarloesHJ schreef:
Marije_1997 schreef:

Ik deed het altijd even een tijdje met de doek er omheen laten staan zodat het de temperatuur over kon nemen voordat ik de doek eraf haalde, maar dat is met een paard wat minder goed haalbaar...

Vooral eentje die niet zo geduldig is hahaha. Ga wel wat proberen. Als het niet werkt werkt het niet en moeten we iets anders proberen. Gelukkig is dat spul niet duur en lang houdbaar. En er is altijd wel iemand die het nodig kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:04

senna21 schreef:
Als je de pot teer helemaal zacht laat worden (op kamertemperatur) en dan goed doorroert, kun je vervolgens een hele tijd het spul gebruiken op stal.

Ja dat is dus de bedoeling. Maar, de stal is niet zo warm. En ik woon niet bij m'n paard. Dat was wel ideaal geweest.

Voor nu ga ik even proberen met heet water. En neem het morgen mee naar huis. (moet het wel op m'n kamer zetten, lekker luchtje blegh, m'n vader vind het niet zo leuk).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:08

Teer is ouderwets. Je kunt beter hoog geconcentreerde zinkoxide gebruiken, zoals in hypozin. Zit in spuit, uitsmeren werkt goed met kwastje. Hielp bij mijn paard erg goed en het sluit niet af. Heb nu ander middel met vloeibare zinkoxide in spuitfles. Dat test ik nu uit. Lekker makkelijk opbrengen en komt goed in de kiertjes omdat het waterdun is. Maar of het net zo goed werkt als de zalf durf ik niet te zeggen.