Getest hooi kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dropneus95

Getest hooi kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 19:11

Hallo :D

Ik heb een vraag.. ik heb een shetlander van ruim 4. Snel hoefbevangen en wordt verdacht van insuline resistentie. Dit is niet getest. Staat samen met een tinker en een Cpony.

Afgelopen jaar is er een partij hooi gekocht. Ziet er prachtig uit. Geen eerste snee. Lijkt op het oog redelijk arm alleen schijn bedriegt een beetje. Ik heb een Pavo quick scan laten doen en nou blijkt het voor hoefbevangen gevoelige pony's te rijk in suikers te zitten. Energie en eiwitten zijn wel goed, maar helaas dus niet geschikt voor de shetlander.

Nou vroeg ik mij af of je, in omgeving Utrecht, al geteste baaltjes kan kopen. Het zou alleen voor deze pony zijn dus het hoeven geen grote balen te zijn, liefst per stuk af te halen en niet in grote getallen. Ik heb weinig zin om voor elke baal die ik koop weer €25 neer te leggen en er vervolgens weer achter komen dat het suikergehalte te hoog is :o

Slmt9

Re: Getest hooi kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:14

Wellicht graszaadhooi kopen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:14

Je kunt even contact opnemen met Dirks Fourage. Zij waren vorig jaar onze leverancier en hadden het er toen over dat ze wilden gaan testen. Inmiddels hebben wij een andere leverancier (dichterbij), dus ik weet niet of ze nu daadwerkelijk testen.

Als tijdelijke oplossing: hooi langere tijd in water weken helpt met uitspoelen van suiker (en andere voedingsstoffen, dus even in de gaten houden dat er wel voldoende vitaminen en mineralen binnenkomen).

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:34

Kwart van de normale hoeveelheid hooi voeren en aanvullen met stro . Werkt hier goed

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:46

Hilary schreef:
Als tijdelijke oplossing: hooi langere tijd in water weken helpt met uitspoelen van suiker (en andere voedingsstoffen, dus even in de gaten houden dat er wel voldoende vitaminen en mineralen binnenkomen).

30 minuten is de max. om te weken, anders krijg je ellende en werkt het averechts.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 20:33

Hilary schreef:
Je kunt even contact opnemen met Dirks Fourage. Zij waren vorig jaar onze leverancier en hadden het er toen over dat ze wilden gaan testen. Inmiddels hebben wij een andere leverancier (dichterbij), dus ik weet niet of ze nu daadwerkelijk testen.

Daar ga ik even informeren! Bedankt!

Hooi in water weken doen we al regelmatig, maar met de kou enzo niet ideaal. Pony vind het ook niet lekker. Ik heb eventueel wel een hooistomer staan, maar volgens mij haal je daar alleen de stof en schimmels mee weg en niet de suikers?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:34

Klopt, stomen helpt niet tegen de suikers.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 01:13

Je zou aan de hand van het gewicht van je pony het hooi kunnen wegen dat hij moet krijgen 1- 1,5% van zijn gewicht in droge stof gehalte.
Dat kun je dan weken in water (wel meerdere uren) om suikergehalte te verminderen en daarnaast een voedingssupplement voeren voor de vitamines en mineralen.

Ik weet niet of jouw pony weidegang krijgt, maar daar moet je ook mee oppassen als de nachten zo koud zijn en overdag zon. Dan zitten er ook meer suikers in gras.

Met goede controle op wat ze eten kun je het wel managen. Het is echter wel arbeidsintensief.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 00:18

Pony krijgt op dit moment geen weidegang en er wordt altijd gekeken naar hoe fructaan is :-) intensief, absoluut.. maar alles voor het beestje :-D hij loopt ook altijd met graasmasker op als hij wel de wei in mag. Hij vreet zich anders helemaal vol..

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb inmiddels een adresje gekregen en ga daar komende week contact mee opnemen! :D

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:04

Je kan ook informeren bij van Henten XL in Loosdrecht. Hebben meerdere soorten hooi (arm/rijk) en bieden dat ook op die manier aan dus wellicht al getest...