Ruwvoerbak voor paard én Shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elsje123

Ruwvoerbak voor paard én Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 09:15

Hallo,

Binnenkort komt ons paard aan huis staan *\o/* en hij krijgt een shetlandervriendje <3 , nu gaan ze overdag de hele dag in de paddock die we gedeeltelijk van stenen en gedeeltelijk van zand willen maken. Natuurlijk zal er ruwvoer beschikbaar zijn voor ze. Nu zijn we aan het nadenken over hoe we ze het beste uit één bak kunnen laten eten. Je hebt van die plastic bakken, maar die zijn te hoog voor de Shet. Daar kan je natuurlijk bij een kant een uitsparing zagen, maar blijft de bak dan wel stevig?
Ook zijn er houten palletbakken, die kan je in elke vorm zagen, maar misschien gaan de twee vrienden zich als de gebroeders bever gedragen?
Containers of andere slowfeeders waar vanuit de zijkant aan gegeten moet worden willen we niet, ons paard eet nogal bruut en heeft afgelopen jaar echt last van zijn nek gehad door zo te eten.

Misschien hebben Blokkers ideeen voor ons? Hoe geven jullie het ruwvoer buiten aan jullie paarden met Shetlanders erbij?

(Ik had een soortgelijk topic van 2010 gevonden en daar waren veel foto’s al niet meer zichtbaar, vandaar mijn nieuwe topic)

Alvast bedankt voor jullie reacties, ik ben benieuwd!

tones

Re: Ruwvoerbak voor paard én Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 09:31

Ik heb een plastic palletbox, en van het bovenste gedeelte de helft er af gezaagd.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 09:42

Er zijn ook lagere palletboxen, die hebben wij met precies hetzelfde doel: de Shet mag zich niet ophangen tijdens het eten. We hebben ook de hogere bakken, die graven we een stukje in (gat graven, bak erin, zand weer om de bak heen aanstampen).

Dit is een lage bak, de Shet demonstreert dat ze daar uit kan eten. Wel belangrijk trouwens dat je paard niet de neiging heeft om in de bak te gaan staan, die grapjassen heb je ook.
Afbeelding

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 09:52

Ik weet niet of het echt vast moet staan?
Ik gebruik gewoon losse speciekuipen. Goedkoop en stevig. Ja ze gooien er wel eens mee maar het hooi gaat gewoon op.
Ik heb een tinker van 1.55 en 3 shetlanders van 90-95 cm.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 09:59

Je kunt ook op lagere hoogte gaten zagen waar je shet hooi uit kan plukken

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 12:29

Dank voor jullie reacties!

Er bestaan dus ook lagere voerbakken, dat is ook een idee. Moeten we idd even in de gaten houden dat de ‘grote’ (1.63) er niet in gaat staan. Een stukje ingraven is misschien ook een idee!
Gat in het plastic zagen zou kunnen, maar persoonlijk spreken de eerder genoemde oplossingen me meer aan.

Betonkuipen hebben we minder goede ervaringen mee, meneertje gooit ze om en dan valt alle hooi op de grond. Dat is zonde en bovendien loop je dan weer risico dat er zand met het hooi mee naar binnen gaat. Betonkuipen gaan we btw wel gebruiken voor water, zolang er water in zit doet ie er geen gekke dingen mee.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:48

Ik heb een stalen slowfeeder, denk 50cm hoog ongeveer. Mijn mini is 81cm en die kan er prima bij.
Voordeel vind ik ook dat staal zwaarder is dan kunststof, waardoor hij nooit omgaat.

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:49

De kans bestaat wel dat er nogal verschillende behoeften zijn en de shet wel erg makkelijk te veel kan eten zo.
Dus dan is bijv. een gat onderaan met net toch beter.
Ik had eerst voor de grote een soort ruif met kleine mazen gemaakt in v vorm die aan de bovenkant open was, dan kon hij makkelijk eten pakken bovenuit en de kleintjes konden onderop bij de mazen plukken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:00

Hoge bak maken en er een heel grof of geen rooster in leggen, wat je paard morst kan de shet mooi opvegen. Wel op de tegels zetten dan.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:17

Mijn mini's van 80 cm eten inmiddels gewoon mee uit die hoge plastic bakken, want ze willen perse met de groters samen eten :+ :+

Maarrr, we hebben ook 3 van deze staan
Afbeelding
Is een pallet met bijbehorende kragen/randen, maar dan het ijzerwerk eraf gehaald en vervangen door latten zodat het niet scherp is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:42

Hoe groot is je shet?
Die van mij is 85 cm en eet gewoon mee uit een volle palletbox. :+ Je zou een lage palletbox kunnen overwegen, dan kan een wat grotere shet er sowieso bij.
Ze heeft gewoon netten op haar eigen hoogte, maar eet toch het liefst met mijn paard mee (en ruimt alles wat m’n paard laat vallen op)
Afbeelding
Voor mensen zich zorgen maken om de veiligheid, normaal heeft ze geen halster om in de paddock, ze kwam hier net uit de wei

Daarnaast heb ik in de hoeken van de paddock en in de schuilstal slowfeedernetten hangen waar ze sowieso altijd bij kan. Heb zo even geen foto’s bij de hand van de andere hooiplaatsen, maar kan ze wel even maken bij interesse.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:12

Die Shet van de foto die ik plaatste eet trouwens ook gewoon mee uit de normale palletboxen. Echter, ze heeft een wat afwijkende luchtpijp (vernauwing) en we willen niet dat ze per se uit een bak moet eten waarbij ze de luchtpijp verder dicht zou kunnen drukken. Zelf heeft ze een andere mening, uiteraard, maar er is altijd keuze.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:33

Mijn shet eet gewoon mee uit de palletbox.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:59

Echt lekker makkelijk en houding-bevordelijk is het niet...
Afbeelding
Maar het lukt wel :+

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 18:52

Wat leuk al die foto’s! En wat een goede tips en ideeen worden er gegeven, want idd de Shet heeft vast andere voedingsbehoeften dan het paard.

Ik vind vooral goed te zien dat zo’n hoge bak toch ook best gaat voor de Shet en dan kan hij het miss voor de rest doen met wat het paard laat vallen. xJitskee de Shet is op het moment rond de meter, maar hij is nog maar anderhalf, dus hij zal ook nog wat gaan groeien.

Heel erg bedankt weer voor de reacties!