Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:01

De Rosa rugosa ofwel Bottelroos.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:05

Inderdaad rosa rugosa. Je hebt verschillende cultivars qua kleuren. Ik moet de mijne nog aankopen, is ons december doel :D ,maar online vind je ze wel. Ik ga denk ik voor de Hansa.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:08

Niet helemaal bijgelezen, afgelopen dagen cursus gehad en druk aan het tekenen voor de stal.

Heeft iemand (stallen) gebouwd met steenschotten? Hoe hebben jullie die bevestigd? Ik kan weinig profielen (specifiek voor steenschotten) vinden?

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:21

Hoe dik zijn die?? Want ik zou ze anders mooi tussen staanders zetten waar ook gasbetonblokken tussen gezet worden (wel met een steunbalk er tussen uiteraard ;) ).

Edit: C-profielen...

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:24

biancaaaa schreef:
Niet helemaal bijgelezen, afgelopen dagen cursus gehad en druk aan het tekenen voor de stal.

Heeft iemand (stallen) gebouwd met steenschotten? Hoe hebben jullie die bevestigd? Ik kan weinig profielen (specifiek voor steenschotten) vinden?


Op de website van Leontine van Leeuwen kun je die profielen vinden. Ik heb er zelf een schuilstal mee gemaakt. Inschuiven en klaar :)

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:02

DubbelFun schreef:
Hoe dik zijn die?? Want ik zou ze anders mooi tussen staanders zetten waar ook gasbetonblokken tussen gezet worden (wel met een steunbalk er tussen uiteraard ;) ).

Edit: C-profielen...


Goede vraag. Mij maakt het niet zoveel uit, volgens mij is alles wat ik gezien heb dik/stevig genoeg. Voorlopig willen we onder de overkapping 2 open boxen maken van 5 X 3,72m. Dan sluiten de achterkant en 1 zijkant aan op de bestaande overkapping/muren en heb ik rondom circa een 3 meter breed pad om ze binnen te zetten.

Dus ik heb 2 wanden van totaal 5 meter nodig dus een breedte van 1,25 of 1 meter zou handig zijn. Liefst houden we de boxen van boven open zodat ze over de wand kunnen kroelen maar hopelijk hebben ze met ieder18m2 ook genoeg ruimte om elkaar uit de weg te gaan. Om het wel veilig te houden denk ik aan een hoogte van 1,4/1,5m. Zodra de daken vervangen/verhoogd gaan worden en ze goed aan elkaar gewend zijn, gaan we alles ombouwen tot inloopstal. Dan willen we de steenschotten hergebruiken.

Ik ga eens gasbetonblokken opzoeken.

Bedankt voor de tip betadine, ga eens contact opnemen met Leontine van Leeuwen.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 17:45

biancaaaa schreef:
Niet helemaal bijgelezen, afgelopen dagen cursus gehad en druk aan het tekenen voor de stal.

Heeft iemand (stallen) gebouwd met steenschotten? Hoe hebben jullie die bevestigd? Ik kan weinig profielen (specifiek voor steenschotten) vinden?


Toevallig onlangs onze schuilstal hiermee uitgebreid. Gewoon dikke uprofiel op de maat van de steenschotten.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:11

Terwijl ik aan het werk was, zijn mijn vader en vriend weer een stuk verder gekomen vandaag! Zo'n 10 dagen geleden begonnen, en in totaal 3 dagen zo ver gekomen als nu :D

Van:

Afbeelding

Via:

Afbeelding

Naar vandaag:

Afbeelding

Nu nog even aandrillen, maar dan was 't te donker geweest voor een foto :P
Dat worden mooie ruime verharde paddockjes!! :):)

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:13

Wauw, mega netjes! Zelf gedaan? Knap!

Bedankt voor de tips over de rozenbottels :D

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:19

Papa en vriendje dan hè haha :P Maar idd wel 'zelf', zijn geen professionele stratenmakers :P

Belker

Berichten: 15308
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:38

Wat balen Robijntjuh. Konden ze vandaag weer verder met het dak?

Wat fijn Utopia, ze schieten mooi op.

Hier vandaag de zand cement dekvloer erin gegaan. Weer een stapje verder en even een week rust. _/-\o_

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:00

Mooi straatje... nu begint het eindeloze invegen :)

Karin_deB

Berichten: 8251
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:33

DubbelFun schreef:
Mooi straatje... nu begint het eindeloze invegen :)



Ik was het invegen bij ons net vergeten, bedankt he :P :') _O-

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:59

Ik schrik me net rot. Tijdens het voeren van de paarden heb ik de onder daad open en ga ik zelf onder de boven draad door. Vandaag ook. Maar terwijl ik buk tik ik met mijn hoofd tegen de draad aan. En ik ga uit... Ik werd een moment later wakker op de grond met twee paarden die me verbaasd aankeken.

Heeft een van jullie dat ook wel eens gehad? Ik was echt verbaasd dat het zo'n effect had. Dat is me in ruim 20 jaar paarden houden nog nooit overkomen.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:02

@malenka: dat is schrikken. Dan heb je er ook een beste klap stroom op staan. Kan zijn dat je net op een gevoelige plek geraakt bent. In het hoofd zitten toch de gevoeligste delen.

Ik raak regelmatig per ongeluk het stroomdraad aan, maar meer dan een 'oliebol' en een spierreactie komt er niet uit.

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:04

Ik heb toevallig van de week nog mijn hoofd gestoten aan het schrikdraad in de kippenren (zit een gewone stroom klok op, was om de honden binnen te houden) maar behalve een vervelend gevoel had ik nergens last van.

Lijkt mij wel een extreme reactie? Je zou eens kunnen meten hoeveel stroom erop staat met een simpele stroom meter.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:05

Oef dat is schrikken!

Hier ook al weleens met mijn hoofd tegen de draad getikt en dat deed geen deugd, maar flauwgevallen nog nooit voorgehad..

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:08

Ik heb volgens mij nog nooit stroom tegen mijn hoofd gekregen, maar out gaan lijkt me wel een heftige reactie. Ben je gevoelig voor flauwtes?

Karin_deB

Berichten: 8251
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:10

Dat klinkt wel heftig zeg!
Zou idd even stroom doormeten.

En misschien gek maar misschien moet je ook de stroom eens aanraken met je hand oid en kijken wat er dan gebeurt.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:11

Ai, malenka dat is heftig.
Was je ondergrond flink nat waar je stond? Ik ben wel eens neer gegaan, maar dat was omdat mijn pootjes er onderuit klapten van de schok.. (op blote voeten, in nat en net gesproeid gras, leg ik mijn arm tegen het ijzeren hekwerk én de stroomdraad... dat was lomp).

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:13

Ik ga hem vanmiddag nog eens met de voltmeter nameten. Zou niet meer dan 8 moeten zijn.

Ik ben niet perse gevoelig voor flauwtes. Ik ben wel al jaren moe en nu enorm moe van alles dat ik de laatste dagen heb gedaan om de fundering in orde te krijgen. Misschien dat die vermoeidheid nog invloed heeft.

En inderdaad misschien net dat ene plekje op mijn hoofd waarbij dit kan gebeuren. Gelukkig waren mijn paarden beleefd.

De stroom aanraken met mijn hand wil ik best doen. Maar even niet terwijl ik alleen ben.

De grond is inderdaad wel heel nat daar. En het is ook heel dicht bij het apparaat en de aarde pen.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:16

Malenka schreef:
De grond is inderdaad wel heel nat daar. En het is ook heel dicht bij het apparaat en de aarde pen.

Klinkt als het slechtste punt om een klap te krijgen.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 10:21

Malenka schreef:
Ik schrik me net rot. Tijdens het voeren van de paarden heb ik de onder daad open en ga ik zelf onder de boven draad door. Vandaag ook. Maar terwijl ik buk tik ik met mijn hoofd tegen de draad aan. En ik ga uit... Ik werd een moment later wakker op de grond met twee paarden die me verbaasd aankeken.

Heeft een van jullie dat ook wel eens gehad? Ik was echt verbaasd dat het zo'n effect had. Dat is me in ruim 20 jaar paarden houden nog nooit overkomen.


Ja mijn man wel. Zat op de grasmaaier en tikte de bovenste draad aan met zijn hoofd. Die ging ook out. Hele dag last vangehad. Warme zomerdag met bezweet hoofd.

rover_
Berichten: 1361
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:26

Wat een schrik Malenka. Met vocht komt zo’n klap extra hard aan en als het dan net op je hoofd op een gevoelige plek is... Brrr. Heb jij ook stroom van klok op netstroom?

Mijn paard haar hoeven zijn heel hard gesleten. Merk bij meer paarden dat groei momenteel heel langzaam is. Toevallig ook extra veel op pad geweest. Nu bij witte voetje achter echt te kort ook deel straal achterzijde afgesleten. Ze loopt gelukkig niet gevoelig maar moet niet korter worden. Nog suggestie om de groei te bevorderen?
Nu maar beperkt op pad en kijken hoe ik haar op erf wat meer op rubber kan zetten. Het is nogal een clown dus ze racet ook over het harde. Denk dat het scheelt als ze bij slowfeeder helemaal op rubber gaat staan.

Wil deel van de schuilstal met rubber leggen. Alleen wel zo dat er geen urine onder kan komen. Hebben jullie ervaring met transportbandrubber bijvoorbeeld en dan aan elkaar leggen en kitten? Wil kijken of ik tweedehands aan rubber kan komen maar valt nog niet mee. Het rubber met noppen dat ik in de andere stallen heb is megaduur dus dat wil ik liefst even voorkomen. Als jullie tips hebben graag.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:44

Gewone (dicht) rubber vind ik erg glad worden, de doorlatende matten hebben veel meer grip.
Momenteel groeien de hoeven ook minder snel dan in het voorjaar/zomer. Misschien hoefschoenen aan doen als je gaat rijden.