Stroom meten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Stroom meten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 14:47

Hoi,

Ik ben op zoek naar een stroommeter waarmee ik kan controleren of op al mijn doorgangen voldoende stroom staat. Dit i.v.m. een ontsnappende shetlander (het zal ook eens niet :Y)).

Iemand tips voor een simpele, goedkope maar goede meter?

Maartje_M

Re: Stroom meten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:52

Volgens mij moet je die gewoon bij de gamma etc kunnen kopen. Ze zullen vast niet heel duur zijn, wij hebben er een stuk of 4 slingeren thuis :=

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 15:02

Oh top! En dat heet dan gewoon een stroommeter? Zal eens erlangs gaan vandaag of morgen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:17

Je kan beter even bij een Welkoop of zelfs bij Divoza oid kijken. Gamma verkoopt wel voltmeters (zo heten die dingen) maar Welkoop en soortgelijke winkels verkopen speciale schrikdraadtesters. Die zijn veel simpeler, zitten normaalgesproken ook geen batterijen in (in officiele voltmeters meestal wel)

wilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:18

Wij hebben hem op Agradi besteld, is goedkoop en werkt heel simpel.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:18

Die kun je kopen bij oa landbouwwinkels waar ze ook afrastering verkopen.
Hier kun je hem online bestellen.
https://www.agradi.nl/ako-afrasterteste ... gJpZPD_BwE

Op deze kun je ook zien hoeveel er stroom op je draad staat en niet alleen of het er op staat.
Bij de Gamma denk ik niet dat ze het verkopen hoor.
Dat is voor op en rond het huis etc

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:23

Bol heeft ze ook: KLIK
Maar ik heb ze volgens mij ook gewoon bij de boerenbond/Welkoop zien liggen voor maximaal een paar tientjes. Scheelt weer verzendkosten.
Een pin gaat in de grond, de ander tegen de draad. Ik heb er zelf ook een, werkt perfect!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 16:50

Ah die van Agradi is maar 14 euro, relaxt :D ga ik bestellen. Thanks!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:41

Ik heb er eentje van Decathlon, ook goedkoop en werkt prima!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:02

Gewoon draad vastpakken.

auw is stroom
AUW is aardig wat stroom
#@&! is flinke klap stroom

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:20

en voor de duidelijkheid: je voelt of meet geen "stroom" maar de spanning. :j , de stroom is mini mini mini maal...

Zou er echt stroom lopen op schrikdraad , ging je ter plekke neer en wordt je geroosterd... :Y)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:40

Zet de shet zelf eens paar keer op verschillende plaatsen met z’n kont tegen de draad aan zodat hij voelt wat er gebeurd.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 18:45

kinel schreef:
Zet de shet zelf eens paar keer op verschillende plaatsen met z’n kont tegen de draad aan zodat hij voelt wat er gebeurd.

Ja dat hebben we gedaan, bij de doorgang waar hij een paar keer was ontsnapt! Hij blijft er op zich nu netjes achter hoor, maar ik heb één stroomklok waar ik drie doorgangen mee onder stroom heb staan en heb het draad dus van doorgang naar doorgang geleid. Wil heel graag zeker weten dat alle drie doorgangen onder voldoende spanning heb staan voordat meneer ontdekt dat dit niet het geval is :Y)

@Rex_Rolfo: die methode heb ik vaker uitgevoerd, maar is niet zo'n hele fijne methode ghehe! En ben ook zwanger nu, straks voelt m'n baby de klap :')

Blabla00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 01:19

Rex_Rolfo schreef:
Gewoon draad vastpakken.

auw is stroom
AUW is aardig wat stroom
#@&! is flinke klap stroom

_O-

Decathlon of welkoop zou ik eens kijken, bouwmarkten hebben het ook geloof ik.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 01:28

Gallagher heeft ook een meter die je enkelt tegen de draad zet. Kan je hem overal testen, is wel aardig prijzig.

Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 02:44

Wij hebben deze;
https://www.agradi.nl/ako-digitale-voltmeter.htm

Digitaal. We hebben ook een goedkopere, die waar rivjenn het over heeft, maar 9 vd 10x doet ie het niet of klopt het niet.

De digitale is iets duurder, maar werkt perfect en geeft goed leesbaar de volts aan.
Helaas is t kabeltje van de aarden wel eens gebroken/zwak puntje, maar met wat verbinders kon m'n vader hem gemakkelijk repareren en wat verstevigen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 02:54

Ik heb er al verschillende gehad, maar als die aardpen niet goed in de grond kan of zo, werkt de boel niet.

Nu heb ik deze: https://www.agradi.nl/ako-spanningstest ... ardpen.htm, kan je ook meten zonder tegen de draad te houden, super tevreden van! Had die ooit kunnen lenen van een pensionklante, en daarna zelf gekocht, ik wil geen andere meer.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 07:38

Ik heb ook die hwn linkt, makkelijk in gebruik en doet wat ie moet doen

ppHalfweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:57

Heb ook die van Ako zonder aardpen. Groot gedeelte is hier bestraat, dus handig zonder aarde meten. Met dat ding loop je ook gewoon makkelijk een rondje langs de omheining en meet je snel om de 2 of 3 meter of er genoeg spanning op staat. Je hoeft niet eens te stoppen op die manier.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:18

Zet vooral niet zo'n huis tuin en keuken voltmeter op je schrikdraad. Daar schrikt die meter nogal van..... #rook

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:29

Peetstap schreef:
en voor de duidelijkheid: je voelt of meet geen "stroom" maar de spanning. :j , de stroom is mini mini mini maal...

Zou er echt stroom lopen op schrikdraad , ging je ter plekke neer en wordt je geroosterd... :Y)

Ehm, fout!
Je meet de spanning maar je voelt de stroom.

Die stroom loopt er wel degelijk en als je een beetje natuurkunde hebt gehad dan weet je dat de enegie (in Joules) uitgedrukt wordt in vermogen x tijd. Vermogen is spanning x stroom en de spanning kun je meten en dus de stroom uitrekenen.......

Ik vind de oplossing van RR ook betrouwbaarder dan al die flimsy "meet"aaparatuur.....

ppHalfweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:16

U=IxR
P=UxI

Hoge spanning, zeer lage stroom, anders heb je een dure rekening van de Nuon of je batterij is binnen 2 uur leeg...

Schikdraadapparaat wekt een inductiespanning op, en ontlaat (de tik die je hoort) Deze ontlading duurt tussen 0,1 en 0,5 microseconde. Waarna het apparaat weer een volgende inductiespanning gaat opwekken.

Je voelt de Joules, 1 joule is 1 watt per seconde.

Zelfde als een bobine in een auto en bougievonk... 20.000 volt voel je wel, maar zal je niet dood aan gaan.
Thuis een vork in een stopcontact met 230 volt maar met 16 ampere, is weer wel killing. Zeker met continustroom waarbij je spieren aangespannen blijven... en bv
die vork in het stopcontact niet kan loslaten. Nog leuker is dat het thuis wisselspanning is, dus altijd prijs. (Zorgt er weer wel voor dat je niet na hoeft te denken hoe de stekker in het stopcontact moet...)

Dan heeft het schrikdraadapparaat nog te maken met de weerstand van de spoelen en condensatoren, hoeveel miliseconde het duurt voordat deze leeggestroomd zijn etc etc. Hoofdpijnberekeningen met formulies die niet op een a4tje passen. Flashback naar schooltijd haha.

diodes, zenerdiodes... drempelspanningen... ik stop maar voordat het een heel lang verhaal wordt.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:12

ppHalfweg schreef:
Nog leuker is dat het thuis wisselspanning is, dus altijd prijs.

Dit klopt dan weer niet. Wisselspanning wisselt op de fase draad van +230V naar -230V (ok, eigenlijk van +325V naar -325V, maar dat legt ingewikkeld uit). De 0 draad blijft, mits niet door een apparaat doorverbonden met de fase, altijd 0. Met andere woorden, steek een metalen pen in 1 van de gaten van het stopcontact en je hebt 50% kans op serieuze AUW en 50% kans op niks aan de hand.

Maarrehm, doe dat laatste maar niet...... :+

ppHalfweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:39

tjaakje schreef:
ppHalfweg schreef:
Nog leuker is dat het thuis wisselspanning is, dus altijd prijs.

Dit klopt dan weer niet. Wisselspanning wisselt op de fase draad van +230V naar -230V (ok, eigenlijk van +325V naar -325V, maar dat legt ingewikkeld uit). De 0 draad blijft, mits niet door een apparaat doorverbonden met de fase, altijd 0. Met andere woorden, steek een metalen pen in 1 van de gaten van het stopcontact en je hebt 50% kans op serieuze AUW en 50% kans op niks aan de hand.

Maarrehm, doe dat laatste maar niet...... :+

Wisselspanning blijft een beetje een zwak punt bij mij, terwijl het eigenlijk simpeler zou moeten zijn. Ik ben gehersenspoeld met autotechnische elektronica... daar zal het wel aan liggen. Doe mij maar een 12 volt accutje en een stroompje van plus naar min... of eigenlijk van min naar plus.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:44

ikke schreef:
Ik vind de oplossing van RR ook betrouwbaarder dan al die flimsy "meet"aaparatuur.....

TS na gedegen controle

Afbeelding