Ik heb 2 (sport)paarden (24j: Z2 nu en tot 4 jaar geleden L SGW, en 8j: L2) en een shetlander 24/7 buiten gehuisvest. Wij hebben ruime schuilmogelijkheid, en strostal (met open deur) voor slecht weer. Overdag staan de (met schuilstal mogelijkheid) op de wei met strookbegrazing en in de nacht in een altijd droge paddock/ rijbak van 900m2 met overdekte plek voor een slowfeeder met onbeperkt hooi. Ze staan met 2 paarden en 1 shetlander. De paarden kunnen het goed met elkaar vinden en vinden rust maar ook spel en uitdaging bij elkaar.
Ik ben even redelijk specifiek omdat ik persoonlijk van mening ben dat hier een aantal cruciale punten van 24/7 buiten huisvesting in zitten die voorwaardelijk zijn voor de combi 24/7 buiten en sport. Althans in mijn optiek.
De overgang was voor mij spannender dan voor mijn paard. Hij vond het echt veel logischer blijkbaar dan dat ik het vond. Heb hem steeds later binnen gezet maar vanaf het moment dat ik zijn stal niet meer afsloot ging hij buiten liggen pitten (veel regen/ dik onder het vriespunt uitgezonderd, dan ligt hij vrijwillig binnen, maar ook alleen dan)
Ik heb mijn paarden gewoon geschoren. Soms geheel soms half. Net wat me dan beter past. En dus dragen ze in de winter dekens. Je moet er vooral zeker van zijn dat ze waterdicht zijn. Ik wissel wel tussen dag en nacht dekens als dat nodig is. Als ik dat niet zou kunnen zou ik alsnog niet perse voor een veel dikkere deken gaan. Ik zou mijn paard niet graag té warm wegzetten voor de dag zodat de nacht warm genoeg is. Als ze een fatsoenlijke schuilstal hebben en beschut kunnen eten zoeken ze waarschijnlijk zelf wel beschutting op als dat nodig is. Maar dat word uittesten.
Mijn nu 24 jarige liep Z2 en L SGW en stond toen inmiddels 24/7 buiten. Voorheen stond hij maar 8h per dag buiten. Het is van nature een vrij lui paard maar hij is er de afgelopen 6 jaar eerder fanatieker dan luier geworden. Ook 'loswerken' van mijn paard is een soort non-issue. Zelfs op deze leeftijd. Meer dan 2 rondjes stap en een rondje draf heeft hij eigenlijk nog steeds niet nodig om op te warmen. (al doe ik dat meestal natuurlijk braaf wat uitgebreider)
Mijn 8 jarige loopt nu L2 en ik kan me echt geen voordeel voorstellen voor hem van op stal staan voor onze prestaties. Het is een wat nerveuzer uitgevallen type en ik ben altijd blij dat hij al de hele dag alle wind en regen mee gekregen heeft op een dag zodat hij niet maf word als het fris langs zijn bips waait als ik er op ga zitten. Ik heb ambitie om uiteindelijk minimaal ZZ-L te worden en zie daar geen belemmering in (behalve mijn eigen rijkunst
)
Oprecht het enige nadeel: witte voetjes wassen en invlechten kan ik beter op de dag zelf doen. Als ik dat de avond vooraf al doe heb ik kans dat het voor niets geweest is.
Vermoeiender dan stalhuisvesting kan eigenlijk echt alleen maar tijdelijk zijn. Dus alleen in de overgang. Maar dan moet het paard natuurlijk wel echt op zijn plek zijn en wel kúnnen rusten als dat nodig is. Daarom ben ik redelijk specifiek in mijn omschrijving geweest. Ik durf oprecht te beweren dat ik hier 99% van de paarden passend 24/7 buiten zou kunnen houden.
En heel eerlijk; ik kom wel eens plekken tegen waar ik mijn paard toch liever in de nacht op stal zou zetten. Het moet wel kloppen en passen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 10-01-20 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt