Goede rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt22

Goede rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 23:01

Hallo allemaal,

Ik ben aan het orienteren wat voor simpele goede rijbakken er zijn. Ik krijg heel misschien de mogelijkheid om een stuk weiland bij mn oma om te bouwen tot ministal. Zij zijn bezig met de gemeente om te kijken wat mag en mogelijk is, maar dan wil ik vast mijn huiswerk gedaan hebben voor een goede bak en de kosten daarvan en een stal (houten bouwpakket 2 boxen met een opslag). De ondergrond is klei.. dat is natuurlijk niet de meest ideale ondergrond voor een goede bak. Ik zit te denken aan een eb en vloed bodem. Als ik het goed begrepen heb leg je dan een waterdichte folie neer en daarop je drainagebuizen? Daarop alleen een toplaag? Dan zou het niet uitmaken wat je onderlaag is?
Wat zijn jullie ervaringen? Tips? Het moet een simpele bodem zijn 20x40 die het hele jaar te gebruiken is. Niet op zoek naar superdeluxe, omdat daar vaak een veel hoger prijskaartje aan hangt. Belangrijk dat ik hem zelf kan onderhouden met bewateren enzo. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Goede rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:08

Ik verplaats dit topic naar verzorging, stalling en weide.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:14

Wij hebben een eb&vloed bodem. Wel van goed zand, anders heb je alsnog een slechte bodem. Heerlijk om altijd in een bak te kunnen rijden die er perfect bij ligt!

Wij hebben hem laten aanleggen door HVL Rijbodems. Wie weet kunnen ze jou meer informatie geven. Op hun site staan ook antwoorden op jouw vragen, bijvoorbeeld over de toplaag.

http://hvlrijbodems.nl/toplaag-zand/

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 07:39

Eb en vloed is ook gewoon heel duur om te laten leggen... Ik ben me ook al een tijdje aan het oriënteren maar heb het geluk dat ik op zand zit en de bak het grootste deel van het jaar wel ok is. Maar ik lees even mee

Britt22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 11:25

Dank je wel voor jullie antwoorden! Wat moet ik bedenken qua kosten?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:30

https://www.horseequipment.nl/c-1768834 ... oed-bodem/ hier hebben ze doe het zelf pakketten. De goedkoopste is €5000 maar dat is alleen het drainage stuk. Je moet dan zelf nog zand regelen, een waterput en een omheining. Plus dat je het dan of zelf moet leggen of de loonwerker moet laten komen om het te leggen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:32

https://www.horseequipment.nl/c-1768834 ... oed-bodem/

Bovenstaand een doe het zelf eb en vloed bodem pakket. Als je het in eigen hand neemt, gaat het je zo ontzettend veul geld schelen.
Edit, Maartje was me voor!

Offerte om zo'n bak aan te laten leggen, was laatst bij ons rond de 20.000. Gewone drainage bak was rond de 10.000 om aan te laten leggen. Wel beide door een professioneel bedrijf.

Britt22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 17:30

Maartje_M schreef:
https://www.horseequipment.nl/c-1768834 ... oed-bodem/ hier hebben ze doe het zelf pakketten. De goedkoopste is €5000 maar dat is alleen het drainage stuk. Je moet dan zelf nog zand regelen, een waterput en een omheining. Plus dat je het dan of zelf moet leggen of de loonwerker moet laten komen om het te leggen.

Die heb ik inderdaad ook gezien. Dat lijkt me op zich wel wat, ik zou een hoop zelf kunnen doen of met een loonwerker.

Is het dan zo dat je alleen een toplaag zand erop hoeft te storten of moet je nog een speciale onderlaag? Wat zijn ongeveer de kosten voor zand voor een 20x40 bak? Omheining kan ik zelf doen. Ik denk eerst alleen banden plaatsen? Hekwerk kan altijd nog, dat heeft geen haast.

Ik begreep dat in de 5000 euro van het bovenstaande pakket wel een pomp bij zat, maar geen put? Klopt dat?

Britt22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 17:34

wat voor soort bak zouden jullie aanraden voor op een kleigrond?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:38

Ja klopt is zonder put. Put slaan was hier geloof ik ook al behoorlijk aan de prijs (maar aangezien dat niet bij mij thuis was, durf ik de kosten niet te zeggen)
Zand ligt er een beetje aan wat je wilt. Maar bijvoorbeeld M3C zand kun je hier een kostenvoorbeeld vinden https://www.zandcompleet.nl/zand-kopen/paardenbakzand/
Denk dat je daarmee ook al snel rond de €10.000 kwijt bent. Nu hoef je natuurlijk geen M3C te nemen, er zullen ook wel goedkopere opties zijn