Mijn paarden hun winterwei is kaal gegeten. Weidebazin heeft beslist dat ik het deel achter de weides erbij krijg (iets groter als de weides nu dus wordt mijn perceel verdubbeld en komt het op ongeveer 1,3HA verdeeld in 4 stukken)
Nu heb ik al een deel afgespannen met prikpalen. Ik laat ze hier op grazen onder toezicht. Dus 1-3u per dag. Zonder toezicht durf ik niet omdat prikpalen veel sneller stukgelopen worden en ze dan vrij rondlopen en zo ook verder de bossen in kunnen (zijn al 3x door mijn longeercirkel gelopen ook als er stroom op stond, waarom is nog niet bekend).
Nu wordt volgende maand de nieuwe stukken definitief afgespannen zoals de huidige wei en mogen ze beide stukken onbeperkt afgrazen. Maar is het verstandig om ze dan dag en nacht op dat lange gras te zetten? Ze hebben nu al de tijd om eraan te wennen door een paar uurtjes per dag erop te mogen. Daarnaast is er hooi ter beschikking in een slowfeedernet (+- 25KG)
Voor het idee.
Dit is het lange gras

Nieuwe stuk loopt helemaal tot aan de boomgrenzen. Hier zie je het afgespannen stuk. Ongeveer 1/5e van de totale oppervlakte.

Nota, de kale winterwei wordt dan onbereikbaar. Ik maak een track naar de stal waar het hooi hangt en de drinkbak staat. Zo kan de kale wei niet nog meer stukgelopen worden. (Behalve de track dan maar deze loopt langs de rand van de kale wei)