Hoe zou jij deze weide inrichten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsier

Hoe zou jij deze weide inrichten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 18:15

Twee weten meer dan een en bokt weet meer dan twee :+
Daarom wil ik jullie vragen eens mee te denken en kijken naar hoe ik het beste de weide kan indelen.

Sinds afgelopen Oktober zijn wij verhuisd naar een groter huis met plek voor de paardjes.
Een droom die uitkomt natuurlijk maar nu wil ik er ook een droomplek voor de paarden van maken.
Op dit moment is alles al kaal gelopen en de paddock/rijbak is een grote blubber bende.
Voor volgend jaar moet dit anders. Maar voor ik grond ga keren of andere drastische maatregelen neem wil ik wel een goede indeling van de grond.
Wij moesten snel over dus we hebben recht toe recht aan palen in de grond gezet en er verder niet te lang over nagedacht. Misschien blijkt recht toe recht aan wel prima maar ook een paddock paradise lijkt me heel mooi.
In het voorjaar willen we de wei aanpakken zodat ze volgend jaar wel droge pootjes houden.
Ons plekje heeft +- 4500 meter grond voor de paarden, twee stallen met buitendeuren grenzend aan de wei. De paarden die er in staan zijn twee Haflingers, een met obesitas en IR en de ander met zomereczeem. Ze komen nu dagelijks maar 2 uurtjes op het gras verder krijgen ze hooi op de paddock.
Veel gras is dus niet belangrijk maar ik wil ook geen 4000 meter zand, het moet er wel nog een beetje gezellig uitzien.

Dus laat je fantasie de vrije loop en kom maar op met de ideeën.

Het totale perceel
Afbeelding

De twee vreetzakjes
Afbeelding

Afbeelding

Hoe kaal het nu is
Foto`s zijn van vanmorgen dus een beetje donker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tinkersjakie

Re: Hoe zou jij deze weide inrichten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:24

Is de schuur bij 65 meter de stallen???

Ik zou daar dan in dat stuk een zand paddock maken. Met eventueel een looppad erom heen. Maar weet niet of je ook in de bak rijdt want dan zou ik hem toch richting maat rijbak maken sowieso. Met stuk ernaast verhard waar ze hooi kunnen eten. En eventueel kunnen staan als je met 1 rijdt of longeert.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:42

Wij zijn net verhuisd en hebben aan de schuur op 2 kanten en de hoek, dus rondom afdak/schuilstal gemaakt. Dit afgesloten op de uiteindes en hoeken met windbreekgaas. Er zijn 2 openingen.

Aan de ene kant hebben we grond laten keren voor een paddock van 10*10 met daaraan vast een rijbak van 20*40. Die staat open, maar kan ook dicht.

Rechts daarvan een pad. We zitten op veengrond. Na regen wat blub, maar snel droog. Dat pad loopt rondom.
Achter en naast de bak nog wei. pad loopt rondom.

Dan komen ze terug door nu een stuk vertrapt landje.

Er komt nog een stukje grond bij, maar staat nu nog planten op die niet geschikt zijn.

Dan wordt pad nog langer en het stuk vertrapt komen eetbare planten. Verder plaatsen we nog wat bomen en eetbare haag.

We hadden er 6, nu nog 5 en 1 is hb, maar die kan wel op goed gras, mist voldoende beweging en goed paardengras.

Wij hebben achter de hoeken schuin afgezet en ook een bak hooi staan. Dat willen we volgend jaar bestraten en huisjes met dak voor het hooi.
Dan langs het pad evt nog een bak hooi hier of daar.

Onder het afdak hangen 5 netten en staan ze met slecht weer samen te eten. Dat is bestraat, dus makkelijk schoon te maken.
We hadden ene deel zand om op te liggen, maar ze liggen buiten en gebruikten het als wc. Deel met matten ook, dus daar kijken we volgend jaar nog eens naar.
Zand is ook altijd droog of na 1 dag droog.

Eetbare planten en beschutting van bomen, kronkelpaadjes etc zijn heel leuk.

We wilden een poel, maar zien daar vanaf, vanwege de vele mugjes die hier aan het bos zitten.

Wel willen we een heuvel. Op onze vorige plek hadden we balken liggen. Om de beurt tegen de kant en een meter eruit, dus konden ze slalommen of erover heen. Zoiets maken we ook weer ergens. Maar het stuk vol giftige planten, kunnen we pas afmaken na verbouwing.

Ik zou vooral het bewegen stimuleren, dus paden maken. Dan maar wat minder wei. Wij bieden de wei alleen aan als snack rondje. In eigen beheer kan je zorgen voor weinig fructaan en ook kijken wanneer je die aanbiedt etc.

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:42

Afbeelding
Er vanuit gaande dat de stal bij de 65meter is. Geel is verhard en paars zand.

Afbeelding
Of een simpele versie

Je kan dan makkelijk 1 of meerdere weitje openzetten. En ze hebben genoeg ruimte om rond te lopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:45

Als je niet teveel gras wil zou ik een stukje afzetten waar je wél gras op wil (voor die paar uurtjes in de zomer) en de rest deze winter openzetten.
Dit lopen ze kapot, en zal je amper nog gras op terug hebben als je ze het ganse jaar erop laat lopen.
Je kan dan nog zelf kiezen of je voor volgend jaar er een track omheen doet of gewoon de ganse boel openlaat. Op zandgrond is een track superleuk, zeker als je meerdere hooiplaatsen kan aanbieden. als het klei-ish is zou ik gewoon alles zo open mogelijk houden, dan lopen ze het minste in diepe modder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:55

Met 2 paarden valt dat wel mee denk ik. Je moet vooral zorgen dat ze niet op 1 plek teveel stilstaan en op de paden goed doorlopen eigenlijk.

Wij hebben aan beide kanten wel wat stukjes met modder, maar dat is echt geen ramp meteen als ze verder goed kunnen rondlopen, droog liggen etc.

Wij hebben de paddock en bak aan elkaar vast gemaakt, zodat je een grote ruimte kan maken in geval van nood, extreem weer etc.
En we kunnen de paden afsluiten.

Onze paarden zijn super braaf, maar de paden lopen buitenom en met oud en nieuw sluiten we ze wel af. Meer zodat ze niet daar gaan rennen als er toch iets mocht zijn. In principe komen daar geen mensen, maar stel...........als.........dan is iets afstand tot het pad naast het bos wel fijn. En dat de paarden bij elkaar blijven. Uit elkaar en evt paniek of rennen, gaat ellende geven.

Maar de rest zit hem toch in variatie en aankleding. Iedereen zei tegen ons; de plek geeft het wel aan wat handig is.

Toch meteen de grond laten keren zo vlak voor de winter en het pad aangelegd.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 21:23

Tinkersjakie, nee de stallen zijn geen 65 meter maar het rode lijntje.

Superpony, een poel en heuvel met kronkelpaadjes vind ik ook leuk maar heb geen inspiratie hoe het in te richten :+ .
Ook moet ik nog bij de gemeente informeren wat wel en niet mag omdat het agrarische grond is. Een schuilstal met windbreekgaas is wel erg slim.
Ik heb twee aparte stallen en die open laten staan zou betekenen dat ze samen een stal in kunnen lopen. En dat is een beetje krap.
Merk jij dat ze veel gebruik maken van de paden? Of blijven ze nog veel op een plek hangen.

Wendyh, wat jij nu zand hebt heb ik doorgetrokken in een rechte lijn tot boven. Ze hebben nu een paddock van +- 20*65 waarbij ik 20*25 kan afsluiten. Inderdaad zodat wanneer ik ga rijden er een apart kan staan. Maar ze staan nu zo in de blubber dat ik bang ben dat het al te klein is.

Duhelo, dat dacht ik ook, ik gooi het voorste stuk ook open en laat ze dat kaal lopen.
Maar ik krijg commentaar van mijn man dat het er zo lelijk uit ziet }:0 . Hij is niet van de paarden en ziet het liefst alles groen.
Vandaar dat ik ben gaan denken hoe het beter kan. Met paden meer ruimte creëren maar toch nog het groene uiterlijk tussen de paden door.

Hoe zorg je ervoor dat de paarden niet te veel op een plek stil gaan staan?
Ik zet de hooibak helemaal achterin maar zodra deze leeg is staan ze toch weer met zijn tweetjes voor in de blubber. Achter is het nog mooi droog.
Met nieuwjaar zet ik ze binnen. Ze gaan nu ook met het laatste rondje rond 22:00 – 23:00 uur naar binnen.
Vind ik een fijner gevoel, zeker omdat ik Nikki nog maar kort heb en dus nog niet zo goed ken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 22:24

Het op een plek stil staan is idd het grootste probleem.
Ik heb de ervaring dat een track met verschillende hooiplaatsen werkt,maar kwa onderhoud moeilijk doenbaar is (winter, nat, donker).

Ik val telkens weer terug op een basisstuk. Nl schuilstal met verharding (zo groot mogelijk) en rond de verharding zand. Op de verharding hooi aanbieden. Zodat je zo min mogelijk werk hebt.
De track is dan leuk als verbinding naar de weides. Eens rond te rennen.
Bij doenbaar weer kan je dan eens een paar plakken hooi verdelen over die track (ik geef dan hooi id slowfeeders en een portie kuil verdeeld in de weide/track. Dat is lekkerder en eten ze netjes op. Hooi vertrappelen ze teveel.

Hoe groter je verharding,hoe minder ze erop en eraf gaan en hoe minder modder je hebt.