Paardje is weer blij, verhuisd naar een weide met schuilstal

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LWDaisy

Paardje is weer blij, verhuisd naar een weide met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 07:49

Wij staan sinds oktober op onze huidige stal, nadat ik zelf verhuisd ben.
En wat een fijne stal! In de zomerperiode staan ze 24/7 buiten, dit is van februari-maart tot oktober-november, afhankelijk van het weer natuurlijk. De eigenaar wil de paarden zo veel mogelijk buiten dus dat is echt top.

In de winterperiode gaan ze om 8u 's ochtends buiten, en zet je ze 's avonds zelf binnen, tegen 17u dus. Mijn merrie is zo'n type paard dat graag op stal staat, die doet echt nooit moeilijk om binnen te gaan. Als het regent, wordt ze altijd een beetje sip en gaat ze zielig staan kijken.

Vroeger stonden we op een wei met schuilstal. En mijn paard gebruikte die schuilstal echt. Als het regende of te warm werd stond ze altijd binnen. De voorbije 4 jaar echter was die mogelijkheid er niet. Je hangt af van wat er verhuurd wordt, en in veel gevallen moeten de paarden 's nachts op stal en is er enkel natuurlijke beschutting op de wei.

Nu is er sinds vorige week een weitje met schuilstal vrijgekomen bij ons. Ik heb m'n stoute schoenen aangetrokken en ben meteen aan de eigenaar gaan vragen of mijn paard daar mag staan. Ze heeft namelijk artrose, en hoewel ze graag binnen gaat is ze na een hele nacht binnen staan wel vrij stijf, dat is in de zomer als ze heel de nacht buiten blijft veel minder het geval.

En het mag! Gisteren was de grote dag, en heb ik haar verzet. Was was ze blij! Ze liep meteen heel de tijd binnen en buiten, en tegen dat ik naar huis vertrok stond ze gezellig binnen, met enkel haar hoofdje nog buiten. Heeeeeel erg blij dat ik deze keuze gemaakt heb, en dat het mag van de eigenaar. Mijn ei is weer blij!

Afbeelding

Afbeelding

Life with Daisy

People will throw stones at you. Dont throw them back. Collect them all, build yourself an empire.

Speirs

Re: Paardje is weer blij, verhuisd naar een weide met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 07:52

Wat een prachtige plek!! En hoe komt het daar zo droog :wow: jaloersss

[o*]
Poging 2: [o]

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 07:53

Wat ziet dat er fijn uit en heb je een blij paard zeg! Fijn dat het zo weer opgelost is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 08:38

Speirs schreef:
Wat een prachtige plek!! En hoe komt het daar zo droog :wow: jaloersss

Met een prikpaaltje diepe gaten prikken in de grote plassen zodat het water kan weg lopen :D

Life with Daisy

People will throw stones at you. Dont throw them back. Collect them all, build yourself an empire.

LemonAid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:54

Mooi dat je deze keuze hebt kunnen maken, ziet er goed uit!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 14:13

LemonAid schreef:
Mooi dat je deze keuze hebt kunnen maken, ziet er goed uit!

Dat is het maar net. In een ideale wereld kiezen we allemaal voor deze optie denk ik, maar in de realiteit hang je af van het aanbod. Ik ben dus erg blij dat dit weitje is vrijgekomen en dat ik mijn paard daar mag zetten!

Ze is zooo gelukkig nu. Ze staat best vaak binnen haha, dat wist ik op voorhand. Ik heb echt zo'n paard dat een hekel heeft aan slecht weer. We hebben ondertussen een haak opgehangen om een hooinet aan te hangen, vlak naast de ingang van de stal. De bedoeling is eigenlijk dat ze buiten gaat staan om er van te eten, maar nee, ze staat binnen en steekt enkel haar hoofd buiten om er zo van te eten :+
We hadden het eerst een metertje opzij gehangen, zodat ze wel buiten moest staan, maar dit was vrij dicht bij haar buurman dat ze zich opgejaagd voelde en begon te schrokken, waardoor ze zich nogal snel verslikt. Aan de andere muur ophangen is niet echt een optie, dat is de regenkant en daar staat ook de stenen drinktrog, en die willen we niet vol hooi hebben natuurlijk. Dus nu hang ik een klein netje aan de haak, en gooi ik een grotere hoeveelheid hooi op de wei, dus ze moet af en toe wel naar buiten haha. Voor de dagen dat het echt heel de dag regent hebben we in de stal zelf ook een haak.

De eerste dagen heeft ze amper in de stal gepoept, dat doet ze vooral buiten, plassen doet ze gelukkig ook buiten. Gisteren was haar stal heel vuil, bij de buurman ook, we denken dat ze binnen zijn gebleven om de kou te ontlopen. Heerlijk dat ze zelf kunnen kiezen!

Afbeelding

Life with Daisy

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:24

Wat heerlijk! Dat blij hoofd ook, stasn en gaan waar ze wil wanneer ze het wil.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

Heerlijk he. Paardje blij, maar baasje ook. Fijn toch dat je je paardje zo ziet genieten van haar stal met wei eraan vast. Kunnen ze zelf hun keuzes maken en dan hoeven wij niet voor hun te bedenken waar ze moeten staan.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:49

LWDaisy schreef:
Dat is het maar net. In een ideale wereld kiezen we allemaal voor deze optie denk ik, maar in de realiteit hang je af van het aanbod. Ik ben dus erg blij dat dit weitje is vrijgekomen en dat ik mijn paard daar mag zetten!

Dan stel ik de vraag: als je vindt dat je paard dit nodig heeft / verdient, maar je weet da je het ze niet kan geven... moet je dan een paard houden?

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 21:06

s0173957 schreef:
LWDaisy schreef:

Dan stel ik de vraag: als je vindt dat je paard dit nodig heeft / verdient, maar je weet da je het ze niet kan geven... moet je dan een paard houden?

Ik heb mijn paard bijna 9 jaar nu, ze was 9 jaar toen ik haar overnam van de vorige eigenaar.

We zijn toen op een pensionstal gaan staan; 's zomers overdag buiten (geen schuilstal op de wei) en 's nachts binnen, 's winters heel de dag binnen tenzij je ze zelf kwam los gooien in de piste (wat ik elke dag deed) want op de weien mogen ze dan niet. Een stalling zoals er 13 in 1 dozijn zitten hier in de buurt.

Een half jaar later heeft mijn paard de diagnose zware artrose gekregen. Ze was net geen 10 jaar. Gedaan met trainen en wedstrijden.

Ik heb haar toen verhuisd naar een kleinschalige stalling bij een boer thuis, waar ze een stal + uitloop hadden en elke dag buiten gingen, om haar zo voldoende beweging te geven om minder stijf te zijn. Ook hier geen schuilstal op de weien, maar ze kwam wel elke dag buiten.

Een klein jaar later de kans gekregen haar letterlijk achter de hoek te zetten, op een weide met schuilstal. Onze eerste ervaring dus met zo'n soort stalling. Vier jaar later echter ben ik uit elkaar gegaan met mijn gestoorde ex. Ik ben terug thuis gaan wonen, hij bleef bij mijn paard achter de hoek zitten. Hij wachtte me op voor/na mijn werk, belde me 635 (no kidding) keer op 1 avond, stalkte me half dood, ... Op dat moment wou hij me nog terug, maar ik dacht "wat als hij daar overheen komt en de draad van de wei open gooit?". Zo gek was hij wel. Uit schrik mijn paard dus moeten verhuizen.

Op een soortgelijke wei terecht gekomen, eentje met een schuilstal. Na 4 maanden echter, midden winter, stonden we letterlijk minstens 20cm in de blubber, ook in de stal. Ik had een stal voor mijn paard en een stal voor mijn spullen. Mijn kast stond op een houten pallet, in het midden van die materiaalstal had ik een ijzeren rooster neergegooid om toch een beetje uit de blubber te geraken. Je raakte constant je laarzen kwijt in die blubber. Na 4 maanden was het rooster in de grond verdwenen, had mijn paard geen haar meer boven haar hoeven en kwam de eigenaar op het idee om de wei in te zaaien en had een draad rond de stal gespannen, mijn paard had nog 10 vierkante meter over, zo moest ze minstens een maand blijven staan. Ik heb haar 2 of 3 dagen later verhuisd.

Ik stond graag op mijn vorige stal. Veel vrijheid, ook hier een materiaalstal voor mezelf. Zelf buiten en binnen zetten, stal uitmesten, voeren, water geven, de wei onderhouden (nieuw lint ed aankopen, onkruid uittrekken, inzaaien, palen vervangen, ...) Intensief dus. Dit was zowat de enige optie in de buurt waar ze dagelijks buiten kon, dus bij gebrek aan beter doe je het met het beste wat er op dat moment aangeboden wordt. Ik mocht haar daar ook evengoed dag én nacht buiten laten, dat deed ik in de zomer regelmatig. Maar ondertussen is mijn paard lichamelijk ook ouder aan het worden, en geeft ze aan niet perse buiten te willen bij bepaalde weersomstandigheden (ik nam haar los mee, en als we dan voor de open weide stonden keek ze me aan met een blik van "nope", en dan draaide ze zich om en wandelde ze terug naar stal). Ze was daar niet ongelukkig hoor. Het kon beter, ik had een stal op de wei fijner gevonden, maar ze deed het daar wel goed. Zo'n paard dat graag binnen staat en hooi knabbelt terwijl ze door haar open luik naar buiten kijkt.

Ik heb het 4 jaar lang moeten doen met wat er aangeboden werd.
Uiteindelijk zijn ik en mijn vriend vorige zomer verhuisd, en in oktober heb ik haar naar onze huidige stal verhuisd.

Ik kan haar niet wegdoen. Waar gaat een paard als zij terecht komen? Ze is, voor mij, de liefste grasmaaier die er bestaat, maar niet iedereen zit te wachten op een paard dat niet bereden kan worden.
Het klinkt misschien als een excuus. Maar hoewel mijn paard nu duidelijk gelukkiger is, wil dat niet zeggen dat ze hiervoor ongelukkig was.
Ik hou te veel van haar om haar weg te doen - dat wil zeggen, ik weet nu al dat ik haar op een bepaald moment zal moeten laten gaan als de artrose te veel pijn doet. Ze wordt deze maand 18 jaar. Ze is soms stijf, ze rolt moeilijker (maar nog steeds helemaal over, en met veel plezier), komt moeilijker recht.
Maar ik kan eerlijk zeggen dat ze tijdens de 4 jaar op de vorige stal ook gelukkig was, ook speelde, om aandacht vroeg en haar eigen ding deed. Ze had het daar goed, maar hier heeft ze het nog beter. Als ik haar ooit écht tekort zou schieten, zou ik wel de juiste beslissing kunnen nemen. Daar ben ik van overtuigd.
Maar ik doe haar niet weg omwille van zuur staan kijken in de regen omdat ze niet "binnen" kan, ze gebruikte haar natuurlijke schuilopties en uiteindelijk is ze niet van suiker, ze kijkt misschien wel zuur maar ze zal er niet van smelten. Daarvoor kan ik haar niet weg doen. Daarvoor was ze te happy op de vorige stal.

Life with Daisy

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie