Paard 24/7 op lang gras goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Paard 24/7 op lang gras goed??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 10:00

Hoi,

Mijn paarden hun winterwei is kaal gegeten. Weidebazin heeft beslist dat ik het deel achter de weides erbij krijg (iets groter als de weides nu dus wordt mijn perceel verdubbeld en komt het op ongeveer 1,3HA verdeeld in 4 stukken)

Nu heb ik al een deel afgespannen met prikpalen. Ik laat ze hier op grazen onder toezicht. Dus 1-3u per dag. Zonder toezicht durf ik niet omdat prikpalen veel sneller stukgelopen worden en ze dan vrij rondlopen en zo ook verder de bossen in kunnen (zijn al 3x door mijn longeercirkel gelopen ook als er stroom op stond, waarom is nog niet bekend).

Nu wordt volgende maand de nieuwe stukken definitief afgespannen zoals de huidige wei en mogen ze beide stukken onbeperkt afgrazen. Maar is het verstandig om ze dan dag en nacht op dat lange gras te zetten? Ze hebben nu al de tijd om eraan te wennen door een paar uurtjes per dag erop te mogen. Daarnaast is er hooi ter beschikking in een slowfeedernet (+- 25KG)

Voor het idee.
Dit is het lange gras
Afbeelding

Nieuwe stuk loopt helemaal tot aan de boomgrenzen. Hier zie je het afgespannen stuk. Ongeveer 1/5e van de totale oppervlakte.
Afbeelding

Nota, de kale winterwei wordt dan onbereikbaar. Ik maak een track naar de stal waar het hooi hangt en de drinkbak staat. Zo kan de kale wei niet nog meer stukgelopen worden. (Behalve de track dan maar deze loopt langs de rand van de kale wei)

capopjekop

Re: Paard 24/7 op lang gras goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:14

Waar ben je bang voor precies?

Ik heb mijn ponys vroeger ook op een groot weiland gehouden. Helaas zijn er met de vorst 2 hoefbevangen geworden. Wel iets om rekening mee te houden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 10:18

capopjekop schreef:
Waar ben je bang voor precies?

Ik heb mijn ponys vroeger ook op een groot weiland gehouden. Helaas zijn er met de vorst 2 hoefbevangen geworden. Wel iets om rekening mee te houden.

Dat dus, hoefbevangenheid. Ene is een Quarter x Palomino en deze rassen zijn al meer suikergevoelig.
Maar lang gras is toch suikerarme dacht ik? Of kan dat alsnog een risico zijn?

De andere is echter een warmbloed van 21 en lang gras bevat minder calorieën. Dus heb voor hem weer schrik dat het te weinig bevat om hem op gewicht te houden. Ik ben namelijk ook bang dat ze liever op het gras blijven en dus hun hooi niet gaan bekijken. En voor de oudste vind ik het hooi eens zo belangrijk eigenlijk.

Voor ze alles afgegrazen hebben is het ook al lente. In de lente/zomer wou ik ze om de maand van wei wisselen behalve de winterwei zodat deze mooi blijft voor volgende winter. (Indien nodig krijgen ze dan ook een 2e wei als backup om genoeg te grazen te hebben in de winter)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 24-11-19 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:21

Met vorst vorst gras wel meer suikers.
Ik weet alleen niet hoe dat werkt bij uitgegroeid lang gras.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 10:23

Als lang gras bv beter zou zijn IVM minder suikers. Dan had ik nog het idee om ze pas op de andere weides te laten als deze ook langer staan. Zodat kans op teveel suikers ook minder wordt. (De quarter zou een eczemer kunnen zijn aangezien hij korte plukken in de manen heeft en schilfers, maar heb hem pas van oktober dus niet zien schuren)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:25

Ik denk dat je bij dit lange gras dat al in bloei gestaan heeft niet zo bang hoeft te zijn voor hozfbevangenheid. Het is vooral kort gestresst gras dat nu nog wil groeien maar niet meer kan dat gevaarlijk is.

Eind deze zomer stonden mijn paarden ook nog op het gras maar ik gaf ze ook al wat hooi bij. Ik dacht dat ze er niet naar zouden omkijken want er was op zich genoeg gras, maar het was toch altijd op.

Mijn ene paard zou verder moddervet worden van zoveel gras en hooi het hele jaar rond :') maar als dat bij jou niet het geval, gewoon doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:26

Hooi aten die van mij altijd wel graag. Gras bevat minder voedingstoffen en structuur in de winter en paarden zijn niet dom.

Mijn gras was overigens ook altijd vrij lang, ook toen ze bevangen raakte. Nu hadden die van mij licht overgewicht.

Heb je ook een paddock daar? Anders zou je ze echt met winters weer van het gras kunnen halen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:26

Het verschilt ook per soort gras hoeveel suiker ze bevatten. Daarnaast is bemesting ook van belang, grazen op een korte weide kan ook gestresst gras geven dus meer suiker.
Het is van zoveel dingen afhankelijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 10:39

capopjekop schreef:
Hooi aten die van mij altijd wel graag. Gras bevat minder voedingstoffen en structuur in de winter en paarden zijn niet dom.

Mijn gras was overigens ook altijd vrij lang, ook toen ze bevangen raakte. Nu hadden die van mij licht overgewicht.

Heb je ook een paddock daar? Anders zou je ze echt met winters weer van het gras kunnen halen

Aan de stal wou ik sowieso een Paddock maken waar dan de track op uit komt.
Aan de stal groeit het gras toch al slecht en wordt het ook snel stoffige zand in de zomer en beetje modderig (niet diep gelukkig) in de regenperiode.
Maar de Paddock is dan rondom de stal zodat de weidebazin met de tractor nog door kan naar de andere kant om daar de hooibaal neer te leggen. (Dus een best ruime Paddock dus)

Stal is een dubbele stal met in het midden een Opberghok waar mijn spullen liggen en de andere stal die op de wei staat waar ze pas in de zomer op mogen wordt de hooibaal in geplaatst.

Afbeelding

Blabla00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 00:06

Of het kan, verschilt per paard natuurlijk ook.
Maar ook zoals boven genoemd per gras verschillend en hoe het bemest is.
Gras kan een gevaarlijk iets zijn. Bij ons afgelopen jaar toch enkele hoefbevangen geraakt, maar ook vele die 24/7 op het gras staan en het echt nodig hebben waarbij het goed gaat.
Het is van zoveel factoren afhankelijk.

als je het niet vertrouwd kan je altijd nog met strookbegrazing werken.