Mijn paarden staan 24/7 buiten. Ik wil voor hen een schuilstal maken in een bestaande schuur. Wat moeten de minimale afmetingen hiervan zijn? Ik kan op internet alleen vinden dat de leefruimte binnen ongeveer 12 m2 per paard moet zijn. Maar hoe hoog en breed moet de ingang zijn? En is het beter om een ondiepe brede schuilstal te hebben of is vierkant ook goed? Het gaat om twee paarden, waarvan de grootste zo'n 1,60 meter is.
Anoniem
Geplaatst: 24-12-19 12:24
Zou voor minimaal 30m2 gaan.
Edit: 2.5 meter hoog ongeveer is wel een mooie maat. En de breedte van de ingang minimaal 1.5 tot 2 meter?
30m2 voor 2 paarden? Da's wel heul veul. Iets van 4 x 6 is mooi zat. Ik zou de voorkant geheel open laten, en als dat niet kan, dan op beide hoeken een ingang van minimaal 1.35 (normale staldeurbreedte). Dan kan het ene paard het andere niet klemlopen of blokkeren.
Wil je binnen kunnen voeren? Op welke hoek tov de wind staat de ingang? Hoe goed kunnen de 2 paarden het met elkaar vinden? Rechthoekig en vierkant kan beide. Als de paarden het niet zo goed met elkaar kunnen vinden is rechthoekig met 2 ingangen of zelfs 2 losse stallen beter. Als ze het prima kunnen vinden zou ik voor 4x6 of 4x8 of 5x6 gaan. Afhankelijk wat handig is in de schuur. Als de ingang op een kant staat waarvandaan het vaak waait zou ik een smalle ingang kiezen omdat zeker in de winter het anders heel erg inregent. Hou daar ivm bodembedekking ook rekening mee.
Zuid en west is de regenkant. Noord heeft het minste invloed van wind en regen in je stal en dus ook beschut(ter) voor de stal waar veel paarden liever staan (uitzicht) dan er in. Zelfs een koude maar droge oostenwind is fijner qua slecht weer, omdat droge kou beter vol te houden is dan wind + nat.
We hebben de plannen wat aangepast, de ingang komt nu toch op het oosten. De oostzijde wordt dan helemaal open. De ingang is dan wel net 2 meter hoog en 4 meter breed. Wat vinden jullie daarvan? Binnen is het sowieso hoog genoeg. Oppervlakte wordt 4x6.
2 meter met inloopstal is niet veilig. Mijn vorige merrie rende eens geschrokken de stal uit en scalpeerde haar hoofd. Moest gehecht worden. Met gesloten stal gaat in en uit lopen gecontroleerde. Dat is anders. Zou minimaal 2,20, liever 2,40 aanhouden als opening hoogte.
En liever 2 deuren van 1,30 dan 1 van 2 meter als je meerdere paarden hebt. Ivm blokkeren in/uitgang door 1 paard.
Een ruime overstek helpt ook tegen inregenen en insneeuwen. Tot een meter telt niet mee met de oppervlakte van de stal hoorde ik van gemeenteambtenaar bij ons (helaas nadat we de stal al gekocht hadden op papier, en bouwbedrijf wilde tekening niet meer aanpassen)
Wij hadden er 4 die close zijn. 2 stallen open, waarvan 1 grote. Toch vond ik er vaak 2 of 3 in de gewone( kleinere ) stal gepropt.
Nu hebben we alles van onszelf. De schuur is te laag en we hadden snel een schuilstal nodig. Zijn rondom afdak gaan maken en de hoeken dicht met windbreekgaas. Het is een L vorm en in totaal ruim 20 meter bij 3 meter diep. Er hangen 5 netten onder. Deels is bestraat een deel is met rubberen matten en een deel is nog zand grond. We gaan nog een stuk uitbouwen, want we willen toch meer diepte dan die 3 meter.
Zijn kleine paarden tm 1.50m en ze kunnen ruim bewegen, maar het staat net iets teveel op de wind en ze staan nu met 5 en we willen meer passeer ruimte.
De ingangen zijn aan 2 kanten en ook 3 meter. Eentje komt op de paddock, de bak en het pad uit en de andere op stuk bestraat en kapot gelopen land nu nog.
We gaan nog een schuilstal opzetten aan de andere kant en ga voor zo groot mogelijk. Sowieso dat ze er nog bewegen als ze een tijdje schuilen of allemaal kunnen liggen. Meestal zijn ze toch allemaal samen of iig een paar.