Paarden met verschillende behoeften - denk je met me mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_Dani

Paarden met verschillende behoeften - denk je met me mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 23:29

Ik ben best creatief in het verzinnen van oplossingen, maar wellicht heb ik nog niet overal aan gedacht, dus bokkers: help!

Mijn paard (Fjord, 12, merrie) staat samen met een ander paard (IJslander, 11, merrie) in een paddock met schuilstal. In de zomer hebben ze toegang tot de wei en staat er genoeg te knabbelen aan de randen van de paddock en het pad naar de wei toe. Nu de winter aanbreekt, merk ik dat mijn paard knorriger wordt. Ze is onvriendelijk en heel opdringerig. Obsessief naar eten. Oke, het is een Fjord, maar ze vertoont wel echt heel duidelijk gedrag en probeert me iets te vertellen (ze is een open boek + ik heb haar vanaf dat ze 9 maanden is dus ken haar door en door). Tijd voor een oplossing dus.

Voordat ik op deze stal kwam, had zij onbeperkt gedorst hooi en een strobed. Nu heeft ze een schuilstal (niet zoveel stro) en 2 keer per dag een volle grote little bit zak met hooi. Mijn gevoel zegt dat ze te weinig te knagen heeft. Misschien niet qua voedingsstoffen, maar wel qua buikvulling. Het andere paard heeft er geen last van en de eigenaar wil niet onbeperkt hooi aanbieden. Haar paard eet nonstop en groeit snel dicht. Mijne is wat dat betreft gelukkiger gebouwd en komt niet snel aan. Ze hebben het leuk samen, maar nu denk ik er wel aan om een lijntje in de paddock te maken, zodat mijn paard de hele dag kan knagen en haar paard volgens haar eigen behoefte gevoerd wordt. Maar waar doe je goed aan? Want sociaal contact (wat dan nog wel mogelijk is, maar over een hek heen) is ook heel belangrijk.

Ik zit er ook nog aan te denken om de stal te voorzien van een dik strobed. Het dilemma daarmee is dat stro apart gekocht moet worden, mijn stalgenoot geen last heeft van een knorrig paard en dus ook de behoefte niet heeft en logischerwijs niet mee zal betalen. Althans, niet het hele seizoen (want er gaat nogal wat doorheen dan). Dat komen de kosten volledig op mij, maar haar paard zal er ook gebruik van maken, dus dan betaal ik 2 keer zoveel dan wanneer ik het alleen voor mijn paard koop. En je moet het ook nog eens ergens opslaan, en die ruimte is er (nu nog) niet.

Daarnaast nog een praktische vraag want hoe zorg ik voor onbeperkt hooi? De little bit heeft ze in 2 uur leeg, andere slowfeeders ook. De staleigenaar hangt de zakken alleen 's ochtends en 's avonds op. Overdag werk ik gewoon.

Ik snap dat er een oplossing moet komen en die probeer ik op deze manier ook te bereiken, dus kritiek op de huidige situatie heeft niet zoveel zin (ben immers al kritisch genoeg naar mezelf toe). Ben daarom benieuwd naar jullie out of the box reacties.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:37

Halve dag apart halve dag samen?
Groter hooinet voor bijv de nacht en dan overdag normale hooinet?
Dus avond draadje er tussen en flink hooinet. Ochtend draadje open en zoals nu?

Goede kwaliteit hooinet met een Maas van 2 cm en dan bijv 1 bij 1 groot. Daar kan ze echt wel ff werk aan hebben. Zeker als je deze bijv aan een touw kan laten zwieren oid los van de muur.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:43

Hoeveel hooi krijgt ze dan, hoeveel plakken hooi gaan er in de littl bit?
Misschien kun je ze een deel van de dag apart doen, bijv. 's nachts of overdag samen?
Zelf voer ik geweekt hooi, zodat het minder voedingswaarde heeft en ik dus meer kan geven, ik heb zo'n groot vierkant hooinet en als ik die goed volstouw doen mijn twee mini's en rarebier daar zes uur mee. :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:44

Je paard krijgt 2x per dag een zak waar ze 2 uur mee doet? Dat is dus 20 uur per dag geen eten... Dat zou ik al niet akkoord vinden. Daar zou ik ook honger van krijgen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:44

Blijkbaar gaat er te weinig in de hooizak of is het gat (ken de zak niet) te groot om langdurig uit te kunnen eten.

Ik snap volledig waarom je paard nukkig wordt.

Wij geven meerdere porties per dag via hooinetten met mazen van 3 bij 3.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 23:47

MarlindeRooz schreef:
Je paard krijgt 2x per dag een zak waar ze 2 uur mee doet? Dat is dus 20 uur per dag geen eten... Dat zou ik al niet akkoord vinden. Daar zou ik ook honger van krijgen.

Lees mijn laatste 2 zinnen alsjeblieft ook even en reageer dan. :)
#typischbokt #hierkanikdusniksmee

Bedankt alvast voor de andere reacties, waar ik wel wat mee kan. Ik ga ervan uit zo tot de beste oplossing voor beide paarden en eigenaren te vinden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:49

Stro in een grote slowfeeder zak erbij doen. Ze knoeien altijd en dat wordt vanzelf een strobedje. Dan valt het met de hoeveelheid te kopen stro wel mee als je dagelijks een plak bijvult.+
Als ze zo'n grote LB tas helemaal vult kan er 12 kg in, dat is per paard per dag wel voldoende maar ze staan dan tussendoor inderdaad wel een paar uur zonder. Als je twijfelt of ze genoeg hooi krijgen gewoon de tas een paar keer wegen met zo'n kofferweger van de Action.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 23:51

Onali schreef:
Blijkbaar gaat er te weinig in de hooizak of is het gat (ken de zak niet) te groot om langdurig uit te kunnen eten.

Ik snap volledig waarom je paard nukkig wordt.

Wij geven meerdere porties per dag via hooinetten met mazen van 3 bij 3.

Ik zou willen dat ik ook meerdere keren per dag zou kunnen voeren, maar dat lukt nu niet.
De zak heeft mazen van 2,5 bij 2,5 en normaal doen paarden er best lang over. Ik heb alleen een heel slim paard :j
Er gaat 10-12 kilo in de zak, dat dus 2 keer op een dag. En ze krijgen 2 voerballen (ook een kilo of 5?).
Laatst bijgewerkt door Anna_Dani op 18-12-19 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:53

Komen ze nog wel dagelijks een paar uur op het land? Of staan ze 24/7 op zand?
Zeker voor de 2e situatieschets heb ik het idee dat ze dan zeker te weinig te knagen heeft. Is er geen optie om iemand op stal te vragen om een extra hooizak op te hangen tussen de middag? Of een familielid die dat eventueel wil doen? Jij of de staleigenaar kan dan de zak klaarzetten in de ochtend/de dag ervoor en hoeft de persoon in kwestie de zak enkel op te hangen.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 23:54

Ik twijfel niet of ze hooi te kort komt, zoals ik schrijf. Ze wil een volle buik. En nu het winter is, lukt dat niet meer met gras en andere groene dingetjes die in de zomer in de paddock groeien.

Ik heb ook geen zin om mezelf te moeten verantwoorden, ik draai lang genoeg mee en weet dat er een oplossing moet komen. En mijn vraag hier op bokt is: kunnen jullie meedenken in oplossingen?

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 23:57

Lindsey_99 schreef:
Stro in een grote slowfeeder zak erbij doen. Ze knoeien altijd en dat wordt vanzelf een strobedje. Dan valt het met de hoeveelheid te kopen stro wel mee als je dagelijks een plak bijvult.+
Als ze zo'n grote LB tas helemaal vult kan er 12 kg in, dat is per paard per dag wel voldoende maar ze staan dan tussendoor inderdaad wel een paar uur zonder. Als je twijfelt of ze genoeg hooi krijgen gewoon de tas een paar keer wegen met zo'n kofferweger van de Action.

Dankjewel. Dit hebben we geprobeerd en gaat net zo hard op, omdat de hoeveelheid in de zak klein is.

HopeMyDay schreef:
Komen ze nog wel dagelijks een paar uur op het land? Of staan ze 24/7 op zand?
Zeker voor de 2e situatieschets heb ik het idee dat ze dan zeker te weinig te knagen heeft. Is er geen optie om iemand op stal te vragen om een extra hooizak op te hangen tussen de middag? Of een familielid die dat eventueel wil doen? Jij of de staleigenaar kan dan de zak klaarzetten in de ochtend/de dag ervoor en hoeft de persoon in kwestie de zak enkel op te hangen.

Ze staan nu 24/7 op zand. Ik zou eens rond kunnen vragen. We hebben meerdere paarden op stal, maar op "eigen eilandjes" dus er is niet zoveel onderling contact, maar vragen kan altijd.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:58

Heb je al geprobeerd om de hooizak los van een muur te hangen, zodat ie echt bengelt? Ik merk dat mijn paarden dan nog iets trager eten.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 00:00

Katyatje schreef:
Heb je al geprobeerd om de hooizak los van een muur te hangen, zodat ie echt bengelt? Ik merk dat mijn paarden dan nog iets trager eten.

Ja zo hangt ie altijd al. We hebben ook al dubbele nette geprobeerd en uiteindelijk overgestapt naar de zakken, zodat er in ieder geval nog maar van 1 kant gegeten kan worden. Ze doen hier wel langer mee dan gewone hooinetten.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 00:05

Andere stalling zoeken, of paard apart zetten (bijvoorbeeld snachts met flinke pluk op stal/achter draadje). Vond de hooinet vol met stro ook wel een goede maar je zal merken dat de ijs er stiekem ook wel van eet.
Ik lees dat je meerdere stalgenootjes hebt, kan die van jou niet met een ander paard dat eigenlijk ook meer nodig heeft? Dan kan je samen extra hooi of stro regelen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 00:08

Is het een optie om een extra net met stro of graszaadhooi op te hangen? Dan kunnen ze ten alle tijden knabbelen maar zullen ze er niet echt van aankomen. Vaak vinden ze het ook minder lekker dan het normale hooi dus zullen ze er ook langer mee doen. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je dit waarschijnlijk zelf moet regelen, dus zelf klaar zetten/ophangen en zelf aanschaffen. Maar mij zou dat het wel waard zijn om een blij paard te hebben dat altijd lekker kan knabbelen.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 00:11

Jimbo schreef:
Andere stalling zoeken, of paard apart zetten (bijvoorbeeld snachts met flinke pluk op stal/achter draadje). Vond de hooinet vol met stro ook wel een goede maar je zal merken dat de ijs er stiekem ook wel van eet.
Ik lees dat je meerdere stalgenootjes hebt, kan die van jou niet met een ander paard dat eigenlijk ook meer nodig heeft? Dan kan je samen extra hooi of stro regelen.

Haha zelfs daar heb ik aan gedacht, van stal wisselen, maar het is wel echt een gouden plekje en sta er pas sinds juli.

We staan op een boerderij en we hebben 4 stukken: 1 groot stuk waar 6 paarden staan en onbeperkt eten hebben (maar kuil, daar is die van mij gevoelig voor en heeft ze zelfs hepatitis en geelzucht van gekregen) dus dat is geen optie. En er staat een dekkende ruin tussen en ik weet van uit het verleden dat mijn merrie zich nogal graag aanbiedt. En dat is toen niet zo lekker afgelopen voor zowel mijn paard als de dekkende run. Dan staan er nog 2 IJslanders met allebei hun eigen stuk. Die stonden eerst samen maar ivm andere behoeften dus ook uit elkaar gehaald. En dan is er nog ons stuk, dat we nu delen. Ik denk dat ze qua soort hooi en huisvesting wel het meest bij het paard past waar ze nu mee staat. Alleen de factor onbeperkt is dus een dingetje.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 00:12

Cera_D schreef:
Is het een optie om een extra net met stro of graszaadhooi op te hangen? Dan kunnen ze ten alle tijden knabbelen maar zullen ze er niet echt van aankomen. Vaak vinden ze het ook minder lekker dan het normale hooi dus zullen ze er ook langer mee doen. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je dit waarschijnlijk zelf moet regelen, dus zelf klaar zetten/ophangen en zelf aanschaffen. Maar mij zou dat het wel waard zijn om een blij paard te hebben dat altijd lekker kan knabbelen.

Ja dit is een optie, die we ook al geprobeerd hebben. We hebben 40 balen gedrost hooi (minder lekker) gekocht en hebben dat ook een tijdje aangeboden, maar hij gaat echt helemaal leeg door de IJslander. Die stopt gewoon niet met eten, mijne uiteindelijk wel, die gaat dan slapen. Tegen de tijd dat zij weer trek krijgt, zit al dat hooi in de IJslander.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 00:15

Ik denk dat ik ga voorstellen om er een lint tussen te doen die overdag open kan zodat ze kunnen kroelen of spelen. En 's avonds ben ik flexibeler. De boer hangt de zak rond 1900 uur op, dan kan ik om 2200 uur nog een keer iets ophangen.
Het is een oplossing voor de wintermaanden, vanaf het voorjaar kunnen ze weer 24/7 samen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 00:22

Anna_Dani schreef:
Ik denk dat ik ga voorstellen om er een lint tussen te doen die overdag open kan zodat ze kunnen kroelen of spelen. En 's avonds ben ik flexibeler. De boer hangt de zak rond 1900 uur op, dan kan ik om 2200 uur nog een keer iets ophangen.
Het is een oplossing voor de wintermaanden, vanaf het voorjaar kunnen ze weer 24/7 samen.

Dit lijkt mij idd dan ook de beste optie

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 00:23

Anna_Dani schreef:
Cera_D schreef:

Ja dit is een optie, die we ook al geprobeerd hebben. We hebben 40 balen gedrost hooi (minder lekker) gekocht en hebben dat ook een tijdje aangeboden, maar hij gaat echt helemaal leeg door de IJslander. Die stopt gewoon niet met eten, mijne uiteindelijk wel, die gaat dan slapen. Tegen de tijd dat zij weer trek krijgt, zit al dat hooi in de IJslander.

Zoals je het nu zegt is dit inderdaad geen passend stel.
Jouw paard stopt en die ander propt zich vol met wat jouw paard over laat.
De hoeveelheid kg en de mazen klinken goed, de ijslander is het het probleem.
Zou toch kijken of je bij 1 van de andere paarden aansluiting vind.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 00:26

Anna_Dani schreef:
MarlindeRooz schreef:

Lees mijn laatste 2 zinnen alsjeblieft ook even en reageer dan. :)
#typischbokt #hierkanikdusniksmee

Bedankt alvast voor de andere reacties, waar ik wel wat mee kan. Ik ga ervan uit zo tot de beste oplossing voor beide paarden en eigenaren te vinden.

#hetisgeentwitter

Maar dat is wel de reden dat je paard zo doet. Hij staat te lang zonder eten. Als je stalgenoot niet meer hooi wil voeren zou ik een andere plek zoeken. Of een maatje erbij op een ander stuk. 20 uur zonder eten en alleen staan zijn beide geen paardwaardige opties.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 08:06

MarlindeRooz schreef:
#hetisgeentwitter

Maar dat is wel de reden dat je paard zo doet. Hij staat te lang zonder eten. Als je stalgenoot niet meer hooi wil voeren zou ik een andere plek zoeken. Of een maatje erbij op een ander stuk. 20 uur zonder eten en alleen staan zijn beide geen paardwaardige opties.

Dat is mijn conclusie toch ook al? Ik vraag om mee te denken in oplossingen, niet om het probleem aan te blijven stippen want #daarkanikniksmee.

capopjekop

Re: Paarden met verschillende behoeften - denk je met me mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:31

Ik heb dat ook. Mijn shet en welsh hebben cushing en vallen snel in. Mijn ruin is wat te dik. Hier krijgen ze onbeperkt graszaadhooi uit grote netten aangevuld met weidehooi.

Mijn cushies krijgen daarnaast grasbrok en lijnzaadolie bij gevoerd om ze wat dikker te maken.

Op deze manier gaat het aardig. Hans is wel wat te dik rond zijn buik maar zijn nek en kont zijn wel aardig goed. Dus licht overgewicht neem ik in deze voor lief. Anders moet ik hem apart gaan zetten en dan wordt hij ongelukkig.

Dus je kunt kijken of je stalgenoot open staat voor graszaadhooi. Heb je al uitgelegd waarom voldoende ruwvoer zo belangrijk is?

En anders idd toch apart in de nacht

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:50

Is je hooi mixen met stro en dan in de slowfeeder een optie? Stro is toch grover, kauwen ze langer en zal lastiger uit de gaten komen.

Samen met het splitsen in de nacht, zou ze langer over haar eten moeten doen. Daarnaast vult stro ook de maag.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:59

Ander soort vulling aanbieden aan alleen je eigen paard?
Bijvoorbeeld geweekte bietenpulp of luzerne. Als ze al een volle buik van de pulp hebben voor ze aan de hooizak beginnen dan eten ze meestal trager (werkt niet bij schrokkoppen).