Paard en oud en nieuw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amstel13

Paard en oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 10:46

Mijn buren gaan kabitschieten (Ik hoop dat het goed is getypt :D )En mijn paarden staan er heel dichtbij. Hoe doen jullie dat?

En laten Julie s'avonds met oud en nieuw de paarden buiten staan?

Carol10

Re: Paard en oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:53

Het carbiet schieten is bij mij geen probleem omdat het zware knallen zijn. Ze worden wel wat nerveus maar dat is het. Ik laat ze gewoon buiten. Het vuurwerk en dan vooral die hoge piepen vinden ze wel erg eng. Daardoor is er 1 een keer door het lint gegaan. Binnen is nog meer paniek, dus ik laat haar buiten in de paddock waar ze niet door lintjes kan doorbreken. Het ligt een beetje aan wat voor een soort paard je hebt? Snel nerveus van geluid of niet? Kan je ze op stal zetten?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:56

Gewoon even overleggen met de buren, dat ze er rekening mee houden dat er paarden vlakbij staan. Weet uit ervaring dat als je dat gewoon netjes doet. Ze er zeker rekening mee gaan houden. Als ze gewend zijn om 's nachts buiten te staan. Zou ik ze lekker buiten laten. Meestal is het na een paar knallen alweer rustig bij de paarden, omdat ze er dan aan gewend zijn.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:00

Paardrijden :+ paarden hebben het drukker met dat daar mensen staan. Die ze misschien wel aandacht en eten kunnen geven. Dan met het geknal. Ja eerste twee keer is het even schrikken. Daarna niet meer interessant.

Heb met meerdere paarden op oudejaarsdag gereden en dan ook buitenrit naar carbid schietende achterburen.

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:17

Wij laten ze staan, maar ik beperk hun ruimte wel iets.

Wij hebben de schuilstal en dan een pad rondom wei en bak. Dan komen ze dicht langs de buren, dus ik gooi het pad dicht en hou de bak open. Bak sluit aan op de paddock en vanuit de schuilstal kunnen ze ook nog een stukje op richting de buren, maar beschut.

Ze reageren in principe nooit op knallen, vuurwerk etc. Heb ook wel gereden op vorige plek toen buren carbit schoten en ik zeg eerlijk dat ik het zelf vervelender vind.

Wat ze soms wel vervelend vinden is dat knetter geluid, maar ook dat went na 2 a 3 keer. Verder zitten we vrij beschut. Maar vanuit de woonwijk achter het bos zou er evt wat onze kant op kunnen komen. Dus ook dan is het pad dicht net iets veiliger.

En al reageren die paarden niet....Ik doe het ook voor mijn eigen gemoedsrust natuurlijk.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:20

Carbid vinden ze hier minder eng dan vuurwerk. (wordt niet direct naast wei of paddock afgeschoten maar wel vrij dichtbij)

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:45

Hier staan ze gewoon buiten, ik zorg dat ik het pad langs de weg dicht heb zodat ze een extra buffer hebben mochten ze gek gaan doen. De eerste twee knallen zijn spannend. Daarna is het hier altijd klaar en over tot de orde van de dag.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:56

Carbid is hier ook geen probleem, je ziet ze wel iets reageren maar geen paniek of geren.

Met het vuurwerk gaan ze op stal, luiken dicht, licht aan binnen en een muziekje aan.
Flinke berg hooi en dan is er gewoon rust.

Toen ik eerder buitenaf woonde, had ik ze gewoon buiten. Maar dan is het verder weg en gaat het prima.

Amstel13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 20:23

Carol10 schreef:
Het carbiet schieten is bij mij geen probleem omdat het zware knallen zijn. Ze worden wel wat nerveus maar dat is het. Ik laat ze gewoon buiten. Het vuurwerk en dan vooral die hoge piepen vinden ze wel erg eng. Daardoor is er 1 een keer door het lint gegaan. Binnen is nog meer paniek, dus ik laat haar buiten in de paddock waar ze niet door lintjes kan doorbreken. Het ligt een beetje aan wat voor een soort paard je hebt? Snel nerveus van geluid of niet? Kan je ze op stal zetten?
mijn pre Andalusiër is snel nerveus en mijn shetlander niet. En mijn pre Andalusiër die staat s'avonds op stal vaak

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 20:41

Ik laat ze gewoon buiten staan, de buren schieten hier ook carbid. En gewoon vuurwerk.
Buiten kunnen ze alles zien gebeuren en rennen als ze dat nodig vinden. Maar ze blijven wel goed rustig.

Filmpje van 2 jaar terug, buren waren aardig aan het knallen. :') :')

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 21:18

Wij houden het normale ritme van de winter aan, alleen gaan ze op oudjaarsdag even wat eerder naar binnen. Dit aangezien ze hier dan al aardig losgaan met vuurwerk.

Carbit geven de paarden niet zoveel om, het is meer het siervuurwerk en het fluiten wat ze vervelend vinden.

Mijn rijpaard geef ik rond een uur of 18 een injectie stressless van PrimeVal en rond 23 uur nog een keer. Hij is zo vreselijk bang van vuurwerk dat hij staat te stuiteren in zijn stal en het zweet hem overal uitbreekt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 21:26

Onze paarden vonden het geweldig! Bij elke knal even gek doen en dan weer op een drafje naar het hek, wachten op de volgende knal. Maar die zijn ook niet bang voor vuurwerk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 21:29

Mijne krijgt gewoon zn training op oudjaarsdag tussen de knallen en herrie. En ze gaan gewoon een tijd naar buiten tot avond wordt. Dan lekker met hooi op stal. De deuren gaan grotendeels dicht (ook tegen rook en de lucht) en de radio wat harder.
1 paard op stal vind het echt eng.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 21:45

Carbit vinden de meeste paarden minder eng dan gewoon vuurwerk. Daarbij is het carbitschieten altijd overdags, dan kunnen ze kijken wat er gebeurd. Ik zou er gewoon een poos bij blijven om te zien hoe ze reageren, dan kan je altijd nog actie ondernemen mocht het nodig zijn.

Die van mij kregen gister al training, de jagers waren op het veld. Ik ben expres bij ze gebleven om te kijken wat ze zouden doen en heb me rot gelachen. Eerst hebben ze staan kijken naar al die oranje hesjes, maar toen de heren begonnen te knallen werd de kont die kant opgedraaid en stonden ze voor zich uit te mokken :D Ze wilden nl eigenlijk wel heel graag de inloopstal in, het waaide nogal en ik heb mietjes :') Ik was de paddock aan het afmesten en had daarom de inloopstal nog dicht.
Vuurwerk en co heb ik hier verder weinig, ehmm zeg maar geen last van, dr is hier niemand die knalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:24

Heb het grootste Carbid feest van NL naast de deur en houd ze binnen. Ze gaan door de omheining van de wei of bak als ik ze buiten laat. Heb m'n lesje wel geleerd; gewoon op stal met hooi en de radio.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 23:48

Maar het ligt er ook echt aan wat je paarden gewend zijn.

Die van ons staan altijd 24/7 samen. Ga je die opeens opsluiten op stal, krijg ik onrust en paarden die zichzelf gaan bezeren op stal.
Ze hebben dan geen zicht op wat er gebeurt en niet elkaar om te steunen. En ze kunnen niet weg van het probleem.

Een aantal jaren geleden huurden we iets en daar moesten ze naar binnen. Daar hebben we ze toen de hele week al 's avonds binnen gezet, maar wel samen en alles dicht.

Maar ze reageren werkelijk nooit op knallen en ook niet op heli's die over de boomtoppen komen etc. Ze zijn veel gewend en kunnen een beste plek kiezen en dus bij elkaar kruipen. Dat scheelt echt enorm veel.

Heb wel meegemaakt dat mensen hun paard op stal kwamen zetten ergens en die paarden onwijs door draaiden tot het gevaarlijke aan toe. Dan kan je ze echt beter op hun eigen plek laten staan.