Ruwvoer voeren in rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balko

Ruwvoer voeren in rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 21:15

Ben erg benieuwd hoe anderen dit doen;

Wanneer het te nat is staan mijn paarden in de rijbaan. Ik vind het belangrijk dat ze lang buiten staan en onbeperkt kunnen knabbelen.
Echter in de bak word dit toch versmeerd/ door het zand heen gelopen. Ik vind dit zonde van het hooi maar ook van mijn bak. Ik voer het nu in een hoek zodat ik er het minste van terug zie in de baan.
Ook al met een kliko gevoerd in de bak maar ook toen was het gesmeer.

Hoe kan ik ruwvoer geven in de bak zonder dat ik mijn rijbaan vol hooi heb liggen?

Lynn_Nikita

Re: Ruwvoer voeren in rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:16

In een palletbox/ ibc vat met daarin een net?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:19

Niet. Je kan het wat beperken maar hooi en een rijbak of paddock is nooit een goede combi. Een bak met daarover een net werkt vaak het beste. Maar ze plukken altijd eruit en knoeien dan of het waait weg. Ik ging dagelijks met de hark erdoor om het ergste weg te harken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:23

Palletbox met een goed slowfeedernet.

Ik rijd ook in mijn paddock (gebruik hem meer als paddock dan als bak :') ), ik voer uit een palletbox en heb een slowfeedernet in de hoek hangen. Hier valt het knoeien reuze mee, maar ik heb wel een mini die alle restjes wegwerkt :D De rest even dagelijks wegharken, maar dat is hier echt niet veel :n

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:53

In een hoek voeren, zodat ze er minder doorheen lopen. Uit een net of combinatie van een bak met een net. Eventueel rubbermat er onder. En elke dag het losse hooi weg harken.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:14

Uit een zijde een vierkant stuk afpalen en daar de voerbak neerzetten met slowfeedernetten. Ga je rijden dan kan de baan dicht (met een paar extra poortgrepen). Af en toe de boel aanharken en de bak vlakken.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:54

Ik ga er even vanuit dat je rijbaan is afgezet met hout.
Aan de buitenzijde van liefst de korte zijde in de hoek, een palletbak/IBCvat, plastic fruitbox neerzetten.
En dan op die plaats je hek verlagen, gelijk aan de bovenkant van je voerbak.
Zo heb je de minste last met hooi knoeien.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:56

Ik hang een net aan de achterzijde van een grote bak. Het hooi wat uit het net valt valt in de bak. De bak is tot ongeveer borsthoogte. Hij eet hier heel fijn uit, staat in een natuurlijke houding met zijn hals, dus niet scheef oid, en door de bak is er geen gevaar dat hij in het net blijft hangen met zijn benen.

Edit, de bak staat inderdaad in de hoek van de bak waar ik niet rij, de rijbak heeft een soort L vorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:05

Inderdaad in een hoek en pas nieuw geven als alles op is..