Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:49

Malenka, wat schrikken! Dan heb je een flinke tik gehad!
Ik heb één keer een flinke schok gehad waar ik dagen last van heb gehad, maar toen liep ik op blote voeten, in de stromende regen naar de paarden en pakte perongeluk het draad vast, ipv het handvat. In combi met blote voeten én nattigheid was dat natuurlijk de beste geleiding die je kon bedenken. En dat heb ik geweten... M'n hart sloeg er van over.
Maar meestal is het een vervelende tik, doordat ik schoenen aan heb, of het te droog is ed.

edit. En dan raakte ik dus de draad met de hand aan, kan me voorstellen dat als je die tik bij je hoofd krijgt, je hersens even uit gaan... brrr.

Onderschat het schrikdraad niet, een aantal jaar geleden las ik (op bokt?) in het nieuws dat er een vrouw was overleden doordat ze met de afrastering bezig was.
[VN] Vrouw uit Overloon geëlektrocuteerd bij werk aan afrastering

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:42

Ik heb vorig jaar inderdaad ook zo'n klap van de stroom gehad.
Even snel tussendoor stappen met blote benen.
Toen ging ik ook gestrekt :roll:

Lynn_Nikita

Berichten: 25465
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:19

zoals de rest al zegt, blote voeten, natte ondergrond zijn geen goede combi. Mijn man had altijd goede schoenen aan en voelde de stroom amper. Toen ik hem zei doe je schoenen maar eens uit lag die ook bijna om met blote voet op het gras

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:20

Oef naar zo'n harde klap dat je uit gaat! Klinkt inderdaad als de slechtste plek om hem te raken in combi met net de verkeerde plek je hoofd...


Rubber zo leggen dat er echt geen urine onder kan komen lijkt me wel erg ingewikkeld. En de meeste van die soorten rubber worden denk ik inderdaad ook wel echt glad.

Ik heb van die puzzelstukken met anti-slip hamerslag bovenkant, die bevallen erg goed. Maar zijn inderdaad ook niet bepaald goedkoop.

Lynn_Nikita

Berichten: 25465
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:23

laatst hadden wij het over extra draadje beneden en boven om te verhogen. Ik heb het even op de foto gezet hoe het hier is. Draadje onderaan is om de shet uit de wei te houden mar werkt ook prima voor mijn honden en de varkens. Draadje erboven is nu op 1.50 of 160 met die extra afstands isolater bovenin gedraaid

Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:32

Heb je geen last dat het worteldoek tegen de stroomdraden komt ??
Geen idee of dat effect heeft als in dat het je extra stroom kost trouwens.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:33

Die puzzelmatten heb ik ook in de stallen en in de container liggen rubberen matten met van die noppen/reliëf. Mijn ruin krijgt biotine en een supplement met o.a. silicium bij om de groei en kwaliteit van zijn voeten te ondersteunen, maar het duurt máánden voordat je daar wat van merkt.

Ik heb als goedkope oplossing gekozen voor kunstgras onder het afdak. 4 x 10 meter in de puzzelmatten was nu even geen doen na het aanleggen van de nieuwe mestplaat en de bodemvernieuwing van de paddock.

Afbeelding

Fokmerrie Ploos gaat nu door het leven als exPLOOSie, want met haar horrormonen is ze echt een nachtmerrie geworden. Ook aan de longe valt er geen land mee te bezeilen, zo idioot. Rijden deed ik voor mijn veiligheid al niet meer. Heel bijzonder dat ik daar even geleden nog Z mee wilde starten (helaas niet mogelijk om te klasseren ivm corona). In mijn vakantie geïnsemineerd en het was vrijwel meteen foute boel. :+ In de omgang was ze gelukkig snel weer stabiel, maar mevrouw gaat mooi van de ijzers af en met (behoorlijk) vervroegd zwangerschapsverlof. Voor haar is het in die overgang naar blote voeten ook wel fijn dat ze nu niet meer op beton staan.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:39

bijzonder dat ze zo heftig reageert lorette :=

Malenka, goed schrikkken, ben wel een keer even uit de tijd geweest toen ik tegen een open stopcontact leunde met mijn hand :+, maar van schrikdraad niet meegemaakt.

ik heb op stallen wel transportbanden in de stal gehad; dan ligt er nog bodembedekking bovenop, maar vond het toch glad worden, zou dat buiten echt niet willen :n heb zelf inderdaad puzzelmatten met hamerslag voor de poetsplaats, maar dat is wel een dure hobby om bij de voerplaats te doen :$

Lynn_Nikita

Berichten: 25465
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:40

DubbelFun schreef:
Heb je geen last dat het worteldoek tegen de stroomdraden komt ??
Geen idee of dat effect heeft als in dat het je extra stroom kost trouwens.



Het zat er al, is van de vorige bewoners en zit boven en onderaan vast gerijgd met een touw. Zit ook niet tegen de draad aan, lijkt alleen zo op de foto

Transportband voeren wij de veulens vanaf, ligt op de balen stro en daarop komt het voer en hooi. Is vrij glad
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 24-11-20 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:41

@lorette: Wordt dit haar eerste veulen ?? Want dan kunnen het idd voor haar onbekende hormonen zijn die haar zo doen ontploffen :)

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:49

Nee, ze heeft er al een paar gehad. :) Ze is voorheen niet gereden, dus het is goed mogelijk dat de karakterverandering niet is opgemerkt óf dat ze destijds gewoon minder last had van de hormonen. Misschien is er iets mis met het veulen/de dracht waardoor ze nu zo reageert. :=

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:05

Ik denk niet dat een paard zo vrolijk doet als er iets mis zou zijn met het veulen. Ze zit gewoon lekker in haar vel en heeft teveel energie :)

Overigens heb ik me laten vertellen dat de 'drukte' van een merrie over gebracht wordt op haar veulen en dat je dan dus ook een druk veulen kunt verwachten.
Geen idee of dat valt onder de 'bakerpraatjes' :)

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:11

In het werk is ze voor mij nu te onvoorspelbaar. Staat soms out of the blue recht overeind en loopt daarna weer bloedfanatiek verder, lekker los door haar lijf en met de oren erop. Het is daardoor ook niet echt staken te noemen (daar kan ik meestal wel wat op verzinnen indien geen medische oorzaak). Er zit geen stukje voor of na. Je schrikt je de blubber! Dat ze bloedfanatiek en loperig is, vind ik verder niet zo spannend. Alleen longeren is daardoor een beetje zinloos geworden. Meer een rodeo racefestijn op afspraak dan training. :+

Bijzet of dubbele lijnen maken daarin overigens weinig verschil. Ze viert tegenwoordig haar eigen feestje.
Afbeelding


Ik mag hopen dat het veulen net zo'n karakter krijgt als de vorige exemplaren en dat het niet een afspiegeling wordt van hoe mams was tijdens de dracht. :=

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:29

_Lorette_ schreef:
In het werk is ze voor mij nu te onvoorspelbaar. Staat soms out of the blue recht overeind en loopt daarna weer bloedfanatiek verder, lekker los door haar lijf en met de oren erop. Het is daardoor ook niet echt staken te noemen (daar kan ik meestal wel wat op verzinnen indien geen medische oorzaak). Er zit geen stukje voor of na. Je schrikt je de blubber! Dat ze bloedfanatiek en loperig is, vind ik verder niet zo spannend. Alleen longeren is daardoor een beetje zinloos geworden. Meer een rodeo racefestijn op afspraak dan training. :+

Ik mag hopen dat het veulen net zo'n karakter krijgt als de vorige exemplaren en dat het niet een afspiegeling wordt van hoe mams was tijdens de dracht. :=

zegt nog niet altijd wat, mijn vorige was knetteridioot aan de longe voor het rijden toen hij klein was. stond ik daar als 13 jarig meisje met zwetende handjes dat ik erop moest gaan zitten, maar als je opstapte was hij superbraaf. is pas toen hij iets ouder was acrobatiek in het bos gaan beoefenen :+

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:29

Exploosie :')
Toch weer een bevestiging dat hormonen vrouwen behoorlijk kunnen dwars zitten, zowel bij mens als dier!
Wie weet komt er wel een doetje van een veulen uit :D

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:31

dat onvoorspelbare tijdens t rijden kan ik me wel indenken, ik had dus een hele drukke Beeb de tweede keer en die kon me dan op eens een flinke schop geven dat ik verschoot tijdens een vergadering ofzo. Super fijn ;) Het kan dus ook nu al t veulen zijn dat haar flink dwars zit en zn acrobatiek alvast oefent :))

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 13:35

_Lorette_ schreef:
In het werk is ze voor mij nu te onvoorspelbaar. Staat soms out of the blue recht overeind en loopt daarna weer bloedfanatiek verder, lekker los door haar lijf en met de oren erop. Het is daardoor ook niet echt staken te noemen (daar kan ik meestal wel wat op verzinnen indien geen medische oorzaak). Er zit geen stukje voor of na. Je schrikt je de blubber! Dat ze bloedfanatiek en loperig is, vind ik verder niet zo spannend. Alleen longeren is daardoor een beetje zinloos geworden. Meer een rodeo racefestijn op afspraak dan training. :+

Bijzet of dubbele lijnen maken daarin overigens weinig verschil. Ze viert tegenwoordig haar eigen feestje.
[ [url=m/FxzozI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik mag hopen dat het veulen net zo'n karakter krijgt als de vorige exemplaren en dat het niet een afspiegeling wordt van hoe mams was tijdens de dracht. :=


Ze is door de dracht opeens ongehoorzaam geworden? Is ze aan de hand wel gehoorzaam? Leuk dat ze vrolijk is maar er zijn wel wat regels wat mij betreft.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:40

Peppy heeft net zijn eerste vrolijke bokje gedaan hier :)
Ik deed net alsof ik het hooi in de rechter hooibak ging gooien, maar rende ineens de track op om de bocht om naar de achterste bak te gaan en het spul volgde na enige aarzeling heel vrolijk. Zo vrolijk dat de bonte in mijn nek hijgde en Peppy zijn achterbeentjes de lucht in gingen :)

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:44

belle_boef schreef:
Ze is door de dracht opeens ongehoorzaam geworden? Is ze aan de hand wel gehoorzaam? Leuk dat ze vrolijk is maar er zijn wel wat regels wat mij betreft.


Het is een schattig engeltje, zolang je niet met haar werkt.

*edit: Ook dan is ze niet zozeer ongehoorzaam, alleen explosief. Ze trekt zich bijv. nooit los en dramt niet. Het is echt een lief en makkelijk paard. Er zijn drachtig alleen regelmatig onverwachte exploosies van de Ploos. :P Ze was in de omgang eventjes veel hengst in de eerst weken van de dracht, iets waardoor ik ook ging twijfelen of ze nog wel drachtig was, want het had ook iets weg van hengstigheid. Ik kon de dekens nog niet afdoen in de wei of ze stond er brullend naast met de nek erop. Ze bleek nog drachtig te zijn en daarna was dat ook snel over. Voor mensen is ze altijd lief en in de omgang heel rustig. Het is een allemansvriend en een grote knuffel, zelfs in deze terrorperiode.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 24-11-20 13:59, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:45

Met werk wordt het gewoon een engeltje met een b er voor :)

rover_
Berichten: 1360
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:59

De foto is wel gaaf Lorette. Jammer dat ze zo explosief is door de dracht. Misschien als ze wat verder is/zwaarder, weer rustiger?

Haha die Peppie grappig.

Bedankt voor de tips over rubber.
Ik heb buiten ook een stuk transportband rubber en merk daar eigenlijk niet dat het te glad wordt.
Mijn merrie is nog groen en onbereden maar kom wel veel buiten.
Toevallig vanmorgen easyboots Eric aan gedaan die ik nog had staan. Merk alleen dat die net wat te breed zijn (ze tikt daardoor aan). Idee dat je dat achter toch sneller hebt dan voor. geen idee of er merken zijn die minder ruimte nodig hebben.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:22

Het aantikken met de Epics is natuurlijk ook extra 'erg' omdat die net die metalen strips aan de voorkant hebben zitten. Iets waar je met de Glove geen last van hebt.

De rubber matten zijn extreem glad als er een klein laagje vorst op ligt, of een dun laagje droog zand. Van beide heb ik bij de vloeistofdoorlatende matten geen last.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:28

Een laagje vorst heb ik nog niet gehad op mijn matten (liggen onder dak), maar water of dun laagje zand zijn geen probleem.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:43

Ik heb het rubber nog nooit glad meegemaakt... Het geborstelde beton voor de stallen is wel een keer spekglad geweest met ijzel. Aan de andere kant: wat is dan NIET glad. :')

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:16

Bij wie bestelden jullie ook al weer de strokorrels?