Stalmesten.. alternatieven ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skogan

Stalmesten.. alternatieven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 11:36

Hello,

ik ben nu druk bezig met fulltime job EN part time job, dus ik kom echt tijd (EN energie) te kort om alles op goeie manier te doen.
En wij zijn in de winter, dus mijn paarden gaan vaker op stal. Wat betekent dat ik moet ook tijd nemen om stallen te mesten. Tijd en energie.
Ik heb 5 boxen te doen. En ik zoek naar een andere alternatieven, niet alleen je kruiwagen en mestvork.
Mijn boxen zijn gemaakt in oude koeien gebouw, boxen zijn groot (twee stallen van 3,5x4m, twee van 3,5x3,5 en een 7x3,5m ) maar de ingang naar de binnen is 'n opening van 90cm breed. (deur van stal zelfs is op juiste maat)

Ik heb gekeken op paddock cleaner, maar dat zal nooit door mijn kleine deurtje komen. En kopen van 10m extra buis komt ook heel erg duur uit.

Toen zag ik bladzuiger/schredder en ik vroeg me af of 't kon HET idee zijn .. ? 't lijkt net graasmaaier, dus geen probleem om door de deur te komen. Meestal de schredder kan taken van 5cm knippen, dus waarom niet wat stro en paardendrollen .. ?

Iemand heeft zoiets geprobeerd ?
Ik ben heel erg benieuwd naar goede en slechte ervaringen.

FriesWytske

Re: Stalmesten.. alternatieven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:43

Hoe lang ben je nu bezig met mesten?

Ik heb op het moment 8 boxen te mesten. En doe 's ochtends de 'grote' beurt. En 's avonds haal ik nog een keer de drollen er uit. Hierdoor ben ik 's ochtends met voeren erbij een dik uur bezig. Dan heb ik alles schoon en aangeveegd. Bladblazer zou ik niet doen, vanwege al het stof wat omhoog gaat komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:47

Is er geen mogelijkheid ze buiten te laten? Ik weet niet op wat voor grond je zit? Maar als je op hogere/zandgrond zit kunnen ze uitstekend buiten slapen.
Bij mijn paarden merk ik dat ze het beter doen qua luchtwegen en qua bewegingsapparaat wanneer ze niet op stal gaan. Althans; ze gaan wel eens naar stal.... ze lopen in en uit naar eigen behoefte. Er liggen rubberen matten.

Dus als daar mogelijkheden zijn sla je een aantal vliegen in 1 klap!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:47

Skogan schreef:
Toen zag ik bladzuiger/schredder en ik vroeg me af of 't kon HET idee zijn .. ? 't lijkt net graasmaaier, dus geen probleem om door de deur te komen. Meestal de schredder kan taken van 5cm knippen, dus waarom niet wat stro en paardendrollen .. ?

Al eens gekeken naar hoe slecht een grasmaaier het met nat gras doet en wat voor koek er dan onder je maaiblad hangt? Ik geef je geen schijn van kans dat een blad/takkensnipperaar (die gemaakt is om droog materiaal te verwerken) ook maar íets kan met nat spul zoals mest.

En dan, zo'n ding versnippert spul, waar laat het ding het? In een kruiwagen? In een zak aan het ding zelf? Hoe snel zit die vol en hoe zwaar wordt die? Dan draag je het dus ipv dat het in een kruiwagen ligt...

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 11:50

FriesWytske schreef:
Hoe lang ben je nu bezig met mesten?

Ik heb op het moment 8 boxen te mesten. En doe 's ochtends de 'grote' beurt. En 's avonds haal ik nog een keer de drollen er uit. Hierdoor ben ik 's ochtends met voeren erbij een dik uur bezig. Dan heb ik alles schoon en aangeveegd. Bladblazer zou ik niet doen, vanwege al het stof wat omhoog gaat komen.

't gaat over bladZUIGER dus geen stof omhoog.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 11:56

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:57

Skogan schreef:
Hello,

ik ben nu druk bezig met fulltime job EN part time job

Is het niet verstandiger hier wat aan te doen? Ik ken natuurlijk de situatie niet. Maar als je jezelf zo in bochten moet gaan wringen vanwege je werk, zou ik toch eerder de oorzaak aanpakken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:58

Er bestaat wel een mestzuiger, die je kan gebruiken om de weilanden schoon te maken. Maar of die ook werken in een box durf ik niet te zeggen. Ik denk dat dat ook afhankelijk is van wat voor bodembedekker je gebruikt. Met stro zou het mss nog wel willen, maar vlas oid zuigt zon ding natuurlijk net zo hard als de keutels. Plus je natte stro krijg je daarmee er vermoedelijk ook niet uit.

Als het echt om de tijd van het werk gaat zou ik eerder kijken of een potstal en uitmesten met een trekker met frontlader oid niet mogelijk zou zijn. 1 keer per week dan alles eruit en opnieuw instrooien. Maar dan moet je stal daar wel geschikt voor zijn, als in schotten die opzij of eruit kunnen, en de stallen op een rij.

Nog een optie, vochtdoorlatende dikke rubber matten in de stal. Ben je geen strooisel meer nodig en alleen even ballen wippen gaat een stuk sneller.

Een echte bladblazer/zuiger is gemaakt om droog materiaal te verwerken. Die gaat met vochtige zaken echt niet blij worden of lang heel blijven.
Laatst bijgewerkt door rina op 15-12-19 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:59

Ook daar komt stof bij vrij. Denk dat je eerder wat aan je fulltime baan en parttime baan moet doen. Daar klopt het al niet.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:03

Om tijd te winnen kan je het beste juist zo vaak mogelijk uitmesten. Als je twee of drie keer per dag de drollen en natte plek weghaalt, dan is het echt een fluitje van een cent. Gewoon ‘s morgens en ‘s avonds tijdens de voerbeurt even alle 5 stallen nalopen, dan heb je in een kwartier alle stallen schoon, de paarden gevoerd en de boel geveegd.
Ik was vroeger met 4 paarden in ongeveer 10 a 15 minuten klaar, paarden stonden wel veel buiten.
Ik denk dat de mestvork en kruiwagen nog altijd de meest efficiënte manier is. Zo’n bladzuiger schoonmaken met paardenmest aan de messen lijkt me een tijdrovend klusje....

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 12:07

mijn twee werken zullen niet eeuwig zijn, wij zijn aan 't stoppen met melkbedrijf en ondertussen ik heb andere baan al gevonden. 't is kwestie van de tijd. Koeien gaan niet de deur uit voor de lente. Mesten met tractor gaat niet wegens de deuren.. zelfs met kleine micro tracteur, is amper plaats om twee stallen van 3,5x3,5 te doen; (de makkelijkste om bij te komen)
Paarden staan maximum tijd buiten, maar de winter is heeel erg nat deze jaar en 't regent bechoorelijk. (Frankrijk region Pays de la Loire) Wij zijn op de kleigrond. Ik wil niet alle graas vernielen, anders heb ik niets later. Ik heb 2,5ha ter beschikking.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:15

Is het geen optie om een verzorger te zoeken? Iemand die bijv. een paard mag rijden bij jou en in ruil daarvoor 1 of 2 dagen per week helpt met de stallen?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:33

Ik heb wel eens gewerkt met een soort grijper met hefboomwerking. Die reed je in de stal, dan klapte hij dicht en dan had je in een paar keer rijden de hele stal leeg. Handig voor het grote werk, als je bijvoorbeeld een week alleen opstrooit en daarna alles leegtrekt. Ik vond het een handig ding, maar ik kan ze zo gauw niet vinden. Volgens mij noemden ze het een krokodil, maar als ik daar op zoek vind ik het niet gelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:39

Wat ik vroeger deed op stro.
Door de weeks alleen de ballen er uit, en wat bij strooien.
De eerste dagen was dat weinig, eind van de week soms 1 a 2 plakken om de boel droog te houden.
1x per week (zaterdag) al het vieze er uit en weer een pak (of 2 bij de grote stallen) stro er in.

Mijn opa potte vroeger de hele winter gewoon op (alleen schoon stro er op).
Maar zijn stallen lagen ook wat lager.. begin van de winter moesten de paarden afstappen, aan het eind van de winter opstappen.
Het paard bij hem, waarmee ik reed, haalde ik wel elke dag de ballen eruit; maar werd voor de rest ook de hele winter opgepot.
Dan heb je na de winter wel een boel werk om alles leeg te trekken.

Nu sta ik op vlas en pot ik ook op.
Ik begin met 4 a 5 pakken (stal van 3x3,5).
Haal elke dag de ballen eruit en gooi er vlas bij wanneer nodig.
1x per winter haal ik alles er uit, en dat gaat dan makkelijk met de sneeuwschuif.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:43

Toch nog gevonden wat ik net beschreef. Hier zie je hem bovenaan staan.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 13:19

goeroe schreef:
Toch nog gevonden wat ik net beschreef. Hier zie je hem bovenaan staan.

wat een leuk ding ! lijkt een goed idee :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:23

Ik zou een stuk van je droogste grond opofferen als winterpaddock. Alleen stront ruimen kost een pak minder tijd. En een verzorger zoeken/ betalen voor de hulp..

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 13:28

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:45

Skogan schreef:
ik heb de franse versie gevonden

https://youtu.be/cFbcg_tQ9JI

Met zo'n ding loop je je toch een ongeluk? :o

Mij lijkt dan een riek en een kruiwagen nog veel efficiënter dan dit :=

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:51

Skogan schreef:
ik heb de franse versie gevonden

https://youtu.be/cFbcg_tQ9JI

Ja, dat bedoel ik. Ze hebben er zelfs ook nog andere opzetstukken voor zie ik, die zien er ook handig uit. Het zal denk ik erg van je situatie afhangen of je er echt veel aan hebt. Dit is vooral handig voor stallen die je eigenlijk machinaal zou willen mesten, maar waarbij dat om wat voor reden dan ook niet mogelijk is. Als de afstand tussen de stal en de mesthoop erg groot is ben je inderdaad relatief veel tijd kwijt aan heen en weer lopen. Het is dus wel handig als de mesthoop in de buurt is. De mest direct buiten de stal neergooien en dan met een tractor naar de mestplaats schuiven kan soms ook een oplossing zijn. Ik vond het een ideaal ding, vooral omdat je er sneller mee kunt werken en het veel minder belastend is voor je rug. Ik snap de reactie van Azmay als je nog nooit met zo'n ding hebt gewerkt, maar als je er een beetje handig mee bent pak je in twee tellen een kruiwagen vol aan mest en dat zonder serieuze inspanning.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:03

Als je financieel gezien zo’n aankopen kan doen qua machines, waarom dan niet een leuke paardenmeid/kerel zoeken die jong is en wat wil bijverdienen. Die kan dan je stallen uitmesten zodat jij tijd hebt voor andere dingen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:07

Beter nog, investeer in stalmatrassen of (simpelere) rubbermatten. Veel fijner voor je paarden ook.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:18

Gewoon oppotten?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:33

Jasmijn159 schreef:
Gewoon oppotten?

Dan moet je alsnog op een bepaald moment alles eruit, dan vloek je pas als je daar geen tijd voor hebt volgens mij.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:43

Kun je niet gewoon een potstal maken en deze eind van de week mesten? evt met loader?