Ik ben op zoek naar een stroommeter waarmee ik kan controleren of op al mijn doorgangen voldoende stroom staat. Dit i.v.m. een ontsnappende shetlander (het zal ook eens niet

Iemand tips voor een simpele, goedkope maar goede meter?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kinel schreef:Zet de shet zelf eens paar keer op verschillende plaatsen met z’n kont tegen de draad aan zodat hij voelt wat er gebeurd.
Peetstap schreef:en voor de duidelijkheid: je voelt of meet geen "stroom" maar de spanning., de stroom is mini mini mini maal...
Zou er echt stroom lopen op schrikdraad , ging je ter plekke neer en wordt je geroosterd...
ppHalfweg schreef:Nog leuker is dat het thuis wisselspanning is, dus altijd prijs.
tjaakje schreef:ppHalfweg schreef:Nog leuker is dat het thuis wisselspanning is, dus altijd prijs.
Dit klopt dan weer niet. Wisselspanning wisselt op de fase draad van +230V naar -230V (ok, eigenlijk van +325V naar -325V, maar dat legt ingewikkeld uit). De 0 draad blijft, mits niet door een apparaat doorverbonden met de fase, altijd 0. Met andere woorden, steek een metalen pen in 1 van de gaten van het stopcontact en je hebt 50% kans op serieuze AUW en 50% kans op niks aan de hand.
Maarrehm, doe dat laatste maar niet......