Paard van 50/50 stal/buiten naar 24/7 buiten en gaan starten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billie_472

Paard van 50/50 stal/buiten naar 24/7 buiten en gaan starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 14:59

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen; ik wil mijn paard van 50/50 stal/buiten de overgang naar 24/7 buiten laten maken. Ik ben benieuwd wat voor effect dit gaat hebben op mijn paard met het trainen? Zal hij bijvoorbeeld een betere conditie krijgen door het meer kunnen bewegen of zal hij juist moe worden hiervan?

Huidige situatie:
Ik heb een vijfjarige fries die aan huis staat. Het is een werkwillige voorwaartse fries die veel plezier haalt uit dressuren, buiten rijden, longeren, losgooien, vrijheidsdresuur, spelen etc. Ik les elke week met hem. Hij staat overdag buiten in de paddock (zomer weidegang) en gaat in de avond naar stal. Bij ons staan nog twee paarden op stal en drie paarden staan al 24/7 buiten. Er is bij ons in de paddock een schuilstal aanwezig. Alle 6 paarden staan overdag samen in de paddock, de paarden kennen elkaar al lang en er is rust in de paddock. Ik vind dat mijn paard, vooral in de winter, te veel binnen staat en zie hem liever zo veel mogelijk buiten. Daarom wil ik hem in de lente/zomer de overgang gaan maken naar 24/7 buiten. Ze krijgen bij ons (praktisch)onbeperkt hooi, kwa hoeveelheid hooi zal het dus niet uit gaan maken voor hem.

Ik ben benieuwd naar de volgende punten:
- Hoe kan je de overgang naar 24/7 buiten zo soepel mogelijk laten verlopen? Hoe hebben jullie dit gedaan?
- Ik heb bij mijn paard een deken op wanneer de temperatuur zakt onder de 15 graden. Dit wil ik buiten ook graag zo houden, dan wel natuurlijk met een dikkere deken omdat de temperatuur in de nacht meer daalt. Ik heb een deken om omdat mijn paard vaak zweet na de training, ik doe hem dan 30 min een zweetdeken op zodat hij opdroogt. Wanneer ik geen deken op zou doen ben ik bang dat ik hem in de winter niet meer droog krijg en daar stijf of ziek van kan worden. Lukte het jullie om de vacht niet te lang te laten worden met een deken op met een paard 24/7 buiten?
- Ik ben met mijn paard rustig aan het trainen om deze zomer te gaan starten in de B. Zijn er meer mensen die wedstrijden rijden met (sport)paarden die 24/7 buiten staan? Hoe bevalt dit?
- Hebben jullie verschillen gemerkt in de conditie van jullie paard na de overgang? Is deze beter geworden of is het paard juist meer zijn energie gaan sparen/eerder vermoeid?
- Hebben jullie verschillen gemerkt met jullie paarden? Zo ja, hoe is dit? Positieve verandering of negatieve verandering?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:11

Niet te moeilijk doen en gewoon lekker buiten laten, over het algemeen zijn ze er echt binnen no time aan gewend.

Je paard nat terug buiten zetten kan prima zolang hij maar afgekoeld is (gewoon goed uitstappen dus) dan worden ze er echt niet ziek van.

Die van mij krijgt sowieso een dikke vacht of ie nou binnen of buiten staat snachts maakt echt geen verschil.
Je kunt evt bijv een deel bij de hals scheren als je paard echt moeite heeft om zijn warmte kwijt te kunnen.

Wedstrijden en buiten staan gaan prima, enige nadeel is dat ze soms erg vies kunnen zijn als ze buiten staan.

Ik merk dat de energie van mn paard vooral gelijkmatiger is

Maartje_M

Re: Paard van 50/50 stal/buiten naar 24/7 buiten en gaan starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:55

Die van mij zijn beide zo veel vooruit gegaan door 24/7 buiten te staan. Veel meer rust in hun koppie, veel rustiger en mijn ruin is veel beter op gewicht te houden waar hij eerder altijd makkelijk mager werd.

Mijn merrie staat ook gewoon met een deken buiten. Ze krijgt wel meer vacht, maar je zou ook kunnen overwegen te scheren en dan een dikkere deken, dan heb je ook geen probleem met zweten. Of een buitendeken aanschaffen die op een nat paard kan.

Wedstrijden rijden we niet nu maar ik zie daar geen probleem in met 24/7 buiten. Inderdaad wel iets meer poetsen en wassen misschien zoals bcd94 zegt.

Ze zijn beide nog minstens net zo energiek. Gewoon fijne, vrolijke, frisse paarden

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:08

Ik heb het samen met mijn dochter anderhalf jaar geleden gedaan. De paarden (kwpn merrie van mij, endurance arabier van dochter) stonden 8 uur in de wei en 16 uur op stal. Voor mijn oudje was dat niet ideaal, die werd stijf. Dus verhuisd naar een 24/7 buiten. Ze hebben een grote schuilstal, gevuld met stro en een grote zandpaddock ( en nu nog een stukje wei erbij) en in de zomerdag een groot stuk weide. In de stal ligt bijna onbeperkt hooi. Mijn oudje werd een stuk minder stijf, ze moest alleen erg wennen aan nieuwe paarden in de kudde. De arabier had eindelijk een vriendje waar hij mee kon spelen en klieren en mijn ouwe merrie werd met rust gelaten. Ook was er genoeg ruimte om zo nu en dan en sprintje te trekken. Ik heb mijn oudje gewoon een deken opgedaan. De arabier kreeg ook een deken op. Inmiddels staan nu ruinen en merries gescheiden en is mijn oudje overleden ( ik heb inmiddels wel een nieuwe merrie). Wat wel heel opvallend was, dat de arabier na (zware) wedstrijden gewoon de volgende dag piekfijn "op stal" staat. Hij ziet er dan ook supergoed uit. Normaal had hij wel wat dikke achterbenen maar nu dus absoluut niet meer. Hij loopt dan snachts genoeg om geen dikke benen te krijgen. Ik heb soms wel een uur bij mijn paard gezeten, zodat ze kon opdrogen onder een zweetdeken. Onderwijl kon ze dan ook lekker hooi eten, waar ze anders niet aan toe kwam ( ze was bang voor de rest en werd nog wel eens weggejaagd). ook hebben we in het voorjaar de paarden geschoren als bleek dat ze hun warmte niet kwijt konden door een dikke vacht. Ik vind het heel positief want ze hebben contact met andere paarden en hebben genoeg beweging dat als je een dag niet kan het niet zo erg is. De paarden zijn een stuk relaxter. Alleen het krachtvoer moeten we zelf doen ,want dat krijgen ze niet. Je kan niet smorgens overal wat brokjes neerstrooien. Dan zijn er 2 of 3 die alles opeten en de rest krijgt niks. Na het rijden krijgen ze buiten de stal hun eten. Het is wel even aanpassen, maar uiteindelij wen je er aan. Er zijn ook paarden die zonder deken staan. Tja, die zijn soms erg vies en nat. Dat weet je dat dat kan gebeuren. Ook daarin vind je je weg.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:36

Hier gaan we het omgekeerde doen, van 24/7 buiten naar in de winter s nachts op stal. Ik volg nu al 3 jaar 3 groepen paarden waarvan 2 dus altijd buiten staan (incl mijn paard) en 1 groep die 's nachts van 20-24u tot 6-10u op stal staat en verder buiten met hooi op een groot stuk. Mijn paard wordt niet naar wedstrijden gebracht, maar wel min. 4 tot 6 keer per week intensief gereden of gelongeerd.

Mijn paard is al redelijk vaak ziek geweest, net zoals veel van de andere 24/7 buitenpaarden en is ook moeilijk icm dekens. We moeten scheren want met de wintervacht is hij altijd sloom en kletsnat en wordt hij weer ziek. Opdrogen met zweetdeken duurt meer dan een uur. Maar dan heeft hij het ofwel te warm, ofwel te koud.

De paarden die in de winter 's nachts op stal zijn, zijn de laatste 3 jaar nog niet ziek geweest (daarvoor geen idee). Ze zijn makkelijker individueel te controleren qua gezondheid en voeding. Hun temperatuur is ook handiger te regelen icm dekens. En ik merk ook gewoon dat ze graag op stal gaan en daar echt even hun rust nemen, ondanks dat het een stabiele groep is. (Voor de mensen die dit denken: nee, het is niet zomaar gewoonte. Van zodra het kouder wordt op het einde van de zomer komen ze vanzelf aan de draad staan. Dan is er hooi en zijn ze al min 6 maand niet meer op stal geweest). Onze weides liggen hoger en er is ook een droge inloopstal en verhard stuk, maar ik merkt toch dat ze in de winter buiten niet of amper gaan liggen.
In de zomer ben ik echt wel voorstander van 24/7 buiten, in de winter niet. Alhoewel mijn paard nu in de huidige situatie ook niet ongelukkig toont.

Als je toch de stap wil maken: gewoon in de lente buiten houden en zelf tegen de winter zien of zijn vacht het toelaat om intensief te blijven rijden. Je kan eventueel ook nog alleen de hals scheren dan ofzo.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:46

Ik heb mijn paard in de zomer 24/7 op het land gehad, en in combinatie met een zwaar trainings- en wedstrijdschema was het echt geen doen. Die van mij is dan wel echt een bloedpaardje en die pakte zijn rust op de weide gewoon niet. Hij werd heel mat in zijn doen en laten, zelfs snoepjes konden hem niet meer openlijk blij maken. Zijn houding veranderende echt, en prestaties onder het zadel kostte hem ook meer moeite. Ik zou dit echt niet meer willen.. nog een praktisch ding is dat vlechten en netjes op stal zetten er dus ook niet meer in zit, en dat is eerlijk gezegd ook best onhandig als je om 6 uur sochtends weg moet rijden :D

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:55

Mijn paarden staan 24/7 buiten sinds een maand. Mijn M eventingpaard is duidelijk rustiger, die was voorheen bijna niet te rijden omdat die zo hevig was. 2 maand geleden reed ik hem parcour binnen met zware pelham en ik kon hem niet onder me houden, nu rij ik hem binnen met enkel een leren bitje. Buiten zijn huisvestiging is er niets veranderd. Mijn jonge paard is dan weer veel enthousiaster geworden in zijn rijden. Beide paarden zijn veel soepeler. Mijn oudste wedstrijdpaard had vaak last van stalbenen, dat is nu ook opgelost. Paarden krijgen verder in de ochtend allemaal een half schepje basismengeling op de wei, na training krijgen ze een schep sportmengeling en in de avond komen ze een uurtje op stal voor nog een schep sportmengeling, een schep wafer en supplementjes. Voorlopig hier alleen maar voordelen

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:18

Ik heb mijn paarden ( haflingers) ook 24/7 buiten, alleen als echt alles nat is zet ik ze op stal. Wel heb ik een mooie grote schuil stal waar ze dan weer bijna geen gebruik van maken... .
Heb de twee volwassenen paarden gewoon geschoren behalve de onderkant, zodat als ze gaan liggen toch nog lekker warm van onderen zijn. De oudste is M dressuur dus die nemen we gewoon mee op wedstrijd, effe poetsen en de staart wassen, manen inknotten en ziet er best goed uit

Ter vergelijking
Afbeelding

Afbeelding

Hef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:44

Wij hebben altijd onze sport paarden en vroeger pony's van april tot eind oktober (ligt eraan wat het weer doet) 24/7 buiten. Van november tot april 's nachts op stal.

Bij mijn paard merk ik dat ze stabieler/ minder heet wordt als ze 24/7 op de wei staat ook lijkt ze dan duidelijk gelukkiger. Ik rij met haar 4-5 x intensief en starten wedstrijden op Z niveau. Geen enkel probleem. Bij ons zijn ze overigens (*klopt af) nooit ziek als ze buiten staan. Als ze 's nachts op stal gaan kan er nog wel eens eentje gaan hoesten.

Bij mijn pony vroeger merkte ik wel dat ze zodra ze 24/7 op de wei ging even moest wennen en de eerste week wat trager was met rijden.

Rest van de paarden heeft hier geen last van, 2 kwpn-ers en 1 koudbloed.

Wij zijn bezig om 2 grote inloopstallen met aansluitend paddock en wei te maken. Als deze klaar zijn gaan ze het hele jaar rond 24/7 buiten, 2 aan 2.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:35

Ik heb 2 (sport)paarden (24j: Z2 nu en tot 4 jaar geleden L SGW, en 8j: L2) en een shetlander 24/7 buiten gehuisvest. Wij hebben ruime schuilmogelijkheid, en strostal (met open deur) voor slecht weer. Overdag staan de (met schuilstal mogelijkheid) op de wei met strookbegrazing en in de nacht in een altijd droge paddock/ rijbak van 900m2 met overdekte plek voor een slowfeeder met onbeperkt hooi. Ze staan met 2 paarden en 1 shetlander. De paarden kunnen het goed met elkaar vinden en vinden rust maar ook spel en uitdaging bij elkaar.
Ik ben even redelijk specifiek omdat ik persoonlijk van mening ben dat hier een aantal cruciale punten van 24/7 buiten huisvesting in zitten die voorwaardelijk zijn voor de combi 24/7 buiten en sport. Althans in mijn optiek.

De overgang was voor mij spannender dan voor mijn paard. Hij vond het echt veel logischer blijkbaar dan dat ik het vond. Heb hem steeds later binnen gezet maar vanaf het moment dat ik zijn stal niet meer afsloot ging hij buiten liggen pitten (veel regen/ dik onder het vriespunt uitgezonderd, dan ligt hij vrijwillig binnen, maar ook alleen dan)

Ik heb mijn paarden gewoon geschoren. Soms geheel soms half. Net wat me dan beter past. En dus dragen ze in de winter dekens. Je moet er vooral zeker van zijn dat ze waterdicht zijn. Ik wissel wel tussen dag en nacht dekens als dat nodig is. Als ik dat niet zou kunnen zou ik alsnog niet perse voor een veel dikkere deken gaan. Ik zou mijn paard niet graag té warm wegzetten voor de dag zodat de nacht warm genoeg is. Als ze een fatsoenlijke schuilstal hebben en beschut kunnen eten zoeken ze waarschijnlijk zelf wel beschutting op als dat nodig is. Maar dat word uittesten.

Mijn nu 24 jarige liep Z2 en L SGW en stond toen inmiddels 24/7 buiten. Voorheen stond hij maar 8h per dag buiten. Het is van nature een vrij lui paard maar hij is er de afgelopen 6 jaar eerder fanatieker dan luier geworden. Ook 'loswerken' van mijn paard is een soort non-issue. Zelfs op deze leeftijd. Meer dan 2 rondjes stap en een rondje draf heeft hij eigenlijk nog steeds niet nodig om op te warmen. (al doe ik dat meestal natuurlijk braaf wat uitgebreider)
Mijn 8 jarige loopt nu L2 en ik kan me echt geen voordeel voorstellen voor hem van op stal staan voor onze prestaties. Het is een wat nerveuzer uitgevallen type en ik ben altijd blij dat hij al de hele dag alle wind en regen mee gekregen heeft op een dag zodat hij niet maf word als het fris langs zijn bips waait als ik er op ga zitten. Ik heb ambitie om uiteindelijk minimaal ZZ-L te worden en zie daar geen belemmering in (behalve mijn eigen rijkunst :') )
Oprecht het enige nadeel: witte voetjes wassen en invlechten kan ik beter op de dag zelf doen. Als ik dat de avond vooraf al doe heb ik kans dat het voor niets geweest is.

Vermoeiender dan stalhuisvesting kan eigenlijk echt alleen maar tijdelijk zijn. Dus alleen in de overgang. Maar dan moet het paard natuurlijk wel echt op zijn plek zijn en wel kúnnen rusten als dat nodig is. Daarom ben ik redelijk specifiek in mijn omschrijving geweest. Ik durf oprecht te beweren dat ik hier 99% van de paarden passend 24/7 buiten zou kunnen houden.
En heel eerlijk; ik kom wel eens plekken tegen waar ik mijn paard toch liever in de nacht op stal zou zetten. Het moet wel kloppen en passen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 10-01-20 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:38

Gewoon deurtje open zetten :+ Ze redden zichzelf echt wel. Onze haf kwam vorig jaar eind februari hier, van 20/7 stal naar 24/7 buiten, geen enkel punt. Ze was wel geschoren, maar we lieten gewoon haar deken om. Na de zomer niet meer opgedaan en ze kreeg weer gewoon vacht.