Stalindeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eclare

Stalindeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 13:08

Hoi!

Ik breek nu al een paar weken mijn hoofd over hoe ik deze stalindeling zou kunnen aanpassen.
De stallen zijn nu +- 3,3 m diep en 2,8 m breed (er zitten tussen de stallen bakstenen tussenwanden van 20 cm breed). Er staan balken tbv de constructie op +-1,25m afstand vanaf de voorwand van de huidige stallen. Mijn idee was om de stallen dus tot daar te vergroten en daardoor stallen van 4,5x3m te realiseren. Echter kom ik dan bij de hoekstal in de knoei! Ik kan dan geen deur plaatsen of hij het paard heeft maar een meter doorgang.

Ik heb al een aantal ideeën erover gehad maar het is het allemaal net niet. Heb jij misschien een idee? Laat het hieronder achter. Het liefst hou ik 8 stallen maar als dat niet mooi haalbaar is kan het misschien ook naar 7, alleen vraag ik me dan ook af hoe in te delen. De tussenwanden houdt ik graag zoveel mogelijk op dezelfde plek ivm de luiken en stevigheid.

De rode lijnen tussen de stallen is waar normaal een wand stond maar die nu wel weggebroken is, dat zijn nu dus ipv 4, 2 grote stallen.

Mag zowel een ontwerp voor draaideuren als schuifdeuren zijn.

Bedankt!

Afbeelding

tamary

Re: Stalindeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 15:56

2 simpele opties is om of de hoekbox via een box er naast een deur te geven (dus in de tussenwand) of 1 van de rode ex-wanden terug te plaatsen en een wand van de hoekbox er uit te breken en daar je 2e grote box van te maken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:11

Ik zou de rechter kant box 3 (voor de hoekbox) laten vervallen, dan kan je de hoekbox in en heb je natuurlijk licht wat daar via het luik/raam binnen komt.

Dan moet je alleen het rode wandje wat is afgebroken weer opmetselen, misschien dat je daar nog wat mee schuiven kan, afhankelijk van hoe je dan uitkomt met de hoekbox ingang.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:56

Kun je eventueel van de hoekbox een opslag maken voor hooi/stro of bijvoorbeeld een overdekte was/poetsplaats. En dan een deur maken aan de andere kant dan die van de stallen?

Als het allemaal buitenstallen zijn wellicht de boxdeuren verplaatsen naar de andere kant? Dan zou je die box kunnen behouden.

Of enkel een draaideur realiseren op de hoek (deze box word dan niet vierkant maar krijgt een schuine deur, en gelijk naast de deur volgt de wand voor de volgende box?

Op je plattegrond zie ik een kruis staan, wat bevind zich hier? Kun je de ruimte met deze functie verplaatsen naar deze hoekbox? En dan de ruimte veranderen in een box?

Ik zou deze ruimte zelf denk ik een andere functie geven in de trant van opslag/zadelkamer/etc.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 06-12-19 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:57

Afbeelding
Dit zou je misschien ook nog kunnen doen?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:59

MvBeek schreef:
[ [url=m/CcE7Vn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit bedoelde ik ook met een draaideur! :)

Windbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 09:11

MvBeek schreef:

Was ook het eerste wat ik dacht maar volgens mij geef je dan een box op qua ruimte.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 14:43

MvBeek schreef:

Dat was dus ook mijn idee alleen als de stallen ernaast dan 4,5m diep worden dan zit die paal precies daar waar de deur van de hoekstal zit dus dan kan het paard er niet door .

@tamary ik snap je. Een deur tussen de stallen heb ik ook over nagedacht maar vind ik niet handig, zit je natuurlijk met bodembedekking ook. De stal openbreken ook een optie dan heb ik 7 stallen waarvan 1 hele grote van 6x4,5

@Marlies,
Ja ook een optie, dus dan 7 stallen ervan maken. Ik heb ook meer natuurlijk licht hoor dus daar hoef ik het eventueel niet voor te doen en misschien ook een beetje zonde van de ruimte. Dan is van 2 stallen 1 maken misschien nog nuttiger.

@wiwabalia
Wasplaats zit op de plek waar het kruis zit en de poetsplaatsen zitten aan de andere kant. De stallen zitten nu op deze plek en eigenlijk is dat met de luiken en alles ook het beste. Roldeur zit rechts naast de onderste stal. Het is een grote binnenruimte.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 09:42

Verder geen oplossingen meer :o ?

Rozenstruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:19

Misschien zoiets? Dan wordt je hoekstal een grote stal, de grote stal rechts wordt dan alleen 1,5 stal in plaats van 2 stallen groot. Je hebt dan 7 stallen waarvan 2 grotere en 1 kleinere (huidige afmeting) rechts.
Let niet op mijn tekenkunsten :D
Afbeelding