Omheining plaatsen, do's en don'ts?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

Omheining plaatsen, do's en don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 20:19

Hoi bokkers!

Omdat ik vanaf komend voorjaar een weide ga huren waar nog geen (goede) omheining omheen staat ben ik opzoek naar tips en tricks. Er zijn wel kunststof palen aanwezig.
De weide gaat gebruikt worden voor 2 shetlanders (op termijn komt er waarschijnlijk een derde bij), waarvan 1 die graag op stap gaat :+.
Mijn voorkeur gaat uit naar schrikdraad, geen schriklint. Ivm het lastige spannen van het lint en het wapperen indien niet goed gespannen. Ook heb ik al een doos isolatoren voor draad liggen.
Wat zijn goede merken voor zowel draad als isolatoren, ...? (Gallagher ken ik)
Mijn weide is zo goed als een vierkant, hoeveel draadspanners heb ik nodig? Elke hoek 1?
Ik wil zeker op mijn 2 onderste draden stroom, hoeveel van die draadverbinders heb ik nodig? https://www.agradi.nl/ako-lint-koord-verbinder.htm?gclid=Cj0KCQiArdLvBRCrARIsAGhB_swof0hBDNe4ujhiRKOFmX3a8diMrdml5fmeo3MBlPjBjBkckrVzUasaAp3TEALw_wcB
Op welke hoogte span ik mijn draden?
Ik heb een schrikdraadapparaat met batterij van 9V. Waar moet ik op letten bij het aansluiten hiervan?
Als ik mijn weide binnendoor nog indeel kan ik deze dan op mijn buitenste omheining aansluiten? En hoe zit dat dan met de stroom?

Zoals jullie merken zit ik nog met heel veel vragen dus andere tips mogen ook altijd!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Omheining plaatsen, do's en don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:28

Zit er een sloot naast?
Hou er rekening mee dat de omheining soms mogelijk moet worden verplaatst ivm uitbaggeren.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 20:30

Cayenne schreef:
Zit er een sloot naast?
Hou er rekening mee dat de omheining soms mogelijk moet worden verplaatst ivm uitbaggeren.

Nee! Geen sloot, in België hebben we niet zoveel sloten als Nederland gelukkig haha

JorexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:32

Ik heb 2 mini shetlanders en die staan achter 20-50-90 cm respectievelijk. Als de shetlander 1meter zijn zou ik daar nog een draad van 110-120 aan toevoegen. Ik zou gewoon op alles stroom zetten. Want als ik de bovenste geen stroom doe springen ze erover, de onderste geen stroom dan kruipen ze eronder door en de middelste geen stroom dan kruipen ze tussendoor _O-

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 20:51

Goh Liv is ongeveer 1m. Sipriz is nog vol op in de groei met haar 7 maanden en is nu al bijna even groot als Liv.
Erover springen doen ze (nog) niet. Heb nu in mijn binnenomheining de hoogste op 90cm staan en daar blijven ze mooi achter.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:24

Met even googlen kun je hele mooie overzichtsplaatjes vinden wbt aansluiten.

Waarom zou lint moeilijker te spannen zijn? Ik heb hier de paddocks lint omheind en dat ging hartstikke netjes. Het waait hier regelmatig heel flink en ik heb echt nergens last van. Het lijkt me stukken veiliger als ze erdoorheen klappen.

Ik heb isolatoren van Decathlon die met een clipje open en dicht kunnen, heel fijn vind ik ze!

Ik zou zeker ook op alle draden stroom zetten. Waarom ook niet, je spant het toch.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:01

Als het mogelijk is, zou ik rondom afzetten met gaas.
Shetlanders hebben de gewoonte om gauw dwars door schrikdraad heen te gaan,
zeker met een dikke wintervacht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 00:30

Lint moet open geweven zijn om de wind door te laten, anders heeft de wind er inderdaad makkelijk vat op en klappert het stuk.
Zorg voor goed stevige hoekpalen, daar komt het meeste spanning op te staan.
Gaas in elk geval aan de kant van de weg (ook ivm honden) is wel zo fijn. Dat gaas maakt ook goed aarde als je bv op erg droge grond zit (zand oid), aardpen alleen is niet genoeg.
Hoeveel meters draad je op je stroomklok kan aansluiten, hangt af van je stroomklok. Kijk wat de specificaties zijn.
Koppel je draden elke 100m en of elke doorgang vertikaal door. Dat maakt het makkelijker om overal goed stroom op te houden omdat het stukjes die beschadigd zijn opvangt.
Goede tester is ook erg fijn, maar die zal je enkel vertellen of je klok daar op volle sterkte werkt, of die volle sterkte genoeg is hangt van de specificaties af gemeten in Joules (J) en die waarde hangt ook samen met hoeveel meters draad je er aan kan hangen. Daarbij komt dat de weerstand ohm van je draad ook overeen moet komen met die meters. Hogere weerstand is niet zo'n probleem bij korte afstanden, maar bij langere betekent het dat je stroomklok niet over je gehele afstand op volle sterkte zal werken met zwakke plekken tot gevolg.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 06:16

Aangezien je een shet hebt die graag ontsnapt, zou je eventueel de onderste 50cm ook dicht kunnen maken met een fijne bemazing. Zo kunnen er geen honden in je wei komen, en kunnen zij er lastiger uit. Als je een hek neemt met mazen, let dan op dat de mazen dusdanig klein zijn dat er geen hoeven in kunnen. :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 08:59

Ipv draad zou ik voor koord gaan, is beter zichtbaar en klappert ook niet. Zou de onderste draad laag genoeg maken dat ze niet gaan proberen om er onderdoor te grazen, en de hoogste hoog genoeg dat ze hun hoofd er niet overheen kunnen hangen. De middelste er dan tussenin. En uiteraard op alle 3 draden stroom zetten.
Zorg voor goede aardpennen, en regelmatig je stroom testen. Als de grond heel droog is in de zomer moet je soms een emmer water op je aardepennen gooien.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 14:12

Hoeveel aardpennen heb ik nodig?
De weide heeft een omtrek van 243m, stroomklok heeft capaciteit van 2km.

Aan 3 zijden staat gaas, deze is wel volledig overwoekert door braamstruiken of iets in die aard. De palen voor mijn omheining staan iets meer naar binnen en komen dus niet in contact met de braamstruiken.
Ik bedoelde inderdaad koord!
Goede tip van die plaatjes, ga ik zeker naar opzoek!

Ik ga even rekenen hoeveel lint/koord ik zou nodig hebben en dan eens kijken naar de kosten.
Iemand een tip voor kwaliteitsvol merk buiten Gallagher? Zodat ik eventueel kan vergelijken :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:17

Je omtrek moet je wel vermeningvuldigen met hoeveel lagen koord je wilt. Dus het wordt afgerond minstens 750 meter (3 draden) of 1 kilometer bij 4 draden. Als je dan ook nog dwars op draden doet voor deelbeweiding zit je voor je het weer aan die 2 kilometer!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:28

Je klok zal in de gebruiksaanwijzing ook het aantal gewenste aardpennen aangeven.
Advies voor de mijne was 2 (met 1-2m er tussen), maar hier werkt 1 + doorgekoppeld naar het schapengaas uitstekend en geen water erbij gooien nodig op zandgrond met de droogte van deze 2 zomers. Als je dat wel moet dan zit je zo aan de 50+ Liter extra water per dag en dat is zowel flink extra werk (want zo even leeg kiepen laat water ervan weglopen ipv erbij de grond in zakken) als een verspilling van water waar een veel simpeler en betrouwbaar alternatief voor is. Zonder goede aarde is de sterkte van je stroomklok waardeloos.

HorsesRhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:42

Misschien ook iets om te overwegen. Voor onze uitbrekende sh*tlander hebben wij ons perceel omheind met schapenschriknet. Daar heeft hij (mits de stroom erop staat natuurlijk) zelfs in de zomer als hij nog niet op de volle wei mag ontzag voor.
Bij ons was het het enige wat écht fijn werkt.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:55

Anniek22 schreef:
Aangezien je een shet hebt die graag ontsnapt, zou je eventueel de onderste 50cm ook dicht kunnen maken met een fijne bemazing. Zo kunnen er geen honden in je wei komen, en kunnen zij er lastiger uit. Als je een hek neemt met mazen, let dan op dat de mazen dusdanig klein zijn dat er geen hoeven in kunnen. :)

Dit
Mijn shetlander bleef in het begin echt neit graag alleen achter als ik met mn haflinger op stap ging, dus mijn buitenhekwerk heeft draad op 30-60-100 en 150 cm met daarachter aan de buitenkant nog gaas ook, zodat de shet er zeker niet door kon om achter me aan te komen. Mijn binnenindeling is maar 3 draden, omdat mocht hij daar eens doorheen gaan dit minder erg is, omdat hij toch binnen mn eigen wei blijft dan. Als er stroom op staat blijven ze erbij uit de buurt, maar ligt die er eens af, omdat we bijvoorbeeld in de wei bezig zijn dan hebben ze dat erg snel door en staan ze al snel onder de draad door te eten.

Investeer ook in goed cord. Ik heb zelf gallagher, maar ook daar heb je veel verschillen in. De buitenomheining is van hun toplijn en ik merk zelf dat mijn paarden daar veel meer respect voor hebben dan voor de (goedkope)draad die ik voor strookbegrazig gebruik. Die goede draad is meer 'gevlochten' als het ware en zitten meer ijzerdraadjes in dan de goedkope, die is rondgedraaid en zit minder ijzerdraad in en geleid dus ook minder.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:12

Ik zou schapendraad langs de buitenkant zetten en schrikdraad langs de binnenkant,komen ze er zeker niet uit

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:18

Een schrikdraadapparaat op 9V is vaak niet zo heel sterk. Zeker voor een Shetlander (wat vaak toch deugnieten zijn op gebied van uitbreken) zou ik investeren in een stroomapparaat op een 12V autoaccu.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:56

Hier voor KWPN en minishet rond de paddock 4 draden koord van AKO. In het land gebruik ik 2 draden dun koord van ander merk om de sloot af te zetten en weiland te verkleinen. Overal staat flink stroom, met AKO apparaat op netstroom. In het land heb ik houten palen op de hoeken, zodat je het koord strak kan trekken. Flink ontzag voor de omheining, nooit problemen met uitbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:07

Ik heb het geluk dat “mijn” weide al omheind was met schapengaas. Heb nog 2 draden cord aan de binnenkant geplaatst met flink stroom zodat ze niet aan het gaas gaan schuren oid. Denk dat het nu onmogelijk voor ze is om eruit te komen :D

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:27

Hier mijn weides ook zelf omheind en ik zweer bij schapengaas met 1 of 2 stroomdraden/linten. Werkt de elektriciteit dan eens niet dan heb je nog dat gaas die ze binnen houdt.
Ik had hier een min hoogte van 1m20 genomen voor mn mini's.

heyxlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:13

Ik heb voor mijn omheining gebruikt,

Rondgefreesd, gepunt, geïmpregneerde 2 meter weide palen (diameter 8cm)
3 rijen schrikdraadlint 20mm
VOSS.farming 12W zonne-energie systeem + 12V green Energy
VOSS.farming ringisolatoren Box
VOSS.farming poortgreepankers
VOSS.farming lintspanners met vergrendeling voor schrikdraadlint
12 Poortgrepen.

Ik ben er erg tevreden mee. Geen ontsnapte paarden of dat ze schuren aan de palen enzovoort.
Ik heb een reserve 12V accu liggen voor de winter als de zon dus minder schijnt.
Verder heb ik een schrikdraad tester, super handig om te zien hoeveel stroom erop staat.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 12:33

Ik ben nu idd aan het kijken om gaas te spannen. Maar ik heb geen idee hoe ik dit ooit goed strak krijg. Het is voor een stuk van zo'n 70m, en spannen met de auto is geen optie.
Het zou tuingaas zijn ivm kleine maas en kleine hoefjes, lukt dit met enkele sterke mannen? :+