Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarlindeRooz schreef:Je paard krijgt 2x per dag een zak waar ze 2 uur mee doet? Dat is dus 20 uur per dag geen eten... Dat zou ik al niet akkoord vinden. Daar zou ik ook honger van krijgen.
Onali schreef:Blijkbaar gaat er te weinig in de hooizak of is het gat (ken de zak niet) te groot om langdurig uit te kunnen eten.
Ik snap volledig waarom je paard nukkig wordt.
Wij geven meerdere porties per dag via hooinetten met mazen van 3 bij 3.
Lindsey_99 schreef:Stro in een grote slowfeeder zak erbij doen. Ze knoeien altijd en dat wordt vanzelf een strobedje. Dan valt het met de hoeveelheid te kopen stro wel mee als je dagelijks een plak bijvult.+
Als ze zo'n grote LB tas helemaal vult kan er 12 kg in, dat is per paard per dag wel voldoende maar ze staan dan tussendoor inderdaad wel een paar uur zonder. Als je twijfelt of ze genoeg hooi krijgen gewoon de tas een paar keer wegen met zo'n kofferweger van de Action.
HopeMyDay schreef:Komen ze nog wel dagelijks een paar uur op het land? Of staan ze 24/7 op zand?
Zeker voor de 2e situatieschets heb ik het idee dat ze dan zeker te weinig te knagen heeft. Is er geen optie om iemand op stal te vragen om een extra hooizak op te hangen tussen de middag? Of een familielid die dat eventueel wil doen? Jij of de staleigenaar kan dan de zak klaarzetten in de ochtend/de dag ervoor en hoeft de persoon in kwestie de zak enkel op te hangen.
Katyatje schreef:Heb je al geprobeerd om de hooizak los van een muur te hangen, zodat ie echt bengelt? Ik merk dat mijn paarden dan nog iets trager eten.
Jimbo schreef:Andere stalling zoeken, of paard apart zetten (bijvoorbeeld snachts met flinke pluk op stal/achter draadje). Vond de hooinet vol met stro ook wel een goede maar je zal merken dat de ijs er stiekem ook wel van eet.
Ik lees dat je meerdere stalgenootjes hebt, kan die van jou niet met een ander paard dat eigenlijk ook meer nodig heeft? Dan kan je samen extra hooi of stro regelen.
Cera_D schreef:Is het een optie om een extra net met stro of graszaadhooi op te hangen? Dan kunnen ze ten alle tijden knabbelen maar zullen ze er niet echt van aankomen. Vaak vinden ze het ook minder lekker dan het normale hooi dus zullen ze er ook langer mee doen. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je dit waarschijnlijk zelf moet regelen, dus zelf klaar zetten/ophangen en zelf aanschaffen. Maar mij zou dat het wel waard zijn om een blij paard te hebben dat altijd lekker kan knabbelen.
Anna_Dani schreef:Ik denk dat ik ga voorstellen om er een lint tussen te doen die overdag open kan zodat ze kunnen kroelen of spelen. En 's avonds ben ik flexibeler. De boer hangt de zak rond 1900 uur op, dan kan ik om 2200 uur nog een keer iets ophangen.
Het is een oplossing voor de wintermaanden, vanaf het voorjaar kunnen ze weer 24/7 samen.
Anna_Dani schreef:Cera_D schreef:Is het een optie om een extra net met stro of graszaadhooi op te hangen? Dan kunnen ze ten alle tijden knabbelen maar zullen ze er niet echt van aankomen. Vaak vinden ze het ook minder lekker dan het normale hooi dus zullen ze er ook langer mee doen. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je dit waarschijnlijk zelf moet regelen, dus zelf klaar zetten/ophangen en zelf aanschaffen. Maar mij zou dat het wel waard zijn om een blij paard te hebben dat altijd lekker kan knabbelen.
Ja dit is een optie, die we ook al geprobeerd hebben. We hebben 40 balen gedrost hooi (minder lekker) gekocht en hebben dat ook een tijdje aangeboden, maar hij gaat echt helemaal leeg door de IJslander. Die stopt gewoon niet met eten, mijne uiteindelijk wel, die gaat dan slapen. Tegen de tijd dat zij weer trek krijgt, zit al dat hooi in de IJslander.
Anna_Dani schreef:MarlindeRooz schreef:Je paard krijgt 2x per dag een zak waar ze 2 uur mee doet? Dat is dus 20 uur per dag geen eten... Dat zou ik al niet akkoord vinden. Daar zou ik ook honger van krijgen.
Lees mijn laatste 2 zinnen alsjeblieft ook even en reageer dan.![]()
#typischbokt #hierkanikdusniksmee
Bedankt alvast voor de andere reacties, waar ik wel wat mee kan. Ik ga ervan uit zo tot de beste oplossing voor beide paarden en eigenaren te vinden.
MarlindeRooz schreef:#hetisgeentwitter
Maar dat is wel de reden dat je paard zo doet. Hij staat te lang zonder eten. Als je stalgenoot niet meer hooi wil voeren zou ik een andere plek zoeken. Of een maatje erbij op een ander stuk. 20 uur zonder eten en alleen staan zijn beide geen paardwaardige opties.