Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 07:57

Ik heb ze op het pad liggen. En ik zit op veengrond

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:10

rover_ schreef:
Belle Boef: die roosters heb ik in de paddock liggen. Bij Bos Rubber gekocht overigens daar waren ze voordelig. Heb jij ze in het weiland? En wat voor ondergrond; ben benieuwd of dit bij klei en veengrond ook werkt ....

Ik heb ook ecorasters van Bos.

Ze liggen op meerdere plekken. Ik ben begonnen op de track, het droogste stuk, heel dom dus. Dat ligt op gras, en de paarden lopen er niet graag over. Het is toch wat glad. Vervolgens heb ik nog een partij gekocht en die voor de stal gelegd. Daar zakken ze nu dus niet meer weg, en daar ligt puin onder. Is een heel slecht stuk. Daar staat wel een plas op bij veel regen, maar geen enkel-wegzak-toestanden.

Daarna ben ik matten gaan weghalen van de track, ontzettend vervelend werk, mijn handen doen er nu nog zeer van ( Grapje **\O/** ) omdat er gras doorgroeide. Wat ik losgetrokken heb, heb ik op andere doorgangen gelegd, en het stuk voor de stal verlengd. Misschien leg ik komend voorjaar wel weer een gedeelte van de matten aan de andere kant, waar t lager is. Dat kost me veel tijd en energie, dan moeten wel mijn armen genezen zijn.

Mijn grond is wat raar. Veen, maar ook zand op veen. En ik heb zelf meerdere stukken opgehoogd. Wij noemen dat zand op veen. Nu mijn land rond ligt en opgehoogd is, kan ik ze jaarrond op de wei houden, dat kon voor die tijd niet.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:43

Ik heb ook veen en wil ook die roosters in de toekomst gaan gebruiken voor een klein stukje track. Klei laat weinig water door en kan glad zijn. De waterdoorlatendheid gaat niet ineens verbeteren door die roosters natuurlijk, dus als je last hebt van nattigheid dan denk ik dat je meer moet doen dan roosters. Heb je vooral last van modder/gladheid dan kunnen de roosters gevuld met grof zand wel zinvol zijn denk ik.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:45

Wij gaan daar volgend jaar eens naar kijken, hebben ook nog miljoenen tegels liggen van de vorige eigenaren.

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:33

Wij gaan eerst bestraten met wat we hebben en als ik dan te weinig heb, overweeg ik ook om een stukje met matten te leggen. Maar wij trekken de paddock ook graag los en slepen hem dan weer, dus ik weet het nog niet zo goed

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:49

Maartje_M schreef:
Wij gaan eerst bestraten met wat we hebben en als ik dan te weinig heb, overweeg ik ook om een stukje met matten te leggen. Maar wij trekken de paddock ook graag los en slepen hem dan weer, dus ik weet het nog niet zo goed

Roosters zou ik niet op een paddock doen, idd omdat ze niet verplaatst kunnen worden.

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:56

Nee he... Denk dat we gewoon stenen zoeken tot we genoeg hebben :')

Bij mij ziet het er nu globaal zo uit. Dat stuk waar een kruis staat wil ik dan extra bestraten zodat ze met droge voeten van achter uit de paddock naar stal kunnen. Mijn paddock is dus groter dan dit, maar eigenlijk is dit het enige stuk dat nat is

Afbeelding

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:15

Hallo allemaal, volgend jaar gaan we verhuizen. Ongeveer 10 meter naast onze nieuwe wei staat een rij eiken van de gemeente. De eikels zullen naar verwachting niet in de wei vallen. Er liggen nu afgewaaide bruine eikenbladeren in de wei. Kan het kwaad als de paarden deze met met het grazen mee opeten? Ik weet dat groene eikenbladeren giftig zijn, maar geldt dat ook voor bruine?

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:51

De bruine zijn stukken minder giftig dan de groen.
Mijn paarden eten er netjes omheen :)

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:54

Mijn paarden laten ze ook liggen en mijn halve paddock paradise ligt vol.
Heeft ook veel te maken met wat je ze er buiten aan bied, mede daarom staan de mijne op onbeperkt hooi via slowfeeders.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:03

Mijn paarden eten ook geen eikenblad.
En ik heb er zat van liggen.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:29

Dank jullie wel voor de reacties. Ik hoop dat dit ook zal gelden voor die vreetzak van een pony van ons. Bruine eikenbladeren zijn wel giftig dus?

Ir111

Berichten: 11955
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:31

In eikenbladen (en eikels) zit taurine. Taurine is niet goed voor paarden. De concentratie taurine is in bruine eikels en bladeren veel lager dan in groen. Het is dan dus veel minder slecht voor ze. Mijn ervaring is dat ze het blad niet eten als er voldoende ander voer te halen is.

Carol10

Berichten: 146
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:39

Nou die van mij vinden eikel heerlijk, groen of bruin. Ik moet de boom echt afzetten in de herfst, daarna eikels ruimen.
Wat gaan jullie snel hier, 1dag niet kijken en jullie zijn 2 pagina’ s verder.

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:48

Op zijn vorige stalletje stond Cheetah ook altijd eikels te rapen := Hier staan de bomen gelukkig ver genoeg weg, dus geen blad in de weide

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:17

Hallo allemaal :wave: ik doe ook weer mee. Zal wel weer meer lezen zijn dan posten.

Ik heb ook gras roosters in de paddock. Er blijft wel water op staan maar de paarden zakken niet meer weg. Twix gaat er af en toe in volle galop overheen maar is nog nooit doorgegleden en de sloot in gekukeld dus met glad worden zal het wel meevallen.

Ir111

Berichten: 11955
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:24

Carol10 schreef:
Nou die van mij vinden eikel heerlijk, groen of bruin. Ik moet de boom echt afzetten in de herfst, daarna eikels ruimen.
Wat gaan jullie snel hier, 1dag niet kijken en jullie zijn 2 pagina’ s verder.

De eikels eten ze bij ons ook graag. Het blad niet.

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:26

Eikels eten die van mij ook inderdaad.
Het blad laten ze liggen.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:42

Fijn jullie reacties. Mijn bezorgdheid is al wat afgenomen. Ga tzt in de gaten houden of ze de bruine eikenbladen willen laten liggen.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:51

En anders kun je ze met een bladblazer wegblazen :D

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:15

Hier eten ze de bladeren niet, eikels ook niet, ze lopen alleen op de wei als er gras is, wat betekent dat ze er nu 1-2 uurtjes op gaan als het niet nat is, en ze hebben altijd onbeperkt hooi. De blaadjes die van de lindeboom afvallen eten ze trouwens ook niet terwijl dat een 'voederboom' zou moeten zijn. Ze eten wel populier, berk en wilg, dat sprokkel en knip ik geregeld voor ze.
Ik haal de blaadjes wel weg. De boel heeft hier een paar jaar leeggestaan en onder alle oude eikenbladeren kwamen veel kale plekken en zelfs mos tevoorschijn. Als je echt veel bladval hebt is het voor je gras beter om het eraf te halen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:32

Carol10 schreef:
Nou die van mij vinden eikel heerlijk, groen of bruin. Ik moet de boom echt afzetten in de herfst, daarna eikels ruimen.
Wat gaan jullie snel hier, 1dag niet kijken en jullie zijn 2 pagina’ s verder.



Hier ook, en ik ben niet snel genoeg met oprapen, voor ik ze weg heb zijn ze a opgegeten ondanks hooi. Afzetten is geen doen, helft van perceel ligt onder

De bladeren doe ik nu sinds kort wegblazen, Zaterdag of zondag de nieuwe bladblazer testen, die is gisteren binnengekomen maar helaas werk ik nu 2 dagen en in het donker is dat geen doen

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:39

Phoe dat is een heel werkje, alle bladeren wegblazen. Dat wordt een bladblazer kopen dus. Nog tips hiervoor?

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:43

Niello schreef:
Phoe dat is een heel werkje, alle bladeren wegblazen. Dat wordt een bladblazer kopen dus. Nog tips hiervoor?



Ik kan na zondag vertellen of die van mij bevalt, is op benzine en rugzakmodel,
https://betaalbaarshoppen.nl/kibani-bla ... gISjfD_BwE


vreemd merk maar goede recensies en heb helaas geen 600 euro "over voor bv een stihl

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:56

Lynn_Nikita schreef:
Niello schreef:
Phoe dat is een heel werkje, alle bladeren wegblazen. Dat wordt een bladblazer kopen dus. Nog tips hiervoor?



Ik kan na zondag vertellen of die van mij bevalt, is op benzine en rugzakmodel,
https://betaalbaarshoppen.nl/kibani-bla ... gISjfD_BwE


vreemd merk maar goede recensies en heb helaas geen 600 euro "over voor bv een stihl


Deze hebben wij ook. Werkt prima! Je krijgt gelijk een rugmassage :+