Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:13

neile schreef:
MarliesR; ik ben wel benieuwd hoe jouw bak er nu uitziet. Mijn bak is eigenlijk terug een min of meer weiland geworden (wel met niet overal gras). En het geheel ligt nu een stuk lager dan het daarvoor lag. Wat met die regenval van de afgelopen maanden dus wél heel jammer was... We hebben nl. soortgelijk laten doen aan onze 'rijbak' op hetzelfde moment.


Mijn 'bak' is ook weer behoorlijk groen geworden. Hij is echter ook niet helemaal representatief aangezien er al heel erg veel maanden niet meer in gewerkt wordt door mijn eigen slechte gezondheid.

Met regelmatig slepen met mijn eigen kleine matje achter de auto ging het vorig jaar best lang goed. Daar ging echter wel enorm veel tijd in zitten. Toen de buurvrouw het een keer voor mij heeft gedaan met haar tractortje en zo'n weidesleep sloeg hij echt dicht en daarna ging het veel sneller met begroeiing.

Foto van 3 maart van de bak.
(Normaal is de bak afgesloten, had hem hier bij uitzondering even open gezet zodat ze een beetje konden grasjes sneupen voor 10min).
Afbeelding

Foto uit mijn archief van vorig jaar met het sleepje achter mijn caddy;
https://boktimg.nl/img/m/k1Q3vI.jpg

De wens is hier ook een eigen trekkertje met zowel een sleep als een eigen kleine frees om de tracks en de rijbak bij te kunnen houden.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:15

Exact hetzelfde beeld hier en exact dezelfde wens. Met het tractortje van de buurvrouw dan eigenlijk toch niet het gewenste resultaat? Dat lag dan wellicht vooral aan het feit dat zij een weidesleep gebruikte?

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:19

neile schreef:
Exact hetzelfde beeld hier en exact dezelfde wens. Met het tractortje van de buurvrouw dan eigenlijk toch niet het gewenste resultaat? Dat lag dan wellicht vooral aan het feit dat zij een weidesleep gebruikte?


Ja, dat type sleep werkt hier niet. Kan me voorstellen dat als je vrij los zand hebt, het wel prima is. Want dan wil je vooral vlakken. Maar zo met gefreesde grond wil je eigenlijk juist dat het een beetje open/los blijft ipv dat het weer helemaal inklinkt.

(Direct na het frezen was het slepen overigens dan wel weer fijn, want toen was het natuurlijk wel absurd los allemaal haha)

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:30

Ik heb dezelfde ervaring hier. Ik denk dat het gelijkaardige grond hier is.

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:38

Ik vind kompleet lostrekken ook een te grote aanslag op de benen, maar 2 stroken met de 'spijker' gaat prima, maar eens per jaar of per 2 jaar is hier ook voldoende.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:10

Het gaat hier voor mij wat te snel om bij te houden :o

Omdat mijn man boer is doet hij alles met groot materieel. Ik bemoei me er eigenlijk niet mee. Hij weet het toch veel beter. Ik twijfel nog over de bak/paddock. 20x20 of 20x30. 20x40 zou ook nog kunnen maar ik heb nu toch geen rijpaard. Voorlopig laat ik het dan maar helemaal. Het is nog geen winter :+

De schuur schiet lekker op. Half april komen ze hier te staan. Hopelijk gaan de temperaturen wat omhoog. Het gras wat eind november is ingezaaid moet nog wel flink aangroeien voor ze er op kunnen. Voor mijn ouwe bes van 36 is gras noodzakelijk dus die moet anders nog maar een tijdje in de tuin grazen haha!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:15

Als je de plek hebt zou ik gaan voor zo groot mogelijk.
Ik zie hier de paarden toch echt regelmatig voluit rennen. En hoe groter het dan is hoe fijner dat toch gaat.
Dat zal je besje van 36 waarschijnlijk niet meer doen, maar ik weet niet of er later weer een jonger diertje komt dan is het misschien wel weer fijn.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:27

Heb ook een drachtige merrie en 2 twenters lopen. Maar goed heb ook weide en ze hebben nu ook de hele winter gewoon op de wei gestaan. Weet nog niet hoe ik dat volgend jaar doe en of ik dit veulen zal aanhouden. Wil er eigenlijk ook niet teveel hebben. Mijn ouwe kan ook af en toe nog wel flink gaan trouwens, maar dan houd ik mijn hart vast :P

Lynn_Nikita

Berichten: 25487
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:28

bak / paddock zou ik dan meteen ook bak afmetingen maken als je de ruimte hebt

Karin_deB

Berichten: 8260
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:10

@Chasey, wat leuk een logeetje en wat lief dat je het doet!!

Hier moet het gras ook nog flink doorgroeien. Tijd dat de nacht temperaturen wat stijgen :D

Verder gaat het normale leven hier eigenlijk grotendeels door. Wij werken beide in de zorg dus KDV gaat ook door.
Alleen geen uitstapjes meer naar monkeytown, zwembad e.d.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:23

Vraagje hier mbt bemesten. Ik heb 3 koudbloeden,waarvan 1 HB gevoelig. Mijn wei is sws al 5 jaar niet bemest.

Het is An zich wel nodig want ik heb sinds vorig jr ineens jkk in de wei.en heel veel boterbloem.
Maar ik durf het ergens ook niet zo goed aan nu, ivm de hb gevoelige pony. Denk ik nu te moeilijk?

rover_
Berichten: 1365
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:33

Supertof voor de leuke manegepony Chasey fijn dat dat kan.

Ik zou als het land het nodig heeft juist wel bemesten Martje80 en dan niet met kunstmest maar bij voorkeur ruige mest erop. Gras van onbemest land bevat vaak veel meer suikers doordat het trager groeit en in het gras opgeslagen wordt.
Hier is voorheen veel bemest en uit bodemonderzoek blijkt dat er nog veel stikstof in de bodemvoorraad in de grond zit en bemesten dus komende tig jaar niet nodig is.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:51

Juist wel bemesten.
Precies wat Rover al schrijft.
Gras dat niet optimaal kan groeien, nu met kou en zon, droogte, of te kort aan messstoffen, bevat veel suiker.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:16

Ik zou in jouw geval juist eerst even een grondstaal opsturen en dan gepast je grond bemesten. Misschien is net kalken wel nodig? Boterbloem is namelijk een plant die net op zure grond groeit. Als je bemest zou ik dat met eigen compost doen en niet met injecteren van mest. Dat doodt het bodemleven.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 15:40

Mest is inderdaad nodig voor het gras

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:45

Thnx ieder. Kalken staat idd voor aankomend najaar op de planning. Was beter geweest afgelopen najaar, maar door onverwachte hoge uitgave dat even opgeschoven.
Dan gaan we dus bemesten.

Ben als de dood voor ineens heel veel gras haha. Hoe tegenstrijdig he

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:46

neile schreef:
Ik zou in jouw geval juist eerst even een grondstaal opsturen en dan gepast je grond bemesten. Misschien is net kalken wel nodig? Boterbloem is namelijk een plant die net op zure grond groeit. Als je bemest zou ik dat met eigen compost doen en niet met injecteren van mest. Dat doodt het bodemleven.



Ik weet idd dat boterbloem op zure grond groeit. Maar die is nog het minst van m'n zorgen. Die jkk, vind ik zorgelijker. En die groeit op schrale grond

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 15:53

Martje80 schreef:
Thnx ieder. Kalken staat idd voor aankomend najaar op de planning. Was beter geweest afgelopen najaar, maar door onverwachte hoge uitgave dat even opgeschoven.
Dan gaan we dus bemesten.

Ben als de dood voor ineens heel veel gras haha. Hoe tegenstrijdig he



Maar met veel gras kan je ook evt een deel maaien en hooien. Of ze met een korf op langer laten grazen zowel per dag als dat je langer in het jaar door kan met je gras

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:07

Gooien is het perceel te klein voor, kleine halve ha. Met taluten in de wei, dus daar gaat de tractor niet over komen.

Ik kan het zelf wel maaien met de zitmaaier idd

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 16:15

Oh maar een halve hectare is toch zo op ook al is het wat langer?

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:28

Ja, maar 3 koudbloeden hoeven geen volle wei. Die lopen er alleen voor tijdverdrijf, niet om er van te leven zeg maar.

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:02

Dan zou ik héél karig mesten. De helft op zelfs nog minder van wat er per hectare aanbevolen wordt.

Verder heb ik eindelijk weer eens gereden. Mevroi was fris maar braaf op een klein huppeltje na toen we de buikschuiver tegen kwamen :)

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:26

We willen een perceel op zandgrond inzaaien met paardengras. Perceel is in het verleden nauwelijks bemest.Heb een aanbod gekregen om gratis ingedikte koemest te laten strooien. Iemand ervaring ermee? Heb ik als particulier te maken met de mestwet of zo?

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:17

DubbelDun schreef:
Dan zou ik héél karig mesten. De helft op zelfs nog minder van wat er per hectare aanbevolen wordt.

Verder heb ik eindelijk weer eens gereden. Mevroi was fris maar braaf op een klein huppeltje na toen we de buikschuiver tegen kwamen :)


Ja hè? Ook wel mijn gedachte. Ik moet wel iets doen voor de jkk, of liever gezegd,tegen, maar wil tegelijkertijd mijn paarden ook niet dood voeren..leuk joh paarden aan huis haha.

Ben je gevallen?

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:37

Zo alweer lang niet geweest hier... Nog eventjes op vakantie geweest, naar Oostenrijk en dat ging nog nét :D Daarna niet echt relaxed teruggekomen, ik werk in een vitale functie dus het was gelijk vol aan de bak. En ondertussen ook nog flink bezig met de verbouwing. Maar nu eindelijk even een computeravondje :D

MarliesR schreef:
_Penotti schreef:
Zoiets.

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... -quad.html

Maar echt diep ga je dan natuurlijk ook niet, dan kom je toch bij een cultivator uit.


Buurvrouw hier heeft zo eentje, maar in mijn "rijbak" (gefreesd stukje land) sloeg het daarmee helemaal dicht. Zeker als je het net een beetje open wil werken zou ik eerder naar zo'n ding met echt wat meer pinnetjes kijken. Ik overwoog zelf zo eentje (link naar willekeurige aanbieder);
https://www.meijermetaal.nl/index-6.html



Die van Meijer metaal hebben wij ook. Ik ben er eigenlijk erg tevreden mee. Wij hebben alleen onze auto weggedaan en willen overstappen op minitractor of quad. Waarschijnlijk gaan we de sleep verkopen en een minitractortje kopen :)