8 x 4 is 32 m2. Je hebt vier (grote) paarden die elkaar niet leuk vinden. Per paard heb je sowieso al minimaal 10 m2 nodig, dus je zit aan minimaal 40 m2, maar met ruzie in de tent zou ik voor 50-60 m2 gaan. En deel de schuilstal dan in tweeën, en geef beide helften 2 ingangen. Helemaal open laten zou ik sowieso nooit doen.
tamary
Geplaatst: 08-01-20 19:48
Dat en zorg voor een obstakel waar ze omheen moeten (flinke hooiruif bv), 1 open ruimte wordt sneller en makkelijker geheel opgeeist waardoor 1 of meerdere dieren niet naar binnen mogen/durven. Elkaar kunnen ontlopen is zeker belangrijk als er dieren samen lopen die zichzelf niet als behorend bij dezelfde kudde zien.
Ik heb zoiets hier met de lammeren, wij mensen zien een kudde van 3 dieren, zijzelf geven aan 2 + 1 te zijn wat nog wel eens frictie geeft. Bij paarden kan het zijn dat bv 1 ruin beide merries opeist en de andere ruin dus afstand moet houden. Dat kan snel meer afstand zijn dan mogelijk is ivm omheining. Het kan zijn dat je beter uitkomt door inderdaad 2 stukken en 2 koppeltjes dus gescheiden te houden ipv 1 kudde van 4.
Bedankt voor jullie advies en ervaring! Daar ben ik dus precies bang voor, dat niet alle paarden dan in de schuilstal mogen omdat een ander de toegang blokkeerd. In 2 delen kan natuurlijk ook en eerder richting 10 bij 4 met een wand ertussen. Hooi hebben we in bakken in de paddock die wil ik dan niet in de stal om ruzie te voorkomen.
Ze staan nu in 2 groepen. Ruinen en merries apart. 1 groep in de ochtend en 1 in de middag omdat we de paddock nu niet op kunnen delen omdat we er ook in rijden. En we hebben nu nog 3 merries waardoor ze niet bij elkaar kunnen. Ik zou het voor de paarden ook zo fijn vinden als ze gewoon altijd bij elkaar kunnen staan en niet in een stal opgesloten hoeven worden, maar ja, moeten ze natuurlijk wel lief voor elkaar zijn.
Ik heb 7,5 bij 4 voor 2 paarden en kleiner zou ik niet willen. Ze worden er ook gevoerd, dus lopen wat in en uit en heen en weer tijdens het voeren. 1 lange zijde is geheel open (zuidkant).
Kaatje81
Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-20 10:36
Dank voor de link ruitje. 8x4 gaat hem niet worden met 4 paarden. We gaan weer terug naar de tekentafel.
anoukwendy
Geplaatst: 11-01-20 10:52
Hier in zweden zijn er hele strenge regels voor de afmetingen. Ik heb er een van 170, een van 150, een die rond de 180 word en een van 165. Het moest 28m2 zijn. Ze hebben hier strenge eisen qua boxafmeting en als je dan een inloopstal wil voor meerdere paarden moet het 80% zijn daarvan. Ik heb er uiteindelijk een van 35m2 gebouwt omdat ik misschien eens een veulentje wil fokken later
Maar die van mij zijn heel erg aan elkaar gehecht, je kan er ook een halve muur tussen zetten, of ook een hooibak buiten zodat ze er misschien niet allemaal tegelijk inhoeven