Alleen beton in uitloopstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Alleen beton in uitloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 21:19

Mijn paard staat 24/7 op de weide met een uitloopstal. Ik heb altijd vlas als bodembedekking gebruikt, maar ze gebruikt de stal tegenwoordig alleen nog als toilet. De stal is dus binnen no-time erg smerig en nat en ze staat er met het natte weer dan ook nog de hele dag in...

Ik twijfel dus om er gewoon geen bodembedekking meer in te leggen. Ze slaapt nooit liggend in de stal. In de weide zie ik haar nog wel af en toe eens liggen soezen. Dus voor de zachte ondergrond hoeft ik het niet te doen. Ik hoop dat ze dan ook wat minder in de stal plast en dat meer buiten doet, maar dat zien we vanzelf.

Het voelt alleen zo kaal en koud. Maar de vieze stal ben ik ook wel onderhand beu. Heeft iemand ervaring met een uitloopstal met alleen beton als bodem?

SensaHorses

Re: Alleen beton in uitloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:23

Wij hebben rubberen tegels (gebruikte, lagen eerder in een speeltuin) van Marktplaats in de inloopstal.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:24

Die van mij heeft paddock met inloopstal, waar haar hooizak hangt. Ik heb er ook geen bodembedekking meer in, omdat ze het alleen maar versmeert en mee naar buiten loopt. Ze slaapt altijd in haar paddock.

Mossel

Ik heb niks in mijn schuilstal liggen, slapen wordt gedaan in de bak of de wei, en de schuilstal is als ik er wat in doe alleen maar een hele grote wc.

Kiki1995

Kan je niet kijken naar matten voor in de stal? Schijnen ook handig te zijn met uitscheppen!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:25

Toen ik de paarden aan huis had, had ik er ook bodembedekking in. Die van mij gebruikten dat ook alleen als toilet en gingen er naast liggen op het beton of buiten. Ik ben daar toen mee gestopt.
Was ook makkelijker met schoonmaken. Met een sneeuwschuiver erdoor en klaar.

Hoeveel paarden staan er?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:30

Hier al jaren geen bodembedekking meer. Is goedkoper en makkelijker te reinigen. Als ze hooi knoeien kunnen zr het ook ng van de grond eten, wat ze niet doen als er bedekking ligt. Met bedekking gebruiken ze het enkel als toilet en slapen doen ze toch buiten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:32

SensaHorses schreef:
Wij hebben rubberen tegels (gebruikte, lagen eerder in een speeltuin) van Marktplaats in de inloopstal.

Die heb ik inderdaad ook. Van die rode, die met pennen aan en in elkaar zijn te bevestigen, zo'n 4 cm. dik dacht ik.
Zouden waterdoorlatend zijn, wat helaas niet echt zo blijkt te zijn. Niet dat het water er op blijft staan, maar ze blijven wel lang vochtig en wat nat, helemaal met dit weer.

Betreft een stal van 4x4 met boven en onderdeur die eigenlijk altijd open staan, met toegang tot paddock.
stuk minder koud, kaal en glad dan de betonnen ondervloer, wat mij betreft een aanrader, ook qua prijs. Wij hebben ze 2dehands gekocht, waren niet veel gebruikt en bevestigingspennen zaten er bij. Was soms ff puzzelen om ze er goed in te krijgen, en met rubberen hamer wat aanstampen.

Zowel met stro als zonder stro een goede ondergrond. :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:38

SensaHorses schreef:

Hier ook rubber tegels. Maar daarop wel vlas. Want met al die regen is de wei wel vochtig en nat en ik wil wel dat ze droog kunnen liggen. Maar die van mij maken er ook dankbaar gebruik van

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:40

Rubber matten (niet doorlatende trouwens, doorlatende zijn in mijn ervaring een ramp, duurder en snel stuk) liggen er hier in, maar slapen (net als mesten en plassen) doen ze liefst buiten. Als ik moet opstallen, dan gaat er een baal vlas achter de matten, want die liggen niet op het gehele oppervlak (wilde niet snijden in die dingen).
Bodembedekking = toilet is een bekend fenomeen bij paarden en schuilstallen. Of dat is omdat zoveel paarden stallen gewend zijn of omdat bodembedekking gewoon het lekkerste plast van alle opties geen idee. Het is sneller uitmesten, maar daar houden de voordelen ook meteen op.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:42

Op bodembedekking spettert het minder. Hooi is ook favoriet bij mijn ruin

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:45

Zal heel goed kunnen, gras geeft zelfde effect. Weide op = rennen naar graspol, vol in de remmen, eten en plassen. Nieuwe strook gras = plassen (en dan bij je mens gaan klagen dat het nieuwe gras vies is _O- ).

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:52

Ik heb al jaren geen bodembedekking meer. Mis er niks aan, paarden komen nauwelijks in de stal en ze lagen er ook nooit. Ik heb een aantal jaar terug in een stal nog een bult vlas gegooid omdat dat paard een koukleum was en graag lag, maar dat heb ik na een paar maanden maar brandschoon en ongebruik over de wei uitgereden. :+

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:57

Wij hebben ze dit jaar ook voor het eerst op een kale bodem.
Dit omdat de inloopstal altijd een smeerboel werd en ze gewoon buiten op het land gaan liggen maffen.
Het bevalt me erg goed. Een veel kleinere mesthoop en een stuk minder werk.
De pony’s hebben alleen een inloopstal en de paarden hebben een inloopstal en ieder een box. De boxen staan zelden open, alleen bij heel slecht weer ( en dan staan ze er nog amper in , ze staan netzolief in de plensbui buiten )of als ze gezadeld worden. De boxen zijn gevuld met hennepstrooisel.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:08

Hier ook al geen jaren meer bodembedekking in de stal. Zoals de meeste mensen hier al benoemen gebruiken ze dat alleen als toilet.

Slapen doen ze altijd buiten in de paddock die met weer en wind droog is. Ook als het regende gingen ze liever buiten liggen dan in het vlas of stro.

Ik krijg daarnaast ook altijd complimenten van mijn hoefsmid dat de hoeven van mijn paarden zo mooi hard zijn. Volgens hem komt dit mede door de harde ondergrond waar ze op lopen naast het zand in de paddock.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 22:11

Bedankt voor de reacties, dat er meer mensen zijn die positief zijn over alleen beton geeft hoop. Morgen de hele smeerboel maar weer schoonmaken en dan niks terug erin. Even aankijken hoe het bevalt.

Het ging eigenlijk jaren goed, maar nu lijkt het wel dweilen met de kraan open...

Rubberen tegels heb ik ook even over getwijfeld. Maar ik ben bang dat er urine onder blijft staan, er zit geen gootje of afwatering in de bodem en een kleine verhoging bij de deuropening. Dus dat lijkt me heel lastig schoon houden met matten.

En het zal misschien beter zijn voor de hoeven. Het betegelde stuk voor de stal ligt vaak vol zand en verder is het gras en zand en dus de vaak vieze stal. Zonder vlas is er in elk geval ergens een verhard stuk. We gaan het zien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:36

Hier gebruiken ze het alleen enkel als toilet als er te weinig in ligt of te nat is. Zodra er voldoende bodembedekking in ligt (en dat is net als met een gewone box minimaal 10kg/m2) en de schuilstal groot genoeg is en ze zich er veilig voelen, slapen ze er zeer graag.

Rubber matten waren aardig om op te staan, maar zeker niet om op te slapen als ze de keuze hadden.

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:58

Hier ook geen bodembedekking in de schuilstal. Ze slapen altijd in het witte zand en komen de stal alleen in om te drinken of als het heel warm is.
Met bedekking wordt het als wc gebruikt en liggen ze nog steeds buiten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:07

Swinters liggen die van mij wel graag binnen. Zomers heb ik overigens geen bedekking op de rubber tegels, dan slapen ze gewoon buiten en schuilen ze alleen tegen de hitte en beestjes

vbu1016

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:42

Hier ook enkel beton, anders wordt het inderdaad als wc gebruikt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:54

In de schuilstal bij ons ligt een dikke pak stro, om de paar dagen worden er een paar balen bij op gegooid. De paarden staan en liggen er graag. Een of twee keer per jaar wordt de stal leeg gehaald en beginnen we weer met nieuw stro.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 00:09

We hadden eerst 2 grote stallen open met een hele dikke laag vlas. Daar lagen ze echt heel weinig.

Nu hebben we een grote L vormige schuilstal met veel vrij zicht rondom en tegen de wind windbreekgaas. We hangen er meestal op 5 plekken hooinetten nu het nog in ontwikkeling is.

1 deel is zand, 2/3e is bestraat en 1 deel liggen rubberen matten.
Ene opening gaat naar zandpaddock en bak en andere opening naar stuk gelopen zwarte grond.

Ze liggen echt altijd buiten te slapen, dus tja........

Ze plassen niet echt in de schuilstal, maar mesten er wel veel. Vooral als alle hooinetten hangen en ze er echt langere tijd staan te eten.

Buiten lopen ze weg van de hooibak om te mesten.

We twijfelen nog wat we doen. Ze zijn 12,20, 21, 21 en 26, dus wil dat ze voldoende rust hebben, maar dat hebben ze dus wel. Alleen ze kiezen niet zoals ik het zou doen.

Wij mesten sowieso elke dag uit, vaak 2x of meer, dan pak ik gewoon weg wat ik zie, dus te vies of nat wordt het zeker niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 00:16

Bij mij liggen er matten op het beton en daarnaast worden ze elke dag uitgemest (alles wat vies is er uit) en op gestrooid met een dik pak stro. Ze staan er graag in en ze slapen er ook in.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 00:35

Ik ben geen fan van stro, maar misschien ga ik toch maar eens testen of ze op stro wel binnen gaan slapen dan.......

We hebben een droge paddock en bak. Daar liggen ze vaak.

De andere uitgang is naar zwarte grond. Daar liggen ze helaas ook vaak. Mijn man heeft nu gezegd daar ook iets te gaan maken. Ik denk dat ze zich dan gewoon weer verplaatsen.

De oudste van 26 gaat sowieso gewoon liggen waar ze op dat moment is. Dus ook weleens tegen de hooibak aan waar de rest staat te eten. Maar zij en haar zoon kijken echt niet of het ergens droog en schoon is. Haar dochter dan weer wel.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:10

Ik had in mijn schuilstallen ook rubberen speeltuintegels liggen.
Nu had ik er geen beton onder, maar klinkers, dus vocht liep wel weg.

Plassen deden ze op het onverharde deel van de paddock, op het rubber spetterde het teveel denk ik.