Stofgevoelig paard en op vakantie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Stofgevoelig paard en op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 15:58

We willen allemaal wel eens op vakantie natuurlijk.
Ik doe normaal gesproken alles zelf; hooi stomen en/ of hooi weken. En de voerbeurten verdelen we.
In geval van vakantie nemen stalgenoten alle voerbeurten waar.

Maar goed, hoe doen jullie dat met stofgevoelige paarden? Hoe kunnen anderen stofvrij voeren zonder dat ik het ze heel moeilijk maak?

Inmiddels word ik een beetje een gevangene van mijn hooistomer en natte hooi.. grinnik.
Voordroog doe ik maar niet meer als alternatief, elk jaar zoveel gedoe met kapotte en dus schimmelige balen

Misschien hebben jullie nog lumineuze ideetjes?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:00

Nat hooi is toch allang achterhaald? Of ben ik nou zo suf? If so, dan heb je het in het vervolg een stuk makkelijker :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:03

rien10 schreef:
Nat hooi is toch allang achterhaald? Of ben ik nou zo suf? If so, dan heb je het in het vervolg een stuk makkelijker :D

Denk het niet want dan was ik allang weer op hooi overgegaan , iedereen noemt het stofgevoelig maar meestal is het schimmelgevoelig.
Kleine baaltjes voordroog kopen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 02-12-19 16:05, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10

Re: Stofgevoelig paard en op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:05

Ok. Dan ben ik abuis.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 16:59

Als ik er zelf ben stoom ik altijd. Ik heb altijd gewoon hooi, doen ze het wel het beste op.

Kleine baaltjes voordroog bedoel je van die 25 kilo baaltjes? Geen midibaal?
Die hele kleine zijn vaak wel vettig, rijk, stinkerig.

Was al een beetje bang dat dit een heilloze queeste zou worden, maar dacht ik waag het er toch maar op...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:07

Ik heb balen van ongeveer 45 kilo, net zo groot als een flinke hooibaal maar dan verpakt.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:09

Kan je paard in de zomer niet 24/7 op de wei?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:09

Hoeveel werk is het nu en is het niet over te nemen door stalgenoten?
(baaltjes per baal in een net stoppen, en die al klaarzetten voor de verlofperiode. Eentje in de stomer, dan hoeven ze enkel de net uithalen en ophangen, nieuwe net in de stomer en laten stomen voor de dag erop (of met de timer) en zo iedere dag wisselen? )

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:28

Ik stoom thuis ook met een timer. Dan kan het gerust nog een paar uurtjes blijven zitten voordat ik het geef.
Ik zorg ook dat het net groot genoeg is voor 24uur. Beperkt het werk ook weeral wat.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:35

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 19:42

Slmt9 schreef:
Een dure maar wel makkelijke optie, zoiets:
https://www.rwdh.nl/diervoeders/horseha ... bre-blauw/

Of compact gras van hartog?

Dit vind ik nog geen gekke optie hoor.....
Dan een deel gestoomd hooi, en een deel van dit spul..... Ken je het? Zijn het korte of lange sprieten? Zou wel mooi zijn als ze het ergens uit kunnen pulken... slowfeeden, anders is het hap slik weg...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:01

Compact grass is vrij kort, ik denk dat het weinig zin heeft om het in een hooinet te stoppen, tenzij eentje met hele kleine maas die plat ligt in een bak. Hartog heeft er overigens wel een bak voor met een rooster erop. Baaltje past er precies in.

Verdere tips heb ik eigenlijk ook niet echt... wij voeren nat hooi, maar maken het wel voor 24 uur tegelijk klaar en voeren dat ook in één keer.

Zou het een probleem zijn om bijvoorbeeld om en om te voeren? Een dag droog, dag gestoomd, dag droog etc?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:15

Ninx schreef:
Slmt9 schreef:
Een dure maar wel makkelijke optie, zoiets:
https://www.rwdh.nl/diervoeders/horseha ... bre-blauw/

Of compact gras van hartog?

Dit vind ik nog geen gekke optie hoor.....
Dan een deel gestoomd hooi, en een deel van dit spul..... Ken je het? Zijn het korte of lange sprieten? Zou wel mooi zijn als ze het ergens uit kunnen pulken... slowfeeden, anders is het hap slik weg...

Ik stond op het punt de horsehage bij te voeren, maar toen kwam hier voordroog en sinds dien geen gehoest meer.
Compact gras kan je het beste in de daarvoor bedoelde box geven, je houdt de strotouwtjes erom heen en dan kunnen ze 2-3 dagen met een baaltje doen meen ik.
Ik geef zelf grasmix, dat is gehakseld kort gras. Dat gaat vrij rap op. Maar is door de olie iets minder droog dan compact gras.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 21:56

Dat Horse Hage lijkt geschikter voor sobere pony's. En ze verkopen ook netten van dit merk, dus ik denk dat het gewoon lange stengels zijn?

Ik heb nu 2 jaar voordrong geprobeerd, maar teveel midibalen met hele kleine gaatjes van de vogels waardoor er steeds schimmel in zat :-( Dus stoom nu liever gewoon hooi.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:15

Ik vraag altijd gewoon of ik het hooi nat mag maken als ze geen voordroog hebben.
Ik neem zelf hooinetten mee en vul die en maak ze zo nodig nat.
Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad op vakantie adressen.

Ow je bedoelt thuis en jij op vakantie...
Ja dan is het iemand regelen die dat wil doen...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:21

Ninx schreef:
Dat Horse Hage lijkt geschikter voor sobere pony's. En ze verkopen ook netten van dit merk, dus ik denk dat het gewoon lange stengels zijn?

Ik heb nu 2 jaar voordrong geprobeerd, maar teveel midibalen met hele kleine gaatjes van de vogels waardoor er steeds schimmel in zat :-( Dus stoom nu liever gewoon hooi.

Oh zo, ja horse hage lijkt me dan ook geschikter. Volgens mij is het gewoon lange idd, anders stond er wel bij dat t gehakseld is. Je kan met zo’n pak max 5 dagen doen.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:23

Duits Kruidenhooi voeren. Dat is 70% ontstoft!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:50

Kleine pakjes goed voordroog voor de weken dat je weg bent?
Of deels voordroog en deels nat gemaakt hooi voor wanneer iemand daar tijd voor heeft.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:01

Een van mijn paarden krijgt slokdarmverstopping van hooi/kuil/voordroog. Om dit op te lossen zet ik een grote speciekuip in zijn stal vol met water en prop hier zoveel mogelijk hooi in. Dan gieter water erover en dat gaat prima.

Is niet veel werk en de mijne drinkt het water uit de kuip. Dus eventueel opgeloste voedingsstoffen drinkt hij zo weer op.

Hij doet het er al jaren super op.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:28

Toen mijn merrie echt nog niet op hooi mocht is ze toch altijd mee op vakantie gegaan. 24/7 op het land was dan wel een must. Ze kreeg dan niets bijgevoerd of nam ik een of 2 kleine baaltjes (40 kg ongeveer) voordroog voor die week mee. 24/7 land was en is nog steeds wel echt een must. Dus zoeken altijd een plek waar dat kan, ook als het elke dag zou regenen. Paddock is dan nog een optie maar op stal niet.

Ooit bij een vakantie adres aangekomen en mochten ze opeens niet meer op het land en alleen Los in de binnenvak. Blij dat ik haar toen niet mee had ivm ziekte van haar, anders had ik teruggereden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 09:39

Openingspost is misschien niet helemaal duidelijk....

Maar het betreft de periode dat ik op vakantie ben en de paarden thuis blijven, en met name buiten het weideseizoen om is dat wel een uitdaging.

Ik heb overigens al heel veel aan jullie tips en ideeën :-) Lekker aan het brainstormen!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:51

Oh, dan heb ik het verkeerd begrepen inderdaad. Het paarden uit handen geven die thuis blijven. Snap dat dat een lastige is... het is ook niet dat je het zomaar weg kan laten het stomen.

Als je paard zo gevoelig is, denk ik niet dat je onder stomen uit komt. Of je moet tijdelijk voordroog voeren, maar als dat ook niet afdoende werkt houdt dat ook op. Timers is al een top iets wat zou kunnen helpen. En vooraf de porties klaar leggen als dat mogelijk is (bv in netjes of kratjes). Dat scheelt alweer een handeling.

Staan ze thuis of op pension? Want bij thuis zou je ook nog iemand in huis kunnen nemen. Je hebt daar speciale sites voor. De stalhouder heeft dat ook een aantal keer gedaan. Komt er bv een echtpaar in het huis wonen die alle zorgen van de dieren op zich neemt. Was ook nog niet eens zo gek duur!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:29

Kun je je paard niet gewoon dag en nacht op de weide zetten? Misschien te simpel gedacht maar zelf gaan we vooral in het weideseizoen weg. Hebben ook paarden aan huis waaronder een stel hengsten. Dan blijft het voor de oppas ook veilig en leuk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:10

Is er niemand in je omgeving die de zorg dan even (tegen betaling) over wil nemen ?? Met een goede handleiding moet dat toch lukken ??

Ik zit hier rondom in de paardeneigenaren-aan-huis en als er iets is kunnen ze altijd een beroep op mij doen of andersom.

Overigens heb ik wegens een COPD'er alle soorten zgn stofvrij 'verpakt' hooi al geprobeerd en van alles ging ze op termijn toch weer hoesten/benauwd zijn. GrasMix, OptiForm, en zeker Compact Gras waren té stoffig.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:11

Ik heb gewoon de hooistomer op stal gezet, staleigenaar is zo lief om dagelijks hooi voor mij te stomen en te geven. Is het geen optie tijdelijk de stomer op stal te zetten?